Ένα-ένα συνεχίζουν να μπαίνουν στη θέση τους τα κομμάτια του puzzle, για να συμπληρωθεί το ψηφιακό οικοσύστημα της Ευρώπης, το οποίο -αν τηρηθεί η ως τώρα παράδοση, που είναι και το πιθανότερο- δεν αποκλείεται να εξελιχθεί στο ψηφιακό οικοσύστημα όλου του κόσμου, καθώς αργά ή γρήγορα το κανονιστικό πλαίσιο της «γηραιάς ηπείρου» αποδέχονται και υιοθετούν οι υπόλοιπες.
Νεότερη προσθήκη, η Ευρωπαϊκή Πράξη για τα Δεδομένα, το European Data Act, που τέθηκε σε ισχύ μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 11/01, καθορίζοντας (όχι αμέσως, αλλά σε 20 μήνες, στις 11 Σεπτεμβρίου 2025, καθώς χρειάζεται χρόνος για την αναγκαία προσαρμογή) τα δικαιώματα πρόσβασης και χρήσης δεδομένων τα οποία παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σε κάθε κλάδο όπου καταγράφεται οικονομική δραστηριότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στη βιομηχανία.
Περισσότερα: Η Ευρώπη δίνει μεγαλύτερο έλεγχο στους καταναλωτές
Οι προβλέψεις ποτέ δεν είναι εύκολες. Τις συνηθίζουμε μεν στην αρχή της εκάστοτε χρονιάς, αλλά συνήθως κατά τη διάρκεια του έτους υπάρχουν εκπλήξεις. Είτε αρνητικές, είτε θετικές.
Για παράδειγμα, στις αρχές του 2020 αν υποστήριζε κανείς ότι μέσα στην επόμενη διετία θα είχαμε περάσει μήνες «καραντίνας» και το ηλεκτρονικό εμπόριο θα «εκτοξευόταν», πολύ απλά γιατί δεν θα υπάρχουν πολλές επιλογές για την αγορά προϊόντων, μάλλον θα τον χαρακτήριζαν τρελό.
Λένε πως οι ημέρες των έστω και λίγων χειμερινών διακοπών με επίκεντρο την αλλαγή του χρόνου (Καλή χρονιά, με όλα τα καλά και κυρίως με φώτιση! – να ευχηθούμε εξαρχής) προσφέρουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για ανασκόπηση, αναστοχασμό, αναθεωρήσεις, ακόμα και ανατροπές, ανάλογα με την περίπτωση. Για τον οικοδεσπότη σας, εκτός απ’ όλα αυτά, οι φετινές ήταν και μια ευκαιρία για ακόμα περισσότερη ανάγνωση.
Μέσα στα πολλά, λοιπόν, έπεσα πάνω σ’ ένα δημοσίευμα του Sifted (γνωστής ιστοσελίδας στον χώρο των νεοφυών επιχειρήσεων), που έλεγε με στοιχεία και αριθμούς ότι τα περισσότερα μεγάλα deals τον περασμένο χρόνο στην Ευρώπη είχαν να κάνουν -σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό- με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τις προσπάθειες που (πρέπει να) καταβάλουμε, για να αφήσουμε έναν βιώσιμο (cross my fingers…) πλανήτη στους επόμενους από εμάς.
Περισσότερα: Η... εγ-κλιματική κρίση θέλει την τεχνολογία της
Για το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα έχουν γραφτεί πολλά. Τόσα πολλά, που υπάρχουν περίοδοι που αναρωτιέσαι πόσο μεγάλο είναι τελικά. Και όταν βλέπεις το συνολικό ύψος των χρηματοδοτήσεων, καταλαβαίνεις ότι ναι μεν είναι ένα οικοσύστημα που αναπτύσσεται, αλλά όχι με τους ρυθμούς που θα περίμενες.
Διαβάζοντας την τελευταία μελέτη του Found.ation για το ελληνικό startup οικοσύστημα, ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η άνοδος του retailtech. Οι εταιρείες που αναπτύσσουν τεχνολογικές λύσεις για το χώρο της λιανικής, ή εταιρείες που αξιοποιούν με διαφορετικό και καινοτόμο τρόπο τις ψηφιακές τεχνολογίες, έχουν πλέον αρχίσει να προσελκύουν το ενδιαφέρον των επενδυτών.
Το τέλος του χρόνου πλησιάζει και η στήλη δεν μπορεί να μην κάνει τις προβλέψεις της (να μην ανθολογήσει και σχολιάσει το τι έχει γραφτεί στον διεθνή Τύπο γι’ αυτό το θέμα τις τελευταίες εβδομάδες, σωστότερα) για τα «τεχνο-καλούδια» που θα μας φέρει το 2024.
