Επωνύμως…

Τι σημαίνει η ενσωμάτωση AI σε όλες τις συσκευές;

Η IFA είναι μία από τις μεγαλύτερες εκθέσεις προϊόντων τεχνολογίας παγκοσμίως και πραγματοποιείται κάθε χρόνο την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου στο Βερολίνο και είναι το σημείο όπου οι μεγάλοι κατασκευαστές επιλέγουν να δείξουν τις τάσεις στον κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών που απευθύνονται σε οικιακούς καταναλωτές.

Και η φετινή έδειξε ότι η κυρίαρχη τάση τα επόμενα χρόνια θα είναι η αξιοποίηση των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης (artificial intelligence – AI) σε κάθε είδους ηλεκτρική και ηλεκτρονική συσκευή.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό να βλέπεις συσκευές όπως είναι τα ψυγεία και τα πλυντήρια να ενσωματώνουν λύσεις ΑΙ. Σε σημείο που να αναρωτιέσαι γιατί να χρειάζεται το πλυντήριο να έχει μία τέτοια λύση.

Το πρώτο βήμα ήταν η διασύνδεση αυτών των συσκευών με το Διαδίκτυο με αποτέλεσμα να τις αποκαλούμε «έξυπνες». Τώρα, όμως, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο επόμενο στάδιο, όπου οι συσκευές θα μαθαίνουν από το πώς τις χρησιμοποιούμε και θα προσαρμόζουν τις λειτουργίες στις συνήθειες μας, είτε είναι σε επίπεδο προσωπικό είτε σε επίπεδο οικογενειακό.

Για παράδειγμα, το ψυγείο δεν θα μας λέει απλώς τι υπάρχει μέσα σε αυτό, αλλά θα προτείνει συνταγές που βασίζονται στις προτιμήσεις και τις συνήθειες μας -ή το πρόγραμμα που μας έχει δώσει ένας διατροφολόγος- και μάλιστα θα βασίζει αυτές τις προτάσεις του και στο πόσο κοντά είναι η ημερομηνία λήξης των προϊόντων που βρίσκονται μέσα σε αυτό!

Μοιάζει σενάριο από ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι σε μεγάλο βαθμό είναι πραγματικότητα αυτή τη στιγμή. Απλά, οι συσκευές που υποστηρίζουν τέτοιου είδους λειτουργίες είναι ακόμη σε επίπεδα τιμών που δεν είναι προσιτές στο ευρύ κοινό.

Κάτι που θα αλλάξει μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. Όπως συνέβη και με τη δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Όταν πριν από 3 χρόνια είδαμε τα πρώτα πλυντήρια με WiFi, το κόστος αυτών των συγκεκριμένων μοντέλων ήταν στα επίπεδα των 1500-2000 ευρώ.

Τώρα, βρίσκει πλυντήρια με WiFi στα επίπεδα των 500 ευρώ. Το ίδιο είναι βέβαιο ότι θα γίνει και με το ΑΙ.

Βέβαια, το ΑΙ έχει ένα επιπλέον ζήτημα: τη συγκέντρωση ενός τεράστιου όγκου δεδομένων σχετικά με τις συνήθειες που έχουν οι καταναλωτές. Πρακτικά, οι ηλεκτρικές συσκευές μας θα συγκεντρώσουν δεδομένα, τα οποία πιθανότατα θα αξιοποιηθούν για να βελτιωθούν περαιτέρω οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές μας.

Θα μπορούσαν, όμως, να αξιοποιηθούν και για να μας προτείνουν προϊόντα και λύσεις που επιθυμούν κάποιες συγκεκριμένες εταιρείες. Και αυτό είναι ένα ζήτημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και από εκείνη των καταναλωτών.

Αναζητώντας νέα κανάλια διανομής

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που έφερε το Διαδίκτυο στην παγκόσμια αγορά του λιανικού εμπορίου είναι ότι δημιούργησε ένα νέο, εξαιρετικά δυνατό κανάλι διανομής για τις εταιρείες του συγκεκριμένου κλάδου και όχι μόνο.

Οι εταιρείες μπορούν πλέον να προσεγγίζουν τους καταναλωτές με πολλαπλούς τρόπους και αυτό είναι ένα πολύ ισχυρό πλεονέκτημα, δεδομένου ότι έτσι μπορούν να βρουν πιο εύκολα πελάτες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προωθούν.
Το ερώτημα που απασχολεί πολλούς αναλυτές του κλάδου είναι αν υπάρχει κάποιο νέο κανάλι διανομής που θα δούμε τα επόμενα χρόνια. Και υπάρχουν αναφορές στο VR (virtual reality), στην καλύτερη αξιοποίηση των smartphones και γενικότερα φορητών συσκευών όπως είναι τα wearables.

