Επωνύμως…

Το στοίχημα των συνδρομητικών υπηρεσιών

Δεν έχουν περάσει και πολλά χρόνια από τότε που στο Διαδίκτυο σχεδόν τα πάντα ήταν δωρεάν. Ειδικά στον τομέα της ενημέρωσης, ήταν ελάχιστες οι περιπτώσεις που ένα μέσο ήταν πιθανό να έχει έσοδα από συνδρομές. Το ίδιο συνέβαινε και στο χώρο της ψυχαγωγίας. Όμως, αυτό δείχνει να αλλάζει καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές -ακόμη και στην Ελλάδα- αρχίζουν να κατανοούν ότι μία συνδρομητική υπηρεσία, τουλάχιστον σε ότι έχει να κάνει με τον τομέα του περιεχομένου, έχει αξία να τη χρησιμοποιείς.

Ενδεχομένως, το Netflix να είναι ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα. Αλλά σταδιακά βλέπουμε και άλλες πετυχημένες συνδρομητικές υπηρεσίες. Το Spotify είναι μία άλλη τέτοια περίπτωση, ενώ σίγουρα δεν είναι τυχαίο που η Google δείχνει αποφασισμένη να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση αρχής γενομένης με τις υπηρεσίες του YouTube για μουσική και video περιεχόμενο αλλά και το επερχόμενο Stadia για παιχνίδια. Όπως δεν είναι τυχαίο τι ετοιμάζει η Apple στον ίδιο τομέα αλλά και άλλοι μεγάλοι κολοσσοί με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της Disney.

Παράλληλα, βλέπουμε πολλά μεγάλα και σοβαρά μέσα ενημέρωσης -κυρίως στο εξωτερικό- να δίνουν όλο και μεγαλύτερη προσοχή προς τις συνδρομητικές υπηρεσίες τους. Ενδεχομένως, αυτό να γίνεται εξ ανάγκης αλλά η πραγματικότητα είναι πως υπάρχει όλο και μεγαλύτερη ανταπόκριση πάνω σε αυτό τον τομέα. Οι καταναλωτές αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι συνδρομή σημαίνει καλύτερο περιεχόμενο και δεν έχουν πρόβλημα να βάλουν την κάρτα τους και να κάνουν τη συνδρομή.

Το πρόβλημα είναι πως δεν μπορούν να έχουν συνδρομή σε πολλά μέσα. Οι διεθνείς έρευνες κάνουν λόγο για έναν μέσο όρο 3-4 μηνιαίων συνδρομών, όπερ σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα σκληρός και θα γίνει ακόμη περισσότερο. Δεν αποκλείεται ο μέσος όρος να αυξηθεί αλλά είναι ένα ερώτημα πόσο θα είναι το budget που θα διαθέτει ένα νοικοκυριό για συνδρομητικές υπηρεσίες περιεχομένου και ψυχαγωγίας. Budget, που περιλαμβάνει και υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης. Και μην ξεχνάμε ότι σταδιακά και το αθλητικό περιεχόμενο οδηγείται προς αντίστοιχες καταστάσεις. Οπότε τα πράγματα μάλλον περιπλέκονται περισσότερο. Ή γίνονται πιο ενδιαφέροντα, όπως το δει κανείς.

Το μόνο βέβαιο είναι πως το στοίχημα των συνδρομητικών υπηρεσιών θα είναι από τα πιο ενδιαφέροντα της επόμενης διετίας σε παγκόσμιο επίπεδο, ακόμη και στην Ελλάδα.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
GDPR – ξεκίνησαν οι πρώτες ομοβροντίες…

Το παλιό, καλό τραγουδάκι (και η έκφραση που μας «κληρονόμησε») έλεγε πως «άρχισαν τα όργανα»… Στην αγορά και σ’ ό,τι αφορά στο GDPR, τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων, τα «όργανα» ξεκίνησαν σχεδόν ταυτόχρονα με την εφαρμογή του, τον περασμένο Μάιο. Σήμερα, ένα χρόνο και κάτι εβδομάδες μετά, άρχισαν και οι «ομοβροντίες»!

Γιατί, πώς αλλιώς να ονομάσεις το πρόστιμο των 57 εκατ. $ που έριξε στην Google τον Ιανουάριο η γαλλική Αρχή Προστασίας και τα 230 εκατ. $ που έριξε, πριν από μερικές εβδομάδες, στην British Airways η αντίστοιχη βρετανική; Και δεν βάζουμε στον λογαριασμό τα 5 δις $ (!!!) που έριξε αναδρομικά και κατόπιν ωρίμου σκέψεως στο Facebook το αμερικανικό FCC, για όλο εκείνο το πανηγύρι με την Cambridge Analytica, που πάλι με παραβίαση προσωπικών δεδομένων (αν και όχι στο πλαίσιο του GDPR) είχε να κάνει…

«Αχός βαρύς ακούγεται, πολλά κανόνια (τουφέκια λέει το δημώδες, κανόνια βάλτε εσείς, για να ταιριάξουμε με την εποχή μας) πέφτουν» λοιπόν, μαζί με έτερα πυρά ομαδόν, όσο αρχίζουν να γίνονται αισθητές (καιρός ήταν, λέω εγώ) οι παρενέργειες αυτού του Κανονισμού στην αγορά. Μέχρι και «έγγραφο εργασίας» (working paper, κατά τους Αγγλοσάξονες – το πρώτο) έκανε πρόσφατα την εμφάνισή του, όπου τρεις ερευνητές, όλοι από αμερικανικά πανεπιστήμια, υποστηρίζουν -αναλύοντας τα στοιχεία από τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του- πως οι απανταχού της Γης ιστοσελίδες (εταιριών, αλλά και ηλεκτρονικού εμπορίου) έχουν επηρεαστεί αρνητικά – βλέπε, λιγότερα έσοδα και κέρδη.

