Μία βόλτα στα social media και ειδικά στο TikTok και στα reels του Instagram είναι αρκετή για να δεις την νέα «μόδα» του ελληνικού digital marketing: δημιουργία αστείου περιεχομένου που να συνδέεται με ένα τοπικό κατάστημα. Αν και το πρώτο -πραγματικά- επιτυχημένο παράδειγμα ήταν ένα ζευγάρι από τη Θεσσαλονίκη που έχει ένα κατάστημα με έπιπλα και ένα με είδη γάμου – βάφτισης, πλέον βλέπουμε κάθε κατάστημα εστίασης -και όχι μόνο- να έχει ξεκινήσει να παράγει περιεχόμενο.
Περισσότερα: Social media και λιανέμποροι: δεν μπορούν όλοι να είναι πετυχημένοι
Η ‘έκρηξη’ της Τεχνητής Νοημοσύνης (και, οσονούπω, του Agentic AI, που ακολουθεί κατά πόδας), με ολοένα περισσότερες εφαρμογές να εντάσσονται στην καθημερινότητά μας, έχει εκτινάξει στα ύψη, όπως είναι φυσικό, τη ζήτηση για το σημαντικότερο ‘συστατικό’ των αναγκαίων υποδομών, τους επεξεργαστές και τα κάθε λογής συνοδευτικά microchip. Που, βέβαια, δεν είναι οι ‘παλιές’, γενικής χρήσης μονάδες, αλλά απολύτως εξειδικευμένα μικροκυκλώματα, τα οποία κατασκευάζονται για να καλύψουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις σημερινές αναβαθμισμένες λειτουργικές απαιτήσεις των data center και γενικότερα των μυριάδων ψηφιακών συστημάτων.
Η πανδημία της COVID-19 ξέσπασε το 2020 και μπορεί πλέον να μοιάζει πολύ μακρινή αλλά δεν έχουν περάσει παρά 4,5 χρόνια από την πρώτη περίοδο της καραντίνας. Ήταν η εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο έλαβε μία εντυπωσιακή ώθηση, καθώς αποτελούσε μονόδρομο, τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις λιανικής. Και ήταν μία εποχή που άπαντες πίστευαν ότι η ανάπτυξη θα ήταν διαρκής για το eCommerce.
Fast forward στο 2025 και η κατάσταση μάλλον δεν είναι αυτή που περίμεναν πολλοί. Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη του eCommerce Europe, αναπτύσσεται μεν αλλά όχι με τους ρυθμούς του παρελθόντος. Το +8% του 2021, το +10% του 2022 και το +9% του 2023 διαμορφώθηκε σε +5% το 2024 και στα ίδια επίπεδα εκτιμάται ότι θα είναι το 2025.
Περισσότερα: Έχει φτάσει το eCommerce στην Ελλάδα τα όρια του;
Αν ο Δεκέμβρης είναι ο μήνας των ανασκοπήσεων για τα γεγονότα του 12μηνου που φεύγει, αλλά και των ‘προγνωστικών’ για εκείνο που έρχεται, με τους ειδήμονες να ‘ποντάρουν’ σε τάσεις και εξελίξεις, ο Οκτώβρης θεωρείται παραδοσιακά ο μήνας των απολογισμών σε έναν συγκεκριμένο τομέα, αυτόν της κυβερνοασφάλειας.
Ο λόγος είναι ότι έχει, από πολλά χρόνια, χαρακτηριστεί επισήμως από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως ‘μήνας κυβερνοασφάλειας’, με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης σ΄ αυτό το μείζον και διαρκώς οξυνόμενο θέμα.
Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι οι καταναλωτές -και στην Ελλάδα- αρέσκονται να χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τρόπους πληρωμών. Δηλαδή, η κάρτα είναι μεν το πιο δημοφιλές μέσο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε χρησιμοποιούνται και άλλες μέθοδοι, με το PayPal, για παράδειγμα, να αξιοποιείται πιο συχνά από ότι θα περίμενε κανείς.
Οι τεράστιες δυνατότητες του ChatGPT και των ανάλογων μεγάλων γλωσσικών μοντέλων από άλλους κατασκευαστές, που προσχώρησαν στην ‘επανάσταση’ την οποία ξεκίνησε η OpenAI, στα τέλη Νοεμβρίου του ’22, ποτέ δεν έπαψαν να αποτελούν -όπως συμβαίνει σχεδόν με κάθε καινοτομία- ‘δίκοπο μαχαίρι’.
Με άλλα λόγια, ενώ για τη μεγάλη πλειοψηφία των χρηστών αποτελούν αν όχι ‘ευλογία’, τουλάχιστον θετική εξέλιξη, για κάποιους άλλους η κατάληξη μπορεί να μην είναι τόσο ευοίωνη. Και δεν μιλάμε, βεβαίως, για τα κακοποιά στοιχεία που αξιοποιούν αυτές τις συνεχώς αυξανόμενες δυνατότητες για τους δικούς τους κακόβουλους σκοπούς. Αυτοί πάντα υπήρχαν και η κοινωνία έχει αποδεχθεί πως η αντιμετώπισή τους είναι μια διελκυστίνδα – πότε προηγείται η πλευρά των ‘καλών’ και πότε εκείνη των ‘κακών’, σε μια αέναη προσπάθεια να σφραγιστούν οι ‘κερκόπορτες’ ή να ανοιχτούν νέες.