Υπό μία έννοια, βέβαια, αυτά δεν είναι απαραιτήτως νέα κανάλια διανομής καθώς θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο online κανάλι. Υπό μία άλλη οπτική, όμως, είναι διαφορετικά κανάλια καθώς έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες και προδιαγραφές και οι εταιρείες λιανικής πώλησης θα πρέπει να ακολουθούν σε κάθε περίπτωση μία εξειδικευμένη προσέγγιση.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι οδεύουμε προς ένα μέλλον όπου οι καταναλωτές θα συνδυάζουν πολλαπλά κανάλια διανομής για να αγοράσουν ένα προϊόν ή μία υπηρεσία. Το βλέπουμε ήδη με καταναλωτές που αναζητούν offline και αγοράζουν online ή το ακριβώς αντίστροφο.

Αυτό που έχει σημασία είναι η ευκολία για τον καταναλωτή, τι τον βολεύει και τι προτιμά να χρησιμοποιεί για να κάνει τις αγορές τους. Και εδώ είναι και το πιο δύσκολο σημείο για τις εταιρείες που καλούνται να προσφέρουν την ίδια εμπειρία σε όλα τα κανάλια διανομής που χρησιμοποιούν.

Η παροχή κοινής εμπειρίας στα διαφορετικά κανάλια διανομής είναι το σημείο – κλειδί που θα διαμορφώσει το τοπίο στο λιανεμπόριο τα επόμενα χρόνια. Ο καταναλωτής θα μπαίνει από το smartphone του σε ένα online κατάστημα και στη συνέχεια μπορεί να πάει σπίτι του και να θέλει να συνεχίσει από το web ή μέσα από τη VR κάσκα του τις αγορές.

Και να προτιμά να επισκεφθεί μετά το κατάστημα για τελικό τσεκάρισμα των προϊόντων και την ολοκλήρωση της αγοράς. Και κατά τη διάρκεια αυτού του customer journey θα θέλει το κατάστημα να γνωρίζει τις προτιμήσεις του και να είναι έτοιμο να απαντήσει στις απορίες του ανά πάσα στιγμή.

Ακούγεται σωστό αλλά δεν είναι εύκολο στην υλοποίηση και τουλάχιστον στο online κομμάτι του είναι πολύ πιθανό να δούμε αξιοποίηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να ανταποκριθεί μία εταιρεία σε αυτές τις νέες απαιτήσεις που δημιουργούνται.

Ενδεχομένως, η πιο σημαντική επένδυση που θα πρέπει να κάνει μία εταιρεία είναι στο CRM (customer experience management) παρά στο πόσο όμορφο είναι το web site της. Χωρίς να σημαίνει ότι θα πρέπει να παραβλέπει όλα τα υπόλοιπα σημεία που σχετίζονται με την εμπειρία του πελάτη.

Πρακτικά, αυτό που πρέπει να έχουν οι εταιρείες λιανικής υπόψη τους είναι πως στο άμεσο μέλλον θα υπάρχουν νέα κανάλια διανομής.

Και θα πρέπει να δηλώνουν παρών σε όσο το δυνατόν περισσότερα από αυτά. Αλλά το σημείο – κλειδί της επιτυχίας θα είναι η σχέση που θα αναπτύξουν με τον πελάτη τους. Αν εκεί πετύχουν, όλα τα υπόλοιπα προβλήματα είναι πιο εύκολο να επιλυθούν.

Έρχεται το virtual shopping

Αν βρεθείτε προς Golden Hall τις επόμενες ημέρες αξίζει να περάσετε από το κατάστημα της Vodafone. Δεν κάνω διαφήμιση, απλά απέξω από το κατάστημα θα μπορέσετε να πάρετε μία γεύση από το πώς η εικονική πραγματικότητα μπορεί να δώσει μία διαφορετική έννοια στο χώρο των αγορών.

Το demo έχει στηθεί σε συνεργασία με τη Samsung και την DTMH, μία εταιρεία που γνωρίζει καλά το χώρο του VR, και προς το παρόν μπορείτε να δείτε και να αγοράσετε μόνο προϊόντα Samsung με εξαιρετικά μεγάλη έκπτωση πάντως.

Όμως, το πλέον ενδιαφέρον είναι πως πρόκειται για το πρώτο στον κόσμο VR store, όπως λένε οι άνθρωποι που το έχουν στήσει. Κάτι που από μόνο του αποτελεί μία σημαντική επιτυχία.

Προσωπικά, θεωρώ ότι το VR είναι μία τεχνολογία που θα μας απασχολήσει πολύ στο μέλλον, αλλά οι υπερφιλόδοξες εκτιμήσεις προ 2-3 χρόνια δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Ο λόγος είναι πως χρειάζεται περιεχόμενο, απαιτούνται εφαρμογές που θα δώσουν νέα διάσταση στη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας.

Το shopping είναι μία τέτοια. Σκεφτείτε ένα φυσικό κατάστημα όπου θα μπορείς να μπεις και μέσα από VR συσκευές να δεις ένα προϊόν πως θα είναι σε πραγματικές καταστάσεις χρήσης. Ή μία αλυσίδα θα μπορεί να στήσει ένα VR store σε σημεία που δεν έχει παρουσία και να στέλνει τα προϊόντα που αγοράζει ο καταναλωτής στο σπίτι του.

Όπως επίσης θα μπορείς από το σαλόνι του σπιτιού σου να επισκέπτεσαι ένα κατάστημα και να κάνεις τις αγορές σου ως να είσαι εκεί.