Για να καταλήξουν σ’ αυτό το συμπέρασμα, οι τρεις ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από την υπηρεσία web marketing, Adobe Analytics, πριν και μετά την έναρξη ισχύος του Κανονισμού, για 1500 online επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αρκετών από το χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το συμπέρασμά τους είναι πως τόσο τα page views, όσο και τα έσοδα μειώθηκαν κατά περίπου 10%, όσον αφορά στους Ευρωπαίους χρήστες. Και γιατί, παρακαλώ; Η αιτία μπορεί να αποδοθεί πάλι με μια (σοφή) παροιμία: «ο φόβος φυλάει τα έρμα»… Που, σε νεοελληνική και τεχνολογική απόδοση σημαίνει πως οι επιχειρήσεις και οι σύμβουλοί τους δεν μπορούν, πια, να κάνουν ό,τι θέλουν με τα προσωπικά στοιχεία των χρηστών/καταναλωτών/πελατών, όπως συνήθιζαν τα τελευταία χρόνια…

Ο Κανονισμός προβλέπει πως όλοι αυτοί πρέπει πλέον να δώσουν τη συγκατάθεσή τους για την επεξεργασία των στοιχείων τους – όλοι έχουμε δει τα pops-ups που μας ζητούν τη συγκατάθεσή μας, πότε για το ένα και πότε για το άλλο. Οι τρεις ερευνητές θεωρούν ότι όλη αυτή η «φασαρία» έχει επηρεάσει αρνητικά τους καταναλωτές, αυξάνοντας τους φόβους τους και μειώνοντας την αγοραστική τους διάθεση. Από την άλλη, επηρεάζει -επίσης αρνητικά- την ποσότητα και ποιότητα των δεδομένων που μπορούν να συλλέξουν για τις προβλέψεις τους. Τώρα, αυτό το 10% μπορεί να μοιάζει μεγάλο ποσοστό, αλλά ίσως στην πράξη να μην είναι τόσο – μάλλον χρειάζονται περισσότερα στοιχεία, ώστε να βγουν ορθότερα συμπεράσματα κι ας λένε κάποιοι άλλοι ερευνητές πως μπορεί να επηρεαστούν ακόμα και οι επενδύσεις που γίνονται στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας…

Πάντως, είναι πλέον σαφής η αποφασιστικότητα των εθνικών Αρχών Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να σταματήσουν τα «χάδια» και τις «προειδοποιήσεις» και να αρχίσουν τα πρόστιμα (οι «ομοβροντίες» που λέγαμε, παραπάνω), όχι μόνο για μη εγκεκριμένη αξιοποίηση προσωπικών δεδομένων, αλλά και για πλημμελή προστασία των αρχείων που τηρούν. Μόλις πρόσφατα, συνελήφθη Αμερικανός hacker, που είχε υποκλέψει προσωπικά δεδομένα 106 εκατ. ατόμων από τη γιγαντιαία εταιρία παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών Capital One, ενώ παράλληλα ερευνώνται και τα συστήματα ασφαλείας της εταιρίας - θύματος…             

Κι αν αυτά γίνονται έξω, εδώ τι γίνεται, σας «ακούω» σχεδόν να ρωτάτε… Εδώ, η αντίστοιχη πρώτη «ομοβροντία» έπεσε πριν από λίγες ημέρες με την επιβολή προστίμου ύψους 150.000 € στην PwC, για μη εγκεκριμένη χρήση προσωπικών δεδομένων (η εταιρία υποστηρίζει πως υπάρχει θέμα διαφορετικής νομικής ερμηνείας). Ο δε επικεφαλής της Αρχής, Κωνσταντίνος Μενουδάκος, προειδοποίησε φυσικά και νομικά πρόσωπα πως η περίοδος χάριτος έχει πλέον λήξει και τον λόγο έχουν οι ποινές… Από την άλλη, η χώρα μας έχει αργήσει υπέρμετρα να υιοθετήσει τον εφαρμοστικό νόμο, σχετικά με το GDPR, και η Επιτροπή ήδη μας παρέπεμψε (μαζί με την, επίσης αργοπορημένη, Ισπανία) στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Δάσκαλε που δίδασκες και νόμον δεν εκράτεις…

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 

 
Ήρθε η ώρα για τη mobile Ελλάδα;

Τις τελευταίες εβδομάδες, μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, γίνεται πολύς λόγος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Και η πραγματικότητα είναι πως η νέα κυβέρνηση δείχνει πολύ καλές προθέσεις όσον αφορά την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, προκειμένου να απλουστεύσει τις διαδικασίες και να βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών.

Φυσικά, τα σχόλια πολλών που παρακολουθούν την αγορά δεν έχουν να κάνουν με τις προθέσεις αλλά με το κατά πόσον είναι εφικτή η απαραίτητη αλλαγή νοοτροπίας. Συνήθως, εκεί «κολλάει» η όποια προσπάθεια. Και η αντίδραση είναι ότι υπάρχει μία σημαντική μερίδα των πολιτών, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, που δεν είναι εξοικειωμένη με το Διαδίκτυο. Προσωπική μου άποψη, είναι πως αυτό δεν είναι πρόβλημα, υπό την έννοια ότι όλο και περισσότερο μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και έχουν smartphone.

