Στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, τα πάντα αλλάζουν εξαιρετικά γρήγορα. Μέχρι πριν από μερικούς μήνες, το GenAI ήταν στο επίκεντρο των συζητήσεων. Σήμερα, άπαντες ασχολούνται με την επόμενη «τάση», τους AI agents, με το ενδιαφέρον να είναι τεράστιο, όπως και οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σκεφτείτε μόνο, ότι πλέον συζητάμε για προσωποιημένους agents που θα αναλαμβάνουν να κάνουν τις αγορές για εμάς. Όμως, μήπως αυτή η εξέλιξη αλλάξει όλα τα επιχειρηματικά μοντέλα στο eCommerce;
Για την (επικείμενη, όπως πολλοί πιστεύουν) ‘φούσκα’ της Τεχνητής Νοημοσύνης τα είπαμε και τα ξαναείπαμε, για τα προβλήματα με τις μαζικές απολύσεις που πληθαίνουν παρομοίως, για τους ημιαγωγούς όπου το backlog είναι μακρύ (με απλά λόγια, τα εργοστάσια καθυστερούν παραδόσεις πολλών παραγγελιών, ρίχνοντας βάρος στις περισσότερο κερδοφόρες γραμμές παραγωγής εξειδικευμένων τσιπ, λόγω της ταχύτατης εισβολής του ΑΙ στην καθημερινότητά μας), επίσης.
Τί δεν είπαμε, λοιπόν; Χμμμ… δεν μιλήσαμε για το blob – welcome to the blob, λέει ο τίτλος μας, και, μάλλον θα αναρωτιέστε με το δίκιο σας, τι είναι πάλι τούτο; Αν ψάξετε στο λεξικό, όπως έκανε και ο οικοδεσπότης σας μόλις συνάντησε (κατ’ επανάληψη, τον τελευταίο καιρό) αυτή τη λέξη στη διεθνή ειδησεογραφία, θα βρείτε ότι πρόκειται για μια ‘πηκτή, ευμεγέθη σταγόνα’, μια χοντρή, ενδεχομένως και ακαθόριστη στη σύστασή της, στάλα.
Είναι μία από τις πλέον σημαντικές αποφάσεις για την ελληνική, αλλά και γενικότερα την ευρωπαϊκή αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου των τελευταίων ετών. Ο λόγος, για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταργήσει τις εξαιρέσεις σε φορολόγηση των δεμάτων με προϊόντα αξίας έως 150 ευρώ, η οποία ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που κινεζικές -και όχι μόνο- πλατφόρμες eCommerce έφτασαν να είναι από τα πλέον γνωστά «ονόματα» και στους Έλληνες καταναλωτές.
Γράφαμε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, σ’ αυτήν εδώ τη φιλόξενη στήλη, για τη ‘φούσκα’ (είναι, άραγε; δεν είναι; ποιος μπορεί να προβλέψει και να πει, με σχετική σιγουριά;) της Τεχνητής Νοημοσύνης, η οποία απασχολεί ολοένα και περισσότερους στην αγορά, αλλά και στα οικονομικά επιτελεία διεθνών οργανισμών και κυβερνήσεων.
Όμως, δεν είναι οι μόνοι που ανησυχούν, καθώς φαίνεται. Για άμεσα σχετιζόμενο με το προηγούμενο θέμα λόγο, πολλά καμπανάκια χτυπάνε εσχάτως και στον χώρο των ημιαγωγών, αφού ‘φούσκα-ξεφούσκα’ η ΤΝ, η ζήτηση των εξειδικευμένων τσιπ για επιχειρήσεις, οργανισμούς και κυρίως data center που περνούν στη νέα εποχή, έχει πλέον ‘χτυπήσει κόκκινο’ -τουλάχιστον στις χώρες που συμμετέχουν στον παγκόσμιο αγώνα δρόμου για την τεχνολογική, οικονομική και γεωπολιτική κυριαρχία- και συνεχίζει να αυξάνει εκθετικά.
Η Black Friday πλησιάζει ξανά, αλλά η φετινή μοιάζει διαφορετική. Όχι επειδή οι καταναλωτές περιμένουν μεγάλες προσφορές, αλλά επειδή το ενδιαφέρον μετακινείται ολοένα και περισσότερο εκτός Ελλάδας.
Πλατφόρμες όπως η Temu, η Shein, το AliExpress, ακόμη και το TikTok Shop, μπαίνουν με ορμή στην ελληνική αγορά, προσφέροντας τιμές που κανένα εγχώριο κατάστημα δεν μπορεί να πλησιάσει.
Περισσότερα: Black Friday: Από ελληνική ευκαιρία σε κινεζικό φαινόμενο
Έχει γίνει πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια για τις neobanks, ήτοι τα νέου «τύπου» χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που είναι αποκλειστικά ψηφιακές και ανταγωνίζονται με αρκετή επιτυχία τις παραδοσιακές τράπεζες. Και παρά τις προσπάθειες των τελευταίων να αξιοποιήσουν τις ψηφιακές τεχνολογίες και να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, οι neobanks κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.
