Μία από τις πιο έντονες συζητήσεις που υπάρχουν αυτή την περίοδο και στην αγορά του digital σχετίζεται με το θέμα του ανθρώπινου δυναμικού. Συζήτηση που έχει το δικό της ενδιαφέρον, καθώς οι εταιρείες του συγκεκριμένου κλάδου -και όχι μόνο- καλούνται να κάνουν προβλέψεις για τη μελλοντική πορεία της επιχείρησης - κάτι που, προφανώς, δεν είναι και τόσο απλό.
Η άσκηση είναι δύσκολη για πολλούς και διάφορους λόγους: προσλαμβάνεις ανθρώπους όταν έχεις projects, ή νωρίτερα και τους κρατάς ακόμη και όταν δεν τρέχει κάποιο project; Γιατί οι μισθοί είναι πλέον σε τέτοια επίπεδα, που αν δεν υπάρχουν ενεργά projects να απασχολούνται, τότε η ζημιά είναι μεγάλη. Και είναι ακόμη μεγαλύτερη όταν οι πελάτες δεν είναι και τόσο διατεθειμένοι να πληρώσουν όσα θα πρέπει να πληρώσουν για ένα digital project.
Ενδεχομένως, το πρόβλημα να ξεκινά και από το γεγονός ότι μέσα στην πανδημία της COVID-19 και την επόμενη διετία, είχαμε μία «εκτόξευση» των projects που σχετίζονταν με το eCommerce και το digital marketing. Οι ανάγκες πολλές, οι διαθέσιμοι developers και μηχανικοί λιγότεροι. Οπότε, μία επιχείρηση έπρεπε να πληρώσει παραπάνω για να προσελκύσει τους εργαζόμενους που ήθελε.
Όμως, τους τελευταίους μήνες η κατάσταση είναι διαφορετική. Πολύ απλά, γιατί δεν υπάρχουν τόσα projects, καθώς ακόμη και μικρές επιχειρήσεις απέκτησαν το δικό τους e-shop, για παράδειγμα, ή περιόρισαν τις ψηφιακές διαφημίσεις λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων. Και υπάρχουν αρκετοί ακόμη λόγοι για να πει κανείς ότι η δουλειά έχει «πέσει».
Αλλά οι εργαζόμενοι πρέπει να πληρώνονται. Και εδώ αρχίζει το πρόβλημα. Αν δεν έχεις projects, δεν μπορείς να τους πληρώσεις. Ακόμη και αν έχεις, μπορεί να έριξες την τιμή σου για να πάρεις το έργο και πρακτικά να μη «βγαίνει». Γενικώς, είπαμε η κατάσταση έχει πολλές ιδιομορφίες. Συν τον ανταγωνισμό που έχει διευρυνθεί, γιατί πολλοί έφυγαν από τις εταιρείες τους για να δημιουργήσουν νέες εταιρείες και τώρα όλοι αυτοί αναζητούν projects σε μία αγορά που έχει μικρύνει!
Σε κάθε περίπτωση, η πρόκληση είναι μεγάλη. Και θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη στο προσεχές μέλλον. Ενδεχομένως, γι’ αυτό να υποστηρίζουν αρκετοί ότι θα δούμε αρκετές συγχωνεύσεις στον κλάδο, αλλά και αύξηση των freelancers που θα συνεργάζονται με διάφορες εταιρείες του χώρου για πολλά και διαφορετικά projects. Ίσως και αυτό να είναι μία λύση.