Το τελευταίο στοιχείο αξίζει να το συγκρατήσουμε. Δεδομένου κιόλας, ότι μία παρατήρηση που υπάρχει, είναι πως θα πρέπει ως χώρα να πάμε ένα βήμα πιο πέρα, προκειμένου να φθάσουμε τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Και αναρωτιέμαι αν ήρθε η ώρα αντί για μία ψηφιακή Ελλάδα, να αρχίσουμε να μιλάμε για μία mobile Ελλάδα.

Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία στις αρχές της δεκαετίας του ’00, ήταν πως η Ελλάδα ήταν μεν πίσω στη χρήση του Διαδικτύου, αλλά μπροστά όσον αφορά στη χρήση των κινητών τηλεφώνων. Τώρα, μπορούμε να παραμένουμε πίσω στην αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών γενικότερα, αλλά είμαστε σε πολύ καλό επίπεδο όσον αφορά στη χρήση του Facebook και του Instagram. Και εκεί το smartphone είναι το βασικό μέσο πρόσβασης. Μπορεί με τους υπολογιστές να μην τα πηγαίνουμε και τόσο καλά, αλλά με τις φορητές συσκευές δεν έχουμε πρόβλημα.

Μήπως λοιπόν όλες αυτές οι υπηρεσίες που σκέφτονται στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα πρέπει να είναι mobile first; Δεν αποκλείω ήδη να κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, απλώς θεωρώ ότι το mobile είναι μονόδρομος. Οι Έλληνες προτιμούν να κάνουν πράγματα από το smartphone τους και να έχουν τον υπολογιστή για τη δουλειά ή για κανένα παιχνίδι. Και ειδικά η νέα γενιά, θεωρεί το smartphone ως τη βασική υπολογιστική συσκευή της. Οπότε γιατί να μην έχουμε το πρώτο mobile κράτος;

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Για τον "εκδημοκρατισμό" της Τεχνητής Νοημοσύνης

Κι εκεί που κάθεσαι κι αναρωτιέσαι, τι γίνεται, παιδιά, τώρα με το ΑΙ; Τόσα τα συν, τόσα τα πλην, πόσο είναι το διάφορο που μας μένει (άλλοι το βλέπουν μισογεμάτο, άλλοι μισοάδειο το ποτήρι – εγώ είμαι στους πρώτους, βεβαίως, αλλά μια ανησυχία για τα μελλούμενα, όσο να ’ναι, την έχω, διότι άγνωστες οι βουλές του Κυρίου) έρχεται η γνωστή και μη εξαιρεταία Microsoft και σου λέει (δια στόματος του CEO της, Σάτια Ναντέλα) "άραξε, μεγάλε, και μην ανησυχείς – αυτό που χρειαζόμαστε ως ανθρώπινο είδος, είναι ο ‘εκδημοκρατισμός’ της Τεχνητής Νοημοσύνης και γι’ αυτό καθαρίζω εγώ"! Και, πριν προλάβεις να ρωτήσεις τα πώς και τα τί, στα λέει μόνος του, έχοντας στο πλάι του ένα παιδαρέλι, από εκείνα που, αν είσαι κοντά, βλέπεις πόσο γυαλίζει το μάτι τους… 

Γιατί το παιδαρέλι, που λέγεται Σαμ Άλτμαν και είναι ο CEO μιας εταιρίας ονόματι OpenAI, θα είναι στο εξής ο ίδιος και η ομάδα του «εταίροι» της Microsoft σε θέματα ηθικής, κολυμπώντας στα ακόμα αχαρτογράφητα και ανεξερεύνητα νερά του ΑΙ, με στόχο την ανάπτυξη μιας νέας τεχνολογικής «ομπρέλας», που τη βάφτισαν από κοινού «generalized» ΑΙ (AGI) – ας το πούμε «Γενικευμένη Τεχνητή Νοημοσύνη», στα ελληνικά.

Άλλο πάλι και τούτο… Δεν μας έφτανε η ζαλάδα με το ΑΙ, θέλουμε και γενικότητες; Αμ, έλα που τις χρειαζόμαστε κι αυτές… Κι ο λόγος είναι πως -όπως έχουμε ξαναγράψει, εδώ- η μεγάλη πρόοδος στα νευρωνικά δίκτυα, αλλά και στην ισχύ των υπολογιστικών συστημάτων, με παράλληλη πτώση της τιμής τους (καλά τα έλεγε ο καημένος ο Γκόρντον Μουρ) έγιναν τα θεμέλια για πραγματικές επαναστάσεις σε πολλούς τομείς, όπως η μηχανική όραση, η σύνθεση ομιλίας, η γλωσσική επεξεργασία και η αυτόματη μετάφραση, προφανώς τα παιχνίδια σοβαρού και μη σκοπού, τα ρομποτικά συστήματα και τόσα άλλα…

Το πρόβλημα, είναι πως κάθε ένα από αυτά τα καινοτομικά συστήματα παίζει μονάχα «για πάρτη του»… Δηλαδή, οι αλγόριθμοι της μηχανικής όρασης είναι διαφορετικοί από εκείνους της μετάφρασης και οι λύσεις στα ρομποτικά συστήματα δεν έχουν κάποια ομοιότητα με εκείνες της σύνθεσης ομιλίας. Όμως, τώρα πια περνάμε σε μια νέα εποχή, όπου χρειαζόμαστε «γέφυρες» ανάμεσα σ’  όλα τα προηγούμενα, για να αντιμετωπίσουμε πιο σύνθετα προβλήματα και απαιτήσεις, που βάζουν οι νέες, μεγαλύτερες ανάγκες. Εξ ου και η καταφυγή τής Microsoft στις υπηρεσίες της OpenAI, που υπόσχεται ακριβώς αυτό. Την οποία μάλιστα «προικίζει» με ούτε λίγο-ούτε πολύ ένα δισεκατομμύριο δολάρια, για να προχωρήσει μαζί της στον ανηφορικό δρόμο του AGI και κυρίως να το κάνει με ασφάλεια, πατώντας πάνω σε ένα στέρεο ηθικό πλαίσιο ως προς τη χρήση δεδομένων - μετά το «κάζο» του Facebook, που καλείται από το FCC να πληρώσει πρόστιμο 5 δις $, για τις αμαρτωλές ιστορίες του με την Cambridge Analytica, όλοι «φυσάνε και το γιαούρτι» πλέον.

