Τις τελευταίες ημέρες -ελέω και Black Friday- κυκλοφόρησα αρκετά. Και μία αίσθηση που αποκόμισα -τουλάχιστον όσον αφορά τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας- είναι ότι οι περισσότερες πληρωμές γίνονταν με κάρτα και δη με το smartphone. Οι άνθρωποι που βγάζουν την κάρτα τους για να πληρώσουν, είναι όλο και πιο λίγοι, όπως και εκείνοι που έχουν μετρητά πάνω τους.
Παρότι το ChatGPT, η πρώτη και γνωστότερη μορφή Παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης μόλις έκλεισε δυο χρόνια ζωής (το Σάββατο, 30 Νοεμβρίου είχε ‘γενέθλια’) και οι εφαρμογές του στην καθημερινότητά μας αυξάνουν και πληθαίνουν με εκθετικό ρυθμό, κάποιοι (κι αυτοί δεν είναι οι επιστήμονες ούτε οι μηχανικοί, όπως θα ανέμενε κανείς…) ήδη ετοιμάζονται για την επόμενη ημέρα -πιο σωστά, για την επόμενη επανάσταση- και τη διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας της χώρας τους σ’ αυτήν.
Ίσως ήδη μαντέψατε τα περισσότερα στοιχεία αυτού του εκ πρώτης όψεως γρίφου – δεν είναι και δύσκολο, άλλωστε! Οι ‘βιαστικοί’ στους οποίους αναφερόμαστε δεν είναι άλλοι από μια ομάδα Αμερικανών πολιτικών –όλοι τους μέλη του υφιστάμενου Κογκρέσου- που πήραν την πρωτοβουλία και ζήτησαν πρόσφατα την αναβίωση (με την ανάλογη προσαρμογή στην εποχή μαςm βεβαίως), του ιστορικού ‘Manhattan Project’. Τι είναι, πάλι, ετούτο; σαν να ακούω την ερώτησή σας, ειδικά των νεότερων…
Είναι η τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου και ήρθε αυτή η ώρα! Ήρθε η ώρα για το Black Friday, τη «Μαύρη Παρασκευή» που μόνο «μαύρη» δεν είναι για τις εταιρείες λιανικής πώλησης - και όχι μόνο. Δεδομένου ότι πλέον ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν εκπτώσεις και προσφορές αυτές τις ημέρες.
Προφανώς και δεν είναι μόνο μία ημέρα, αλλά ένας ολόκληρος μήνας, καθώς οι προσφορές ξεκινούν από τις αρχές Νοεμβρίου αν και φέτος είχα την αίσθηση ότι η όλη διαδικασία ξεκίνησε λίγο πιο αργά.
Περισσότερα: Black Friday: Ένα αμερικανικό έθιμο που άλλαξε τις ελληνικές συνήθειες
Μπορεί να γράφουμε και να ξαναγράφουμε ότι η κορυφαία δύναμη στον κόσμο, σ’ ό,τι αφορά στην Τεχνητή Νοημοσύνη, αυτή τη στιγμή είναι η Αμερική. Η Κίνα βρίσκεται, επίσης, σε πολύ καλό επίπεδο, αλλά προφανώς ό,τι γίνεται εκεί, συνήθως γίνεται… ‘κεκλεισμένων των θυρών’, όμως να που η Γαλλία προσπαθεί να ‘πάρει το αίμα’ της γηραιάς ηπείρου πίσω…
Με δεδομένη τη βούληση του προέδρου Μακρόν να αναδειχθεί η χώρα του ηγέτης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ευρώπη και με δρομολογημένη για τις αρχές Φεβρουαρίου μια μεγάλη διεθνή σύνοδο στο Παρίσι, ακριβώς για το ΑΙ και τις σχετικές με αυτό εξελίξεις, η Γαλλία ονειρεύεται να γίνει ο ‘τρίτος πόλος’, έστω κι αν ακόμα τη χωρίζει μεγάλη απόσταση από τους άλλους δυο.
Όσοι και όσες παρακολουθούν αυτήν εδώ τη στήλη, μάλλον θα έχουν καταλάβει ότι είμαι μεγάλος «οπαδός» των smart lockers. Πολύ απλά, γιατί σου δίνουν μία μεγαλύτερη ευελιξία και ελευθερία όσον αφορά στην παράδοση των παραγγελιών που κάνεις. Και η αίσθηση που έχω τους τελευταίους 2-3 μήνες είναι πως όλο και περισσότεροι καταναλωτές συμμερίζονται τη δική μου άποψη.
Αν και δεν μπορώ να το αποδείξω με νούμερα (ευελπιστώ ότι θα υπάρξει κάποια έρευνα σύντομα) αυτό που βλέπω, τουλάχιστον όσον αφορά στην Αθήνα, είναι πως όλο και περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν να τους παραδίδονται οι παραγγελίες τους σε lockers, παρά στο σπίτι τους. Και το αναφέρω, γιατί ενώ ο αριθμός των lockers αυξάνεται, αντίστοιχα γίνεται όλο και πιο συχνό το φαινόμενο να είναι γεμάτα!
Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας ‘εισήχθη προς συζήτηση’ (για να τηρήσουμε την επίσημη ορολογία) στη Βουλή, αρχικά στην αρμόδια Επιτροπή και στη συνέχεια στην ολομέλεια, όπου αναμένεται να ψηφιστεί και να ενταχθεί στην ελληνική νομοθεσία, το νομοσχέδιο σχετικά με την οδηγία NIS2, η οποία έχει ως στόχο την αποκατάσταση ‘υψηλού κοινού επιπέδου κυβερνοασφάλειας σε ολόκληρη την Ένωση’.
