Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -ή social media που λένε και στο χωριό μου- έχουν εξελιχθεί σε βασικό κομμάτι της καθημερινότητας μας.
Οι μισοί Έλληνες, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, περνούν κατά μέσο όρο μία ώρα ημερησίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το Facebook να είναι το πιο δημοφιλές και το Instagram να ακολουθεί.
Παρεπιμπτόντως, στις νεότερες ηλικίες το Instagram είναι σαφώς πιο δημοφιλές και θα πρέπει να ξέρετε ότι δεν είναι λίγοι οι νέοι ηλικίας 13-24 ετών που έχουν πάψει να χρησιμοποιούν το Facebook.
Αναφέρω το παραπάνω γιατί καταλαβαίνω την αγωνία που έχουν αρκετές εταιρείες με έντονη διαδικτυακή παρουσία προκειμένου να αξιοποιήσουν τα social media.
Είναι αναμενόμενο να προσπαθούν να αυξήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τους followers που έχουν στο Facebook και στο Instragram και καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να πετύχουν αυτόν τον στόχο.
Το βασικό κόλπο είναι οι διαγωνισμοί που απαιτούν να κάνεις like στη σελίδα του καταστήματος, αλλά γενικώς υπάρχουν ουκ ολίγες στρατηγικές, οι οποίες δεν κοστίζουν και πολλά.
Παράλληλα, πολλές εταιρείες σπεύδουν να ενστερνιστούν τους αποκαλούμενους influencers. Ήτοι χρήστες των social media που έχουν δεκάδες χιλιάδες followers. Και οι εταιρείες είναι, μάλιστα, διατεθειμένες να δαπανήσουν και ουκ ολίγα χρήματα προκειμένου να υπάρχει μία αναφορά στο προϊόν τους ή στην ιστοσελίδα σε κάποιο post των συγκεκριμένων influencers.
To ερώτημα, όμως, που θέτουν πολλοί είναι απλό: τα αξίζουν τα λεφτά τους ή είναι απλά μία μόδα που θα περάσει; H πραγματικότητα έχει να κάνει με το πλάνο επικοινωνίας που έχει θέσει κάθε τμήμα μάρκετινγκ και ειδικά το κοινό στο οποίο θέλει να απευθυνθεί.
Αυτό που πρέπει να προσέχει κάθε εταιρεία δεν είναι πόσο followers έχει κάποιος influencer αλλά ποιο είναι το κοινό που ακολουθεί αυτόν τον influencer. Για παράδειγμα, αν μία εταιρεία προωθεί προϊόντα για γυναίκες και απευθυνθεί σε μία γυναίκα influencer θα πρέπει να δει πρώτα αν η συντριπτική πλειοψηφία των followers της τελευταίας είναι γένους θηλυκού.
Αν είναι άνδρες οι περισσότεροι followers έχει νόημα να την χρησιμοποιήσει; Αντίστοιχα, μία εταιρεία θα πρέπει να μπορεί να καταλάβει αν ο influencer απέκτησε τους followers του χωρίς να χρειαστεί να …πληρώσει.
Γιατί αποτελεί συνηθισμένο φαινόμενο επίδοξοι influencers να πληρώνουν για να αγοράσουν likes και follows. Και με τα χρήματα που παίρνουν από τη διαφήμιση να καλύπτουν τα έξοδα τους!
Γενικότερα, το θέμα με τους influncers θέλει προσοχή. Παλαιότερα, οι διαφημιστές ανησυχούσαν για το κατά πόσον οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τους τις έβλεπαν πραγματικά οι τηλεθεατές.
Τώρα, το θέμα τους είναι αν έχουν επιλέξει τους κατάλληλους influencers. Και είναι σαφώς πιο δύσκολο να καταλάβουν αν καταφέρνουν τον στόχο τους ή όχι….