Οι τεράστιες δυνατότητες του ChatGPT και των ανάλογων μεγάλων γλωσσικών μοντέλων από άλλους κατασκευαστές, που προσχώρησαν στην ‘επανάσταση’ την οποία ξεκίνησε η OpenAI, στα τέλη Νοεμβρίου του ’22, ποτέ δεν έπαψαν να αποτελούν -όπως συμβαίνει σχεδόν με κάθε καινοτομία- ‘δίκοπο μαχαίρι’.
Με άλλα λόγια, ενώ για τη μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών αποτελούν αν όχι ‘ευλογία’, τουλάχιστον θετική εξέλιξη, για κάποιους άλλους η κατάληξη μπορεί να μην είναι τόσο ευοίωνη. Και δεν μιλάμε, βεβαίως, για τα κακοποιά στοιχεία που αξιοποιούν αυτές τις συνεχώς αυξανόμενες δυνατότητες για τους δικούς τους κακόβουλους σκοπούς. Αυτοί πάντα υπήρχαν και η κοινωνία έχει αποδεχθεί πως η αντιμετώπισή τους είναι μια διελκυστίνδα – πότε προηγείται η πλευρά των ‘καλών’ και πότε εκείνη των ‘κακών’, σε μια αέναη προσπάθεια να σφραγιστούν οι ‘κερκόπορτες’ ή να ανοιχτούν νέες.
Ποιο είναι το κεντρικό θέμα των ενοτήτων με τεχνολογικές ειδήσεις στα κορυφαία sites στις δύο πλευρές του Ατλαντικού; Πολύ απλά, οι επενδύσεις σε data centers. Και δεν είναι μόνο η συμφωνία ύψους 100 δισ. δολαρίων της Nvidia με την OpenAI που ανακοινώθηκε εχθές, αλλά και εκείνες για μεγάλες επενδύσεις σε data centers στη Βρετανία.
Επενδύσεις που είναι τόσο μεγάλες, που αναρωτιούνται πολλοί αν έχουν πραγματικό νόημα. Όπως επίσης αναρωτιούνται πολλοί και για τις επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί στην Ελλάδα αναφορικά με τη δημιουργία data centers. Και αυτό θα είναι ένα από τα θέματα που θα συζητήσουμε στο προσεχές Advanced Telecoms Summit στις 7 Οκτωβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο.
Πόσες φορές, αλήθεια, δεν έχουμε ευχηθεί μια σκέψη μας να γινόταν αμέσως, από τη μια στιγμή στην άλλη, πραγματικότητα; Θα μου πείτε, αυτά γίνονταν μονάχα στα παραμύθια κι όχι στις μέρες μας. Η εποχή (ή ο θρύλος) που ήθελε το τζίνι να βγαίνει μ’ ένα τρίψιμο στο μαγικό λυχνάρι και να εκπληρώνει τις επιθυμίες σου, έχει πλέον περάσει ανεπιστρεπτί – αν υπήρξε ποτέ…
Μην είστε και τόσο σίγουροι, πάντως! Με την τεχνολογία να προχωράει με άλματα, εκπλήσσοντάς μας καθημερινά, όλο και κάτι μπορεί να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση – μην περιμένετε, βέβαια, να γίνουν σήμερα όσο κατάφερνε άλλοτε το τζίνι, εξασφαλίζοντας θησαυρούς και τρυφηλή ζωή ισοβίως για τον τυχερό κάτοχο του λυχναριού – δεν φτάνουμε ως εκεί...
Τα τελευταία χρόνια ακούγεται συνεχώς η λέξη “omnichannel”. Για κάποιους είναι απλώς ένα ακόμη buzzword. Για όσους όμως παρακολουθούν από κοντά την αγορά, είναι ξεκάθαρο: το λιανεμπόριο δεν έχει πια μονόδρομο. Το “φυσικό ή ψηφιακό” ανήκει στο παρελθόν. Το “φυσικό + ψηφιακό” είναι πλέον το μόνο βιώσιμο μοντέλο.
Η πανδημία επιτάχυνε τις αλλαγές. Εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές έμαθαν να ψωνίζουν online, αλλά επέστρεψαν και στο φυσικό κατάστημα. Σήμερα, θέλουν απλώς μια ενιαία εμπειρία: να δουν online, να δοκιμάσουν στο κατάστημα, να αγοράσουν μέσω κινητού και να παραλάβουν από όπου τους βολεύει.
Περισσότερα: Omnichannel Retail: Γιατί το 'φυσικό + ψηφιακό' είναι πλέον το μόνο βιώσιμο μοντέλο
Ήταν μία εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν το καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο για τις εταιρείες του λιανικού εμπορίου. Τώρα είναι τόσο mainstream -όπως λένε και στο χωριό μου στη Ναύπακτο- που η ΕΥ σε τελευταία μελέτη της για το λιανεμπόριο δεν κάνει καν αναφορά στο eCommerce! Πολύ απλά γιατί το θεωρεί ήδη κομμάτι της στρατηγικής οποιασδήποτε εταιρείας λιανικής πώλησης.
Για να είμαστε ακριβείς, η μόνη αναφορά που κάνει είναι στον τομέα του ανασχεδιασμού φυσικών και ψηφιακών καταστημάτων, όπου επισημαίνει ότι το κλειδί είναι πλέον το omnicahhnel. «Πολλές επιχειρήσεις μετασχηματίζουν τα καταστήματά τους σε πολυλειτουργικά hubs: σημεία παραλαβής (click & collect), επισκευής προϊόντων ή ακόμη και σύνδεσης με την τοπική κοινότητα. Παράλληλα, σε κατηγορίες όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, οι retailers ενσωματώνουν υπηρεσίες υγείας, in-store clinics και wellness προγράμματα, ανταποκρινόμενοι σε πιο σύνθετες και εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.