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, οι δυο εταιρίες θα συνεργαστούν στη δημιουργία νέων τεχνολογιών Azure AI Supercomputing (πάνω σ’ αυτές θα πατήσει το AGI), σε «ένα περιβάλλον ασφάλειας και εμπιστοσύνης», και η Microsoft θα αναλάβει την εμπορική αξιοποίησή τους μέσω του παγκόσμιου δικτύου της.

Κι αν θέλετε να μάθετε ποια είναι τα πιο σύνθετα προβλήματα, τα οποία επιβάλλουν συνέργειες οραμάτων και τεχνολογιών, όπως αυτή μεταξύ OpenAI και Microsoft, δε χρειάζεται να φανταστείτε κάτι εξωτικό: κλασικά (πλην, δυσεπίλυτα λόγω του τεράστιου όγκου, αλλά και της ποικιλίας των συναφών δεδομένων) προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η εξατομικευμένη φροντίδα υγείας και η εκπαίδευση, είναι κάποια πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Η επίσημη ανακοίνωση της συνεργασίας των δυο εταιριών, περιλαμβάνει -όπως είναι φυσικό- και κάποιες δηλώσεις των αρχηγών τους: «Φιλοδοξία μας είναι να εκδημοκρατίσουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη, βάζοντας πάντα μπροστά τα θέματα ασφαλείας, ώστε όλοι να ωφεληθούν» ήταν το σχόλιο του Σάτια Ναντέλα. Για να συμπληρώσει ο (προφανώς νεότερος και πιο «γκαζωμένος») Σαμ Άλτμαν, ότι «η δημιουργία του AGI θα είναι από τις σημαντικότερες τεχνολογικές εξελίξεις στην ιστορία της ανθρωπότητας, με μια δυναμική που μπορεί να μετασχηματίσει την πορεία της»…

Fingers crossed!

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 

 
Μήπως τελικώς δεν μας νοιάζουν τα προσωπικά μας δεδομένα;

Έχουν περάσει περίπου 15 μήνες από τότε που ξεκίνησε η εφαρμογή του GDPR, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως μία σημαντική ανακοίνωση όσον αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και καταναλωτών τουλάχιστον στην Ευρώπη. Και γενικότερα έφερε στο προσκήνιο το εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα των προσωπικών μας δεδομένων και το πώς αξιοποιούνται από τις εταιρείες που τα συγκεντρώνουν. Πλέον, όμως, έχω αρχίσει να αναρωτιέμαι πόσο τελικά έχει γίνει κατανοητό από όλους μας πόσο σημαντικό είναι να προστατεύουμε τα προσωπικά δεδομένα μας.

Αφορμή για αυτές τις σκέψεις είναι το FaceApp, μία εφαρμογή, η οποία τις τελευταίες εβδομάδες κάνει κυριολεκτικά θραύση. Το Facebook και το Instagram έχουν γεμίσει με φωτογραφίες μας, οι οποίες δείχνουν πως θα είμαστε όταν γεράσουμε και γίνεται κυριολεκτικά ένας «χαμός» με τα σχόλια. Και ελάχιστοι είναι εκείνοι που έχουν καταλάβει ότι το FaceApp συγκεντρώνει με αυτό τον τρόπο έναν πραγματικά τεράστιο όγκο δεδομένων, τα οποία, μάλιστα, ανήκουν στην κατηγορία των βιομετρικών. Σημειωτέον πως τα βιομετρικά δεδομένα είναι και πιο δύσκολο να τα βρει κανείς.

Παρά το γεγονός ότι υπήρξαν δημοσιεύματα παγκοσμίως σχετικά με τα δεδομένα που συγκεντρώνει η συγκεκριμένη εφαρμογή, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που δεν έσπευσαν να τη χρησιμοποιήσουν. Ακόμη λιγότεροι ήταν εκείνοι που μπήκαν στον κόπο να διαβάσουν τους «όρους και προϋποθέσεις». Και γενικότερα ελάχιστοι είναι εκείνοι που έχουν διαβάσει τους όρους και προϋποθέσεις όταν έκαναν εγγραφή στο Google, τη Microsoft, την Apple, το Amazon, το Facebook, το Twitter και γενικότερα σε κάποια διαδικτυακή εφαρμογή. Η δικαιολογία είναι πως τα εν λόγω κείμενα είναι και τεράστια και γραμμένα με νομικό ύφος -όπως οφείλουν- με αποτέλεσμα ακόμη και αν ξεκινήσεις να διαβάζεις μετά από μία, άντε δύο, σελίδες να σταματάς και να πατάς την επιλογή που γράφει «Αποδοχή» ή «Accept».

