Επωνύμως…

Για πιάσε δυο κιλά λυτρισμικό

Μπορεί ο κόσμος όλος να ασχολείται με το ChatGPT και τα ομοειδή εργαλεία των υπόλοιπων ανταγωνιστών του, που τόσα πολλά και εντυπωσιακά δείγματα γραφής έχουν δώσει τις τελευταίες εβδομάδες (μαζί με κάποιες εξίσου τρανταχτές αποτυχίες στις προβλέψεις τους, βεβαίως, αλλά καλύτερα να μη λέμε δυσάρεστες για πολλούς αλήθειες), όμως υπάρχουν κι άλλα σημαντικά θέματα που -μάλλον κακώς- δεν τους δίνουμε τη σημασία που τους αναλογεί.

Και τι άλλο θα μπορούσε να είναι πιο σημαντικό για την ψηφιακή καθημερινότητά μας πέρα από τη μεγάλη και εντεινόμενη απειλή, τις κυβερνοεπιθέσεις, που έχουν αλλάξει κατά τα φαινόμενα πίστα, τόσο από ποσοτικής, όσο και από ποιοτικής πλευράς, με το λυτρισμικό (βλέπε, ransomware) να παίρνει το πάνω χέρι.

Οι νέοι αλλάζουν και τις πληρωμές

Για τους νέους σε ηλικία καταναλωτές τα στερεότυπα του παρελθόντος δεν ισχύουν ούτε στο ελάχιστο. Και αυτό είναι μάλλον αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι νεότερες γενιές είναι συνήθως εκείνες που φέρνουν μικρές «επαναστάσεις».

Ειδικά, αυτή την περίοδο, η νέα γενιά είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με τις προηγούμενες, δεδομένου ότι έχει μεγαλώσει χρησιμοποιώντας το smartphone για οτιδήποτε κάνει. Ακόμη και για τις πληρωμές της. Ακόμη και αν οι πληρωμές αυτές αφορούν online αγορές.

Εγώ Chat, εσύ Chat, εμείς Chat

Πέστε με «ιερόσυλο» για τη σύγκριση που κάνω, αλλά από τον κωρονοϊό μπορεί να γλυτώσαμε (ως τώρα, τουλάχιστον), όμως από την Chat-ίτιδα δύσκολα θα ξεφύγουμε!

Από τον περασμένο Νοέμβριο που έκανε την εμφάνισή του στα ΜΜΕ το ChatGPT της OpenAI και της Microsoft, για να ακολουθήσουν πολύ σύντομα «απαντήσεις» με αντίστοιχες τεχνολογίες από τις άλλες Big Tech οι οποίες -προφανώς- δεν θέλουν να μείνουν «εκτός του νυμφώνος» (και των εσόδων, βεβαίως, όταν περάσουμε από τους πιλότους και τις δοκιμές στις πραγματικές εφαρμογές και την κανονική κυκλοφορία στην αγορά), η ταχύτητα εξάπλωσης των διαφόρων μορφών LLMs (Large Language Models), σαν τα παραπάνω, είναι μεγαλύτερη κι από τον «λίβα που καίει τα σπαρτά», που λέει το γνωστό εμβατήριο...

Η σημασία της εκπαίδευσης και στο eCommerce

Ποια είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου; Οι απαντήσεις είναι αρκετές, θα έλεγε κανείς, αλλά μία από αυτές που δεν έχουμε δώσει τόσο μεγάλη σημασία, είναι η έλλειψη του κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει πάρει την ανιούσα και στην Ελλάδα και μπορεί το πέρας της πανδημίας να μείωσε τους εντυπωσιακούς ρυθμούς που υπήρξαν κατά τη διετία 2020-2021, αλλά το 2022 έδειξε ότι τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων έχουν έρθει για να μείνουν. Και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στον τομέα του e-commerce χρειάζονται ανθρώπους που να μπορούν να τις βοηθήσουν ουσιαστικά. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετοί, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν τα ίδια τα στελέχη του κλάδου. Άρα, χρειάζεται να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στο κομμάτι της εκπαίδευσης.