Τις ξεκινήσαμε την προηγούμενη εβδομάδα με τα «σιγουράκια» (όσοι δεν τα διαβάσατε μπορείτε να τα δείτε εδώ) και ολοκληρώνουμε πλέον με τα «αουτσάιντερ», δηλαδή όσες προβλέψεις έχουν τα φόντα για να γίνουν το ‘next big thing’, αρκεί να βρουν στο δρόμο τους τις κατάλληλες συνθήκες που θα τα ευνοήσουν και δεν θα εμποδίσουν την πορεία τους – στο ‘ρευστό’ περιβάλλον που ζούμε τα τελευταία χρόνια, αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο ή αυτονόητο...
Περισσότερα: Τι τεχνο-καλούδια θα μας φέρει το 2024; (μέρος 2ο)
Έχει περάσει λίγο παραπάνω από ένας χρόνος από τη στιγμή που η OpenAΙ έκανε τα αποκαλυπτήρια του ChatGPT και η τεχνητή νοημοσύνη άρχισε να αποτελεί κομμάτι της καθημερινότητας μας.
Τουλάχιστον όσον αφορά τον καθημερινό «βομβαρδισμό» από ειδήσεις που σχετίζονται με τις επιπτώσεις που θα έχει η τεχνητή νοημοσύνη - ή το ΑΙ, αν προτιμάτε την Αγγλική και εύκολη συντομογραφία.
Οι παλιοί και σταθεροί φίλοι αυτής της στήλης το ξέρουν πια πως, κάθε τέλος του χρόνου (τούτες τις μέρες, δηλαδή) το αφιερώνουμε στις προβλέψεις για την επερχόμενη χρονιά.
Ο οικοδεσπότης σας βγάζει από το ντουλάπι και ξεσκονίζει το ψηλό, κωνικό καπέλο με τη μακριά ρόμπα (αμφότερα μαύρα, διακοσμημένα «μαγικά», με αστεράκια), καθαρίζει και γυαλίζει την κρυστάλλινη σφαίρα του και προσπαθεί να μαντέψει (με τη βοήθεια των σχετικών άρθρων και σχολίων στον διεθνή Τύπο, βεβαίως), τι θα δούμε και θα ακούσουμε -από πλευράς τεχνολογίας, πάντα, έστω κι αν η οριζόντια διάχυσή της επηρεάζει άπειρους τομείς- μέσα στο ’24.
Με τα ηλεκτρονικά καταστήματα στην Ελλάδα να είναι πλέον πολυάριθμα, το θέμα του ψηφιακού μάρκετινγκ έχει τη δική του, μεγάλη σημασία.
Γενικότερα, το ζητούμενο για ένα eshop είναι να βρει τρόπους διαφοροποίησης, προκειμένου να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό. Και η δημιουργία περιεχομένου μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου της διαφοροποίησης.
Περισσότερα: Το video περιεχόμενο μπορεί να αποδειχθεί μία καλή επένδυση
Η περασμένη Πέμπτη ήταν «ημέρα γενεθλίων» για το ChatGPT, την πρώτη μορφή GenerativeAI. Μπήκε στη ζωή μας στις 30 Νοεμβρίου του 2022, σαρώνοντας στο διάβα του πολλούς από τους κανόνες του παιχνιδιού που ως τότε γνωρίζαμε και φέρνοντας ανατροπές που ούτε καν φανταζόμασταν. Και τι δεν συνέβη σ’ αυτόν τον ένα χρόνο…
Πρώτα-πρώτα, μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες από την παρουσίασή του αναδείχθηκε στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη καταναλωτική εφαρμογή στην ιστορία – στα μέσα Δεκεμβρίου είχε ήδη 58 εκατ. επισκέψεις, τον Ιούνιο του ’23 είχε φτάσει στα 1,8 δισ. (σε μηνιαία βάση, πλέον) και η δημιουργός του, OpenAI, επιμένει πως η ιστοσελίδα του συγκαταλέγεται σταθερά σ’ εκείνες με τους περισσότερους επισκέπτες, παγκοσμίως.
Η ταχύτητα με την οποία αναπτύχθηκε ήταν κάτι απίστευτο, όμως η συνέχεια ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή.
Μέσα σ’ αυτούς τους 12 μήνες (δανειζόμαστε στοιχεία και από τον σχετικό απολογισμό του CNN) κατόρθωσε, μεταξύ πολλών άλλων:
- να αναστατώσει τη Silicon Valley (με όλες τις εταιρίες να παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές και να ανταγωνίζονται ποια θα προλάβει να μπει και να «πιάσει στασίδι» στο νέο, αχαρτογράφητο πεδίο),
- έφερε τα πάνω-κάτω στη Wall Street, ανεβάζοντας «στον Θεό» εκείνους που πρόλαβαν (βλέπε Nvidia) και ρίχνοντας στα Τάρταρα τους (πολλούς) ολιγωρούντες,
- «πάγωσε» το Hollywood και ξεσήκωσε σε ιερό πόλεμο τους απανταχού συγγραφείς (για θέματα ΙΡ και τους δυο – καθόλου τυχαία, η πρωτοβουλία της ΙΒΜ να καλύπτει εκείνη τα δικαστικά έξοδα των πελατών της, αν προκύψουν τέτοια θέματα),
- άλλαξε (προς το καλύτερο; προς το χειρότερο; δεν «κάθισε η μπίλια», ακόμα) το εκπαιδευτικό οικοσύστημα που δεν θα είναι ποτέ πια το ίδιο,
- ταρακούνησε τον χώρο του επιχειρείν (ποιος εχέφρων επιχειρηματίας, ανεξαρτήτως κλάδου, δεν περιλαμβάνει πλέον την αξιοποίηση των καινοφανών δυνατοτήτων του ΑΙ στη στρατηγική του;) και, βέβαια,
- πανικόβαλε τους απανταχού διεθνείς οργανισμούς και το πολιτικό σύστημα (που τρέχει και δεν φτάνει, με αλλεπάλληλες συναντήσεις και επαφές) προκειμένου να αντιμετωπίσει εγκαίρως τα μεγάλα προβλήματα, αλλά και να αδράξει τις τεράστιες ευκαιρίες, που πρόβαλαν με την επικράτησή του και τη «γέννηση» μιας νέας αγοράς. Που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg, το μέγεθός της θα φτάσει μέσα στην επόμενη δεκαετία τα 1,3 τρισ. $...