Ενδεχομένως, με το GDPR οι Ευρωπαίοι να σταμάτησαν να επιλέγουν τη δυνατότητα για διαμοιρασμό των στοιχείων τους σε τρίτες εταιρείες, πολύ απλά γιατί απαγορεύεται πλέον να είναι εξαρχής «τσεκαρισμένη» η σχετική επιλογή. Χωρίς να σημαίνει ότι πολλοί δεν την επιλέγουν θεωρώντας -λανθασμένα- ότι με αυτόν τον τρόπο θα έχουν καλύτερη εμπειρία. Και μετά αναρωτιούνται, βέβαια, γιατί το email τους γεμίζει με newsletters από εταιρείες που ακούνε για πρώτη φορά ή γιατί το timeline τους στο Facebook είναι γεμάτο με διαφημίσεις.

Το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων είναι αρκετά παλιό. Και θα έπρεπε να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί με τα προσωπικά δεδομένα μας. Το GDPR ήταν μία καλή πρωτοβουλία από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά οφείλουμε και εμείς, οι πολίτες και καταναλωτές, να κάνουμε κινήσεις. Εκτός και αν έχουμε πάρει απόφαση ότι τα προσωπικά δεδομένα μας θα είναι στη διάθεση των επιχειρήσεων!

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Το οικοσύστημα 5G αρχίζει να πατά γερά στα πόδια του

Τα είδατε; Τα ακούσατε; Τα μάθατε; Καλά πάμε, το λένε κι οι στατιστικές! Το 5G αναπτύσσεται με εκθετικό ρυθμό. Δίπλα στους παρόχους που αναβαθμίζουν τα δίκτυά τους όσο πιο γρήγορα μπορούν, για να προσφέρουν καλύτερη και ευρύτερη κάλυψη (βλέπε Wind, στην Καλαμάτα, για να πιάσουμε ένα ελληνικό παράδειγμα) ακόμα και στην πιλοτική φάση, οι κατασκευαστές από την πλευρά τους «γράφουν υπερωρίες» προκειμένου να φέρουν στην αγορά συσκευές, οι οποίες είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τις νέες (τεράστιες) δυνατότητες. Κι αν πιστέψουμε το GSA (τα αρχικά του Global mobile Suppliers Association), οι ανακοινώσεις για καινούριες υπερδιπλασιάστηκαν το τελευταίο τρίμηνο –μονάχα τον Ιούνιο προστέθηκαν 26 συσκευές… μ’ άλλα λόγια, τρέχουμε τώρα!

Και, για να τα κάνουμε πιο λιανά (σύμφωνα πάντα με τους πίνακες του GSA) οι 5G-ready συσκευές, που διατίθενται σήμερα (ή θα είναι εμπορικά διαθέσιμες τις επόμενες εβδομάδες), ξεπερνούν πλέον τις 90 από 36 κατασκευαστές και μάλιστα εμφανίζουν ευρεία διασπορά καλύπτοντας όλο το φάσμα, από τα κινητά τηλέφωνα (αυτό δα, έλειπε…) ως τα router, τα laptop, τα drones, ακόμα και τα robot!

Παρά την επιφυλακτικότητα που εξακολουθούν να δείχνουν κάποιοι ερευνητές (όχι ως προς την επικράτηση του 5G, αλλά ως προς τον ρυθμό ανάπτυξής του) εξετάζοντας πολλές επί μέρους παραμέτρους, το οικοσύστημα αρχίζει να πατά γερά στα πόδια του. Με μπροστάρηδες (φυσικά...) τους Κινέζους κατασκευαστές, που ούτε ο Ντόναλντ Τραμπ μπόρεσε να ανακόψει την πορεία τους – να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Άλλωστε, από τις 90 συσκευές που μνημονεύσαμε προηγουμένως, οι 8 (σχεδόν το 10%) ανήκουν στην «αγαπημένη του» Huawei, η οποία είναι ο συνεργάτης της Wind στην Καλαμάτα, που δικαίως καμαρώνει για επιδόσεις αντίστοιχες οπτικής ίνας στο κινητό – πάνω από 1,2 Gbps.

Κανείς δεν αμφιβάλει, βεβαίως, ότι το μέλλον σ’ ό,τι αφορά στην ασύρματη δικτύωση θα είναι λαμπρό, όπως επιβεβαιώνει άλλη μελέτη -της Strategy Analytics- η οποία δείχνει ότι σε ορίζοντα τετραετίας, δηλ. το 2023, και σε παγκόσμια κλίμακα περίπου 45 εκατ. tablet και PC θα είναι 5G-ready. Κι επειδή όποιος ξεκινάει πρώτος, έχει μεγάλες πιθανότητες να διατηρήσει τη θέση του, η πρόβλεψη των αναλυτών βγάζει πρώτη δύναμη από πλευράς χρηστών 5G την περιοχή Ασίας / Ειρηνικού με ποσοστό 40%. Η Βόρεια Αμερική ακολουθεί αρκετά πίσω, με 29%, και η Δυτική Ευρώπη κλείνει την τριάδα με 21%. Από πλευράς πωλήσεων συσκευών 5G, η αύξηση στη διάρκεια της τετραετίας θα φτάσει το 216%.

