Όπως και να το κάνουμε, είναι κομματάκι ειρωνικό ακριβώς τις μέρες που συμπληρώνονται 20 χρόνια (είχε ‘γενέθλια’ την Κυριακή που μας πέρασε) από την ίδρυση του Facebook, του πρώτου παγκόσμιου μέσου κοινωνικής δικτύωσης που ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο και για όλα τα άλλα, ο ιδρυτής και CEO του μαζί με τους «συναδέλφους» - CEO τεσσάρων άλλων δικτύων να βιώνουν τέτοιο ‘κάζο’.
Αμερικανοί γερουσιαστές τους κατηγόρησαν ευθέως, στο πλαίσιο ειδικού ‘hearing’ επιτροπής της Γερουσίας για τη μη-λήψη μέτρων προστασίας των ανήλικων παιδιών που τα επισκέπτονται, με αποτέλεσμα αρκετά από αυτά να έχουν χάσει τη ζωή τους ή να έχουν υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη της σωματικής και πνευματικής υγείας τους.
Περισσότερα: Αντι-κοινωνικά τα δίκτυα που όλοι χρησιμοποιούμε
Όσοι και όσες διαβάζουν αυτή τη στήλη τακτικά μάλλον θα έχουν καταλάβει ότι το last mile είναι ένα από τα αγαπημένα θέματά μου. Όπως επίσης και το ότι έχω πολλά παράπονα από τις μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφορών, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις αρνούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και είναι βέβαιο ότι θα βρεθούν προ εκπλήξεων.
Πριν από κάμποσα χρόνια, μιλώντας με ξένο ερευνητή και πανεπιστημιακό που βρέθηκε στην Αθήνα για να μιλήσει σε επιστημονικό συνέδριο, του είχα εκφράσει την ανησυχία μου για τους πιθανούς κινδύνους από την ευρύτερη εφαρμογή της ρομποτικής στην καθημερινότητά μας.
Τότε, ούτε μπορούσαμε καν να φανταστούμε πως την ίδια και ίσως μεγαλύτερη ανησυχία θα είχαμε για την «εισβολή» της Τεχνητής Νοημοσύνης, με την οποία βρισκόμαστε σήμερα αντιμέτωποι. Με είχε κοιτάξει περιπαικτικά «Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείς… Τα robot θα μπουν μεν στη ζωή μας, αλλά θα ασχοληθούν κυρίως με τα τρία D…» μου είπε. Και, βλέποντας το απορημένο βλέμμα μου, έσπευσε να μου τα αποκαλύψει: «all the dangerous, dull and dirty things (τα επικίνδυνα, τα βαρετά και τα βρώμικα).
Πολλοί από τους χρήστες -συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου- κατανοούν ότι οι διαφημίσεις είναι απαραίτητες προκειμένου να μη χρειάζεται να πληρώνουμε συνδρομές, για να χρησιμοποιούμε εφαρμογές όπως είναι το YouTube και το TikTok, ή ακόμη και για να διαβάσουμε νέα σε κάποιο site.
Εκεί που αρχίζει ο εκνευρισμός, είναι όταν οι διαφημίσεις -στο YouTube για παράδειγμα- είναι πολυάριθμες και το κυριότερο, δεν μπορείς να τις παραβλέψεις. Και είσαι μάλλον εντάξει αν δεις μία διαφήμιση που σε ενδιαφέρει, αλλά 25 δευτερόλεπτα διαφήμιση για παιδικά παιχνίδια, δεν είναι κάτι που «αντέχεις» μετά από κάποια ηλικία!
Περισσότερα: H ισορροπία του… τρόμου με τις online διαφημίσεις
Ψάχνοντας τις προάλλες -όπως κάνω κάμποσες ώρες, καθημερινά- για «αφορμές» (άρθρα, αναλύσεις, συνεντεύξεις, στατιστικές κ.λπ.) είδα ένα γράφημα της γνωστής για τα infographics της, Statista.
Tρόμαξα, μόλις συνειδητοποίησα πως σχεδόν ο μισός πληθυσμός του πλανήτη έχει φέτος εκλογές – προεδρικές, βουλευτικές και δημοτικές, σε δεκάδες χώρες σ’ Ανατολή και Δύση: στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία, τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Τουρκία, τη Νότια Κορέα, την Ιαπωνία, την Αυστραλία κ.ο.κ. – χωρίς να βάζουμε στον λογαριασμό κι εκείνες για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τον Ιούνιο, όταν θα προσέλθουν στις κάλπες εκατοντάδες εκατομμύρια ψηφοφόροι στις 27 χώρες-μέλη της ΕΕ.
Οι προβλέψεις δεν είναι κάτι εύκολο. Κυρίως όσον αφορά στο να επιβεβαιωθούν. Πολλές φορές επιβεβαιώνονται μεν, αλλά με καθυστέρηση. Όπως υπάρχουν και πολλές φορές που επιβεβαιώνονται μεν, αλλά με λίγο διαφορετικό τρόπο.
