Με μία εταιρεία (NVidia) να έχει αποτίμηση άνω των 5 τρισ. δολαρίων, άλλες δύο (Apple, Microsoft) πάνω από τα 4 τρισ. δολάρια και τις μετοχές τους να «ανεβαίνουν» με τρελούς ρυθμούς, αρκετοί έχουν αρχίσει να αναρωτιούνται αν έχουμε μπροστά μας μία νέα χρηματιστηριακή «φούσκα».
Πολλοί θα θυμούνται την περίοδο της «φούσκας» των .com εταιρειών στο τέλος της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές εκείνης των ‘00s και βλέπουν πολλές ομοιότητες. Αλλά η πραγματικότητα είναι κάπου στη μέση.
Όσο κι αν το περιμένεις, όσο κι αν γνωρίζεις (καθώς η προηγούμενη εμπειρία το έχει ήδη αποδείξει πολλές φορές) ότι σε μια μεταβατική περίοδο και συνήθως πριν από την πλήρη επικράτηση μιας επανάστασης (τεχνολογικής αλλά και κοινωνικής, αυτά συχνότατα πάνε μαζί), υπάρχουν πάντα ‘παράπλευρες απώλειες’, η καταγραφή του περάσματος από τα λόγια στην πράξη παραμένει δύσκολη υπόθεση. Είχαμε ξαναγράψει, σχετικά πρόσφατα, για το ίδιο θέμα, προβλέποντας -ως άλλες ‘Κασσάνδρες’- ότι δεν πρόκειται να αργήσουν οι μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας, λόγω (κυρίως) της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ε, δεν άργησαν…
Τις τελευταίες ημέρες, τα κακά μαντάτα από την Αμερική (ως πρώτη διδάξασα και σταθερά πρώτη στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, είναι επόμενο να υφίσταται πρώτη και τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις), διαρκώς πυκνώνουν. Αντιγράφουμε από την ιστοσελίδα του Information Week: στην Target 100 απολύσεις μόνο τον Οκτώβριο, στη UPS 48.000 από την αρχή του χρόνου, στην Amazon 14.000 μέσα στην τελευταία εβδομάδα, στη Salesforce 4.000 μονάχα τους τελευταίους μήνες, στη Walmart κάμποσες χιλιάδες, επίσης. Οι ανακοινώσεις δεν έχουν τελειωμό – σχεδόν σε καθημερινή βάση μακραίνει ο κατάλογος και αυξάνει το άθροισμα…
Από αυτή τη στήλη έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αλλαγές που ήδη βιώνουμε, σε τομείς όπως είναι οι προσωποποιημένες προτάσεις προς τους επισκέπτες ενός eShop, αλλά και πολλές άλλες ακόμη, που αφορούν το back end.
Όμως, ενδεχομένως η μεγαλύτερη αλλαγή, να είναι αυτή που αφορά στην ίδια την εμπειρία της αγοράς και θα έρθει χάρη στο agentic AI, το οποίο δείχνει να απασχολεί όλο και περισσότερους από τους stakeholders στο χώρο των πληρωμών - και όχι μόνο.
Μια ολιγόλογη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πριν από μερικές ημέρες, ήρθε να καθησυχάσει τις ανησυχίες (αν όχι τους φόβους…) πολλών αξιωματούχων τόσο κεντρικά, στις Βρυξέλλες, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Ειδικότερα, όσων είναι επιφορτισμένοι με την ομαλή (και ασφαλή, πάνω απ’ όλα) λειτουργία του απίστευτου συμπλέγματος των υποβρυχίων καλωδίων, μέσω των οποίων περνάει άμεσα ή έμμεσα μεγάλο μέρος των επικοινωνιών των ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ τους, αλλά και με τον υπόλοιπο κόσμο.
Μ’ άλλα λόγια, σ’ ένα οικοσύστημα όπου το παραμικρό πρόβλημα, από απλή τεχνική βλάβη και αστοχία υλικού έως δολιοφθορά, έχει ως αποτέλεσμα είτε την πτώση της ποιότητας επικοινωνίας, είτε την ολική διακοπή της σύνδεσης για κάποια λεπτά ή ακόμα και για κάποιες ώρες, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε έναν σχεδόν αμιγώς ψηφιακό κόσμο, όπως έχει γίνει πλέον ο δικός μας…
Περισσότερα: Υποβρύχιες ανησυχίες στην ΕΕ και μέτρα ασφαλείας
Τα τελευταία χρόνια, ο όρος “ghosting” έχει εισβάλει δυναμικά στην επαγγελματική καθημερινότητα. Συνήθως χρησιμοποιείται για να περιγράψει υποψηφίους που εξαφανίζονται ξαφνικά από τις διαδικασίες πρόσληψης, χωρίς καμία ενημέρωση ή εξήγηση. Όμως, αυτό το φαινόμενο δεν περιορίζεται στους εργαζομένους. Έχει περάσει πια και στην άλλη πλευρά , στους πελάτες, στους συνεργάτες, στις ίδιες τις επιχειρήσεις.