Το τελευταίο σκέλος είναι αυτό που θεωρώ και περισσότερο ενδιαφέρον. Το VR μπορεί να αλλάξει δραστικά την έννοια του online shopping, καθώς η εμπειρία είναι πολύ καλύτερη. Το virtual shopping (σ.σ. ας το ονομάσουμε έτσι προς το παρόν και βλέπουμε) ίσως να είναι πιο κοντά από όσο νομίζουμε και τα επιχειρηματικά μοντέλα μπορούν να αλλάξουν άρδην.

Σκεφτείτε να μπορείτε να δοκιμάζετε τα ρούχα σας από το σπίτι -η σχετική τεχνολογία υπάρχει- φορώντας την κάσκα σας. Σκεφτείτε να μπορείτε να περιηγηθείτε στο κατάστημα με την ησυχία σας σαν να είσασταν εκεί. Οι εφαρμογές είναι ουκ ολίγες και έχουμε να δούμε πολλά πράγματα στο όχι πολύ μακρινό μέλλον.

Επίσης, στο παιχνίδι αναμένεται να εισέλθει σύντομα και η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) μέσω της οποίας η εμπειρία μέσα σε ένα κατάστημα μπορεί να διαφοροποιηθεί δραστικά.

Βέβαια, ακόμη το κόστος υλοποίησης μίας τέτοιας εφαρμογής δεν είναι καθόλου μικρό, από την άλλη πλευρά η ιστορία έχει δείξει ότι στο hardware οι τιμές πέφτουν πολύ γρήγορα όταν υπάρχει ζήτηση. Οπότε το ερώτημα είναι πότε θα υπάρξει ζήτηση. Ενδεχομένως, νωρίτερα από ότι περιμένει πολύς κόσμος.

Τι σημαίνει η οπτική ίνα για τις εταιρείες που ασχολούνται με το Web;

Με μία καθυστέρηση 3-4 χρόνων στην Ελλάδα αρχίζουμε πλέον να «ανακαλύπτουμε» τις συνδέσεις οπτικών ινών μέχρι το σπίτι, το αποκαλούμενο Fiber to the Home ή εν συντομία FTTH.

Το γεγονός ότι υπάρχει μία καθυστέρηση σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη πιθανότατα να μην προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη και στην προκειμένη περίπτωση θα έλεγα πως ισχύει το κάλλιο αργά παρά ποτέ.

Βέβαια, παρά τις ανακοινώσεις Cosmote, Vodafone και Wind, η κάλυψη με FTTH παραμένει σχετικά μικρή, καθώς μόνο οι κάτοικοι του δήμου Βύρωνα μπορούν να πουν με σιγουριά ότι μπορούν να πάρουν σύνδεση FTTH.

Από την άλλη πλευρά, είναι μάλλον προφανές ότι το FTTH έρχεται και στην Ελλάδα και μέσα στην επόμενη πενταετία θα δούμε τις ταχύτητες σύνδεσης να εκτοξεύονται, δεδομένου ότι η οπτική ίνα προσφέρει ταχύτητες 1 Gbps. Άλλο που προς το παρόν, τα εμπορικά πακέτα για τους καταναλωτές δεν πάνε από τα 200 Gbps όσον αφορά στη λήψη δεδομένων.

Η έλευση του FTTH είναι, όμως, ορόσημο για την ελληνική αγορά του Διαδικτύου. Είναι αντίστοιχης σημασίας με τη διάθεση συνδέσεων ADSL. Όταν και πρακτικά ξεκίνησε η εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων.

Γιατί άλλο να χρειάζεται να κάνεις …κλήση για να μπεις στο Internet (σ.σ. θυμάστε τις dial-up συνδέσεις;) και άλλο είναι να είσαι μόνιμα συνδεδεμένος. Έτσι και τώρα που οι ταχύτητες σύνδεσης «εκτοξεύονται» τα δεδομένα αλλάζουν άρδην.

Για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν εκτενώς το Διαδίκτυο είτε για την καθημερινή λειτουργία τους είτε ως κανάλι πώλησης και διανομής, το FTTH φέρνει δραστικές αλλαγές. Ιδίως με δεδομένο ότι οι επιχειρήσεις έχουν πλέον τη δυνατότητα να παίρνουν ειδικά πακέτα που τους προσφέρουν ταχύτητα σύνδεσης που φθάνει στο 1 Gbps.

Και το σημαντικότερο δεν είναι τόσο το απίστευτα γρήγορο download όσο και το εξαιρετικά υψηλό upload. Αυτό που πρέπει να τονισθεί είναι πως με το FTTH η ταχύτητα αποστολής δεδομένων μπορεί να φθάσει πλέον στο 1 Gbps! Για εταιρείες που στέλνουν μεγάλα αρχεία, η δυνατότητα αυτή κυριολεκτικά τους λύνει τα χέρια και αυξάνει τα μέγιστα την παραγωγικότητα τους.

Το ίδιο θα συμβεί και με τους ελεύθερους επαγγελματίες, όταν θα δούμε τα «καταναλωτικά» προγράμματα να ανεβάζουν ταχύτητες πάνω από τα 200 Mbps.
Επιπλέον, η ποιότητα της σύνδεσης βελτιώνεται σε τεράστιο βαθμό και αυτό είναι κάτι εξίσου σημαντικό και ενδιαφέρον.

