Όσοι ασχολούνται έστω και λίγο με το χώρο των ψηφιακών πληρωμών θα γνωρίζουν ότι από τις 14 Σεπτεμβρίου 2019 έχει τεθεί σε ισχύ σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση η αποκαλούμενη "PSD II", ήτοι η αναθεωρημένη οδηγία για τις υπηρεσίες πληρωμών (payments services directive) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μεγαλύτερη αλλαγή της PSD II είναι η υποχρέωση που υπάρχει για "ισχυρή" ταυτοποίηση του πελάτη (strong customer authentication – SCA), κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι σε κάθε συναλλαγή θα απαιτείται να έρχεται στον καταναλωτή και ένας μοναδικός κωδικός μέσω SMS ή κάποιας άλλης εφαρμογής μηνυμάτων.
Όμως, η συγκεκριμένη οδηγία δεν περιορίζεται μόνο στην ενισχυμένη ασφάλεια. Πρακτικά, είναι η οδηγία με την οποία απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά και οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τις πληρωμές. Πλέον, στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι εφικτό να δούμε εταιρείες που λειτουργούν είτε ως ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος είτε ως εταιρείες "διευκόλυνσης" πληρωμών. Πρακτικά, η οδηγία έχει ως στόχο τη δημιουργία μίας νέας αγοράς με πολλαπλά οφέλη για τον καταναλωτή και μεγαλύτερη ευχρηστία όσον αφορά στις πληρωμές.
Μόνο που ακόμη δεν έχουμε δει πλήρως αυτές τις νέες εφαρμογές και υπηρεσίες, οι οποίες πρακτικά βασίζονται στην επιλογή του καταναλωτή να δώσει πρόσβαση σε τραπεζικά στοιχεία του σε έναν τρίτο! Μία δυνατότητα που μπορεί να αλλάξει πολλά στην αγορά των πληρωμών, αλλά και ευρύτερα στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Πρακτικά, η PSD II και το αποκαλούμενο "open banking" προσφέρουν πολλές ευκαιρίες τόσο σε νέους όσο και σε παλιούς "παίκτες". Ευκαιρίες για συνεργασίες παλιών και νέων, όπως και ευκαιρίες για το λανσάρισμα νέων εφαρμογών που θα βελτιώνουν το επίπεδο εξυπηρέτησης των καταναλωτών, ιδίως όσον αφορά τις online αγορές και υπηρεσίες.
Αυτό που χρειάζεται, βέβαια, είναι κατ’ αρχήν να κάνουν την εμφάνιση τους οι σχετικές υπηρεσίες. Όπως επίσης και οι τράπεζες να αρχίσουν να συνεργάζονται με τους νέους "παίκτες". Και εν τέλει οι καταναλωτές να επιτρέπουν στους νέους "παίκτες" να έχουν πρόσβαση στα τραπεζικά στοιχεία τους. Όπως είναι προφανές, όλα αυτά απαιτούν ένα νέο επίπεδο εμπιστοσύνης και θα πρέπει να δούμε πότε τελικά θα γίνει εφικτό προκειμένου να δούμε και μία καινούρια γκάμα εφαρμογών και υπηρεσιών.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]