Επωνύμως…

MWC 2018 – η οπισθοχώρηση της Ευρώπης

 

Εάν θέλει κανείς να κρατήσει ένα βασικό συμπέρασμα από το φετινό Mobile World Congress θα ήταν πολύ απλά ότι η Ευρώπη -παρά τις περί του αντιθέτου δηλώσεις στελεχών της ΕΕ- μένει πίσω στην παγκόσμια τεχνολογική αγορά! Και αν δεν κάνει κάτι γρήγορα, τότε θα βρεθεί προ πολλών δυσάρεστων εκπλήξεων.

Στη Βαρκελώνη, η αφορμή ήταν οι δηλώσεις των διευθύνοντων συμβούλων της Nokia και της Ericsson, ήτοι των δύο κορυφαίων ευρωπαϊκών εταιρειών τεχνολογίας, που έκαναν λόγο για μία Ευρώπη που μένει πίσω από την Ασία και τις ΗΠΑ όσον αφορά την εμπορική λειτουργία των δικτύων 5G.

Αλλά αν έβλεπε κανείς το πάνελ όπου συμμετείχε ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Άντρους Άνσιπ και ο επικεφαλής της ρυθμιστικής αρχής της αμερικανικής αγοράς επικοινωνιών (FCC), Ατζίτ Πάι, θα καταλάβαινε κανείς τι εννοώ.

Οι Αμερικανοί είναι πολύ επιθετικοί, ενδεχομένως υπερβολικά φιλελεύθεροι για τα ευρωπαϊκά μέτρα και σταθμά, αλλά στην προκειμένη περίπτωση έχουν καταφέρει να δώσουν τέτοια ώθηση στα δίκτυα νέας γενιάς που η Ευρώπη δεν μπορεί να ακολουθήσει.

Το πρόβλημα της Ευρώπης είναι πως είναι 28 χώρες, υποστηρίζουν πολλοί, σπεύδοντας να προσθέσουν ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν 4 μεγάλοι πάροχοι και αυτό είναι. Όμως, και στην Ευρώπη η πραγματικότητα είναι πως πρακτικά έχουν επιβιώσει 6 μεγάλοι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι με παρουσία σε πολλαπλές χώρες.

Το πραγματικό πρόβλημα της ΕΕ είναι η γραφειοκρατία και η έλλειψη ευελιξίας, όπως, φυσικά, και η καθυστέρηση στην προσαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις.
Η ΕΕ κάνει λόγο τα τελευταία χρόνια για προσπάθεια να επαναφέρει την Ευρώπη στην τεχνολογική πρωτοκαθεδρία. Όμως, παρά τις δηλώσεις και τα προγράμματα που έχουν ανακοινωθεί, η Γηραιά Ήπειρος παραμένει …γηραιά.

Αν καθίσει κανείς να το σκεφτεί, στο χώρο του Διαδικτύου όλα τα μεγάλα ονόματα προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες (Apple, Microsoft, Google, Facebook, Amazon κλπ) ή την Κίνα (Alibaba, WeChat) με την Ιαπωνία να έχει απλά μία πολύ ενδιαφέρουσα εταιρεία στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου (Rakuten).

Στην Ευρώπη με εξαίρεση τις Ericsson, Nokia και SAP δεν υπάρχει κάποια εταιρεία που να μπορεί να χαρακτηριστεί ως παγκόσμιος κολοσσός στο χώρο δραστηριοποίησης.

Ενδεχομένως, η κατάσταση να είναι λίγο καλύτερη στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες χάρη σε ομίλους όπως η Vodafone, η Telefonica, η Orange και η DeutscheTelekom, αλλά σε γενικές γραμμές η Γηραιά Ήπειρος αποδεικνύεται …γηρασμένη.

Ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη του ότι από το νέο κύμα εταιρειών με απήχηση στο κοινό, μόνο το Spotify έχει την έδρα του στην Ευρώπη!

Για να μπορέσει να παραμείνει ανταγωνιστική η Ευρώπη θα πρέπει να κάνει όχι απλά βήματα, αλλά άλματα προόδου τα επόμενα χρόνια.

Χρειάζεται πλάνο, στρατηγική και θέληση για αλλαγή κανόνων σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλούνται να σπάσουν …αυγά.

Και πρέπει να το κάνουν γρήγορα. Διαφορετικά, θα χαθεί ένα πολύ σημαντικό τρένο: αυτό της ψηφιακής επανάστασης.

 

 

Chatbots vs humans  Να βάλω ένα chatbot;

Μία από τις τελευταίες τάσεις στο Web είναι η χρήση των αποκαλούμενων chatbots από όλο και περισσότερες ιστοσελίδες και δη ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία προσπαθούν να βελτιώσουν το επίπεδο της εξυπηρέτησης των επισκεπτών – πελατών τους.

Τα chatbots είναι ουσιαστικά ένα νέο κανάλι αυτοματοποιημένης επικοινωνίας. Ο πελάτης κάνει μία ερώτηση (γραπτώς προς το παρόν, αλλά έρχεται και η φωνητική πληκτρολόγηση) και παίρνει μία απάντηση από το ειδικό «ρομποτάκι» που έχει εγκατασταθεί.

Το κόλπο είναι να καταλάβει το chatbot ποια είναι η ερώτηση και να ψάξει να βρει τη σωστή απάντηση. Το σύστημα αυτό δουλεύει πολύ καλύτερα όταν οι ερωτήσεις είναι συγκεκριμένες και η απάντηση βρίσκεται μέσα στη βάση δεδομένων.