Πάμε τώρα από την άλλη πλευρά. Η αύξηση της ταχύτητας σύνδεσης που έχουν οι καταναλωτές -ακόμη και αν δεν πάνε σε FTTH αλλά πάνε άμεσα σε ταχύτητες 100 Mbps μέσω του υφιστάμενου δικτύου χαλκού και της τεχνολογίας vectoring- σημαίνει ότι μπορούν να υλοποιηθούν νέες υπηρεσίες και εργαλεία που θέλουν αρκετά μεγάλο bandwidth.

Δεν είναι και πολύ μακριά η ημέρα που θα είναι εφικτό το VR shopping ή υπηρεσίες που να αξιοποιούν τις δυνατότητες του augmented reality.
Γενικότερα, εισερχόμαστε σε μία νέα εποχή για το ελληνικό Διαδίκτυο.

Φυσικά, δεν πρόκειται τα πάντα να αλλάξουν άμεσα, δεδομένου κιόλας ότι προκειμένου το FTTH να είναι κάτι που θα έχει η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών θα χρειαστεί να φθάσουμε μέχρι το 2023.

Οπότε θα έχει κάνει δυναμική εμφάνιση και το 5G. Και πλέον οι ταχύτητες πρόσβασης θα είναι τέτοιες που θα δούμε μία νέα γενιά από εφαρμογές και υπηρεσίες. Το 2004 δεν ήταν δυνατόν να έχεις μία υπηρεσία όπως το Netflix ή το Spotify. Πλέον, μπορείς. Το τι θα είναι εφικτό σε 10 χρόνια από τώρα, είναι αρκετά δύσκολο να το φανταστούμε.

Και αυτό το κάνει ακόμη πιο ενδιαφέρον.

Influencers:Πόσους followers έχεις;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης -ή social media που λένε και στο χωριό μου- έχουν εξελιχθεί σε βασικό κομμάτι της καθημερινότητας μας.

Οι μισοί Έλληνες, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, περνούν κατά μέσο όρο μία ώρα ημερησίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το Facebook να είναι το πιο δημοφιλές και το Instagram να ακολουθεί.

Παρεπιμπτόντως, στις νεότερες ηλικίες το Instagram είναι σαφώς πιο δημοφιλές και θα πρέπει να ξέρετε ότι δεν είναι λίγοι οι νέοι ηλικίας 13-24 ετών που έχουν πάψει να χρησιμοποιούν το Facebook.

Αναφέρω το παραπάνω γιατί καταλαβαίνω την αγωνία που έχουν αρκετές εταιρείες με έντονη διαδικτυακή παρουσία προκειμένου να αξιοποιήσουν τα social media.

Είναι αναμενόμενο να προσπαθούν να αυξήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τους followers που έχουν στο Facebook και στο Instragram και καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να πετύχουν αυτόν τον στόχο.

Το βασικό κόλπο είναι οι διαγωνισμοί που απαιτούν να κάνεις like στη σελίδα του καταστήματος, αλλά γενικώς υπάρχουν ουκ ολίγες στρατηγικές, οι οποίες δεν κοστίζουν και πολλά.

Παράλληλα, πολλές εταιρείες σπεύδουν να ενστερνιστούν τους αποκαλούμενους influencers. Ήτοι χρήστες των social media που έχουν δεκάδες χιλιάδες followers. Και οι εταιρείες είναι, μάλιστα, διατεθειμένες να δαπανήσουν και ουκ ολίγα χρήματα προκειμένου να υπάρχει μία αναφορά στο προϊόν τους ή στην ιστοσελίδα σε κάποιο post των συγκεκριμένων influencers.

To ερώτημα, όμως, που θέτουν πολλοί είναι απλό: τα αξίζουν τα λεφτά τους ή είναι απλά μία μόδα που θα περάσει; H πραγματικότητα έχει να κάνει με το πλάνο επικοινωνίας που έχει θέσει κάθε τμήμα μάρκετινγκ και ειδικά το κοινό στο οποίο θέλει να απευθυνθεί.

Αυτό που πρέπει να προσέχει κάθε εταιρεία δεν είναι πόσο followers έχει κάποιος influencer αλλά ποιο είναι το κοινό που ακολουθεί αυτόν τον influencer. Για παράδειγμα, αν μία εταιρεία προωθεί προϊόντα για γυναίκες και απευθυνθεί σε μία γυναίκα influencer θα πρέπει να δει πρώτα αν η συντριπτική πλειοψηφία των followers της τελευταίας είναι γένους θηλυκού.

Αν είναι άνδρες οι περισσότεροι followers έχει νόημα να την χρησιμοποιήσει; Αντίστοιχα, μία εταιρεία θα πρέπει να μπορεί να καταλάβει αν ο influencer απέκτησε τους followers του χωρίς να χρειαστεί να …πληρώσει.