Το αναφέρω αυτό, γιατί σκοπεύω να κάνω μία πρόβλεψη για το 2024: ότι η φετινή χρονιά θα είναι αυτή που θα δούμε πολλές αλλαγές όσον αφορά στο last mile και στους τρόπους παράδοσης προϊόντων και παραγγελιών.
Περισσότερα: Το 2024 θα είναι η χρονιά των αλλαγών στο last mile
Ένα-ένα συνεχίζουν να μπαίνουν στη θέση τους τα κομμάτια του puzzle, για να συμπληρωθεί το ψηφιακό οικοσύστημα της Ευρώπης, το οποίο -αν τηρηθεί η ως τώρα παράδοση, που είναι και το πιθανότερο- δεν αποκλείεται να εξελιχθεί στο ψηφιακό οικοσύστημα όλου του κόσμου, καθώς αργά ή γρήγορα το κανονιστικό πλαίσιο της «γηραιάς ηπείρου» αποδέχονται και υιοθετούν οι υπόλοιπες.
Νεότερη προσθήκη, η Ευρωπαϊκή Πράξη για τα Δεδομένα, το European Data Act, που τέθηκε σε ισχύ μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 11/01, καθορίζοντας (όχι αμέσως, αλλά σε 20 μήνες, στις 11 Σεπτεμβρίου 2025, καθώς χρειάζεται χρόνος για την αναγκαία προσαρμογή) τα δικαιώματα πρόσβασης και χρήσης δεδομένων τα οποία παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε κάθε κλάδο όπου καταγράφεται οικονομική δραστηριότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στη βιομηχανία.
Περισσότερα: Η Ευρώπη δίνει μεγαλύτερο έλεγχο στους καταναλωτές
Οι προβλέψεις ποτέ δεν είναι εύκολες. Τις συνηθίζουμε μεν στην αρχή της εκάστοτε χρονιάς, αλλά συνήθως κατά τη διάρκεια του έτους υπάρχουν εκπλήξεις. Είτε αρνητικές, είτε θετικές.
Για παράδειγμα, στις αρχές του 2020 αν υποστήριζε κανείς ότι μέσα στην επόμενη διετία θα είχαμε περάσει μήνες «καραντίνας» και το ηλεκτρονικό εμπόριο θα «εκτοξευόταν», πολύ απλά γιατί δεν θα υπάρχουν πολλές επιλογές για την αγορά προϊόντων, μάλλον θα τον χαρακτήριζαν τρελό.
Λένε πως οι ημέρες των έστω και λίγων χειμερινών διακοπών με επίκεντρο την αλλαγή του χρόνου (Καλή χρονιά, με όλα τα καλά και κυρίως με φώτιση! – να ευχηθούμε εξαρχής) προσφέρουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για ανασκόπηση, αναστοχασμό, αναθεωρήσεις, ακόμα και ανατροπές, ανάλογα με την περίπτωση. Για τον οικοδεσπότη σας, εκτός απ’ όλα αυτά, οι φετινές ήταν και μια ευκαιρία για ακόμα περισσότερη ανάγνωση.
Μέσα στα πολλά, λοιπόν, έπεσα πάνω σ’ ένα δημοσίευμα του Sifted (γνωστής ιστοσελίδας στον χώρο των νεοφυών επιχειρήσεων), που έλεγε με στοιχεία και αριθμούς ότι τα περισσότερα μεγάλα deals τον περασμένο χρόνο στην Ευρώπη είχαν να κάνουν -σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό- με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τις προσπάθειες που (πρέπει να) καταβάλουμε, για να αφήσουμε έναν βιώσιμο (cross my fingers…) πλανήτη στους επόμενους από εμάς.
Περισσότερα: Η... εγ-κλιματική κρίση θέλει την τεχνολογία της
Για το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα έχουν γραφτεί πολλά. Τόσα πολλά, που υπάρχουν περίοδοι που αναρωτιέσαι πόσο μεγάλο είναι τελικά. Και όταν βλέπεις το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων, καταλαβαίνεις ότι ναι μεν είναι ένα οικοσύστημα που αναπτύσσεται, αλλά όχι με τους ρυθμούς που θα περίμενες.
Διαβάζοντας την τελευταία μελέτη του Found.ation για το ελληνικό startup οικοσύστημα, ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η άνοδος του retailtech. Οι εταιρείες που αναπτύσσουν τεχνολογικές λύσεις για το χώρο της λιανικής, ή εταιρείες που αξιοποιούν με διαφορετικό και καινοτόμο τρόπο τις ψηφιακές τεχνολογίες, έχουν πλέον αρχίσει να προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα


Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77