Περισσότερα: Το eCommerce πρέπει να προσαρμόζει τα επιχειρηματικά μοντέλα του
Η είδηση για μια ιδιαίτερη χρήση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης ήρθε ξαφνικά, πριν από λίγες ημέρες, από την Αλβανία, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράδοξο. Και δεν είναι άλλη από τον ‘διορισμό’ ενός… bot σε υπουργικό αξίωμα, αυτό του υπουργού Διαχείρισης των Κρατικών Προμηθειών.
Μ’ αυτόν τον καινοφανή (πρόκειται για παγκόσμια πρώτη, βεβαίως) τρόπο, ο πρωθυπουργός της χώρας Έντι Ράμα, που ξεκινά αυτές τις ημέρες την τέταρτη θητεία του, φιλοδοξεί να ξορκίσει τη μάστιγα της βαθιάς διαφθοράς, η οποία ‘ζει και βασιλεύει και τα πάντα διαφεντεύει’ επί πολλές δεκαετίες στη γειτονική μας χώρα.
Θυμάμαι πριν μερικά χρόνια, όταν ένα e-shop ξεκινούσε να επενδύει στο performance marketing, το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν άμεσο. Έβαζες budget, έκανες targeting σε Google ή Facebook, και οι παραγγελίες έπεφταν βροχή. Για πολλούς αυτό έμοιαζε με “μαγικό κουμπί”: βάζω λεφτά, παίρνω πωλήσεις. Σήμερα όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το performance marketing εξακολουθεί να είναι βασικό κομμάτι της στρατηγικής, αλλά δεν αρκεί από μόνο του.
Περισσότερα: Performance Marketing χωρίς Branding; Δεν φτάνει πια
Στην αμερικανική πολιτικο-οικονομική σκηνή ένας από τους σημαντικούς διαχρονικούς θεσμούς είναι αυτός της μη-ανοχής των ‘επικίνδυνων’ για την κοινωνία μονοπωλίων. Οι περίφημες antitrust authorities επενέβαιναν όποτε χρειαζόταν και, σε προηγούμενες δεκαετίες, είχαν δείξει αρκετές φορές τα ‘δόντια’ τους, εξαναγκάζοντας έπειτα από πολύχρονες δίκες κυρίως σε εποχές έντονης και άναρχης ανάπτυξης, κραταιούς και γιγαντιαίους οργανισμούς να ‘διαμοιράσουν τα ιμάτιά τους’.
Χαρακτηριστικά δείγματα τέτοιων επεμβάσεων είχαμε στις τηλεπικοινωνίες, όπου η AT&T (ή Bell System) υποχρεώθηκε να διασπαστεί σε πολλές μικρότερες ‘baby-Bells’ το 1982 και πολύ νωρίτερα (το 1911) στο πετρέλαιο, όπου στόχος ήταν η Standard Oil του Τζον Ροκφέλερ. Εκ του αποτελέσματος, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά, τέτοιες κινήσεις έφερναν τα πάνω κάτω στους συγκεκριμένους χώρους, με τον βίαιο εξορθολογισμό της αγοράς.
Πριν από μερικούς μήνες έγραφα για την έλευση των AI agents και πως υπάρχει μία συζήτηση ότι αυτοί οι «πράκτορες» θα αναλάβουν τα ψώνια για εμάς. Και υποστήριζα -και συνεχίζω να υποστηρίζω- ότι δεν θα αναλάβουν πλήρως. Το επισημαίνω γιατί βλέπω όλο και περισσότερα δημοσιεύματα στο εξωτερικό που επιμένουν ότι τα ψώνια θα τα κάνουν οι ΑΙ agents!
Προφανώς, κάποιες επαναλαμβανόμενες αγορές θα γίνονται αυτόματα. Κάτι τέτοιο συζητούσαν οι κατασκευαστές ψυγείων που ενσωμάτωναν συνδέσεις στο Διαδίκτυο στα μοντέλα τους και τη δυνατότητα για αυτόματες αγορές. Δεν προχώρησε και πολύ το συγκεκριμένο σχέδιο, αλλά τώρα αυτό επανέρχεται στο προσκήνιο ελέω ΑΙ. Αλλά νομίζω ότι μερικές φορές δίνουμε πολλή έμφαση στο τεχνολογικό κομμάτι και όχι στο ανθρώπινο.
Καλώς σας ξαναβρίσκω και καλό φθινόπωρο να έχουμε - ευχή που πλέον έχει έρεισμα, αφού μπήκε ο Σεπτέμβρης! Ξεκινάω με μια εύλογη διαπίστωση: οι ‘ανάσες’ -σωματικές, ψυχικές και πνευματικές- στη διάρκεια των διακοπών, συχνά σου επιτρέπουν να σκεφτείς πολλά, πέραν της καθημερινότητας.
Με καθαρότερο μυαλό και μηδενικές υποχρεώσεις, μπορείς να επεξεργαστείς ιδέες και να καταλήξεις σε φρέσκα συμπεράσματα, να εξετάσεις επιχειρήματα και να διαμορφώσεις νέες απόψεις, που ο συνεχής φόρτος σε εμπόδιζε να δεις, προηγουμένως.
Περισσότερα: Εμπιστοσύνη, η απάντηση στη μάστιγα των fake news
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77







