Ήταν μία εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν το καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο για τις εταιρείες του λιανικού εμπορίου. Τώρα είναι τόσο mainstream -όπως λένε και στο χωριό μου στη Ναύπακτο- που η ΕΥ σε τελευταία μελέτη της για το λιανεμπόριο δεν κάνει καν αναφορά στο eCommerce! Πολύ απλά γιατί το θεωρεί ήδη κομμάτι της στρατηγικής οποιασδήποτε εταιρείας λιανικής πώλησης.
Για να είμαστε ακριβείς, η μόνη αναφορά που κάνει είναι στον τομέα του ανασχεδιασμού φυσικών και ψηφιακών καταστημάτων, όπου επισημαίνει ότι το κλειδί είναι πλέον το omnicahhnel. «Πολλές επιχειρήσεις μετασχηματίζουν τα καταστήματά τους σε πολυλειτουργικά hubs: σημεία παραλαβής (click & collect), επισκευής προϊόντων ή ακόμη και σύνδεσης με την τοπική κοινότητα. Παράλληλα, σε κατηγορίες όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, οι retailers ενσωματώνουν υπηρεσίες υγείας, in-store clinics και wellness προγράμματα, ανταποκρινόμενοι σε πιο σύνθετες και εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.
Περισσότερα: Το eCommerce πρέπει να προσαρμόζει τα επιχειρηματικά μοντέλα του
Η είδηση για μια ιδιαίτερη χρήση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης ήρθε ξαφνικά, πριν από λίγες ημέρες, από την Αλβανία, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράδοξο. Και δεν είναι άλλη από τον ‘διορισμό’ ενός… bot σε υπουργικό αξίωμα, αυτό του υπουργού Διαχείρισης των Κρατικών Προμηθειών.
Μ’ αυτόν τον καινοφανή (πρόκειται για παγκόσμια πρώτη, βεβαίως) τρόπο, ο πρωθυπουργός της χώρας Έντι Ράμα, που ξεκινά αυτές τις ημέρες την τέταρτη θητεία του, φιλοδοξεί να ξορκίσει τη μάστιγα της βαθιάς διαφθοράς, η οποία ‘ζει και βασιλεύει και τα πάντα διαφεντεύει’ επί πολλές δεκαετίες στη γειτονική μας χώρα.
Θυμάμαι πριν μερικά χρόνια, όταν ένα e-shop ξεκινούσε να επενδύει στο performance marketing, το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν άμεσο. Έβαζες budget, έκανες targeting σε Google ή Facebook, και οι παραγγελίες έπεφταν βροχή. Για πολλούς αυτό έμοιαζε με “μαγικό κουμπί”: βάζω λεφτά, παίρνω πωλήσεις. Σήμερα όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το performance marketing εξακολουθεί να είναι βασικό κομμάτι της στρατηγικής, αλλά δεν αρκεί από μόνο του.
Περισσότερα: Performance Marketing χωρίς Branding; Δεν φτάνει πια
Στην αμερικανική πολιτικο-οικονομική σκηνή ένας από τους σημαντικούς διαχρονικούς θεσμούς είναι αυτός της μη-ανοχής των ‘επικίνδυνων’ για την κοινωνία μονοπωλίων. Οι περίφημες antitrust authorities επενέβαιναν όποτε χρειαζόταν και, σε προηγούμενες δεκαετίες, είχαν δείξει αρκετές φορές τα ‘δόντια’ τους, εξαναγκάζοντας έπειτα από πολύχρονες δίκες κυρίως σε εποχές έντονης και άναρχης ανάπτυξης, κραταιούς και γιγαντιαίους οργανισμούς να ‘διαμοιράσουν τα ιμάτιά τους’.
Χαρακτηριστικά δείγματα τέτοιων επεμβάσεων είχαμε στις τηλεπικοινωνίες, όπου η AT&T (ή Bell System) υποχρεώθηκε να διασπαστεί σε πολλές μικρότερες ‘baby-Bells’ το 1982 και πολύ νωρίτερα (το 1911) στο πετρέλαιο, όπου στόχος ήταν η Standard Oil του Τζον Ροκφέλερ. Εκ του αποτελέσματος, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά, τέτοιες κινήσεις έφερναν τα πάνω κάτω στους συγκεκριμένους χώρους, με τον βίαιο εξορθολογισμό της αγοράς.
Πριν από μερικούς μήνες έγραφα για την έλευση των AI agents και πως υπάρχει μία συζήτηση ότι αυτοί οι «πράκτορες» θα αναλάβουν τα ψώνια για εμάς. Και υποστήριζα -και συνεχίζω να υποστηρίζω- ότι δεν θα αναλάβουν πλήρως. Το επισημαίνω γιατί βλέπω όλο και περισσότερα δημοσιεύματα στο εξωτερικό που επιμένουν ότι τα ψώνια θα τα κάνουν οι ΑΙ agents!
Προφανώς, κάποιες επαναλαμβανόμενες αγορές θα γίνονται αυτόματα. Κάτι τέτοιο συζητούσαν οι κατασκευαστές ψυγείων που ενσωμάτωναν συνδέσεις στο Διαδίκτυο στα μοντέλα τους και τη δυνατότητα για αυτόματες αγορές. Δεν προχώρησε και πολύ το συγκεκριμένο σχέδιο, αλλά τώρα αυτό επανέρχεται στο προσκήνιο ελέω ΑΙ. Αλλά νομίζω ότι μερικές φορές δίνουμε πολλή έμφαση στο τεχνολογικό κομμάτι και όχι στο ανθρώπινο.