Μ’ άλλα λόγια, δεν αφήνεται κάθε χώρα-μέλος να ορίσει εκείνη ‘στο περίπου’ και καταπώς ταιριάζει με τις δικές της προϋποθέσεις και ανάγκες τον τρόπο που θα προφυλαχθεί από κυβερνοεπιθέσεις, αλλά η ΕΕ βάζει η ίδια τον πήχη ψηλά, ορίζοντας το επίπεδο της κοινής ασφάλειας.
Περισσότερα: NIS2: Στην τελική ευθεία και το ελληνικό νομοσχέδιο
Διάβαζα μία συνέντευξη του Μάκη Σαββίδη, Αντιπροέδρου του GR.EC.A, στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), όπου -εν ολίγοις- αναφερόταν στην επίθεση των κινεζικών marketplaces. Μάλιστα, το ενδιαφέρον στοιχείο ήταν ότι έδινε και μερίδια για το α’ εξάμηνο, όπου εκτιμάται ότι το Temu έχει ένα περίπου 10% και το AliGroup ένα 8%. Και μάλλον σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το μερίδιο του Shein, για το οποίο δεν γίνεται κάποια αναφορά.
Το γεγονός ότι οι Κινέζοι έχουν ξεπεράσει τα μερίδια των αμερικανικών marketplaces (σ.σ. το Amazon είναι στο 5% και τo eBay μόλις στο 3%) κάτι δείχνει. Όπως και ότι κερδίζουν συνεχώς έδαφος σε σχέση με τους Έλληνες «παίκτες» του online εμπορίου. Όμως, η διαφορά αρχίζει και μειώνεται, σε σημείο που ίσως να μην είναι και πολύ μακριά η μέρα που το Temu θα έχει φθάσει να έχει ένα μερίδιο της τάξεως του 30%.
Έναν τουλάχιστον πρωτότυπο τρόπο βρήκε η OpenAI για να γιορτάσει τη δεύτερη επέτειο από την «πρεμιέρα» του πρώτου ChatGPT. Θυμηθείτε ότι 30 Νοεμβρίου του ’22 ξεκίνησε η επανάσταση που τόσες ανατροπές έχει προκαλέσει έκτοτε, δρώντας είτε ως καταλύτης επιτάχυνσης των διαδικασιών σε πολλούς τομείς, είτε ως σπινθήρας πυροδότησης μιας θεαματικής αλλαγής των κανόνων του παιχνιδιού.
Σύμφωνα με το συνήθως καλά πληροφορημένο The Verge, η εταιρία που άνοιξε τον χορό του GenAI, κερδίζοντας τη δική της αλματώδη ανάπτυξη (από ερευνητικός φορέας έχει γίνει πλέον μια εταιρία αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων) ετοιμάζεται να γιορτάσει την επέτειο παρουσιάζοντας μια ακόμα έκδοση του προϊόντος της, αλλά με κάποιες διαφορές από τις δυο προηγούμενες.
Ήταν κάπου στις αρχές 2002, 9 χρόνια μετά την είσοδο του Internet στην Ελλάδα από την Hellas Online (hol), όπου θολά θυμάμαι τον κ.Παναγιώτη, ιδιοκτήτη mini market στα Τρίκαλα Κορινθίας από όπου κατάγομαι, να λέει με αθωότητα ότι το “ιντερνέ” - στη ντόπια γλώσσα - θα κάνει τους συγχωριανούς του να μη χρειάζεται να μπαίνουν στο κατάστημά του ώστε να αγοράσουν τσιγάρα, εφημερίδες, αναψυκτικά.
Σχεδόν 13 χρόνια μετά, μπορεί οι αγαπημένοι συγχωριανοί στα Τρίκαλα Κορινθίας να συνεχίζουν να πηγαίνουν στο mini market, αλλά εκατομμύρια άλλοι καταναλωτές δεν χρειάζεται καν να πατήσουν το πόδι τους σε ένα κατάστημα ώστε να αγοράσουν το εμπόρευμα, να βρουν πληροφορίες, ή να απολαύσουν υπηρεσίες.
Περισσότερα: H τεχνητή νοημοσύνη απειλεί την επισκεψιμότητα των websites;
Στον κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών η δημιουργία νέων όρων είναι κάτι πολύ συνηθισμένο. Ιδίως όρων που έχουν μέσα τη λέξη "tech". Έτσι, γίνεται λόγος για το health tech, το proptech, το edutech. Και πλέον υπάρχει και το retail tech. Είναι ένας κλάδος που περιλαμβάνει πλέον πολλά περισσότερα από όσα νομίζουμε και έχει αρχίσει να φέρνει πιο κοντά τα φυσικά με τα ψηφιακά κανάλια πώλησης.
Όταν άρχισε να γίνεται λόγος για τις ψηφιακές εφαρμογές, λύσεις, αλλά και hardware που απευθύνονται στο χώρο του λιανεμπορίου, θα έλεγε κανείς ότι υπήρχαν δύο μεγάλες κατηγορίες: μία που απευθυνόταν στα φυσικά σημεία και μία για τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων και δη το web.
Περισσότερα: Το retail tech φέρνει πιο κοντά φυσικά και ψηφιακά κανάλια
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα

Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77