Οι παλιοί, παραδοσιακοί εμπόροι λέγανε πως «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο»! Οι πιο έμπειροι από αυτούς, μάλιστα, είχαν αναπτύξει τρόπους και μεθόδους για να του δείχνουν πως αναγνωρίζουν και σέβονται την άποψή του, ακόμα κι αν ήταν 100% σίγουροι ότι o πελάτης είχε τελικά άδικο…
Αυτή η πρόωρη χρήση της εικονικής πραγματικότητας μου ήρθε αυτόματα στο νου, όταν διάβασα -πριν από λίγες ημέρες- τα αποτελέσματα μιας έρευνας εκ μέρους της γνωστής και μη εξαιρεταίας ABI Research, σύμφωνα με την οποία ο σημερινός «ψηφιακός» πελάτης έχει πια ως δέλεαρ για να προχωρήσει σε αγορές, όχι απλώς την εικονική πραγματικότητα, αλλά την επαυξημένη και τη μικτή (συνδυασμό κανονικής και επαυξημένης), που θα τον βοηθήσουν να ζήσει τη δική του αγοραστική εμπειρία.
Η αγορά των εφαρμογών και του αντίστοιχου περιεχομένου σ’ αυτόν τον τομέα μεγαλώνει -κατά την ΑΒΙ- με γοργό ρυθμό: μέσα στα τρία-τέσσερα επόμενα χρόνια θα ξεπεράσει τα $8,5 δισ. ενώ τα ειδικά «έξυπνα» γυαλιά που επιτρέπουν στον πελάτη να ζήσει συναρπαστικές στιγμές, θα περάσουν το ψυχολογικό όριο των 4 εκατ. μονάδων. Ποιος τα λέει αυτά; ένα «δικό μας παιδί», η Ελευθερία Κουρή, αναλύτρια της ABI Research με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, που έκανε τις σχετικές έρευνες και κατέληξε σε σημαντικά συμπεράσματα, αρχικά για την αγορά Β2Β και κατά δεύτερο για εκείνη του Β2C. Μας λέει, λοιπόν, ότι στο χώρο του Consumer AR τα πράγματα πάνε πρίμα, γιατί έχουμε πλέον καλύτερα smartphone με περισσότερες δυνατότητες, υπάρχουν νεότερα και πιο ισχυρά μοντέλα smart glasses και -το κυριότερο- έχουν ωριμάσει ακόμα περισσότερο οι επιχειρηματικές στρατηγικές και το οικοσύστημα των developers. Να προσθέσω από την πλευρά μου πως παράλληλα «ψήνονται» και πολύ ταχύτερα δίκτυα, καθώς το 5G περνάει από τη θεωρία στην πράξη και πυκνώνουν οι πιλοτικές εφαρμογές σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία…
Πού χρησιμοποιούνται πιο πολύ τα νέα καλούδια; Σ’ ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, που ξεκινάνε από το eCommerce (πρώτο και καλύτερο, βεβαίως) και την πλοήγηση και φτάνουν ως τα «έξυπνα» σπίτια, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τους ψηφιακούς βοηθούς. Κατά την Ελληνίδα ερευνήτρια, «ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις επενδύουν στην επαυξημένη πραγματικότητα, προκειμένου να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό, να προσφέρουν πρώτες προσωποποιημένες εμπειρίες στους πελάτες τους, αλλά και να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση που τους παρέχουν. Οι πελάτες, από την πλευρά τους, ενδιαφέρονται περισσότερο για εφαρμογές AR που έχουν σχέση με το χώρο της λιανικής και την υποστήριξη των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν».
Κι αν αναρωτιέστε ποιοι κατασκευαστές δείχνουν τη μεγαλύτερη δραστηριότητα σε τέτοιες εφαρμογές, η ΑΒΙ ξεχωρίζει τις Bose (που, θυμίζουμε, ξεκίνησε ως πρωτοπόρος κατασκευάστρια ηχητικών συστημάτων στη Βοστώνη, με ιδρυτή τον -μακαρίτη, πια- θρυλικό Ινδο-Αμερικανό καθηγητή, Άμαρ Μπόουζ), nreal και DigiLens (στην οποία έχει επενδύσει και η Niantic, «μαμά» του Pokemon). Στον ίδιο χώρο επενδύει και η Apple, αλλά το σχετικό προϊόν της αναμένεται να παρουσιαστεί το 2020. Φαίνεται πως ακόμα δεν έχει σιγουρέψει τη λύση που θα προσφέρει την πολυαναμενόμενη συμβατότητα των iPhone της με τα smart glasses και τις υπάρχουσες πλατφόρμες επαυξημένης πραγματικότητας, λύση που θεωρείται το «ιερό δισκοπότηρο» στο χώρο, καθώς θα ανοίξει νέους ορίζοντες και προοπτικές για εκατομμύρια χρηστών, που ήδη αξιοποιούν όλο και περισσότερο τις δυνατότητες φωνητικού χειρισμού των συσκευών τους. Η επαυξημένη πραγματικότητα μπορεί να γίνει το επόμενο μεγάλο βήμα.
Άλλωστε, όπως ήδη συμβαίνει με τις ηλεκτρονικές πληρωμές και το mobile commerce, τα κινητά μπορούν να κάνουν τη διαφορά χάρη στην τεράστια εγκατεστημένη βάση τους και το αχανές οικοσύστημα που έχει στηθεί πέριξ αυτών, όπου η τεχνολογία ποτέ δεν αποτελούσε ουσιαστικό πρόβλημα ή εμπόδιο. Οι πρώτες φιλικές προς τον χρήστη ολοκληρωμένες εφαρμογές που θα παρουσιαστούν στην αγορά, προσφέροντας ενδιαφέρουσες λύσεις και κατάλληλο περιεχόμενο για την αξιοποίηση της επαυξημένης (ή και της μικτής) πραγματικότητας στο χώρο της λιανικής, έχουν μεγάλες πιθανότητες να σαρώσουν, αρκεί οι τιμές τους να είναι προσιτές για το ευρύ κοινό. Το θέμα είναι να γίνει η αρχή…