Προφανώς, λοιπόν, δεν ήταν απλή σύμπτωση η εστίαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις δυο (καλή και κακή) πλευρές της, τόσο από τον πρωθυπουργό, όσο και από τα ανώτερα στελέχη της Google, στη διάρκεια της πανηγυρικής εκδήλωσης για τα 15 χρόνια παρουσίας της εταιρίας στην Ελλάδα, την προηγούμενη Πέμπτη (διπλά τα γενέθλια…).
Οι δεύτεροι μίλησαν για τις πολλές εφαρμογές που είναι πλέον διαθέσιμες και τη δική τους συμβολή στην ανάπτυξη των σχετικών τεχνολογιών και λύσεων, ενώ ο πρώτος αποκάλυψε τους τρεις τομείς δημοσίου συμφέροντος (κλιματική αλλαγή – υγεία – παιδεία) στους οποίους θα ρίξει αρχικά βάρος η χώρα (αυτή την εβδομάδα, θα δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες από τον καθ΄ ύλην αρμόδιο υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου), υπογράμμισε ότι αναμένουμε πολλά από τη νεόκοπη Συμβουλευτική Επιτροπή σε θέματα ΑΙ με πρόεδρο τον Κωνσταντίνο Δασκαλάκη, ενώ δεν παρέλειψε κι αυτός να τονίσει την ανάγκη έγκαιρης ρύθμισης του νέου οικοσυστήματος, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι (πολλοί) κίνδυνοι λόγω εσφαλμένης χρήσης.
Ανάμεσά τους, η αδιαφάνεια (τα διαβόητα black boxes με τους αλγορίθμους, που κανείς δεν ξέρει πώς και με ποιες προδιαγραφές-στόχους δημιουργήθηκαν), η απώλεια κατά το μεταβατικό στάδιο εκατομμυρίων θέσεων εργασίας με ό,τι αρνητικές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτή η δυσμενής εξέλιξη, η αναπόφευκτη σε κάποιο βαθμό σύγκρουση της μηχανής (που θα αποφασίζει για καλό ή για κακό) με τον άνθρωπο, ειδικά με όσους δεν μπορούν ή δεν θέλουν να συνεργαστούν μαζί της, όπως θα ήταν η ιδανική συνέχεια.
Προφανώς, κυκλοφορούν και δυστοπικά σενάρια, στα οποία ο άνθρωπος χάνει σταδιακά τον έλεγχο της μηχανής. Αλλά, γι’ αυτό υπάρχουν οι κανόνες και οι ρυθμίσεις - αρκεί ό,τι είναι να γίνει, να γίνει γρήγορα και όχι εκ των υστέρων…
Για την ώρα, βιώνουμε ακόμα τη ‘βρεφική’ ηλικία του GenerativeAI! Και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γράφουμε του χρόνου τέτοια εποχή (καλά να είμαστε…) στα δεύτερα γενέθλια του ChatGPT – ή όπως αλλιώς μπορεί να λέγεται η (σχεδόν σίγουρη) μετεξέλιξή του…
Ήταν μία ιδιόμορφη Black Friday η φετινή. Κυρίως επειδή, όπως ανέφερα και στο προηγούμενο σημείωμα της στήλης, έμοιαζε περισσότερο με μία «κλασική» περίοδο εκπτώσεων παρά με μία «κλασική» Black Friday, με τα καταστήματα γεμάτα από κόσμο να ψάχνουν προσφορές και τις εταιρείες που πωλούν online να μην προλαβαίνουν να ανταποκριθούν στις παραγγελίες.
Θα μπορούσε να πει κανείς όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος, ότι τα eshops ήταν καλύτερα προετοιμασμένα από προηγούμενες χρονιές και αυτό ισχύει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αλλά η αίσθηση που είχαν όλοι όσοι ασχολούνται με το χώρο του λιανεμπορίου ήταν ότι η φετινή Black Friday είχε αρκετές ιδιαιτερότητες.
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα


Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77