Η είδηση ότι η Meta ξεκινά να προσφέρει τη δυνατότητα στους Ευρωπαίους καταναλωτές να μη βλέπουν διαφημίσεις στο Facebook και στο Instagram, εφόσον πληρώνουν μία συνδρομή, δεν έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία. Ήταν κάτι που συζητιόταν εδώ και αρκετό καιρό λόγω και της πίεσης που υπήρχε από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Εδώ και αρκετούς μήνες, το Twitter (συγγνώμη, το Χ εννοούσα...) προσφέρει και αυτό διάφορες υπηρεσίες επί πληρωμή. Και το ερώτημα είναι απλό: πόσοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν συνδρομή για να έχουν πρόσβαση στο αγαπημένο τους μέσο κοινωνικής δικτύωσης;
Προφανώς, στην περίπτωση του Facebook και του Instagram δεν θα χρειάζεται να πληρώσεις συνδρομή για να έχεις πρόσβαση σε αυτά. Όμως, ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο κάποια στιγμή να γίνει και αυτό. Στην περίπτωση του X, ο Elon Musk δεν έχει κρύψει την πρόθεσή του να το κάνει, σε μία προσπάθεια να αποκτήσει έσοδα το συγκεκριμένο μέσο, το οποίο υπολείπεται πολύ σε σχέση με το Facebook, το Instagram και το TikTok, όσον αφορά στα διαφημιστικά έσοδα.
Η πραγματικότητα είναι πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να πείσεις τους χρήστες να πληρώσουν για κάτι που είχαν μέχρι τώρα δωρεάν. Ιδίως αν μιλάμε για ένα κοινωνικό μέσο, που δεν χρησιμοποιείται και ιδιαίτερα για επαγγελματικούς λόγους, από τη συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών. Στο LinkedIn βλέπουμε αρκετούς να πληρώνουν μία μικρή συνδρομή για υπηρεσίες, αλλά πρόκειται για ένα μέσο που χρησιμοποιείται εκτενώς για επαγγελματικούς λόγους.
Αντίθετα, αν μία υπηρεσία είναι εξαρχής συνδρομητική, τότε είναι πιο εύκολο να τη διατηρήσεις έτσι. Γιατί πολύ απλά ο καταναλωτής έχει συνηθίσει να πληρώνει. Το Netflix και το Spotify είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις.
Υπάρχει, βέβαια, και μία άλλη διάσταση: πόσες συνδρομές μπορεί να πληρώνει ένα νοικοκυριό; Αν έχει να πληρώσει για συνδρομητική τηλεόραση (Cosmote TV ή Nova), υπηρεσίες video streaming (Netflix, Disney+, Amazon Prime Video), για τη μουσική του (Spotify, YouTube) τότε γίνεται αρκετά δύσκολο να πληρώσει και για το Facebook και για το Instagram και για το Twitter. Οπότε, θα προτιμήσει για τα social media να βλέπει και ουκ ολίγες διαφημίσεις. Και ας μην είναι η εμπειρία η καλύτερη δυνατή. Κάπου πρέπει να κάνεις και κάποιους συμβιβασμούς.