Για παράδειγμα, αν η ερώτηση στο chatbot είναι αν έχει φθάσει μία πτήση, τότε πολύ απλά ψάχνει στο σύστημα του αεροδρομίου για να δει αν όντως έχει αφιχθεί ή όχι. Απλά, θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο για ποια πτήση ενδιαφέρεται ο πελάτης.

Το σημαντικότερο πλεονέκτημα του chatbot είναι πως επιτρέπει την παροχή εξυπηρέτησης 24 ώρες την εβδομάδα, 7 ημέρες την εβδομάδα. Και με δεδομένο ότι όπως εκτιμούν οι ειδικοί σχεδόν το 80% των ερωτήσεων που γίνονται στα call centers αφορά σχετικά απλά πράγματα (π.χ. τι ώρα κλείνει το κατάστημα, υπάρχει διαθέσιμο το τάδε προϊόν, ήρθε η δείνα παραγγελία), το chatbot είναι μία εξαιρετικά πρακτική λύση.


Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι τα chatbots πρόκειται να αντικαταστήσουν πλήρως τον ανθρώπινο παράγοντα στον τομέα της εξυπηρέτησης. Δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί υπάρχουν ουκ ολίγες περιπτώσεις που ο πελάτης θέλει κάτι πιο συγκεκριμένο ή δεν ξέρει τι ακριβώς ψάχνει.

Και εκεί είναι που ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει το σημαντικότερο ρόλο. Το αναφέρω αυτό γιατί υπάρχουν αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται online που σκέφτονται να αφήσουν αποκλειστικά στα chatbots και σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης να χειρίζονται τα θέματα εξυπηρέτησης. Τουλάχιστον προς το παρόν, αυτό θα ήταν ένα τεράστιο λάθος.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να δοκιμάσουν τα chatbots και άλλες αντίστοιχες εφαρμογές και λύσεις που κάνουν σταδιακά την εμφάνιση τους. Απλά, θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο προσεκτικοί ώστε να μην εξελιχθεί σε κίνηση μπούμερανγκ.

Οι 40+ καταναλωτές..Πελάτες δεν είναι μόνο οι millenials

Έχοντας συμπληρώσει πάνω από 20 χρόνια ως χρήστης του Διαδικτύου, είναι μάλλον φυσιολογικό να βρίσκομαι στις mailing lists δεκάδων - για να μην πω- εκατοντάδων sites που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Και η πραγματικότητα είναι ότι σε εβδομαδιαία βάση πρέπει να δέχομαι 60-70 emails με προσφορές από διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα. Για να μην παρεξηγηθώ, στη συντριπτική πλειοψηφία αυτών των mailing lists έχω δεχθεί να είμαι, και από αρκετά από αυτά τα καταστήματα έχω κάνει και αγορές.

Ανέκαθεν, τα καταστήματα λιανικής προσπαθούσαν και συνεχίζουν, φυσικά, να το κάνουν, να έχουν διαρκή επαφή με τον πελάτη. Ο πιστός πελάτης είναι και ο καλύτερος πελάτης για οποιαδήποτε μορφής επιχείρησης.

Στη σύγχρονη, ψηφιακή εποχή, οι καταναλωτές έχουν πληθώρα επιλογών και δεν είναι και τόσο εύκολο να μείνουν «πιστοί» σε συγκεκριμένα καταστήματα.

Η άποψη που υπάρχει σε μία αρκετά ευρεία γκάμα ανθρώπων που ασχολούνται με το customer loyalty είναι πως τα social media είναι ένας καλύτερος τρόπος προκειμένου να διατηρούν επαφή με τον πελάτη.

Το περίφημο engagement είναι κάτι στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση τα τελευταία χρόνια.

Αρκετά καταστήματα και εμπορικές επιχειρήσεις, όπως και brands, πιστεύουν ότι το email newsletter είναι κάτι «απηρχαιωμένο» και στρέφονται αποκλειστικά στα social media.

Υποστηρίζοντας, μάλιστα, ότι οι millenials δεν ενδιαφέρονται για τα emails, οπότε δεν έχει νόημα να στέλνουν newsletter.

Δεν θα διαφωνήσω για τη σημασία των socialmedia. Θα διαφωνήσω, όμως, όσον αφορά τα email newsletters. Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν πολλά brands και καταστήματα είναι πως ένας καταναλωτής άνω των 40 ετών δεν αξίζει να το προσεγγίσεις.

Δεν ανήκει στο περίφημο δυναμικό κοινό των 18-35 ετών που λένε και στην τηλεόραση.

Όμως, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Αφενός οι 40άρηδες καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Ιδίως οι γυναίκες. Σημειωτέον πως το πιο περίεργο πράγμα που συμβαίνει είναι πως για τα γυναικεία brands, οι 40άρες δείχνουν σαν μην αξίζουν της προσοχής τους.

Όταν η πραγματικότητα είναι πιο κοντά στο περίφημο άσμα της Ρίτας Σακελλαρίου.

Επίσης, ότι κάποιος είναι άνω των 40 ετών δεν σημαίνει ότι δεν είναι ενεργός χρήστης του Διαδικτύου. Θα έλεγα το αντίθετο. Είναι ιδιαίτερα ενεργοί και χρησιμοποιούν όλα τα ψηφιακά μέσα.

