Σε αρκετές περιπτώσεις αξίζει να διαβάσεις λίγο πιο προσεκτικά τα συμπεράσματα μίας έρευνας. Γιατί βρίσκεις ένα – δύο πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα, πέραν αυτών που προσελκύουν αμέσως το ενδιαφέρον αυτών που τη διαβάζουν.
Ένα τέτοιο παράδειγμα, είναι η πρόσφατη έρευνα της Klarna, τα περισσότερα συμπεράσματα της οποίας είναι μάλλον αναμενόμενα: οι περισσότεροι Έλληνες θέλουν το BNPL, οι ηλεκτρονικές αγορές συνεχίζουν να αυξάνονται και οι καταναλωτές συγκρίνουν τιμές πριν κάνουν αγορές.
Ίσως, όσον αφορά στο τελευταίο, να αξίζει να επισημανθεί ότι ουσιαστικά είναι πολύ λίγοι οι καταναλωτές που δεν συγκρίνουν τιμές, καθώς το συγκεκριμένο ποσοστό έφτασε στο 97%.
Όμως, υπάρχει κάτι ακόμη από την έρευνα που έχει ενδιαφέρον: «το συντριπτικό 94% των Ελλήνων καταναλωτών πιστεύει ότι οι έμποροι πρέπει να επενδύουν συνεχώς σε νέες τεχνολογίες για να ανταποκρίνονται στις εξελίξεις. Οι εξατομικευμένες υπηρεσίες, οι προσωποποιημένες προτάσεις προϊόντων και οι εύκολες συναλλαγές, βρίσκονται στην κορυφή τής λίστας των επενδύσεων που οι συμμετέχοντες κρίνουν ως πιο σημαντικές».
Αυτό αναφέρει η έρευνα της Klarna και αξίζει να του δώσουμε λίγο περισσότερη σημασία. Γιατί, ουσιαστικά, αυτό που λένε οι καταναλωτές είναι ότι δε θέλουν μόνο καλές τιμές. Επιπλέον, θέλουν και τη βέλτιστη δυνατή εμπειρία. Και αυτό σημαίνει ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να επενδύουν διαρκώς, εάν θέλουν να παραμείνουν ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Προφανώς και δεν είναι απλό αυτό. Από τη μία να έχεις ανταγωνιστικές τιμές και από την άλλη να μπορείς και να επενδύεις σε νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες. Είναι μία ευαίσθητη ισορροπία, όπου κάποια στιγμή θα απαιτήσει και συμβιβασμούς, γιατί δε γίνεται να τα έχεις όλα. Δηλαδή και τις χαμηλότερες τιμές, όπερ σημαίνει χαμηλότερα περιθώρια κέρδους, και τη δυνατότητα να επενδύεις, όπερ σημαίνει ότι τα περιθώρια κέρδους μειώνονται ακόμη περισσότερο.
Μοιάζει με "mission impossible" για πολλούς, αλλά ενδεχομένως εδώ να είναι που η δημιουργικότητα θα κάνει τη διαφορά. Και πως θα μπορέσει κάθε επιχείρηση να διαμορφώσει τη δική της ταυτότητα και να επικεντρωθεί στα σημεία εκείνα που θα τη διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό. Αναζητώντας ταυτόχρονα εκείνες τις τεχνολογικές λύσεις, που θα της επιτρέψουν να πετύχει αυτή την εξαιρετικά δύσκολη ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και ανταγωνιστικών τιμών.