Το πρόβλημα των παραδοσιακών τραπεζών εστιάζεται στην προσέγγισή τους. Σε πολλές περιπτώσεις κάνουν λόγο για ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά δεν συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για κάτι που πρέπει να το κάνεις τόσο στο front end όσο και στο back end.
Περισσότερα: Οι neobanks έχουν ένα πλεονέκτημα – και δεν πρέπει να το χάσουν
Λες να είναι φούσκα, τελικά; Μπα, δεν νομίζω, με τόσες και τόσες εφαρμογές που βλέπουμε… Από την άλλη, μήπως μας τα παραλένε για όλα αυτά; Κι αν είναι όντως φούσκα, τι θα γίνει (και τι θα γίνουμε κι εμείς;) αν σκάσει μια μέρα; Θα έρθουν ‘τα πάνω κάτω’! Έχει να γίνει μεγάλος χαμός, πολύ χειρότερος απ’ ό,τι έχουμε δει ως τώρα, στις διάφορες κρίσεις…
Αυτά κι άλλα πολλά ακούγονται όλο και πιο συχνά στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας κι όχι μόνο. Βλέπετε, η Τεχνητή Νοημοσύνη (γι’ αυτήν ο λόγος και οι ανησυχίες, αν δεν το καταλάβατε ήδη) καλύπτει πλέον οριζόντια τους πάντες και τα πάντα. Σε περίπτωση που όλο αυτό το οικοσύστημα αποδειχθεί ‘φούσκα’ -που κάποια στιγμή, μοιραία, θα σκάσει- οι συνέπειες στην τεχνολογία, την οικονομία και την κοινωνία είναι αδύνατο να προβλεφθούν, αλλά ουδείς αμφιβάλλει πως θα είναι καταστροφικές.
Με μία εταιρεία (NVidia) να έχει αποτίμηση άνω των 5 τρισ. δολαρίων, άλλες δύο (Apple, Microsoft) πάνω από τα 4 τρισ. δολάρια και τις μετοχές τους να «ανεβαίνουν» με τρελούς ρυθμούς, αρκετοί έχουν αρχίσει να αναρωτιούνται αν έχουμε μπροστά μας μία νέα χρηματιστηριακή «φούσκα».
Πολλοί θα θυμούνται την περίοδο της «φούσκας» των .com εταιρειών στο τέλος της δεκαετίας του ’90 και στις αρχές εκείνης των ‘00s και βλέπουν πολλές ομοιότητες. Αλλά η πραγματικότητα είναι κάπου στη μέση.
Όσο κι αν το περιμένεις, όσο κι αν γνωρίζεις (καθώς η προηγούμενη εμπειρία το έχει ήδη αποδείξει πολλές φορές) ότι σε μια μεταβατική περίοδο και συνήθως πριν από την πλήρη επικράτηση μιας επανάστασης (τεχνολογικής αλλά και κοινωνικής, αυτά συχνότατα πάνε μαζί), υπάρχουν πάντα ‘παράπλευρες απώλειες’, η καταγραφή του περάσματος από τα λόγια στην πράξη παραμένει δύσκολη υπόθεση. Είχαμε ξαναγράψει, σχετικά πρόσφατα, για το ίδιο θέμα, προβλέποντας -ως άλλες ‘Κασσάνδρες’- ότι δεν πρόκειται να αργήσουν οι μαζικές απώλειες θέσεων εργασίας, λόγω (κυρίως) της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ε, δεν άργησαν…
Τις τελευταίες ημέρες, τα κακά μαντάτα από την Αμερική (ως πρώτη διδάξασα και σταθερά πρώτη στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών, είναι επόμενο να υφίσταται πρώτη και τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις), διαρκώς πυκνώνουν. Αντιγράφουμε από την ιστοσελίδα του Information Week: στην Target 100 απολύσεις μόνο τον Οκτώβριο, στη UPS 48.000 από την αρχή του χρόνου, στην Amazon 14.000 μέσα στην τελευταία εβδομάδα, στη Salesforce 4.000 μονάχα τους τελευταίους μήνες, στη Walmart κάμποσες χιλιάδες, επίσης. Οι ανακοινώσεις δεν έχουν τελειωμό – σχεδόν σε καθημερινή βάση μακραίνει ο κατάλογος και αυξάνει το άθροισμα…
Από αυτή τη στήλη έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στις αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αλλαγές που ήδη βιώνουμε, σε τομείς όπως είναι οι προσωποποιημένες προτάσεις προς τους επισκέπτες ενός eShop, αλλά και πολλές άλλες ακόμη, που αφορούν το back end.
Όμως, ενδεχομένως η μεγαλύτερη αλλαγή, να είναι αυτή που αφορά στην ίδια την εμπειρία της αγοράς και θα έρθει χάρη στο agentic AI, το οποίο δείχνει να απασχολεί όλο και περισσότερους από τους stakeholders στο χώρο των πληρωμών - και όχι μόνο.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77