Απλά, επειδή στις περισσότερες περιπτώσεις μπήκαν στο Διαδίκτυο πριν το Facebook κάνει την εμφάνιση του - ή απλά γίνει απαραίτητο σε όλους- έχουν ιδιαίτερη συμπάθεια προς το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Και το προτιμούν για να βλέπουν τις προσφορές και τις προτάσεις.

Δεν πρόκειται να υποστηρίξω ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να σταματήσουν τις social media καμπάνιες τους. Απλά, καλό θα ήταν να δώσουν λίγο παραπάνω προσοχή και στα email newsletters τους. Θα δουν ότι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο δεν τα έχει φάει τα ψωμιά του, όπως πιστεύουν αρκετοί.

Guest checkout Σεβασμός στον απλό ….επισκέπτη

Σε μία προ ημερών συζήτηση με φίλο που ασχολείται χρόνια με το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου μου έκανε μία πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση: ουκ ολίγα ηλεκτρονικά καταστήματα αποφεύγουν να δώσουν τη δυνατότητα σε έναν επισκέπτη να πραγματοποιήσει μία παραγγελία χωρίς να χρειαστεί να συνδεθεί με τον λογαριασμό του στο κατάστημα ή να φτιάξει έναν νέο λογαριασμό αν δεν έχει, το αποκαλούμενο και guest checkout.

Προσωπική άποψη: πρόκειται για μία λανθασμένη απόφαση. Και το λέει κάποιος, ο οποίος που έχει κάνει αγορές από ουκ ολίγα ηλεκτρονικά καταστήματα και σε όλα έχει δημιουργήσει λογαριασμό.

Επειδή, όμως, εγώ προτιμώ να έχω λογαριασμό -σε σημείο πάντως που δεν θυμάμαι πόσους λογαριασμούς έχω- δεν σημαίνει ότι όλοι το θέλουν.

Είναι πολλοί εκείνοι που είτε γιατί δεν θυμούνται τον κωδικό τους είτε γιατί δεν επιθυμούν να έχουν λογαριασμό σε κάθε κατάστημα που βρίσκουν ένα προϊόν που θέλουν, προτιμούν να έχουν την επιλογή του guest checkout.

Ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να πληκτρολογήσουν τόσο τα στοιχεία της διεύθυνσης αποστολής όσο και εκείνα της κάρτας τους.

Ακόμη και αν είναι αυτοί είναι μία μειοψηφία, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα οφείλει να δίνει όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές στους πελάτες τους.

Είτε πρόκειται για «παλιούς» πελάτες είτε για νέους. Δείχνει ότι σέβεσαι τον πελάτη σου και δεν θες οπωσδήποτε να έχεις στο αρχείο σου τα στοιχεία του.

Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι με τον νέο Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της ΕΕ, το GDPR, ο καταναλωτής έχει αρκετά δικαιώματα όσον αφορά στο πως διαχειρίζεται μία ιστοσελίδα ή ένα onlineκατάστημα τα προσωπικά δεδομένα του.

Έχω ξαναγράψει από αυτή τη στήλη ότι όλα είναι θέμα εμπειρίας. Σαφώς και η εμπειρία είναι καλύτερη -και η παραγγελία ολοκληρώνεται πιο γρήγορα- όταν δεν χρειάζεται να πληκτρολογήσεις όλα τα απαραίτητα στοιχεία.

Από την άλλη, καλή εμπειρία για τον πελάτη είναι να είναι εκείνος που επιλέγει πως θα συνδεθεί, πως θα παραγγείλει και πως θα πληρώσει. Όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές, τόσο το καλύτερο.

Είναι αδιανόητο, για παράδειγμα, να μην υπάρχει αναφορά στο κόστος των μεταφορικών ή στο πόσο χρόνος απαιτείται για να παραδοθεί μία παραγγελία. Μάλιστα, είναι προτιμότερο όσον αφορά το χρόνο παράδοσης να αναφέρεις 1 ημέρα παραπάνω, προκειμένου να είσαι σίγουρος ότι η παράδοση θα γίνει εντός του χρονικού διαστήματος που αναφέρεται στο κατάστημα.

Και αν καταφέρεις νωρίτερα, τότε ακόμη καλύτερα καθώς ο πελάτης αισθάνεται ότι τον προσέχεις παραπάνω.

Καταλαβαίνω ότι πολλοί διαχειριστές καταστημάτων θέλουν να έχουν τα στοιχεία των πελατών τους προκειμένου να κρατήσουν επαφή μαζί τους μέσω newsletter ή μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά το email του πελάτη θα σου το δώσει πολύ απλά για να ολοκληρωθεί η παραγγελία. Και μπορείς να έχεις ως επιλογή αν θα θέλει να δέχεται προσφορές μέσω emailή όχι.

Οι περισσότεροι καταναλωτές θα επιλέξουν αυτή την επιλογή. Και αν μείνουν ευχαριστημένοι από την εμπειρία θα επιστρέψουν. Αρκεί να φαίνεται ότι δίνεις όλες τις διαθέσιμες επιλογές στους καταναλωτές. Είναι ένα δείγμα σεβασμού. Και αυτή την περίοδο, ο σεβασμός είναι κάτι που μετρά πολύ.

Πόσο ενοχλητικά είναι τα Google Ads;

 

H Google είναι αδιαμφισβήτητα μία εκ των κορυφαίων εταιρειών τεχνολογίας παγκοσμίως. Τα Google Ads είναι, επίσης, μία από τις υπηρεσίες του αμερικανικού κολοσσού που έχουν μεγάλη απήχηση και έχουν βοηθήσει πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα -και όχι μόνο- προκειμένου να ενισχύσουν σημαντικά τις πωλήσεις τους.