Μάλιστα, οι αναλυτές επισημαίνουν μια ενδιαφέρουσα τάση εκ μέρους γνωστών (όπως οι Intel, Qualcomm, Arm, Microsoft κλπ.) και μη (βλέπε ΟΕΜ) κατασκευαστών να παρουσιάσουν στην αγορά notebooks επηρεασμένα -τόσο σχεδιαστικά, όσο και λειτουργικά- από τον χώρο των smartphone, ώστε οι καταναλωτές να απολαμβάνουν ανάλογες (ή και παρόμοιες) εμπειρίες στην καθημερινότητά τους, ανεξάρτητα από τη συσκευή που χρησιμοποιούν. Η προσέγγιση των δυο διακριτών σήμερα χώρων, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των δικτύων 5G, πιστεύουν ότι «θα ανοίξει καινούριους κόσμους με νέες προκλήσεις και δυνατότητες, οι οποίες θα επηρεάσουν ολόκληρο το οικοσύστημα και, φυσικά, θα δώσουν νέο εμπορικό ενδιαφέρον στην αγορά». Βέβαια, για να είμαστε ειλικρινείς, αυτό το παιχνίδι των «ενδιάμεσων» συσκευών πάντα γινόταν. Γιατί, τι άλλο είναι τα κινητά των 6,5 ιντσών, ή τα detachables, που «γεφυρώνουν» την απόσταση μεταξύ tablet και notebook;  

Η ίδια έρευνα, της Strategy Analytics, καταπιάνεται και μ’ ένα διαφορετικό μεν, σχετικό δε, θέμα. Τα προγράμματα των παρόχων (μιλάμε για τη διεθνή αγορά, βεβαίως – εδώ τέτοια θέματα θέλουν αρκετή «δουλειά» ακόμα, ειδικά με τις υψηλές τιμές και τους φόρους που επιβαρύνουν τα προγράμματα ακόμα περισσότερο) και το πόσο οι καταναλωτές είναι έτοιμοι να πληρώσουν κατιτίς παραπάνω, ώστε να έχουν ασύρματη σύνδεση 5G παντού. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν προς τα πού θα πάμε και σ’ αυτό το θέμα, αν και οι πρώτες κινήσεις (βλέπε, Vodafone UK) προδιαθέτουν μάλλον για ευνοϊκή μετάβαση, όσον αφορά στο value for money, από το 4G στο 5G…     

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Όταν ο influencer και ο storyteller είναι επάγγελμα!

Πριν από 15-20 χρόνια, αν έψαχνες για εργασία ή αναζητούσες άτομα να εργαστούν στην επιχείρησή σου, ο προτιμητέος τρόπος ήταν είτε να ψάξεις τις αγγελίες στις εφημερίδες, ή να βάλεις μία αγγελία στις εφημερίδες. Τώρα, χρησιμοποιείς το LinkedIn, ή κάποια από τις δεκάδες εφαρμογές και online υπηρεσίες που υπάρχουν διαθέσιμες.

Οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν αλλάξει και το τοπίο όσον αφορά στην αναζήτηση εργασίας. Παράλληλα, όμως, έχουν αλλάξει και τις ίδιες τις θέσεις εργασίας. Και δεν είναι μόνο η ζήτηση για developers που είναι τόσο μεγάλη, ώστε οι αγγελίες που βάζουν οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις είναι η πλειοψηφία των αγγελιών που βλέπει κανείς στο LinkedIn ή σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία.

Αυτό που παρατηρώ, είναι πως έχουν πλέον δημιουργηθεί μία σειρά από νέες ειδικότητες για τις οποίες υπάρχει ζήτηση. Και μία σειρά από επαγγέλματα, θα έλεγα. Οι influencers στα social media είναι το πιο προφανές θα έλεγα, αλλά πέραν από αυτό βλέπεις ότι υπάρχει ζήτηση για digital content managers, digital marketers ακόμη και storytellers. Επαγγέλματα που δεν ξέρεις καν πώς να τα μεταφράσεις στην ελληνική γλώσσα.

Θα πει κανείς ότι αυτό δεν είναι τόσο καινούριο και μάλλον θα έχει δίκιο. Ανέκαθεν, η εξέλιξη της τεχνολογίας είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων επαγγελμάτων και την κατάργηση άλλων. Απλά, αυτή τη φορά η ταχύτητα της αλλαγής είναι μεγαλύτερη από ποτέ.

Χαρακτηριστικά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν πως τα επαγγέλματα που θα έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση σε 10-15 χρόνια δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί. Και πολύ περισσότερο δεν υπάρχουν και σχετικά μαθήματα σε κάποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα.

Πρακτικά, αυτό που θα δούμε να γίνεται, είναι πολλούς επαγγελματίες να αλλάζουν τον τρόπο εργασίας τους προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες που θα δημιουργούνται. Η εποχή που έκανες το ίδιο επάγγελμα μέχρι να πάρεις σύνταξη δείχνει να παρέρχεται.

Η αρχή γίνεται με τα επαγγέλματα που έχουν μεγαλύτερη σχέση με το μάρκετινγκ και την αξιοποίηση των social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι οι αλλαγές θα επηρεάσουν και κλάδους που δεν φανταζόμαστε αυτή τη στιγμή. Για παράδειγμα, κάποιος που ξεκίνησε να εργάζεται ως οδηγός φορτηγού, σε 20 χρόνια από τώρα ίσως να μη μπορεί να βρει δουλειά, γιατί όλα τα οχήματα θα είναι αυτοκινούμενα. Όμως, θα έχουν δημιουργηθεί άλλες θέσεις εργασίας και διαφορετικά επαγγέλματα που θα χρειάζονται την εμπειρία και τις γνώσεις του Το κλειδί είναι η προσαρμογή και η συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση. Και όποιος δεν το συνειδητοποιήσει και δεν το πράξει, τότε μάλλον θα κληθεί να αντιμετωπίσει ιδιαίτερα δύσκολες καταστάσεις.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Τα υπόλοιπα είναι ιστορία…

