Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 οτιδήποτε είχε μπροστά το «e-» έμοιαζε με κάτι «εξωτικό». Μιλούσες για e-commerce και σε κοιτούσαν λίγο περίεργα. Ασχολιόσουν με το Διαδίκτυο και η πρώτη ερώτηση που σου έκαναν ήταν «τι είναι τούτο;». Έλεγες ότι θα στείλεις ένα e-mail και η αντίδραση ήταν λίγο περίεργη.
Από τότε, φυσικά, τα πράγματα έχουν εξελιχθεί πολύ. Το e-commerce αποτελεί βασικό κομμάτι της καθημερινότητας κάθε είδους και μεγέθους επιχειρήσεων. Τo e-mail είναι κάτι που ελέγχουμε διαρκώς. Έχουμε φθάσει πλέον να το ελέγχουμε ακόμη και όταν είμαστε μέσα στο αυτοκίνητο και η κίνηση μας κρατά σταματημένους. Το e-marketing, ή digital marketing, είναι επίσης κάτι που απασχολεί όλες τις επιχειρήσεις.
Γενικότερα, οτιδήποτε έχει τη λέξη ηλεκτρονικό και οτιδήποτε «e-» είναι κάτι που επηρεάζει την καθημερινότητά μας, τόσο σε επαγγελματικό όσο και προσωπικό επίπεδο. Και ίσως θα πρέπει να σταματήσουμε να διαφοροποιούμε τα ηλεκτρονικά από τα φυσικά κανάλια. Ίσως, ήρθε η ώρα να καταργήσουμε το «e-».
Από μία έννοια, τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων έχουν πλέον πλήρως «αναμιχθεί» με τα φυσικά κανάλια. Δεν υπάρχει και τόσο μεγάλη διαφοροποίηση. Τόσο για την επιχείρηση, η οποία μιλά για omnichannel προσέγγιση, όσο και για τον καταναλωτή. Τα όρια μεταξύ φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος, θα έλεγε κανείς ότι είναι όλο και πιο δυσδιάκριτα. Ιδίως από τη στιγμή που βλέπουμε τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν όλα τα κανάλια για το αγοραστικό ταξίδι τους. Βλέπουμε τους καταναλωτές να ξεκινούν από το site για να επιλέξουν το προϊόν που θα αγοράσουν, ή το ακριβώς ανάποδο. Ή να πηγαίνουν από το ένα στο άλλο συνέχεια. Διάκριση, όμως, δεν υπάρχει απολύτως καμία και αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο.
Το ίδιο και στο marketing και στη διαφήμιση, όπου φυσικά και online κανάλια επίσης «διαπλέκονται» τόσο πολύ μεταξύ τους, που δε βλέπεις και πολύ τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ τους.
Οπότε, η ερώτηση είναι απλή: έχει νόημα να κάνουμε λόγο για e-commerce ή πρέπει να μιλάμε «σκέτα» για εμπόριο; Το digital marketing μήπως θα έπρεπε να λέγετε απλά marketing;
Η απάντηση είναι ότι προς το παρόν χρειάζεται λίγο να περιμένουμε, μέχρι να φτάσουμε στην πλήρη κατάργηση. Γιατί ακόμη υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις επιχειρήσεων και καταναλωτών, που δεν έχουν ακόμη συνειδητοποιήσει πλήρως πόσο κοντά έχουν έρθει τα φυσικά με τα ψηφιακά καταστήματα. Τα φυσικά με τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων και προώθησης προϊόντων. Το «συμβατικό» με το ψηφιακό μάρκετινγκ. Αλλά δεν απέχουμε και πολύ από τη στιγμή που το e-business θα γίνει σκέτο business.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]