Προσωπικά, ως καταναλωτής έχω πατήσει ουκ ολίγες φορές πάνω σε κάποια διαφήμιση που προβάλλεται μέσα από τα Google Ads, τα οποία αξιοποιούν τους περίφημους αλγόριθμους του αμερικανικού κολοσσού προκειμένου να συνδέουν περιεχόμενο και προβαλλόμενες διαφημίσεις.

Όμως, τους τελευταίους μήνες έχω αρχίσει να ενοχλούμαι από την «εμμονή» των αλγόριθμων να μου προβάλλουν διαφημίσεις για κάτι που έψαξα. Δεν ξέρω αν έχει συμβεί και σε εσάς, αλλά ψάχνεις κάποιο προϊόν στο Διαδίκτυο μέσω του Google ή απλά μέσα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα και στη συνέχεια όταν «σερφάρεις» σου εμφανίζεται διαφήμιση για το προϊόν που έψαξες.

Και μάλιστα διαφήμιση από το ηλεκτρονικό κατάστημα που το έψαξες!

Το ακόμη πιο ενοχλητικό είναι πως μου έχει τύχει να βλέπω διαφήμιση για προϊόν που αγόρασα κατά την επίσκεψη μου!!! Πήγα στο κατάστημα Χ, αγόρασα το προϊόν Ψ και όταν μετά πήγα να διαβάσω για την αγαπημένη ομάδα, μου εμφανιζόταν διαφήμιση για το προϊόν Ψ από το κατάστημα Χ.

Για να είμαι ειλικρινής, τη λογική την καταλαβαίνω. Όμως, αν δεν το αγόρασες το προϊόν από το συγκεκριμένο κατάστημα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θες και να σου το υπενθυμίζουν.

Μπορεί να μπήκες να δεις απλά την τιμή γιατί θες και λίγο να ονειρευτείς, μπορεί να ήθελες να ελέγξεις κάτι που λέγατε με τους φίλους σου, σε κάθε περίπτωση είναι εκνευριστικό να το βλέπεις συνέχεια μπροστά σου. Και όχι για 1-2 ημέρες αλλά για 2-3 εβδομάδες!

Θα καταλάβαινα ενδεχομένως την προβολή διαφημίσεων για σχετικά προϊόντα. Ή για προϊόντα που συνήθως συνοδεύουν αυτό που έψαχνα. Αλλά αυτό προϋποθέτει ακόμη καλύτερη διασύνδεση των δεδομένων και πιο έξυπνους αλγόριθμους ενδεχομένως.

Στην παρούσα φάση, πάντως, το αποτέλεσμα είναι άκρως εκνευριστικό και στο τέλος έχει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Γιατί συνήθως η επιλογή μου είναι να μην ξαναεπισκεφθώ το συγκεκριμένο κατάστημα.

Έχω ξαναγράψει σε αυτή τη στήλη ότι τη σήμερον ημέρα ο καταναλωτής δεν πρόκειται να σου δώσει πάνω από μία ευκαιρία. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, να σου δώσει και μία δεύτερη ευκαιρία. Με την πληθώρα των επιλογών που υπάρχουν για τα πάντα, δύσκολα πας ξανά κάπου όταν η πρώτη εμπειρία ήταν απογοητευτική.

Το ίδιο και σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό μάλιστα ισχύει για τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Καλά τα Google Ads, αλλά οι αλγόριθμοι χρειάζονται βελτίωση. Και οι εταιρείες θα πρέπει να είναι επίσης πιο προσεκτικές στην υλοποίησης της σχετικής στρατηγικής τους.

To mobile web θα είναι το τέλος των apps;

Τα τελευταία 10 χρόνια, τα smartphones έχουν αλλάξει πλήρως τα δεδομένα στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, καθώς πλέον το μεγαλύτερο κομμάτι της κίνησης στο Διαδίκτυο πραγματοποιείται μέσα από αυτές τις μικρού μεγέθους, αλλά ιδιαίτερα ισχυρές υπολογιστικές συσκευές.

Η αυξανόμενη δημοτικότητα των smartphones ήταν άλλωστε και ο λόγος που πολλές εταιρείες προχώρησαν στη δημιουργία apps για Android και iOS, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν την παρουσία τους στα ψηφιακά κανάλια διανομής.

Πλέον, όμως, αναρωτιέμαι αν τελικώς τα apps αποτελούν μονόδρομο για όσους θέλουν να έχουν ισχυρή παρουσία στο Διαδίκτυο. Μήπως το μόνο που χρειάζεσαι είναι να έχεις ένα site που να προσαρμόζεται στην μικρότερη οθόνη του smartphone, ήτοι να είναι responsive, και να προσφέρει όλη τη λειτουργικότητα της desktop έκδοσης;

Κατ’ αρχήν, η δημιουργία και η συντήρηση apps για Android και iOS είναι ένα σπορ που δεν θα το χαρακτήριζε κανείς χαμηλού κόστους.

Συν τις ανάγκες που δημιουργεί σε επίπεδο απασχόλησης ανθρώπων είτε εντός είτε εκτός μίας επιχείρησης.

Κατά δεύτερον, αναρωτιέσαι πλέον αν οι χρήστες είναι διατεθειμένοι να «κατεβάζουν» apps για όλες τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν online. Όπως και αν έχουν εγκαταστήσει τα apps για όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα που χρησιμοποιούν.