Μερικές φορές, μια ματιά στα «Κοινωνικά» (το κάνω πότε-πότε, κοιτάζοντας και τις σχετικές νεκρολογίες, γιατί συχνά ανακαλύπτεις σ’ αυτές πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία, τόσο σε ελληνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο) μπορεί να σου ξαναφέρει στον νου ιστορίες που έχουν σκεπαστεί από τη σκόνη των χρόνων, αλλά -όταν έγιναν- είχαν παίξει κομβικό ρόλο στις εξελίξεις ενός κλάδου – προφανώς της τεχνολογίας, στην περίπτωσή μας. Διάβασα, λοιπόν, πως πριν από λίγες ημέρες πέθανε από λευχαιμία σε ηλικία 89 ετών ο Ross Perot – οι περισσότεροι δεν τον γνωρίζουν καν / ακόμα και οι συμπατριώτες του, οι Αμερικανοί τον θυμούνται περισσότερο ως «εκείνον τον ρομαντικό», που προσπάθησε να μπει «σφήνα» ανάμεσα στον Μπιλ Κλίντον και τον Τζορτζ Μπους τον πρεσβύτερο, διεκδικώντας την προεδρεία των ΗΠΑ, στα 90ς. Δεν τα κατάφερε, φυσικά, αλλά τουλάχιστον έκανε αισθητή την παρουσία του, με ένα ποσοστό της τάξεως του 18%.

Και λοιπόν; Τι άλλο έκανε; Μη βιάζεστε… Έχουμε ολόκληρη ιστορία να πούμε! Πριν αναμιχθεί με την πολιτική, ο Περό είχε κάνει το ίδιο (με πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο, βεβαίως) στο χώρο των επιχειρήσεων. Γιατί, όπως αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων, όσο μπόι του έλειπε, τόσο μυαλό και τσαγανό είχε! Ξεκινώντας από το τμήμα πωλήσεων της τότε πανίσχυρης και «σίγουρης» ΙΒΜ, στα μέσα της δεκαετίας του ‘50, διέπρεψε μεν, αλλά κατάλαβε γρήγορα πως ο τράχηλός του δεν υποφέρει ζυγό κι έτσι έστησε τη δική του εταιρία Πληροφορικής. Αυτή ήταν η EDS (Electronic Data Systems), πρωτοπόρος σε υπηρεσίες δεδομένων ιδιαίτερα προς τις πανίσχυρες αμερικανικές ασφαλιστικές εταιρίες του κλάδου υγείας, την οποία πούλησε το 1984 στην General Motors έναντι 2,6 δις $ (!), κρατώντας μάλιστα κάποιες μετοχές, αλλά και μια θέση στο ΔΣ της εταιρίας [η EDS εξαγοράσθηκε, πολλά χρόνια αργότερα, το 2008, από την ΗΡ, αντί 13,2 δις $]. Μονίμως διαφωνών (όπως τόσοι και τόσοι ιδρυτές εταιριών που εξαγοράστηκαν μεν, αλλά εκείνοι ήξεραν καλύτερα πώς να διοικήσουν την πρώην εταιρία τους) έπειτα από δυο χρόνια, πήρε άλλα 700 εκ. $, παρέδωσε τις τελευταίες μετοχές του και αποχώρησε οριστικά.

Με παραφουσκωμένους τους τραπεζικούς του λογαριασμούς, εκεί γύρω στο 1986, είπε να κάνει κάποιες επενδύσεις. Είχε ακούσει πως κάποιος ενδιαφέρων τύπος, ονόματι Στιβ Τζομπς μόλις είχε χάσει τη θέση του, στην εταιρία που εκείνος (μαζί με τον Στιβ Βόζνιακ) είχε ιδρύσει δέκα χρόνια νωρίτερα. Τον έψαξε, τον βρήκε, τον αγάπησε και έβαλε 20 εκατ. $ στη NeXT, την καινούρια εταιρία, που μόλις είχε ξεκινήσει… Η έγκυρη βιογραφία του Τζομπς από τον  Walter Isaacson έχει ως τίτλο στο σχετικό κεφάλαιο «Διάσωση απ’ τον Perot» που διετέλεσε, μάλιστα, και μέλος του ΔΣ της NeXT ως το 1991, όταν άρχισε να ασχολείται σοβαρά με την πολιτική.

Παράλληλα, το 1988, ίδρυσε και την Perot Systems, μια εταιρία που εστίασε στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο τότε κλάδο των ψηφιοποιημένων ιατρικών φακέλων ασθενών η οποία, παρά τα σκαμπανεβάσματά της ανάλογα με την εποχή, εξαγοράστηκε τελικά το 2009 από την Dell, τότε #2 κατασκευάστρια PC στον κόσμο, που ήθελε να διευρύνει τις δραστηριότητές της, αντί 400 εκ. δολαρίων...

Όταν, το ’96, προσπάθησε να διεκδικήσει για δεύτερη φορά την προεδρεία των ΗΠΑ, ο Τζομπς είχε αρχίσει πια να προετοιμάζει την επιστροφή του στην Apple, κάτι που τελικά έγινε πριν κλείσει ο χρόνος, με την εξαγορά της NeXT και την αξιοποίηση του λογισμικού της (του οποίου τη δημιουργία είχε ουσιαστικά χρηματοδοτήσει ο Περό) να χρησιμοποιείται πλέον ως βάση για το νέο λειτουργικό σύστημα της Apple. Φυσικά, όπως όλοι ξέρουμε, ο Τζομπς ξαναέγινε σύντομα ο CEO της εταιρίας -που, χάρη στις αστείρευτες και πρωτοποριακές ιδέες του, τα επόμενα χρόνια αναδιοργανώθηκε και μεγάλωσε ακόμα περισσότερο, ως τον γίγαντα που όλοι ξέρουμε σήμερα- και παρέμεινε ο ηγέτης της ως τον πρόωρο θάνατό του. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία…

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Ψηφιακοί μετανάστες και ψηφιακοί ιθαγενείς...

