Με περισσότερα από 3 δισ. εγγεγραμμένους χρήστες, το Facebook είναι το μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά ο «βασιλιάς» των social media δεν έχει πλέον την ισχύ του παρελθόντος. Πολύ απλά, γιατί έχει «χάσει» εντελώς τη νέα γενιά, την αποκαλούμενη Generation Z, χωρίς να σημαίνει ότι πλέον τα πάει και ιδιαίτερα καλά και με τους millennials.
Οι έρευνες αναφέρουν ότι τα περίφημα «δυναμικά» κοινά, ήτοι οι ηλικίες 18-44 ετών, δεν χρησιμοποιούν το Facebook. Το Instagram και σταδιακά το TikTok έχουν πάρει τα πάνω τους και αυτό αποτυπώνεται πλέον και σε όλες τις σχετικές έρευνες. Βασικά, δεν χρειάζεται κάποια έρευνα. Απλά, να δεις το timeline σου στο Facebook ή να ρωτήσεις άτομα νεαρών ηλικιών. Για τη Generation Z, το Facebook είναι απλά ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης για τους «γέρους». Όπου «γέροι» είναι όλοι όσοι είναι ηλικίας άνω των 50 ετών.
Στη Meta, τη μητρική εταιρεία του Facebook, το γνωρίζουν αυτό και προσπαθούν να αντιδράσουν. Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσιεύματα αμερικανικών sites, υπάρχει και σχετική στρατηγική από την πλευρά της Meta προκειμένου το Facebook να επαναπροσεγγίσει τα πιο νεανικά κοινά.
Όμως, όπως θα διαβάσετε, το πλάνο δεν έχει κάτι το ιδιαίτερα καινοτόμο. Ουσιαστικά, είναι υπηρεσίες και εφαρμογές αντίστοιχες με εκείνες που θα βρει κανείς στο Instagram. Και προφανώς αυτή η στρατηγική δεν πρόκειται να αποδώσει, οπότε κατά πάσα πιθανότητα θα είμαστε στα ίδια.
Για τους digital marketers, αυτή την περίοδο τα δύο πιο «καυτά» μέσα είναι το Instagram και το TikTok. Αν δείτε που οδεύει ο κύριος όγκος των online διαφημίσεων των μεγάλων brands, θα καταλάβετε ότι το Facebook δεν είναι πλέον ο «βασιλιάς» του online advertising και αυτό έχει δημιουργήσει προβληματισμό στη Meta. Βέβαια, και η Meta έχοντας τρία social media (Facebook, Instagram, Threads) θα πρέπει να αποφασίσει τι θα κάνει, αλλά αυτό δεν είναι τόσο απλό στις αμερικανικές πολυεθνικές.
Από την άλλη πλευρά, το Facebook έχει κοινό. Μεγαλύτερης ηλικίας μεν, αλλά έχει κοινό. Και δη κοινό που έχει διαθέσιμο εισόδημα και είναι διατεθειμένο πλέον και για να κάνει αγορές online. Είναι η γενιά που έχει αρχίσει να αξιοποιεί το Διαδίκτυο, η οποία μπορεί να μη γεννήθηκε με αυτό, αλλά έμαθε σταδιακά να το χρησιμοποιεί. Και θέλει να το αξιοποιήσει όλο και περισσότερο. Οπότε, καλό θα ήταν να μην το αψηφά κάποια επιχείρηση που θέλει να κινείται δυναμικά στο χώρο του digital marketing.