Μου μοιάζει λίγο δύσκολο και ο λόγος είναι πως αν το κάνεις, θα φθάσεις να έχεις πάνω από 150 apps εγκατεστημένα στο smartphone σου, τα οποία πιάνουν σημαντικό χώρο αποθήκευσης.

Αλλά ακόμη και αν τα έχει κανείς «κατεβάσει» είναι βέβαιο ότι τα χρησιμοποιεί; Ιδίως από τη στιγμή που μέσω του web browser του smartphone του έχει την ίδια -και ορισμένες φορές- καλύτερη εμπειρία.

Πολλές φορές έχω πιάσει τον ευατό μου να ψάχνει κάτι μέσω του web browser του smartphone μου, να επισκέπτομαι sites και να χρησιμοποιώ υπηρεσίες μέσα από τον browser για να συνειδητοποιήσω μετά ότι είχα «κατεβασμένο» το app.

Απλά, ήταν χαμένο κάπου μέσα στις οθόνες ή σε κάποιον από τους φακέλους που έχω δημιουργήσει. Αν έχει «κατεβάσει» πάνω από 100 apps, πως είναι δυνατόν να τα θυμάσαι όλα; Ιδίως εκείνα που χρησιμοποιείς σχετικά σπάνια.

Είμαστε λοιπόν κοντά στο τέλος των apps; Μάλλον όχι. Απλά, σταδιακά θα δούμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να εγκαθιστούν apps, τα οποία είτε χρησιμοποιούν ιδιαίτερα συχνά, όπως είναι, για παράδειγμα, το Facebook, το Instagram και το Gmail είτε είναι τέτοια η φύση της υπηρεσίας που η εμπειρία είναι διαφορετική μέσω του app.

Για παράδειγμα, η δυνατότητα για είσοδο στο mobile banking της τράπεζας σου με τη χρήση του δακτυλικού αποτυπώματος προσφέρει τόσο καλή εμπειρία ώστε δύσκολα θα προτιμήσεις να εισέλθεις από τον browser του smartphone.

Αντίστοιχα, αν μπορείς να «κατεβάσεις» την κάρτα επιβίβασης (boarding pass) στο app της αεροπορικής εταιρείας που χρησιμοποιείς, μάλλον θα προτιμήσεις να κάνεις εκεί το check-in απ’ ότι να πας στο web.

Εν ολίγοις, η «μόδα» των apps μάλλον ξεπερνιέται, αλλά αυτό δεν σημαίνει και το «τέλος» των apps. Απλά, θα χρησιμοποιούμε και θα εγκαθιστούμε στα smartphones μας αυτά που πραγματικά χρησιμοποιούμε εκτενώς..

Πόσο πιο έξυπνο θα είναι το αυτοκίνητο μας;

 

Αφού τα πάντα γίνονται smart αποκτώντας πρόσβαση στο Διαδίκτυο ήταν μάλλον απίθανο να δούμε τα αυτοκίνητα να μην γίνονται και αυτά περισσότερο …έξυπνα.

Όμως, το γεγονός ότι όλο και περισσότερα από τα καινούρια μοντέλα έρχονται με ενσωματωμένες SIM κάρτες και στο πακέτο του εξοπλισμού και των προσφορών περιλαμβάνονται και μερικές δεκάδες GBs είναι μάλλον μόνο η αρχή όσων θα δούμε τα επόμενα χρόνια.

Το αυτοκίνητο με δυνατότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο είναι κάτι με το οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες ασχολούνται εδώ και πολλά χρόνια. Η αλήθεια είναι επίσης ότι μέχρι πρότινος δεν τα είχαν καταφέρει και τόσο καλά. Ένας βασικός λόγος είναι και το ότι η προσέγγιση που ακολουθούσαν ήταν αρκετά «κλειστή» όσον αφορά την αρχιτεκτονική που ακολουθούσαν.

Συν ότι καλούνταν να προβλέψουν τις τεχνολογικές εξελίξεις δεδομένου ότι η ανάπτυξη ενός μοντέλου αυτοκινήτου ξεκινά 5-6 χρόνια πριν την εμπορική διάθεση του. Χρόνος που στον κλάδο της τεχνολογίας είναι ένα ιδιαίτερα μεγάλο διάστημα.

Τώρα, όμως, φαίνεται πως υπάρχει μία διαφορετική προσέγγιση, η οποία είναι πολύ περισσότερο ανοικτή. Παράλληλα, όμως, και οι καταναλωτές δείχνουν πιο έτοιμοι υπό την έννοια ότι η τεράστια δημοτικότητα των smartphones έχει ως αποτέλεσμα οι χρήστες να θέλουν να είναι συνδεδεμένοι οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Ακόμη και όταν είναι μέσα στο αυτοκίνητο.

Στο χώρο του αυτοκινήτου πάντως υπάρχουν δύο μεγάλες τεχνολογικές τάσεις: η πρώτη έχει να κάνει με την ίδια την οδήγηση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κινούνται προς την κατεύθυνση της αυτόνομης οδήγησης.

Το πρώτο βήμα είναι η υποβοηθούμενη οδήγηση, όπου το όχημα μπορεί να κινείται μόνο του αλλά με τον οδηγό να έχει εμπλοκή και το δεύτερο βήμα θα είναι η πλήρως αυτόνομη οδήγηση.

Όλοι έχουμε διαβάσει για τα σχετικά projects που βρίσκονται σε εξέλιξη στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και τις προσπάθειες που γίνονται και ενδεχομένως να μην απέχουμε πάνω από μία δεκαετία από τη στιγμή που η αυτόνομη οδήγηση θα είναι μία πραγματική επιλογή.

