Οι δημοτικές εκλογές είναι προ των πυλών και οι υποψήφιοι δήμαρχοι έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν τα προγράμματά τους. Είναι προφανές ότι αδυνατώ να δω τα προγράμματα όλων των υποψηφίων, αλλά κάτι μου λέει ότι σε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό υπάρχουν εκτενείς αναφορές στην αποκαλούμενη «έξυπνη» πόλη. Το παράδειγμα των Τρικάλων έχει δημιουργήσει μεγάλη εντύπωση σε πολύ κόσμο και ειδικά τους υποψηφίους που αναζητούν τρόπους διαφοροποίησης.
Προσωπικά, θεωρώ ότι η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών είναι εκ των ουκ άνευ για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Και αυτό γιατί όπως κάνουμε λόγο για ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, θα πρέπει κάποια στιγμή να κάνουμε λόγο και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δήμων και των περιφερειών. Κάτι που σημαίνει ότι δεν αρκεί για έναν δήμο να αποκτήσει καλή σύνδεση στο Internet, δωρεάν WiFi hotspots, έξυπνο φωτισμό, πύλη για άμεση έκδοση των δικαιολογητικών και apps που να σου λένε τι μπορείς να κάνεις στην περιοχή, ή να σε ενημερώνουν για το αν -και που- υπάρχουν θέσεις στάθμευσης.
Καλά και άκρως απαραίτητα είναι όλα τα παραπάνω, αλλά το κυριότερο είναι ότι θα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. Είναι απαραίτητο όλοι οι εργαζόμενοι στο δήμο να έχουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Και αν δεν τις έχουν, θα πρέπει να τις αποκτήσουν. Ο δήμος θα πρέπει να επιδιώξει να ενημερώσει τους πολίτες του για τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες των ψηφιακών τεχνολογιών μέσα από σεμινάρια και δράσεις. Και οι δημότες θα πρέπει να τα παρακολουθήσουν. Όπως αντίστοιχα το ίδιο συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις. Ο δήμος οφείλει να προσπαθήσει να τις εκπαιδεύσει, αλλά θα πρέπει και αυτές να πάνε να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια.
Αλλαγή νοοτροπίας σημαίνει επίσης ότι οι «εμπλεκόμενες πλευρές» επιδιώκουν και να συνεργαστούν μεταξύ τους. Στην ψηφιακή εποχή, το μοντέλο της μόνιμης αντιπολίτευσης και αντιπαλότητας δεν λειτουργεί, γιατί σχεδόν πάντα το αποτέλεσμα είναι ο οργανισμός να μένει πίσω σε σχέση με τον «ανταγωνισμό» του. Θα πει κανείς, βέβαια, τί ανταγωνισμό μπορεί να έχει ένας δήμος. Όμως, η αλήθεια είναι πως υπάρχει ανταγωνισμός και μεταξύ των δήμων όσον αφορά την προσέλκυση κατοίκων, την προσέλκυση επενδύσεων, την προσέλκυση τουριστών.
Είναι μία νέα εποχή και θέλει και νέα νοοτροπία.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" viber="no"]