Το λέμε και το γράφουμε συχνά πως, με τα απρόοπτα και τις ανατροπές που βιώνουμε πλέον στην καθημερινότητά μας, είναι πρακτικά αδύνατο να κάνουμε (ή να ζητάμε, απ’ όσους παίρνουμε συνεντεύξεις) προβλέψεις σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα – άντε να «μαντέψουμε» πώς θα έχουν τα πράγματα, σε δυο, τρία το πολύ, χρόνια.
Για οτιδήποτε περισσότερο, το περιθώριο σφάλματος αυξάνεται κατακόρυφα. Λογικό, ίσως σκεφθείτε – εδώ δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει αύριο, με όσα γίνονται γύρω μας, σεισμούς, λιμούς, καταποντισμούς, φωτιές, πλημμύρες, πανδημίες… για να μην πιάσουμε τα ακόμα φρικτότερα (καθώς οφείλονται σε δικά μας λάθη και παραλείψεις) δυστυχήματα, σαν το τελευταίο στη χώρα μας, που τόσο πόνο έφερε…
Έτσι, ο οικοδεσπότης σας πολύ παραξενεύτηκε, πριν από λίγες ημέρες, διαβάζοντας στην ιστοσελίδα της γνωστής εταιρίας ερευνών Gartner ένα άρθρο για τους «Έξι παράγοντες που θα αναδιαμορφώσουν την επιχειρηματικότητα την τρέχουσα δεκαετία». Ουπς – τι έχουμε εδώ; Οι αναλυτές της καλής εταιρίας δείχνουν να υπερβαίνουν τα εσκαμμένα με την πρόβλεψή τους, αφού ως το τέλος της δεκαετίας μένουν ακόμα οκτώ σχεδόν γεμάτα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων πολλά απρόβλεπτα μπορούν να συμβούν, οπότε ο εκτροχιασμός από τις όποιες προβλέψεις είναι σίγουρος...
Μια γρήγορη ανάγνωση έβαλε ως ένα βαθμό τα πράγματα στη θέση τους: όντως, οι αναλυτές εντόπισαν και ονοματίζουν έξι (σημαντικές, βεβαίως) τάσεις που μακροπρόθεσμα μπορούν να επηρεάσουν καίρια τμήματα και κλάδους της επιχειρηματικότητας, είτε για καλό είτε για κακό, ανάλογα με τη δική μας αντιμετώπιση ανά περίπτωση και την επιτυχία του reset, που καλούμαστε να κάνουμε, στο πλαίσιο της νέας κανονικότητας.
Όμως, ταυτόχρονα, παίρνουν τις προφυλάξεις τους, καθώς βλέπουν τις έξι τάσεις σαν μεγάλες «ομπρέλες», κάτω από τις οποίες μπορούν να χωρέσουν πολλά… Αυτό γίνεται, βεβαίως, προκειμένου να καλύψουν τις επιπτώσεις και τις συνέπειες των λεγόμενων «αστάθμητων παραγόντων», που σίγουρα θα κάνουν την εμφάνισή τους στα σχεδόν οκτώ χρόνια που απομένουν ως το τέλος της δεκαετίας.
Πρώτη και ίσως πιο επίφοβη από αυτές, η απειλή της ύφεσης. Σε κάποιες χώρες έχει ήδη ξεκινήσει, σε κάποιες άλλες είναι στο δρόμο, το θέμα είναι να την αποφύγουμε όσο αυτό είναι δυνατό. Σύμφωνα με τους επαΐοντες, σε τέτοιες περιπτώσεις το «φάρμακο» δεν είναι η συρρίκνωση και ο φόβος, αλλά η λελογισμένη και κυρίως έγκαιρη επένδυση σε αναπτυξιακές δράσεις, όπως η διασφάλιση του ταλέντου (μέγα θέμα, θα επανέλθουμε), η επιμονή στον ψηφιακό μετασχηματισμό και, βέβαια, ο καλύτερος έλεγχος των δαπανών.
Επόμενη τάση, η συστημική έλλειψη εμπιστοσύνης. Μ’ άλλα λόγια, το πόσο λίγο πλέον εμπιστευόμαστε γνωστά και μη brands, στις σχέσεις μας μαζί τους, προφανώς κατάλοιπο από τις χαλεπές ημέρες της πανδημίας, όταν σχεδόν τίποτα δεν δούλευε κανονικά. Αυτό δεν ισχύει πιά, καθώς η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί, όμως -κατά τους αναλυτές της Gartner- τα brands πρέπει στο εξής να υιοθετούν μια ακραιφνώς πελατοκεντρική τακτική και να επιμένουν στην ουσιαστική αναβάθμιση της εμπειρίας τους, αν θέλουν να τους κρατήσουν για καιρό κοντά τους.
Τρίτη τάση, η προσπάθεια διατήρησης της παραγωγικότητας σε υψηλά επίπεδα. Οι ανατροπές που έφερε η πανδημία στο εργασιακό καθεστώς και κυρίως η συχνή επιλογή της υβριδικής μορφής, μετά την υποχώρησή της, αφήνουν αρκετά ερωτηματικά, με δεδομένο μάλιστα ότι αλλάζουν και οι συνθήκες στις αγορές, αναλόγως κλάδου. Κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά και τα περιθώρια ευελιξίας εργοδοτών και εργαζομένων θα δοκιμαστούν σκληρά.
Για την τέταρτη τάση, τη βιωσιμότητα, δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, καθώς ήδη βιώνουμε τις εντεινόμενες προσπάθειες για στήριξη και ισχυροποίηση όλων των σχετικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους του ΟΗΕ, για το 2030. Το ίδιο ισχύει και για την πέμπτη, που δεν είναι άλλη από την έλλειψη ταλέντων. Γνωστό το φαινόμενο τα τελευταία χρόνια, καθώς η ζήτηση ξεπερνάει κατά πολύ την προσφορά, ενώ ήδη διατυπώνονται φόβοι ότι η πορεία της ανάπτυξης κινδυνεύει από την έλλειψη δεξιοτήτων, παγκοσμίως.
Έκτη και τελευταία τάση, η πιο χαρακτηριστική «ομπρέλα», απ’ όσες αναφέραμε ως τώρα, καθώς αφορά στις αναδυόμενες τεχνολογίες. Η Gartner δικαίως θεωρεί ότι το Metaverse, η Τεχνητή Νοημοσύνη, όλες οι περί το ESG τεχνολογίες, τα superapps (που συγκεντρώνουν στο ίδιο «κέλυφος» πλήθος χρήσιμες εφαρμογές), αλλά και το νεόκοπο platform engineering (για τη διευκόλυνση developers και χρηστών), θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, τα επόμενα χρόνια.
Γεροί να είμαστε, να δούμε αν όλες αυτές οι προβλέψεις θα βγουν αληθινές…
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]