Το παλιό, καλό τραγουδάκι (και η έκφραση που μας «κληρονόμησε») έλεγε πως «άρχισαν τα όργανα»… Στην αγορά και σ’ ό,τι αφορά στο GDPR, τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων, τα «όργανα» ξεκίνησαν σχεδόν ταυτόχρονα με την εφαρμογή του, τον περασμένο Μάιο. Σήμερα, ένα χρόνο και κάτι εβδομάδες μετά, άρχισαν και οι «ομοβροντίες»!
Γιατί, πώς αλλιώς να ονομάσεις το πρόστιμο των 57 εκατ. $ που έριξε στην Google τον Ιανουάριο η γαλλική Αρχή Προστασίας και τα 230 εκατ. $ που έριξε, πριν από μερικές εβδομάδες, στην British Airways η αντίστοιχη βρετανική; Και δεν βάζουμε στον λογαριασμό τα 5 δις $ (!!!) που έριξε αναδρομικά και κατόπιν ωρίμου σκέψεως στο Facebook το αμερικανικό FCC, για όλο εκείνο το πανηγύρι με την Cambridge Analytica, που πάλι με παραβίαση προσωπικών δεδομένων (αν και όχι στο πλαίσιο του GDPR) είχε να κάνει…
«Αχός βαρύς ακούγεται, πολλά κανόνια (τουφέκια λέει το δημώδες, κανόνια βάλτε εσείς, για να ταιριάξουμε με την εποχή μας) πέφτουν» λοιπόν, μαζί με έτερα πυρά ομαδόν, όσο αρχίζουν να γίνονται αισθητές (καιρός ήταν, λέω εγώ) οι παρενέργειες αυτού του Κανονισμού στην αγορά. Μέχρι και «έγγραφο εργασίας» (working paper, κατά τους Αγγλοσάξονες – το πρώτο) έκανε πρόσφατα την εμφάνισή του, όπου τρεις ερευνητές, όλοι από αμερικανικά πανεπιστήμια, υποστηρίζουν -αναλύοντας τα στοιχεία από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του- πως οι απανταχού της Γης ιστοσελίδες (εταιριών, αλλά και ηλεκτρονικού εμπορίου) έχουν επηρεαστεί αρνητικά – βλέπε, λιγότερα έσοδα και κέρδη.
Για να καταλήξουν σ’ αυτό το συμπέρασμα, οι τρεις ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από την υπηρεσία web marketing, Adobe Analytics, πριν και μετά την έναρξη ισχύος του Κανονισμού, για 1500 online επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αρκετών από το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το συμπέρασμά τους είναι πως τόσο τα page views, όσο και τα έσοδα μειώθηκαν κατά περίπου 10%, όσον αφορά στους Ευρωπαίους χρήστες. Και γιατί, παρακαλώ; Η αιτία μπορεί να αποδοθεί πάλι με μια (σοφή) παροιμία: «ο φόβος φυλάει τα έρμα»… Που, σε νεοελληνική και τεχνολογική απόδοση σημαίνει πως οι επιχειρήσεις και οι σύμβουλοί τους δεν μπορούν, πια, να κάνουν ό,τι θέλουν με τα προσωπικά στοιχεία των χρηστών/καταναλωτών/πελατών, όπως συνήθιζαν τα τελευταία χρόνια…
Ο Κανονισμός προβλέπει πως όλοι αυτοί πρέπει πλέον να δώσουν τη συγκατάθεσή τους για την επεξεργασία των στοιχείων τους – όλοι έχουμε δει τα pops-ups που μας ζητούν τη συγκατάθεσή μας, πότε για το ένα και πότε για το άλλο. Οι τρεις ερευνητές θεωρούν ότι όλη αυτή η «φασαρία» έχει επηρεάσει αρνητικά τους καταναλωτές, αυξάνοντας τους φόβους τους και μειώνοντας την αγοραστική τους διάθεση. Από την άλλη, επηρεάζει -επίσης αρνητικά- την ποσότητα και ποιότητα των δεδομένων που μπορούν να συλλέξουν για τις προβλέψεις τους. Τώρα, αυτό το 10% μπορεί να μοιάζει μεγάλο ποσοστό, αλλά ίσως στην πράξη να μην είναι τόσο – μάλλον χρειάζονται περισσότερα στοιχεία, ώστε να βγουν ορθότερα συμπεράσματα κι ας λένε κάποιοι άλλοι ερευνητές πως μπορεί να επηρεαστούν ακόμα και οι επενδύσεις που γίνονται στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας…
Πάντως, είναι πλέον σαφής η αποφασιστικότητα των εθνικών Αρχών Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να σταματήσουν τα «χάδια» και τις «προειδοποιήσεις» και να αρχίσουν τα πρόστιμα (οι «ομοβροντίες» που λέγαμε, παραπάνω), όχι μόνο για μη εγκεκριμένη αξιοποίηση προσωπικών δεδομένων, αλλά και για πλημμελή προστασία των αρχείων που τηρούν. Μόλις πρόσφατα, συνελήφθη Αμερικανός hacker, που είχε υποκλέψει προσωπικά δεδομένα 106 εκατ. ατόμων από τη γιγαντιαία εταιρία παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών Capital One, ενώ παράλληλα ερευνώνται και τα συστήματα ασφαλείας της εταιρίας - θύματος…
Κι αν αυτά γίνονται έξω, εδώ τι γίνεται, σας «ακούω» σχεδόν να ρωτάτε… Εδώ, η αντίστοιχη πρώτη «ομοβροντία» έπεσε πριν από λίγες ημέρες με την επιβολή προστίμου ύψους 150.000 € στην PwC, για μη εγκεκριμένη χρήση προσωπικών δεδομένων (η εταιρία υποστηρίζει πως υπάρχει θέμα διαφορετικής νομικής ερμηνείας). Ο δε επικεφαλής της Αρχής, Κωνσταντίνος Μενουδάκος, προειδοποίησε φυσικά και νομικά πρόσωπα πως η περίοδος χάριτος έχει πλέον λήξει και τον λόγο έχουν οι ποινές… Από την άλλη, η χώρα μας έχει αργήσει υπέρμετρα να υιοθετήσει τον εφαρμοστικό νόμο, σχετικά με το GDPR, και η Επιτροπή ήδη μας παρέπεμψε (μαζί με την, επίσης αργοπορημένη, Ισπανία) στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Δάσκαλε που δίδασκες και νόμον δεν εκράτεις…
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]