Τα στοιχεία της έρευνας Focus On Tech Life είναι πάντα ενδιαφέροντα, κυρίως γιατί μπορείς να δεις -σε τριμηνιαία βάση- τις εξελίξεις που υπάρχουν στο χώρο του ελληνικού Διαδικτύου. Και πλέον μπορείς να δεις ότι το ποσοστό διείσδυσης του Διαδικτύου έχει πλησιάσει το 90% στις ηλικίες 13-74 ετών.
Τα πιο πρόσφατα στοιχεία αφορούν το α’ τρίμηνο του 2019 και εκτός πολλών άλλων δείχνουν ότι οι Έλληνες έχουν αρχίσει να αγκαλιάζουν το ηλεκτρονικό εμπόριο. Συγκεκριμένα, επί του συνόλου του δείγματος το 59% δήλωσε ότι το τελευταίο 6μηνο έχει πραγματοποιήσει μία τουλάχιστον online αγορά. Ποσοστό που φθάνει μέχρι και στο 77% στις ηλικίες 25-34 ετών.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι στο τέλος του 2017 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 41% και εκείνο στις ηλικίες 25-34 ετών ήταν στο 57%, καταλαβαίνει κανείς ότι μέσα σε ένα χρόνο έχουν υπάρξει σημαντική ανάπτυξη. Και είναι προφανές ότι όταν κάποιος κάνει μία online αγορά και μείνει ικανοποιημένος τότε από εκεί και πέρα του γίνεται συνήθεια λόγω των σημαντικών διευκολύνσεων που προσφέρει το Διαδίκτυο ως κανάλι αγορών.
Υπάρχει, όμως, και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Αυτή που δείχνει ότι στις μεγαλύτερες ηλικίες το e-commerce δεν είναι κάτι που τους απασχολεί ιδιαίτερα. Στο α’ τρίμηνο του 2019, το ποσοστό των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου ηλικίας άνω των 55 ετών που δήλωσε ότι έκανε μία online αγορά ήταν μόλις στο 40%. Το ποσοστό φαντάζει ίσως και υψηλό αν αναλογιστεί κανείς ότι στο τέλος του 2017 μόλις το 22% των χρηστών ηλικίας 55-64 ετών και μόλις το 10% εκείνων ηλικίας άνω των 65 ετών δήλωσε ότι είχε κάνει μία online αγορά. Και η αύξηση δείχνει εξαιρετικά υψηλή επίσης.
Όμως, η προσωπική άποψη μου είναι πως θα έπρεπε να είχε πλησιάσει πολύ περισσότερο το συνολικό ποσοστό. Οι μεγαλύτερες ηλικίες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το Διαδίκτυο, κάτι που είναι εμφανές στο Facebook, δεν φοβούνται το μέσο όπως συνέβαινε στο παρελθόν και γνωρίζουν να χρησιμοποιούν τις κάρτες τους. Παρ’ όλα αυτά, δείχνουν να φοβούνται να κάνουν online αγορές. Και είναι ένα κοινό που θα το βόλευε να χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για τις αγορές του, ιδίως τις πιο μεγάλες ηλικίες.
Η ανησυχία μου είναι μήπως βρεθούμε μπροστά σε ένα χάσμα ηλικιών όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Βραχυπρόθεσμα αυτό ενδεχομένως να μην έχει ιδιαίτερη σημασία, αλλά μεσοπρόθεσμα καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου θα δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στα ψηφιακά κανάλια τους, ίσως να βρεθούμε μπροστά από μία ιδιότυπη μορφή «αποκλεισμού» των μεγαλύτερων ηλικιών.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Ενδεχομένως, απλά οι μικρότεροι σε ηλικία να αρχίσουμε να δείχνουμε στους μεγαλύτερους πόσο εύκολο είναι να κάνουν online αγορές. Και να τους δείχνουμε επιπλέον τι χρειάζεται προκειμένου να προφυλάσσονται στον ψηφιακό κόσμο. Ενδεχομένως, τότε, να αποφύγουμε να δούμε αυτό το ηλικιακό χάσμα να συμβαίνει.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]