Emails που μένουν χωρίς απάντηση. Προτάσεις που παρουσιάστηκαν με επαγγελματισμό και κόπο, αλλά δεν έλαβαν ποτέ feedback. Ραντεβού που κλείνουν με ένα «θα τα πούμε σύντομα» και μετά… τίποτα.
Το ghosting έχει γίνει μέρος της αγοράς και το ανησυχητικό δεν είναι η σιωπή καθαυτή, αλλά το ότι έχουμε αρχίσει να τη θεωρούμε φυσιολογική.
Περισσότερα: Το ghosting ως σύμπτωμα μιας κουλτούρας χωρίς feedback
Έχουν περάσει περίπου 25 χρόνια από την εποχή που μία από τις απαντήσεις στην ερώτηση προς πολλές ελληνικές επιχειρήσεις αναφορικά με τους πυλώνες ανάπτυξής τους ήταν “Βαλκάνια”. Αυτό άλλαξε στην πορεία, λόγω ουκ ολίγων λανθασμένων κινήσεων, αλλά και λόγω της κρίσης.
Όμως, υπάρχει τουλάχιστον ένας κλάδος όπου τα Βαλκάνια μπορούν να αποτελέσουν μία σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία, σήμερα.
Η τεράστια πρόοδος της τεχνολογίας, τα τελευταία χρόνια, και οι ραγδαίες εξελίξεις ειδικά από τα τέλη του ’22 και μετά, με την εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνη στην καθημερινότητά μας, έφερε στο φως της δημοσιότητας -μαζί με τις ελπίδες και τις ανησυχίες για τα καλά και τα κακά, αντίστοιχα, που αυτή κομίζει- μια δυσάρεστη επίπτωση των τεράστιων δυνατοτήτων της που έχει αρχίσει να προβληματίζει όχι μόνο τους ειδήμονες, αλλά και την κοινή γνώμη, γενικότερα.
Ειδικά σε χώρες όπου πρωτοεμφανίστηκε το φαινόμενο και ήδη παίρνει ολοένα μεγαλύτερες διαστάσεις, με πρώτες τις ΗΠΑ. Εμείς, προφανώς, θα ακολουθήσουμε, όταν έρθει η ώρα μας, αλλά η πρότερη εμπειρία δείχνει πως η υστέρηση μειώνεται, όσο περνούν τα χρόνια.
Μία βόλτα στα social media και ειδικά στο TikTok και στα reels του Instagram είναι αρκετή για να δεις την νέα «μόδα» του ελληνικού digital marketing: δημιουργία αστείου περιεχομένου που να συνδέεται με ένα τοπικό κατάστημα. Αν και το πρώτο -πραγματικά- επιτυχημένο παράδειγμα ήταν ένα ζευγάρι από τη Θεσσαλονίκη που έχει ένα κατάστημα με έπιπλα και ένα με είδη γάμου – βάφτισης, πλέον βλέπουμε κάθε κατάστημα εστίασης -και όχι μόνο- να έχει ξεκινήσει να παράγει περιεχόμενο.
Περισσότερα: Social media και λιανέμποροι: δεν μπορούν όλοι να είναι πετυχημένοι
Η ‘έκρηξη’ της Τεχνητής Νοημοσύνης (και, οσονούπω, του Agentic AI, που ακολουθεί κατά πόδας), με ολοένα περισσότερες εφαρμογές να εντάσσονται στην καθημερινότητά μας, έχει εκτινάξει στα ύψη, όπως είναι φυσικό, τη ζήτηση για το σημαντικότερο ‘συστατικό’ των αναγκαίων υποδομών, τους επεξεργαστές και τα κάθε λογής συνοδευτικά microchip. Που, βέβαια, δεν είναι οι ‘παλιές’, γενικής χρήσης μονάδες, αλλά απολύτως εξειδικευμένα μικροκυκλώματα, τα οποία κατασκευάζονται για να καλύψουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις σημερινές αναβαθμισμένες λειτουργικές απαιτήσεις των data center και γενικότερα των μυριάδων ψηφιακών συστημάτων.
Η πανδημία της COVID-19 ξέσπασε το 2020 και μπορεί πλέον να μοιάζει πολύ μακρινή αλλά δεν έχουν περάσει παρά 4,5 χρόνια από την πρώτη περίοδο της καραντίνας. Ήταν η εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο έλαβε μία εντυπωσιακή ώθηση, καθώς αποτελούσε μονόδρομο, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις λιανικής. Και ήταν μία εποχή που άπαντες πίστευαν ότι η ανάπτυξη θα ήταν διαρκής για το eCommerce.
Fast forward στο 2025 και η κατάσταση μάλλον δεν είναι αυτή που περίμεναν πολλοί. Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη του eCommerce Europe, αναπτύσσεται μεν αλλά όχι με τους ρυθμούς του παρελθόντος. Το +8% του 2021, το +10% του 2022 και το +9% του 2023 διαμορφώθηκε σε +5% το 2024 και στα ίδια επίπεδα εκτιμάται ότι θα είναι το 2025.
Περισσότερα: Έχει φτάσει το eCommerce στην Ελλάδα τα όρια του;
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77