Γιατί αποτελεί συνηθισμένο φαινόμενο επίδοξοι influencers να πληρώνουν για να αγοράσουν likes και follows. Και με τα χρήματα που παίρνουν από τη διαφήμιση να καλύπτουν τα έξοδα τους!

Γενικότερα, το θέμα με τους influncers θέλει προσοχή. Παλαιότερα, οι διαφημιστές ανησυχούσαν για το κατά πόσον οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τους τις έβλεπαν πραγματικά οι τηλεθεατές.

Τώρα, το θέμα τους είναι αν έχουν επιλέξει τους κατάλληλους influencers. Και είναι σαφώς πιο δύσκολο να καταλάβουν αν καταφέρνουν τον στόχο τους ή όχι….

Η υπόθεση Tripsta και το ελληνικό Διαδίκτυο

 

Το σημαντικότερο θέμα των τελευταίων ημερών στο ελληνικό Διαδίκτυο δεν είναι άλλο από τις εξελίξεις στην Tripsta, γνωστή κυρίως για το Travelplanet24 και το Airtickets.

Η διακοπή έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων από την Tripsta προκάλεσε έκπληξη σε πολλούς, αν και όσοι ασχολούνται πιο επιστάμενα, γνώριζαν τα προβλήματα που υπήρχαν.

Αυτό που θα πρέπει να διευκρινισθεί είναι πως η εταιρεία δεν κλείνει, συνεχίζει με άλλες δραστηριότητες αν και προχώρησε στην απόλυση του συνόλου του προσωπικού.

Το πλάνο είναι να προσλάβει μέρος των εργαζομένων και να συνεχίσει με ορισμένες εκ των δραστηριοτήτων της όπως είναι, για παράδειγμα, η έκδοση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Το πραγματικό πρόβλημα, όμως, είναι ότι τα προβλήματα της Tripsta δεν αποκλείεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε ελληνικές εταιρείες που κινούνται στο χώρο του Διαδικτύου και τον ευρύτερο κλάδο των ψηφιακών τεχνολογιών και έχουν τάσεις εξωστρέφειας.

Και αυτό γιατί σε άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις έχουμε δει τους ξένους να προβληματίζονται περισσότερο όταν καλούνται να συνεργαστούν με ελληνικές επιχειρήσεις.

Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι ότι αποδεικνύεται, για μία ακόμη φορά, ότι για να πετύχει κανείς στο Διαδίκτυο χρειάζεται να έχει στη διάθεση του σημαντικά κεφάλαια.

Χρειάζεται να έχει ρευστότητα. Και αυτό είναι πρόβλημα για τις ελληνικές επιχειρήσεις που δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να ζητήσουν τη «συμβολή» των τραπεζών και να πάρουν δάνεια που θα τους επιτρέψουν να χρηματοδοτήσουν τις εξωστρεφείς δραστηριότητες τους.

Όσον αφορά για τα funds, ναι μεν υπάρχουν χρήματα για νέες επιχειρήσεις, ήτοι startups, αλλά τα εγχειρήματα που είναι στη φάση που χρειάζονται μερικά εκατομμύρια ευρώ είτε για να αντέξουν τον ανταγωνισμό είτε για να κάνουν το επόμενο βήμα, δεν μπορούν να βρουν τα απαραίτητα κεφάλαια.

Είναι ένα πρόβλημα που θα πρέπει να απασχολήσει όλους όσους προσπαθούν για την προώθηση της ελληνικής επιχειρηματικότητας εκτός των συνόρων της χώρας.

Φυσικά, στην περίπτωση της Tripsta έγιναν και πολλά λάθη από την πλευρά της διοίκησης της. Δεν πρόκειται να το αμφισβητήσει αυτό κανείς.

Όμως, αυτό που φαίνεται και πρέπει να το προσέξουμε λίγο παραπάνω είναι ότι στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία αυτό που μετρά εξίσου είναι η δυνατότητα που έχει μία εταιρεία να βρίσκει κεφάλαια προκειμένου να συνεχίσει να επενδύει ώστε να φθάσει στην επιτυχία.

Να υπενθυμίσω ότι το Amazon ήταν ζημιογόνο για πολλά χρόνια, ενώ σημαντικές ζημιές καταγράφει και τα τελευταία χρόνια και το Netflix.

Δύο εταιρείες που βρίσκονται στην κορυφή και επενδύουν επειδή βρίσκουν φθηνά κεφάλαια. Και η περίπτωση του Amazon αποδεικνύει ότι αν επιμείνεις, τελικά θα πετύχεις.

Αρκεί να έχεις και την κατάλληλη βοήθεια.

 

Η «μάχη» των video υπηρεσιών

Η είδηση δεν έπεσε και τόσο ως «βόμβα» σε όσους κοιτούν λίγο περισσότερο μεσοπρόθεσμα τις κινήσεις των διαδικτυακών κολοσσών. Ήταν προφανές ότι το Facebook θα ήθελε, μετά από όλα τα υπόλοιπα, να μπει για τα καλά και στα video «χωράφια» της Google και να πάρει ένα μερίδιο από το κομμάτι της διαφημιστικής πίτας που εκμεταλλεύεται το YouTube.