Κυβερνο-απειλές και κυβερνο-λύσεις

Ναι, το έχουμε ξαναπεί και το έχουμε ξαναγράψει! Πόσες φορές; Πολλές, πάρα πολλές! Ο οικοδεσπότης σας πιστεύει ακράδαντα στην παλιά, σοφή ρήση πως «η επανάληψη είναι ‘μητέρα’ της μάθησης» και -στη συγκεκριμένη περίπτωση- η ευαισθητοποίηση όλων μας μπορεί να αποδειχτεί σωτήρια.

Όχι πως οι κυβερνο-απειλές, που λέμε και στον τίτλο, θα σταματήσουν – αντίθετα, το πιθανότερο είναι να αυξηθούν. Όμως, άλλη κατάληξη θα έχουν, αν κάθε χρήστης είναι υποψιασμένος, κι άλλη αν ζει στον κόσμο του και συμπεριφέρεται ανεγκέφαλα.

Το νέο μοντέλο των marketplaces

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η άποψη ότι για να μπορέσει να χαρακτηριστεί ως «ώριμη» η εγχώρια αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, θα πρέπει να δούμε τα εγχώρια marketplaces να έχουν αποκτήσει σημαντικό ρόλο.

Αν κρίνει κανείς από τις εξελίξεις των τελευταίων 3-4 ετών, τότε η ελληνική αγορά του e-commerce μπορεί να πει κανείς ότι έχει αρχίσει να ωριμάζει!

Metaverse ήταν και πάει;

Πριν από σχεδόν δυο χρόνια, ήρθε στη ζωή μας μετά φανών και λαμπάδων. Όμως, όπως όλα δείχνουν, ήδη πήρε την άγουσα για το «ψυγείο», ήσυχα, πολύ ήσυχα – σχεδόν «στα μουλωχτά», που λέει ο λαός.

Ο λόγος για το Metaverse, βέβαια, που από τον θρίαμβο (ο Μαρκ «καπέλωσε» τις τρεις εταιρίες του, Facebook – Instagram – WhatsApp, με τα πασίγνωστο brand τoυς σε Meta Platforms, από το πρώτο συνθετικό του -  το πώς και το γιατί, είναι μια άλλη, μεγάλη ιστορία από μόνο του) πέρασε στην «απόσυρση», Για πολύ; για λίγο; θα δείξει…

Το 5G θέλει "κάτι" ακόμη για να αναδείξει τις προοπτικές του

Το MWC Barcelona είναι η σημαντικότερη εκδήλωση για τον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας και από τις μεγαλύτερες στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών. Είναι, επίσης, η εκδήλωση όπου οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και οι μεγάλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν τις επόμενες τάσεις αλλά και αναφέρονται στους προβληματισμούς τους. Και φέτος ο προβληματισμός ήταν έντονος όσον αφορά ένα θέμα: την αξιοποίηση των δικτύων 5G για την ανάπτυξη των οποίων έχουν επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ και δολάρια.

Η πραγματικότητα είναι πως το 5G δεν έχει ακόμη δείξει τις δυνατότητές του. Για τους απλούς καταναλωτές δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία τεχνολογία που τους επιτρέπει να «σερφάρουν» πιο γρήγορα. Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, στην Ελλάδα τουλάχιστον, οι σχετικές εφαρμογές είναι περιορισμένες.

Είναι πολλά τα λεφτά, Τιερί…

Ένα από τα μεγάλα θέματα στο φετινό MWC, όχι από πλευράς παρουσίας, αλλά ουσίας και μάλιστα κρίσιμης για τις μελλοντικές εξελίξεις, ήταν αυτό της διαμάχης μεταξύ τηλεπικοινωνιακών εταιριών και Big Tech, με τις πρώτες να αντιδρούν έντονα στο σημερινό καθεστώς της αγοράς, που θέλει να επωμίζονται μόνες τους το μεγάλο κόστος για τη δημιουργία υπερσύγχρονων τηλεπικοινωνιακών δικτύων, και τις δεύτερες απλώς να τα χρησιμοποιούν σχεδόν δωρεάν…