Η δεύτερη τάση σχετίζεται με την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών προκειμένου η οδήγηση και η μεταφορά με το αυτοκίνητο να βελτιωθεί ως εμπειρία. Σε αυτή την περίπτωση, το κεντρικό σύστημα ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου αποκτά σύνδεση στο Διαδίκτυο και επιτρέπει, για παράδειγμα, να έχεις πρόσβαση σε οποιοδήποτε περιεχόμενο.

Παράλληλα, όμως, η ίδια σύνδεση προσφέρει τη δυνατότητα για καλύτερη εμπειρία πλοήγησης καθώς πλέον μπορείς να βασίζεσαι σε πραγματικού χρόνου δεδομένα για την κίνηση, όπως επίσης αναβαθμισμένη είναι και η δυνατότητα για άμεση επικοινωνία και ενημέρωση σε περίπτωση ατυχημάτων ή προβλημάτων.

Γενικότερα, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να δίνουν όλο και μεγαλύτερη προσοχή στο συγκεκριμένο τομέα γιατί βλέπουν ότι υπάρχει και η ανταπόκριση από τους καταναλωτές, για τους οποίους αρχίζει πλέον να μετρά και η εμπειρία της μεταφοράς πέραν της οδηγικής απόλαυσης.

Άλλωστε, η τελευταία θα αρχίσει να μπαίνει στο περιθώριο με την εμφάνιση της αυτόνομης οδήγησης. Και η αλήθεια είναι πως θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε ποια θα είναι η αντίδραση του κοινού όταν η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει πραγματικότητα και ενδεχομένως να είναι και υποχρεωτική στις περιπτώσεις μετακινήσεων εντός των μεγάλων αστικών κέντρων.

Οι ψηφιακοί βοηθοί πάνε στην κουζίνα...

 

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας αναζητούν συνεχώς μία νέα κατηγορία εφαρμογών ή κάποια καινούρια τεχνολογία που θα τους επιτρέψει να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους.

Ιδίως στο χώρο των οικιακών συσκευών, όπου οι καταναλωτές είναι πολύ προσεκτικοί στις επιλογές τους και ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια.

Και το «όπλο» τη φετινή χρονιά προκειμένου να μας πείσουν να αγοράσουμε νέες συσκευές δείχνει να είναι -με βάση τουλάχιστον τις παρουσιάσεις στη CES 2018- οι αποκαλούμενοι «ψηφιακοί βοηθοί» (digital assistants).

Οι ψηφιακοί βοηθοί δεν είναι κάτι καινούριο. Η Siri της Apple υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, ενώ την τελευταία διετία έχουν παίξει πολύ δυνατά τόσο η Alexa της Amazon όσο και ο Google Assistant.

Ιδίως η Alexa στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού παρουσιάζεται ιδιαίτερα δημοφιλής. Το ενδιαφέρον είναι τέτοιο ώστε από το χορό δεν λείπουν ούτε η Samsung που έχει δημιουργήσει το Bixby όσο και η Microsoft που προωθεί την Cortana μέσα από τις Windows συσκευές της.

Η διαφορά φέτος είναι πως οι ψηφιακοί βοηθοί αρχίζουν να ενσωματώνονται σε μεγάλες οικιακές συσκευές, όπως είναι τα ψυγεία και τα πλυντήρια, αλλά και σε μία σειρά από άλλες συσκευές, όπως π.χ. θερμοστάτες και ηχεία!

Το βασικό πλεονέκτημα των ψηφιακών βοηθών είναι πως η επικοινωνία με τον χρήστη γίνεται με φωνητικές εντολές και όσο περισσότερο μαθαίνει το σύστημα τον χρήστη -χάρη σε εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης- τόσο πιο έξυπνο γίνεται.

Το αποτέλεσμα είναι η συσκευή να αρχίζει να προτείνει στους καταναλωτές τι πρέπει να κάνουν ή τι σκοπεύουν να κάνουν.

Προς το παρόν, οι ψηφιακοί βοηθοί λειτουργούν καλά στην αγγλική γλώσσα και αυτός είναι ένας λόγος που δεν έχουμε δει και πολλά πράγματα στην Ελλάδα. Κάτι που είναι βέβαιο πως θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια, δεδομένου ότι σταδιακά θα αρχίσουν να υποστηρίζονται όλο και περισσότερες γλώσσες.

Ήδη, έχουμε δει τέτοια δείγματα στα smartphones με τα οποία μπορείς να επικοινωνήσεις ακόμη και αν μιλάς ελληνικά, όπως συμβαίνει με τα Android smartphones. Ακόμη και υπαγόρευση κειμένου μπορείς να κάνεις σε ένα Android smartphone χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσεις κάποια ειδική εφαρμογή ή πρόγραμμα.

Το θέμα είναι πως εισερχόμαστε σε μία πολύ ενδιαφέρουσα νέα φάση της εξέλιξης των «έξυπνων» και δικτυωμένων συσκευών, οι οποίες αρχίζουν πλέον να γίνονται ιδιαίτερα …έξυπνες.

Η χρήση της φωνής είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα και κάνει πολύ πιο εύκολη την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και των συσκευών, ενώ επιπλέον διευκολύνει και τους ανθρώπους εκείνους που δεν αισθάνονται ιδιαίτερα άνετα με τα πληκτρολόγια είτε του υπολογιστή είτε του smartphone.