Ποιο είναι το κεντρικό θέμα των ενοτήτων με τεχνολογικές ειδήσεις στα κορυφαία sites στις δύο πλευρές του Ατλαντικού; Πολύ απλά, οι επενδύσεις σε data centers. Και δεν είναι μόνο η συμφωνία ύψους 100 δισ. δολαρίων της Nvidia με την OpenAI που ανακοινώθηκε εχθές, αλλά και εκείνες για μεγάλες επενδύσεις σε data centers στη Βρετανία.
Επενδύσεις που είναι τόσο μεγάλες, που αναρωτιούνται πολλοί αν έχουν πραγματικό νόημα. Όπως επίσης αναρωτιούνται πολλοί και για τις επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί στην Ελλάδα αναφορικά με τη δημιουργία data centers. Και αυτό θα είναι ένα από τα θέματα που θα συζητήσουμε στο προσεχές Advanced Telecoms Summit στις 7 Οκτωβρίου στο Ζάππειο Μέγαρο.
Πόσες φορές, αλήθεια, δεν έχουμε ευχηθεί μια σκέψη μας να γινόταν αμέσως, από τη μια στιγμή στην άλλη, πραγματικότητα; Θα μου πείτε, αυτά γίνονταν μονάχα στα παραμύθια κι όχι στις μέρες μας. Η εποχή (ή ο θρύλος) που ήθελε το τζίνι να βγαίνει μ’ ένα τρίψιμο στο μαγικό λυχνάρι και να εκπληρώνει τις επιθυμίες σου, έχει πλέον περάσει ανεπιστρεπτί – αν υπήρξε ποτέ…
Μην είστε και τόσο σίγουροι, πάντως! Με την τεχνολογία να προχωράει με άλματα, εκπλήσσοντάς μας καθημερινά, όλο και κάτι μπορεί να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση – μην περιμένετε, βέβαια, να γίνουν σήμερα όσο κατάφερνε άλλοτε το τζίνι, εξασφαλίζοντας θησαυρούς και τρυφηλή ζωή ισοβίως για τον τυχερό κάτοχο του λυχναριού – δεν φτάνουμε ως εκεί...
Τα τελευταία χρόνια ακούγεται συνεχώς η λέξη “omnichannel”. Για κάποιους είναι απλώς ένα ακόμη buzzword. Για όσους όμως παρακολουθούν από κοντά την αγορά, είναι ξεκάθαρο: το λιανεμπόριο δεν έχει πια μονόδρομο. Το “φυσικό ή ψηφιακό” ανήκει στο παρελθόν. Το “φυσικό + ψηφιακό” είναι πλέον το μόνο βιώσιμο μοντέλο.
Η πανδημία επιτάχυνε τις αλλαγές. Εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές έμαθαν να ψωνίζουν online, αλλά επέστρεψαν και στο φυσικό κατάστημα. Σήμερα, θέλουν απλώς μια ενιαία εμπειρία: να δουν online, να δοκιμάσουν στο κατάστημα, να αγοράσουν μέσω κινητού και να παραλάβουν από όπου τους βολεύει.
Περισσότερα: Omnichannel Retail: Γιατί το 'φυσικό + ψηφιακό' είναι πλέον το μόνο βιώσιμο μοντέλο
Ήταν μία εποχή που το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν το καινοτόμο επιχειρηματικό μοντέλο για τις εταιρείες του λιανικού εμπορίου. Τώρα είναι τόσο mainstream -όπως λένε και στο χωριό μου στη Ναύπακτο- που η ΕΥ σε τελευταία μελέτη της για το λιανεμπόριο δεν κάνει καν αναφορά στο eCommerce! Πολύ απλά γιατί το θεωρεί ήδη κομμάτι της στρατηγικής οποιασδήποτε εταιρείας λιανικής πώλησης.
Για να είμαστε ακριβείς, η μόνη αναφορά που κάνει είναι στον τομέα του ανασχεδιασμού φυσικών και ψηφιακών καταστημάτων, όπου επισημαίνει ότι το κλειδί είναι πλέον το omnicahhnel. «Πολλές επιχειρήσεις μετασχηματίζουν τα καταστήματά τους σε πολυλειτουργικά hubs: σημεία παραλαβής (click & collect), επισκευής προϊόντων ή ακόμη και σύνδεσης με την τοπική κοινότητα. Παράλληλα, σε κατηγορίες όπως τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, οι retailers ενσωματώνουν υπηρεσίες υγείας, in-store clinics και wellness προγράμματα, ανταποκρινόμενοι σε πιο σύνθετες και εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.
Περισσότερα: Το eCommerce πρέπει να προσαρμόζει τα επιχειρηματικά μοντέλα του
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77