Και για να το κάνει αυτό, η εταιρεία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ χρησιμοποιεί το νο1 «όπλο» που διαθέτει αυτή τη στιγμή και δεν είναι άλλο από το Instagram.

Μερικές λεπτομέρειες για όσους δεν είναι απολύτως ενήμεροι για τους ομίλους στην παγκόσμια αγορά του Διαδικτύου: το YouTube ανήκει στη Google και το Instagram στο Facebook. Το YouTube είναι το απόλυτα κυρίαρχο μέσο στο χώρο του video παρά τις προσπάθειες που έχει κάνει το Facebook, λανσάροντας ουκ ολίγες υπηρεσίες.

Όμως, η πτώση της δημοτικότητας του Facebook στις μικρές ηλικίες δημιουργεί ένα κενό και αυτό ακριβώς προσπαθεί να καλύψει το Instagram με μία νέα υπηρεσία που ονομάζεται IGTV ή αλλιώς Instagram TV.

Το IGTV, πολύ απλά, δίνει τη δυνατότητα να «ανεβάσει» ένας χρήστης ένα video διάρκειας έως 60 λεπτών. Κάτι που δεν ήταν δυνατό μέχρι τώρα. Αντίστοιχη δυνατότητα υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στο YouTube και είναι ο λόγος που το τελευταίο έχει γεμίσεις από κανάλια χρηστών που προσπαθούν να πετύχουν ως influencers.

Άλλοι με επιτυχία και άλλοι όχι. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι αποκαλούμενοι youtubers αποτελούν μία ομάδα χρηστών που καμία ομάδα μάρκετινγκ δεν μπορεί να αποφύγει τουλάχιστον να εξετάσει κατά πόσον τους χρειάζεται ή όχι.

Από την άλλη πλευρά, το Instagram έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία μέσα που χρησιμοποιούν οι αποκαλούμενοι social media influencers. Αυτοί που για ένα post μπορεί να παίρνουν μερικές εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες ευρώ.

Όμως, έλειπε το video ή για την ακρίβεια η δυνατότητα να «ανεβάζεις» μεγάλης διάρκειας video, κάτι που ζητούν οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ σε χιλιάδες brands ανά τον κόσμο. Οπότε πήγαιναν στο YouTube. Τώρα, όμως, με το IGTV μπορούν να κάνουν όλοι τη δουλειά τους με ένα μέσο.

Πάντως, η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά είναι πως το IGTV θα υποστηρίζει μόνο «κάθετα» video. Κάτι που σημαίνει ότι ο στόχος είναι οι χρήστες εκείνοι που προτιμούν το smartphone τους.

Σημαντική παράμετρος: στο YouTube τα video είναι κατά κύριο λόγο «οριζόντια». Αυτό είναι πολύ καλό όταν βλέπεις τα video σε έναν υπολογιστή ή ένα tablet αλλά καθόλου πρακτικό όταν τα βλέπεις στο smartphone, εκτός και αν το περιστρέψεις.

Όμως, πολλοί από τους νεαρότερης ηλικίας χρήστες αποφεύγουν να κάνουν την περιστροφή με αποτέλεσμα η εμπειρία να μην είναι ιδιαίτερα καλή.

Και αυτό είναι ένα μειονέκτημα του YouTube που θέλει να εκμεταλλευτεί το IGTV, τώρα που η «μάχη» ξεκινά. Και πιστέψτε με, θα είναι μία πολύ ενδιαφέρουσα «μάχη» καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να μην απαντήσεις -και σχετικά γρήγορα μάλιστα- το YouTube.

Πως; Πιθανότατα με κάτι καινούριο στο κομμάτι του mobile, εκεί δηλαδή που είναι και το πραγματικό πεδίο της «μάχης».

To gaming αλλάζει επιχειρηματικό μοντέλο

Κάθε χρόνο στα μέσα Ιουνίου, τα βλέμματα της παγκόσμιας αγοράς τεχνολογίας στρέφονται στο Λος Άντζελες όπου πραγματοποιείται η Ε3, η σημαντικότερη εκδήλωση για το χώρο του video gaming.

Έναν χώρο ο οποίος είναι από τους λίγους που συνεχίζουν να έχουν ανοδική πορεία. Όπως και είναι ένας χώρο όπου οι αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντικές μέσα στα επόμενα χρόνια.

Οι «παίκτες» στον συγκεκριμένο χώρο κερδίζουν μεν από την πώληση του hardware, αλλά το μεγαλύτερο κομμάτι των εσόδων και ειδικά της κερδοφορίας τους προέρχεται από το software, ήτοι τους τίτλους παιχνιδιών που πωλούνται.

Για πολλά χρόνια, η Sony όπως και η Microsoft «έχαναν» από τις πωλήσεις του PlayStation και του Xbox αντίστοιχα. Εννοώ πως έχαναν από τις πωλήσεις του hardware γιατί τα κέρδη από τα video games ήταν σημαντικά.

Και αντίστοιχα για τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών οι πωλήσεις των video games ήταν σημαντικό κομμάτι των εσόδων τους. Επιπλέον, σε αρκετές χώρες είχε δημιουργηθεί μία πολύ μεγάλη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αγορά ανταλλαγής «μεταχειρισμένων» video games.