Απλώς, με την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης αρχίζουν πλέον αρκετοί και αναρωτιούνται κατά πόσον οδεύουμε σε σενάρια που έχουμε δει σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Και κατά πόσον τα σενάρια αυτών των ταινιών -στις οποίες σπανίως πάνε όλα καλά- θα επιβεβαιωθούν ή όχι.

Με τι θα ασχοληθούμε το 2018

Μία νέα χρονιά ξεκίνησε πριν από μερικές ημέρες και η συνήθης πρακτική είναι κάθε χρόνο τέτοια εποχή να ασχολούμαστε λίγο παραπάνω με τις τάσεις που θα μας απασχολήσουν τους επόμενους 12 μήνες.

Και η προσωπική μου άποψη είναι πως το 2018 θα είναι μία χρονιά όπου θα δούμε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα στον ευρύτερο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών που θα απασχολήσουν τους Έλληνες καταναλωτές όπως και τις εγχώριες επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες βλέπουν πλέον επιτακτική την ανάγκη να προχωρήσουν με τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών.

Μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις του 2018 θα είναι η επέκταση της διαθεσιμότητας ευρυζωνικών συνδέσεων με ταχύτητες που θα είναι της τάξεως τουλάχιστον των 100 Mbps.

Τα πρώτα δείγματα τα είδαμε τις τελευταίες εβδομάδες του 2017, αλλά τη φετινή χρονιά είναι που η διαθεσιμότητα θα ενισχυθεί σημαντικά και τα 100 Mbps θα γίνουν αυτό που αποκαλούμε mainstream.

Αν μάλιστα οι τιμές παραμείνουν στα επίπεδα που ξεκίνησαν, οι οποίες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές, τότε πραγματικά αξίζει τον κόπο να αναβαθμίσει κανείς. Ειδικά για τις επιχειρήσεις, οι αυξημένες ταχύτητες μπορούν να βοηθήσουν στη βελτίωση της παραγωγικότητας τους.

Μία δεύτερη τάση που θα δούμε αρκετά έντονα μέσα στο 2018 είναι η περαιτέρω αύξηση της χρήσης των smartphonesως βασικό μέσο πρόσβασης στο Διαδίκτυο και γενικότερα στις ψηφιακές υπηρεσίες. Τάση που ήδη υπάρχει και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

Η αύξηση των ψηφιακών πληρωμών και του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται επίσης πως είναι εκ των ουκ άνευ, όπως και η ενίσχυση της ζήτησης για ψηφιακές υπηρεσίες από τις τράπεζες.

Σημειωτέον πως όσον αφορά τον τομέα του digital banking θα αρχίσουμε να βλέπουμε και νέους «παίκτες» που κινούνται στο χώρο του fintech και μπορεί να προέρχονται τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό.

Μία άλλη τάση της φετινής χρονιάς θα είναι η μεγαλύτερη ενασχόληση με το blockchain. Και όχι λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος για τα κρυπτονομίσματα αλλά επειδή πλέον αρχίζει να γίνεται κατανοητό πως οι εφαρμογές του blockchain δεν περιορίζονται στο bitcoin και στο Ethereum.

Ακόμη, εντός του 2018 αναμένεται να δούμε και στην Ελλάδα να γίνονται όλο και μεγαλύτερη αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών για εξειδικευμένες λύσεις που χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις.

Ετοιμαστείτε να ακούσουμε περισσότερα για προϊόντα και λύσεις που σχετίζονται με το έξυπνο κτίριο, για λύσεις που έχουν σχέση με το αποκαλούμενο digitalsignage, για ΙοΤ προϊόντα που μπορούν να αυτοματοποιήσουν διαδικασίες και να βελτιώνουν την παραγωγικότητα.

Μία κατηγορία που θα αποδειχθεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα τα επόμενα χρόνια.

Η ισχύς εν τη ενώσει κι άλλες παροιμίες…

Η επιστράτευση της λαϊκής σοφίας ξεκίνησε από το βράδυ τη Τρίτης, 22 Αυγούστου, όταν «έσκασαν» τα πρώτα τηλεγραφήματα για την «ιερά συμμαχία», μεταξύ της Walmart, της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής στον κόσμο (συμβόλου του αμερικανικού life style, επί πολλές δεκαετίες…)

και της Google (οι συστάσεις εδώ περιττεύουν…) με στόχο την ενίσχυση της πώλησης των προϊόντων της πρώτης μέσω διαδικτύου, με τον τρόπο που μόνο η δεύτερη (ως «κλειδοκράτορας» της ψηφιακής και όχι μόνο ζωής μας) κατέχει…

Τι «ο εχθρός του εχθρού μου, είναι φίλος μου» διαβάσαμε, τι «η ισχύς εν τη ενώσει» είδαμε, τι «χέρι που δεν μπορείς να δαγκώσεις, φίλα το», ακούσαμε… κι όχι μόνο στα ελληνικά, αλλά και στα διεθνή ΜΜΕ – το καθένα στη γλώσσα του, αλλά με το ίδιο νόημα, καθότι η λαϊκή σοφία έχει ως γνωστόν «κοινό παρονομαστή»!

Βεβαίως, δεν χωράει αμφισβήτηση ότι το θέμα είναι γαργαλιστικό και οι λεπτομέρειές του ακόμα… γαργαλιστικότερες!