Στη Βαρκελώνη, τόπο συνάντησης κάθε τέλη Φλεβάρη όλων των δυνάμεων και των παραγόντων της αγοράς, έγιναν φέτος πολλές και σημαντικές επαφές, με τον αρμόδιο Επίτροπο της ΕΕ, Τιερί Μπρετόν, να προσπαθεί να συμβιβάσει τα (μέχρι στιγμής) ασυμβίβαστα και να μεσολαβήσει ανάμεσα στις δυο πλευρές. Το ζητούμενο δεν διαφέρει πολύ από το κλασικό ερώτημα αν «έκανε η κότα το αυγό, ή το αυγό την κότα»…

Και τα e-shops θέλουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους

Μερικές φορές, το πρόβλημα πολλών επιχειρηματιών είναι ότι βλέπουν το άμεσο μέλλον, αλλά δε βλέπουν λίγο πιο μετά. Και αυτό στο παρελθόν έχει συχνά αποδειχθεί ότι είναι μία λανθασμένη προσέγγιση. Αυτή η επισήμανση, γίνεται με αφορμή τα αποτελέσματα της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2022, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα από την ΕΣΕΕ.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι ελληνικές επιχειρήσεις παλεύουν προκειμένου να αποφύγουν την «τριπλή παγίδα»: των μειωμένων πωλήσεων, του αυξημένου λειτουργικού κόστους και του εύθραυστου χρέους.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης, οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι:

α) οι οικονομικές υποχρεώσεις (42,8%),

β) η διαχείριση των ανατιμήσεων (25%) και

γ) η ρευστότητα (23,6%).

Η ενεργειακή κρίση επιδρά αρνητικά στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς για το 83,6% αυτών, ο κύκλος εργασιών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας, ενώ το 30% αντιμετωπίζει αυξήσεις της τάξης του 31% - 50% στους λογαριασμούς ρεύματος.

Όμως, όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η τριπλή παγίδα σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση ενδέχεται να μετατρέψει, μεσοπρόθεσμα, τις εμπορικές επιχειρήσεις σε «παθητικούς αποδέκτες» των mega-trends, καθώς μόλις το 1,8% θεωρεί ως βασική πρόκληση το κόστος του «ψηφιακού μετασχηματισμού» και μόλις το 0,3% το κόστος της «πράσινης μετάβασης». Η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές λιανικές επιχειρήσεις χρειάζονται βοήθεια, κάτι που οι περισσότεροι ερμηνεύουν ως επιδόματα και επιχορηγήσεις.

Θα έλεγα, όμως, ότι αυτό που χρειάζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής είναι αλλαγή νοοτροπίας. Ψηφιακός μετασχηματισμός δε σημαίνει «βάζω δύο laptops και φτιάχνω ένα e-shop», αλλά ότι αλλάζω εντελώς τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης με τις λύσεις ψηφιακών τεχνολογιών να αποτελούν τα εργαλεία για τη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Αντίστοιχα και η «πράσινη μετάβαση» σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς και όχι μόνο πως θα λάβω μία επιδότηση.

Παρεπιμπτόντως, αυτό ισχύει και για όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το ηλεκτρονικό κατάστημα δε σημαίνει από μόνο του ότι μία επιχείρηση έχει κάνει ψηφιακό μετασχηματισμό. Για την ακρίβεια, αν η δημιουργία του e-shop δε συνοδεύεται και από μία σειρά από αλλαγές σε διάφορα επίπεδα, από το logistics μέχρι την εξυπηρέτηση των πελατών, τότε το πιθανότερο αποτέλεσμα θα είναι η αποτυχία και όχι η επιτυχία.

Είναι κατανοητό ότι η πίεση του σήμερα και τα δεδομένα που έχουν επιφέρει οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση δημιουργούν μεγάλο άγχος στους επιχειρηματίες λιανικής. Όμως, αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να σκέφτονται και το μέλλον τους. Όπου θέματα όπως η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και η βιώσιμη ανάπτυξη θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιβίωση κάθε επιχείρησης.

 

Μοιραστείτε το άρθρο

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 



Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2024 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search