Όμως, το Διαδίκτυο αναμένεται να αλλάξει και αυτή την αγορά. Για την ακρίβεια, την έχει ήδη αλλάξει αλλά απ’ ότι φαίνεται πρόκειται να πάει ένα βήμα παραπάνω. Κατ’ αρχήν, να επισημάνουμε ότι οι όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» (Sony, Microsoft, Nintendo κ.ά.) έχουν ήδη τις δικές τους online υπηρεσίες που προσφέρουν games και «προϊόντα» στους gamers.

Παράλληλα, υπάρχουν και αρκετές πλατφόρμες που ασχολούνται με το video gaming και σημειώνουν μεγάλη επιτυχία. Άλλωστε, ένα από τα μεγάλα μυστικά της επιτυχίας της αγοράς του gaming είναι το γεγονός ότι πλέον μπορείς να παίξεις με «παίκτες» από ολόκληρο τον κόσμο.

Και σε αρκετές αγορές, το online video gaming είναι ο λόγος αύξησης των συνδέσεων υπερυψηλών ταχυτήτων στο Διαδίκτυο. Γιατί είναι διαφορετικό να παίζεις online και να είσαι συνδεδεμένος στα 100 Mbps και άλλο να είσαι στα 20 και στα 24 Mbps.

Όμως, το επόμενο βήμα φαίνεται πως θα είναι ότι οι εταιρείες παραγωγής παιχνιδιών θα προτιμούν να πουλάνε online τα παιχνίδια τους και θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν τα φυσικά σημεία πώλησης.

Οι λόγοι ουκ ολίγοι. Κατ’ αρχήν, η μείωση του κόστους διανομής, το οποίο δεν είναι πλέον ευκαταφρόνητο. Κατά δεύτερον, δεν είναι πλέον και τόσο απαραίτητο να έχεις φυσική παρουσία. Ο gamer μπορεί απλά να μπει στο site σου και να «κατεβάσει» τον τίτλο που επιθυμεί.

Ακόμη και αν είναι μερικά GBs, θα χρειαστεί λιγότερη ώρα από το να πάει μέχρι το πλησιέστερο κατάστημα και να το αγοράσει!

Γενικώς, το online κομμάτι είναι κάτι που ενδιαφέρει πολύ το χώρο του video gaming και είναι βέβαιο ότι στο άμεσο μέλλον θα δούμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα. Ακόμη και στην Ελλάδα που συνήθως ακολουθεί με κάποια καθυστέρηση τις εξελίξεις στο χώρο του gaming.

Φωτογραφικές αναζητήσεις

Πόσες φορές σας έχει τύχει να δείτε ένα αντικείμενο (ρούχο, gadget ή ακόμη και μία απλή συσκευή) που να σας αρέσει, να ενδιαφέρεστε να την αγοράσετε αλλά να μην γνωρίζετε τι είναι και να μην μπορείτε να την περιγράψετε; Δεν είναι σπάνιο αυτό το φαινόμενο, ειδικά όσον αφορά με τα ρούχα θα έλεγα.

Μέχρι τώρα, οι αναζητήσεις που κάνουμε στις μηχανές αναζήτησης ή σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ήταν βασισμένος σε κάποιο κείμενο ή σε λέξεις -κλειδιά.

Όμως, αυτό πρόκειται να αλλάξει.

Η επόμενη τάση στο Διαδίκτυο που είναι πιο κοντά απ’ όσο νομίζουν πολλοί θέλει τις αναζητήσεις να γίνονται είτε με τη φωνή είτε με εικόνες.

Ειδικά, το δεύτερο αναμένεται να έχει πολύ μεγάλη επίδραση τα επόμενα χρόνια στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου σε συνδυασμό με την άνοδο του machine learning και της τεχνητής νοημοσύνης.

Ας δούμε ένα παράδειγμα: συναντάς έναν φίλο σου, ο οποίος φορά ένα ζευγάρι παπούτσια, τα οποία σου αρέσουν πολύ. Τον ρωτάς από που τα πήρε και σου λέει ότι του έκαναν δώρο. Σου αρέσουν, όμως, πολύ και τα θες και εσύ, αλλά ο φίλος σου δεν θυμάται ούτε καν το μοντέλο. Τι θα μπορείς να κάνεις στο όχι πολύ μακρινό μέλλον;

Απλά, τα φωτογραφίζεις με το smartphone και με τη χρήση ειδικών apps γίνεται η αναζήτηση και βρίσκεις ότι το είναι το Χ μοντέλο της Υ εταιρείας. Από εκεί και πέρα, όμως, αρχίζει το πραγματικά ενδιαφέρον σκέλος.

Πολύ απλά, γιατί το app σε ρωτάει αν θες να τα αγοράσεις και σου προτείνει καταστήματα που έχουν το συγκεκριμένο μοντέλο και σου δίνει τη δυνατότητα με ένα κλικ να ολοκληρώσεις την αγορά.

