
Έχουν περάσει περίπου 25 χρόνια από την εποχή που μία από τις απαντήσεις στην ερώτηση προς πολλές ελληνικές επιχειρήσεις αναφορικά με τους πυλώνες ανάπτυξης τους, ήταν “Βαλκάνια”. Αυτό άλλαξε στην πορεία λόγω ουκ ολίγων λανθασμένων κινήσεων, αλλά και λόγω της κρίσης.
Όμως, υπάρχει τουλάχιστον ένας κλάδος όπου τα Βαλκάνια μπορούν να αποτελέσουν μία σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία.
Ο κλάδος αυτός δεν είναι άλλος από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η βαλκανική αγορά και οι ευκαιρίες της ήταν ένα από τα θέματα του συνεδριακού μέρους της φετινής ECDM & RetailTech Expo NORTH, που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στη Θεσσαλονίκη. Και αυτό που ειπώθηκε είναι ότι υπάρχει μία αγορά 70-75 εκατ. καταναλωτών, οι οποίοι έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά, όσον αφορά στην καταναλωτική συμπεριφορά τους.
Πολλοί θα αναρωτηθούν αν υπάρχει πραγματικά ευκαιρία. Η απάντηση είναι απλή: υπάρχει! Και υπάρχει, γιατί οι χώρες των Βαλκανίων έχουν πλέον τις υποδομές εκείνες ώστε να υποστηρίξουν παραδόσεις μέσα σε 1-2 ημέρες από τη μία αγορά σε κάποια άλλη.
Αλλά δεν είναι μόνο οι υποδομές. Είναι και το ότι δεν γίνεται μία επιχείρηση να μην εξετάζει το ενδεχόμενο της γεωγραφικής επέκτασής της, αφού διαφορετικά είναι δύσκολο να συνεχίσει να παρουσιάζει ρυθμούς ανάπτυξης. Είναι "υποχρεωτικό" να γίνει εξωστρεφής...
Φυσικά, ένα ερώτημα είναι το πώς κάνεις την κίνηση. Πέραν από το προφανές, που είναι η προσαρμογή του eshop στις τοπικές ανάγκες (γλώσσα, νόμισμα, κ.ά.), σε δεύτερο επίπεδο είναι καλό να βρεις έναν τοπικό συνεργάτη προκειμένου να σε βοηθήσει να κάνεις το επόμενο βήμα. Μοιάζει δύσκολο αλλά δεν είναι καθώς πλέον εμφανίζονται όλο και περισσότερο “παίκτες” που μπορούν να βοηθήσουν μία επιχείρηση να κάνει το βήμα της γεωγραφικής επέκτασης.
Επιπλέον, είναι πιο εύκολο να επεκταθείς στα Βαλκάνια αντί να κάνεις το βήμα στη δυτική Ευρώπη ή τη Μέση Ανατολή ή πιο μακριά. Η απόσταση -ακόμη και σε αυτή την εποχή της παγκοσμιοποίησης- αλλάζει τα δεδομένα, οπότε μάλλον είναι καλύτερα να ξεκινήσεις από τις πιο κοντινές αγορές.