Γιατί, ο κοινός στόχος των δυο νεόκοπων συμμάχων δεν είναι άλλος από την Amazon, η οποία συνεχίζει να αναπτύσσεται καθέτως και οριζοντίως, κάνοντας πρόσφατα (αν και πρόσκαιρα) τον ιδρυτή και ηγέτη της, Τζεφ Μπέζος, τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο…

Μια ακόμα «σάγκα», λοιπόν, ξεκίνησε επί αμερικανικού εδάφους, με την ανακοίνωση εκ μέρους της Walmart ότι, από τα τέλη του ερχόμενου μήνα, οι πελάτες της που θέλουν να κάνουν αγορές online (και ποιός δεν θέλει, πια…)

θα μπορούν να χρησιμοποιούν για τις παραγγελίες τους (για πρώτη φορά, ever) εκτός του δικού της site, και το Google Express, το ηλεκτρονικό Mall της Google, που περιλαμβάνει περίπου 50 «ενοίκους» με τη μορφή του e-shop in e-shop.

Μάλιστα, θα έχουν στη διάθεσή τους και το Google Assistant, το προηγμένο λογισμικό με ενσωματωμένη τεχνητή ευφυΐαγια Android smartphones, που –μέσω μηχανικής μάθησης- θα αναγνωρίζει τα γούστα και τις προτιμήσεις τους, ώστε να διευκολύνει με τις προτάσεις του τις αγορές τους.

Μ’αυτή την κίνηση, η Walmart είναι σαφές ότι δίνει διέξοδο στη δική της αδυναμία να προσαρμοστεί στα κελεύσματα των καιρών, καθώς τα χιλιάδες φυσικά καταστήματά της από άκρη σ’ άκρη των ΗΠΑ χάνουν σταδιακά μερίδιο αγοράς έναντι των on line ανταγωνιστών της,

ενώ ταυτόχρονα απαντά στις επιθετικές κινήσεις κυρίως της Amazon που κερδίζει συνεχώς πόντους σ’ αυτή τη διελκυστίνδα και είναι φανερό ότι προσπαθεί πλέον να «καθαρίσει το παιχνίδι» μια και καλή:

αν και η ίδια ως τώρα διέθετε ελάχιστα δικά της καταστήματα (που μάλλον χρησιμοποιούνται ως bench markγια νεωτερισμούς και καινοτομίες) μόλις πριν από δυο μήνες εξαγόρασε αντί 13,7 δις δολαρίων τη δημοφιλή αλυσίδα βιολογικών προϊόντων Whole Foods, αποκτώντας μ’ αυτό τον τρόπο τη σημαντική εγκατεστημένη βάση φυσικών καταστημάτων, που της έλειπε.

Η Google, από την πλευρά της, δεν είχε ως τώρα –παρά τις προσπάθειές της και τη «δύναμη πυρός» που διαθέτει σε πάμπολλους χώρους- κάτι σημαντικό να επιδείξει στο χώρο του retail, με την Amazon να γίνεται όλο και πιο συχνά η πρώτη επιλογή των χρηστών,

αντί της δικής της καθιερωμένης μηχανής αναζήτησης, αφού προσφέρει τεράστιο πλούτο προϊόντων και υπηρεσιών, με πολύ μικρά περιθώρια κέρδους και πλήθος συνδρομητικών προγραμμάτων  παράδοσης ακόμα και με τη βοήθεια drones, ώστε να μη μείνει κανένας χρήστης παραπονεμένος. Χρήσιμη, λοιπόν, και γι’ αυτήν η συνεργασία με τη Walmart…
Κι όπως όλα δείχνουν, αυτό το πρώτο «ενιαίο μέτωπο» μάλλον θα ανοίξει και στους δυο την όρεξη (κάτι που δεν έκρυψαν, αντίθετα…) για περισσότερες συνέργειες: χρησιμοποιήθηκε πχ το παράδειγμα ότι οι χρήστες θα μπορούν στο εγγύς μέλλον να παραγγέλνουν ό,τι χρειάζονται δίνοντας φωνητικές εντολές στο Google Home τους

(τον οικιακό προσωπικό βοηθό της Google – ευθεία απάντηση στην αντίστοιχη δυνατότητα μέσω του AmazonEcho…)

Έτσι κι αλλιώς, η εταιρία έχει διαπιστώσει πως το 20% των ερευνών μέσω smartphone(η αναφορά, προφανώς,για τις ΗΠΑ) γίνονται μέσω φωνητικής αλληλεπίδρασης των χρηστών με τις συσκευές τους…

Το επόμενο βήμα είναι, όπως θα περίμενε κανείς, η ίδια τακτική να ακολουθηθεί και στις online αγορές, με την ελπίδα -για την «ιερή συμμαχία»- πως μπορεί να μην καταφέρει να γίνει Νο 1στις on lineαγορές

(δύσκολα χτυπιέται, πια, η Amazon όπως δείχνουν οι αριθμοί, καθώς το siteτης Walmartδιαθέτει 67 εκατομμύρια κωδικούς, ενώ εκείνο της Amazon αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια), αλλά τουλάχιστον να μείνει ένα αξιοπρεπές και ισχυρό Νο2!

Έχει μέλλον ο αγώνας και πολλά ακόμα επεισόδια η saga που μόλις ξεκίνησε… Εμείς, εδώ θα είμαστε και θα παρακολουθούμε, γιατί ό,τι γίνεται εκεί σήμερα, ορίζει τη μορφή των πραγμάτων που θα ‘ρθουν, τα επόμενα χρόνια – κι όταν, αργά ή γρήγορα, θα ωριμάσουν οι συνθήκες, θα κοπιάσει και στα μέρη μας!

Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image
Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2024 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search