Ή σου προτείνει αντίστοιχα ζευγάρια παπούτσια που είτε έχουν καλύτερες αξιολογήσεις είτε πολύ απλά είναι πιο φθηνά. Ή αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη, σου προτείνει κάποιο άλλο χρώμα που να ταιριάζει καλύτερα με την γκαρνταρόμπα σου!

Μοιάζει ως σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας; Ενδεχομένως. Όμως, τέτοιου είδους εφαρμογές αρχίζουν να κάνουν την εμφάνιση του με πιο ενδιαφέρον παράδειγμα το Google Lens, το οποίο, βέβαια, έχει πολύ δρόμο ακόμη μπροστά του.

Σε συνδυασμό, μάλιστα, με τους υπάρχοντες ψηφιακούς βοηθούς, η δυνατότητα για αναζητήσεις και αγορές με βάση τις εικόνες, είναι μάλλον πιο κοντά από όσο νομίζουμε.

Χρειάζονται, βέβαια, και σχετικές υποδομές αλλά η αγορά έχει δείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με το παρελθόν.

Μία μέθοδος πληρωμών δεν είναι αρκετή

 

Ένα ζήτημα που απασχολεί πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα είναι οι μέθοδοι πληρωμών που θα πρέπει να προσφέρουν στους πελάτες τους. Και τα προβλήματα που αντιμετώπισε την περασμένη Παρασκευή (1 Ιουνίου) το δίκτυο συναλλαγών της Visa αποδεικνύει ότι μία μέθοδος δεν είναι ποτέ αρκετή.

Όσον αφορά στις μεθόδους πληρωμών, η Ελλάδα έχει μία ιδιαιτερότητα που δεν τη συναντάμε σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Ουκ ολίγοι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν την αντικαταβολή αντί της χρήσης χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών.

Μάλιστα, μέχρι πρότινος η αντικαταβολή ήταν ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής στα ελληνικά online καταστήματα. Αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει, δεδομένου ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει πλέον να χρησιμοποιούν περισσότερο τις κάρτες τους ελέω capital controls.

Έτσι, βλέπουμε ότι τα περισσότερα online καταστήματα προσφέρουν αντικαταβολή, κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό (σ.σ. αυτή η μέθοδος μου φαίνεται ότι προσθέτει δυσκολίες αντί να διευκολύνει την κατάσταση αλλά τέλος πάντων), και πληρωμές με χρεωστικές/πιστωτικές κάρτες.

Όμως, αρκετά καταστήματα έχουν προσθέσει πλέον και το PayPal ως μέθοδος πληρωμής. Μάλιστα, πολλοί ελεύθεροι επαγγελματίες και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις ξεκινούν με το PayPal και προσπαθούν να στρέψουν τους καταναλωτές προς τα εκεί ως προτιμώμενη μέθοδος πληρωμής.

Ο λόγος, συνήθως, είναι η καθυστέρηση στην ενσωμάτωση της δυνατότητας πληρωμής με κάρτες όπως και το γεγονός ότι αρκετές επιχειρήσεις δεν γίνονται «δεκτές» για πληρωμές με κάρτες λόγω των προβλημάτων που έχουν.

Γενικά, όμως, αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι πρέπει να δίνεις όλες τις επιλογές στους πελάτες σου. Και αντικαταβολή και κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό και πληρωμή με κάρτες και PayPal ή όποιο άλλο online σύστημα πληρωμών δείχνει δημοφιλές.

Για παράδειγμα, αν θέλετε να προσεγγίσετε την κινεζική αγορά δεν νοείται να μην προσφέρετε και τη δυνατότητα για πληρωμές μέσω AliPay. Ακούγεται περίπλοκο; Ενδεχομένως, αλλά αν θέλετε να προσφέρετε επιλογές στους πελάτες σας τότε θα πρέπει να το κάνετε. Ακόμη και αν σημαίνει επιπλέον δουλειά και υποχρεώσεις.

Από την άλλη πλευρά, τα online εργαλεία που προσφέρουν πλέον οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των πληρωμών είναι τέτοια που δεν είναι και τόσο δύσκολο να προσφέρεις όλες τις επιλογές.

Παρεπιμπτόντως, ως καταναλωτής δεν έχω καταλάβει γιατί κάποιος προτιμά την αντικαταβολή από την online πληρωμή με κάρτα. Καταλαβαίνω απόλυτα το θέμα της ασφάλειας αλλά αν δεν εμπιστεύεσαι το κατάστημα από το οποίο αγοράζεις, τότε καλύτερα να μην αγοράσεις ποτέ.

Και σε αντίθεση με το παρελθόν πλέον υπάρχουν ουκ ολίγες πλατφόρμες αξιολόγησης των online καταστημάτων. Ακόμη και στο Skroutz.gr μπορείς να δεις τα σχόλια για κάθε κατάστημα και να έχεις μία πρώτη εικόνα για το αν θα πρέπει να κάνεις από εκεί την αγορά σου ή όχι.

Και έχω την αίσθηση ότι τα περιστατικά απάτης έχουν μειωθεί αρκετά. Τουλάχιστον στην Ελλάδα.

Image
Image

Follow Us

Image
Image
Image
Image
Εγγραφή στο Newsletter
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image
Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

News Portals

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2025 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search