Το 2020, το LinkedIn κατέταξε τον ρόλο του digital marketer στην κορυφή των δέκα πιο περιζήτητων επαγγελμάτων παγκοσμίως*. Η κατάταξη αυτή βασίστηκε σε μια ολοκληρωμένη ανάλυση που περιελάμβανε τον όγκο των διαθέσιμων θέσεων εργασίας, την αύξηση της ζήτησης τα προηγούμενα τέσσερα έτη, τις προσφερόμενες αποδοχές και το απαιτούμενο επίπεδο τεχνογνωσίας για κάθε ρόλο.
Η ελληνική αγορά εργασίας ακολουθεί παρόμοια πορεία. Μια συστηματική ανάλυση των διαθέσιμων θέσεων εργασίας σε εξειδικευμένες πλατφόρμες, επιβεβαιώνει την αυξανόμενη ζήτηση για επαγγελματίες ψηφιακού μάρκετινγκ. Οι δεξιότητες που αναζητούνται συχνότερα περιλαμβάνουν το performance marketing, το email marketing, την αξιοποίηση τεχνολογιών μάρκετινγκ (MarTech), την εφαρμογή αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης (AI), την ανάλυση δεδομένων (data /web analytics) και άλλα.
Πώς, όμως, είναι δυνατόν να επιτευχθεί επαρκής απορρόφηση σε έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται από ένα χάσμα μεταξύ των εκπαιδευτικών προσόντων των επαγγελματιών και των συνεχώς εξελισσόμενων απαιτήσεων της παγκόσμιας αγοράς; Η ανεπαρκής εκπαίδευση, τόσο σε επίπεδο νεοεισερχόμενων όσο και υφιστάμενων στελεχών, αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο για την ανάπτυξη του κλάδου.
Τα υφιστάμενα εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα δεν φαίνεται να καλύπτουν τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς ψηφιακού μάρκετινγκ. Παρόλο που έχουν καταγραφεί σημαντικές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια, κυρίως σε ακαδημαϊκό επίπεδο και από ιδιωτικές πρωτοβουλίες, εντούτοις τα υπάρχοντα προγράμματα εστιάζουν κατά κύριο λόγο στην εισαγωγή νέων επαγγελματιών στην αγορά και όχι στην επιμόρφωση και εξειδίκευση των υφιστάμενων στελεχών.
Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα ένα σημαντικό κενό στην αγορά εργασίας, καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούν επαγγελματίες με προηγμένες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να διαχειριστούν τις συνεχώς εξελισσόμενες προκλήσεις του ψηφιακού τοπίου.
Τα παραπάνω προγράμματα, αν και αποτελούν ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις, τόσο σε επίπεδο βάθους, όσο και σε επίπεδο εύρους. Ειδικότερα, θεωρώ ότι τα υπάρχοντα προγράμματα δεν καλύπτουν επαρκώς τις πιο σύγχρονες τάσεις και τις βέλτιστες πρακτικές της αγοράς, ενώ παράλληλα δεν προσφέρουν επαρκή ποικιλία επιλογών για τους επαγγελματίες που επιθυμούν να εμβαθύνουν σε συγκεκριμένες εξειδικεύσεις - τουλάχιστον στο βαθμό που απαιτούν οι καλύτερες εταιρείες εκεί έξω.
Οι αιτίες που υποκρύπτουν την ανεπαρκή προετοιμασία των επαγγελματιών του κλάδου είναι πολυεπίπεδες και θα αποτελούσαν αντικείμενο ξεχωριστής ανάλυσης - και επομένως δεν θα σταθώ σε αυτές. Θα σταθώ, ωστόσο, σε ένα σημείο - “κλειδί” που μπορεί να αποτελέσει μια από τις λύσεις προς βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης.
Το “κλειδί” αυτό είναι ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν κορυφαία στελέχη του κλάδου με αποδεδειγμένη σταδιοδρομία, αποτελέσματα σε οργανισμούς και πραγματικό αποτύπωμα. Τους ανθρώπους που βιώνουν από πρώτο χέρι τις δυσκολίες του κλάδου, αγωνίζονται καθημερινά στο στίβο μάχης που απαιτεί συνεχής βελτίωση των δεξιοτήτων τους, προσαρμογή στις τεχνολογικές αλλαγές, υπομονή και επιμονή για την επίτευξη στόχων.
Η σύνδεση, λοιπόν, του εκπαιδευτικού συστήματος (ακόμα και των ιδιωτικών πρωτοβουλιών) με αυτούς τους ανθρώπους, θα επιτρέψει τη μεταφορά της κατάλληλης γνώσης και δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εκπαίδευση, προσαρμογή και απορρόφηση στην αγορά εργασίας.
Επιτυχημένες διεθνείς πρακτικές έχουν αποδείξει την αξία της μεταφοράς γνώσης από έμπειρα στελέχη σε νεότερους επαγγελματίες του κλάδου. Συγκεκριμένα, στελέχη με αποδεδειγμένη επιτυχία σε απαιτητικά περιβάλλοντα (υπάρχει λόγος που χρησιμοποιώ τη λέξη “αποδεδειγμένος/η” στο κείμενο) συνεργάζονται με ακαδημαϊκά ιδρύματα και ιδιωτικές πρωτοβουλίες για να προσφέρουν εξειδικευμένη εκπαίδευση σε όλα τους επιπέδα εμπειρίας.
Αυτή η εκπαίδευση καλύπτει τόσο τις τεχνικές δεξιότητες (hard skills) που απαιτούνται για την αποτελεσματική χρήση των εργαλείων και των μεθοδολογιών του digital marketing, όσο και τις διαπροσωπικές δεξιότητες (soft skills) που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη ενός συνεχώς εξελισσόμενου επαγγελματικού προφίλ. Η καλλιέργεια ενός mindset προσαρμοστικότητας και συνεχούς μάθησης είναι ιδιαίτερα σημαντική σε έναν κλάδο που χαρακτηρίζεται από ραγδαίες αλλαγές.
Η πανδημία επιτάχυνε δραματικά τη μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο, αυξάνοντας την ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και ανάπτυξη των στελεχών του κλάδου του digital marketing και του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα, η παγκοσμιοποίηση των επιχειρήσεων και η αυξανόμενη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης, δημιουργούν ένα εξαιρετικά δυναμικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο, η εκπαίδευση αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την επιβίωση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Είναι επιτακτική η ανάγκη για συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, με στόχο την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης και την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για τους επαγγελματίες του κλάδου. Οι επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, οφείλουν να αναγνωρίσουν τη σημασία της συνεχούς επιμόρφωσης των εργαζομένων τους και να επενδύσουν (με σοβαρότητα) σε προγράμματα που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, όπως αυτό διαμορφώνεται, εκπτώσεις στην εκπαίδευση δεν χωράνε.
* www.linkedin.com/blog/member/career/helping-10-million-learners-and-counting
https://opportunity.linkedin.com/skills-for-in-demand-jobs
www.simplilearn.com/why-choose-a-career-in-digital-marketing-article
Του Σταύρου Θεοδωράτου, Director Digital Acquisition, MarTech (GR, CY) at Public Group