Καλώς σας ξαναβρίσκω και καλό φθινόπωρο να έχουμε - ευχή που πλέον έχει έρεισμα, αφού μπήκε ο Σεπτέμβρης! Ξεκινάω με μια εύλογη διαπίστωση: οι ‘ανάσες’ -σωματικές, ψυχικές και πνευματικές- στη διάρκεια των διακοπών, συχνά σου επιτρέπουν να σκεφτείς πολλά, πέραν της καθημερινότητας.
Με καθαρότερο μυαλό και μηδενικές υποχρεώσεις, μπορείς να επεξεργαστείς ιδέες και να καταλήξεις σε φρέσκα συμπεράσματα, να εξετάσεις επιχειρήματα και να διαμορφώσεις νέες απόψεις, που ο συνεχής φόρτος σε εμπόδιζε να δεις, προηγουμένως.
Περισσότερα: Εμπιστοσύνη, η απάντηση στη μάστιγα των fake news
Κάτι το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών και η επιστροφή στη δουλειά, κάτι η αρχή της σχολικής χρονιάς, κάτι η αίσθηση που έχεις ότι πρέπει να κινηθείς με διαφορετικό τρόπο και νοιώθεις ότι ξεκινά μία νέα σεζόν. Ίσως να μην είναι τυχαίο ότι κάποτε αυτή η περίοδος σηματοδοτούσε την εποχή που περιμέναμε με αγωνία για... τις νέες τηλεοπτικές σειρές.
Τί φέρνει, λοιπόν, η νέα σεζόν στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών; Θα έλεγε κανείς ότι η λέξη – κλειδί δεν είναι διαφορετική από εκείνη πριν από ένα χρόνο. Η τεχνητή νοημοσύνη, το ΑΙ όπως έχει καθιερωθεί, δημιουργεί ενθουσιασμό και ταυτόχρονα προβληματισμό. Κυρίως επειδή οι εξελίξεις μέσα σε έναν χρόνο ήταν εντυπωσιακές. Σκεφτείτε ότι πλέον μπορείς να δημιουργήσεις ακόμη και το δικό σου video ή τη δική σου καμπάνια, χωρίς τη βοήθεια ειδικών. Είναι τέλειο το αποτέλεσμα; Όχι. Είναι όμως σε ένα σχετικά καλό επίπεδο; Ναι! Οπότε, ο συμβιβασμός είναι εύκολος για πολλές επιχειρήσεις.
Περισσότερα: ΑΙ & data centers: Γιατί θα είναι στο επίκεντρο της προσοχής και για την Ελλάδα
Διακοπές χωρίς πορτοφόλι; Θα έλεγε κανείς ότι είναι πλέον εφικτό κάτι τέτοιο στη χώρα μας. Και ο λόγος δεν είναι μόνο ότι μπορείς να πληρώνεις τα πάντα μέσω POS ή IRIS, για τα οποία χρειάζεσαι απλά το smartphone σου, αλλά και ότι μπορείς να έχεις την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης στο smartphone, αξιοποιώντας το Gov.gr Wallet.
Όμως, το Gov.gr Wallet δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκτός των ελληνικών συνόρων, κάτι που θα ήταν ιδιαίτερα πρακτικό. Αλλά αυτό -τουλάχιστον όσον αφορά στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης- αναμένεται να αλλάξει σχετικά σύντομα καθώς έρχεται το EUDI Wallet, το ψηφιακό πορτοφόλι της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Περισσότερα: EUDI Wallet: Τί φέρνει το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι;
Σε μια εποχή που σχεδόν τα πάντα γύρω μας έχουν περάσει από τον αναλογικό στον ψηφιακό κόσμο, ο εκφοβισμός (αυτή είναι η ελληνική λέξη για το bullying) δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Με τούτα και μ’ εκείνα, λοιπόν, μπήκε και το cyberbullying στη ζωή μας – όχι τώρα, δεν είναι κάτι καινούριο, καθώς μετράει αρκετά χρόνια (δυσάρεστης, βεβαίως) ιστορίας πίσω του.
Μόνο που σήμερα, τα πράγματα έχουν πλέον χειροτερέψει πολύ, αφενός λόγω της τεράστιας εξάπλωσης του Internet στις μικρότερες ηλικίες, στις οποίες ο εθισμός στην οθόνη -από το κινητό ως το tablet και το laptop- προκαλεί ολοένα μεγαλύτερη ανησυχία λόγω των βλαβερών επιπτώσεών του και εξελίσσεται σε δυσεπίλυτο κοινωνικό πρόβλημα, αφετέρου λόγω της πολύ μεγαλύτερης δύναμης που έχουν τα κοινωνικά δίκτυα, σε σχέση με όποιο άλλο μέσο ενημέρωσης.
Ποιο είναι το σημαντικότερο θέμα των τελευταίων ημέρων; Οι χρεώσεις των τραπεζών. Για την ακρίβεια, οι χρεώσεις για την ανάληψη από ATMs κάποιου τρίτου παρόχου ή άλλης τράπεζας. Ένα θέμα που ήρθε στην επιφάνεια εκ νέου μετά την απόφαση της Τράπεζας Πειραιώς να πουλήσει τη συντριπτική πλειοψηφία των ATM της που δεν είναι σε φυσικό κατάστημα.
Αλλά δεν ήταν το μόνο θέμα που σχετίζεται με τις προμήθειες. Είδαμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού να στρέφεται κατά του Skroutz μετά από καταγγελία 10 εταιρειών, οι οποίες, όπως λένε οι πληροφορίες, δεν θέλουν να αλλάξει το σύστημα προμηθειών του γνωστού marketplace.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα

Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77