Η εποχή μας είναι μία εποχή ραγδαίων αλλαγών. Αλλά αυτό μάλλον το έχετε ξανακούσει. Και είναι γνωστό ότι αλλαγές πάντα είχαμε. Η διαφορά αυτή τη φορά, είναι η ταχύτητα με την οποία κάνουν την εμφάνιση τους αυτές οι αλλαγές. Και γι’ αυτό έχω επιλέξει να παρακολουθώ λίγο περισσότερο πως αξιοποιεί τις ψηφιακές τεχνολογίες η έφηβη κόρη μου και οι φίλες/οι της προσπαθώντας να καταλάβω τι θα δούμε σε μερικά χρόνια. Ας δούμε λοιπόν λίγο τι κάνουν οι νέοι.

Κατ’ αρχήν, το smartphone αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας τους. Αυτό το ξέρουμε. Αυτό που ενδεχομένως να μην έχουμε παρατηρήσει είναι πως οι βασικές εφαρμογές που χρησιμοποιούν δεν είναι το email και το Facebook αλλά το Instagram και ένα εκ των Viber και Whats App. Έτσι επικοινωνούν με όλους τους φίλους και γνωστούς τους.

Φωτογραφίες τραβάνε με το smartphone τους για να τις «ποστάρουν» στο Instagram και όχι για να έχουν αναμνήσεις από κάτι που έκαναν. Προτιμούν τα stories, γνωρίζοντας ότι μετά από μερικές ημέρες δεν θα μπορούν να τα ξαναδούν. Αλλά βασικά τους ενδιαφέρει εκείνη τη στιγμή να τους δουν και όχι αργότερα.

Δεν ασχολούνται τόσο με τον υπολογιστή, αν και έχουν, εκτός και αν ασχολούνται με παιχνίδια. Και παίζουν πολλά παιχνίδια και ασχολούνται γενικώς πολύ με τα video games. Μάθετε λίγο τι εστί Twitch και θα καταλάβετε τι εννοώ.

Οι αγορές τους ξεκινάνε online. Πριν μπουν σε ένα κατάστημα, έχουν δει online όλα τα προϊόντα που έχει και πάνε προετοιμασμένοι για την αγορά τους. Στο κατάστημα πάνε για την εμπειρία, αλλά δεν έχουν πρόβλημα να κάνουν και online την αγορά τους, αν τους βολεύει ή τους συμφέρει.

Παραγγελίες φαγητού γίνονται μόνο μέσω app. Η έννοια του τηλεφώνου δεν υπάρχει. Άλλωστε, γενικώς δεν υπάρχει για αυτή τη γενιά η έννοια του σταθερού τηλεφώνου, το οποίο τους φαίνεται απηρχαιωμένη τεχνολογία!

Θέλουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορη σύνδεση στο Διαδίκτυο, ενώ δεν βλέπουν τηλεόραση. Εννοώ linear τηλεόραση, καθώς διαφορετικά «λιώνουν» στο YouTube και το Netflix. Ακούνε μουσική από το Spotify και το Apple Music και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί είναι κάτι που τους αρέσει μόνο όταν βρίσκονται στο αυτοκίνητο. Και τότε μόνο αν το αυτοκίνητο δεν έχει τη δυνατότητα για ασύρματη σύνδεση με το smartphone τους οπότε το συνδέουν και ακούνε την αγαπημένη τους μουσική.

Σε γενικές γραμμές, είναι ένας εντελώς νέος «κόσμος», μία γενιά που χρησιμοποιεί διαφορετικά τις ψηφιακές τεχνολογίες από ότι οι προηγούμενες. Πρακτικά, μιλάμε για δύο διαφορετικούς «κόσμους»: ο ένας είναι αυτός των «ψηφιακών μεταναστών» που πρόλαβαν την αναλογική εποχή, που άκουγαν μουσική από κασσέτες και Walkman και οι «ψηφιακοί ιθαγενείς» που είναι οι σημερινοί έφηβοι και 20άρηδες. Και το ερώτημα είναι κατά πόσον αυτοί οι δύο «κόσμοι» θα καταφέρουν να συνυπάρξουν -και για πόσο- τα επόμενα χρόνια…

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
VR και AR πάνε για ρεκόρ στο άλμα εις ύψος!

Τις είχαμε συμπεριλάβει από καιρό στις «καυτές» αγορές, για τα επόμενα χρόνια, αλλά -αν πιστέψουμε νεότερα στοιχεία και προβλέψεις, που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες εβδομάδες- μάλλον είμαστε αναγκασμένοι να αναθεωρήσουμε προς τα πάνω. Προς τα πολύ πάνω!

Ο λόγος, για τις λύσεις Εικονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας (VR/AR) των οποίων οι παγκόσμιες πωλήσεις, σύμφωνα με έρευνα της IDC, θα εκτοξευτούν στα 160 δισ. δολάρια ως το 2023, την ώρα που οι προβλέψεις της αγοράς για φέτος φτάνουν στα (μόλις) 16,8 δισ… Μ’ άλλα λόγια, μέσα σε τέσσερα χρόνια, το μέγεθός της σχεδόν θα τετραπλασιαστεί, δίνοντας ετήσιο μέσο όρο ανάπτυξης 78,3% (για την πενταετία). Η σχετική έρευνα της αμερικανικής εταιρίας μπορεί να χαρακτηριστεί αντιπροσωπευτική, καθώς κάλυψε 8 γεωγραφικές περιοχές, 12 διαφορετικές βιομηχανίες, 26 case studies και 11 τεχνολογίες.

Γιατί αυτός ο κακός χαμός; Οι ερευνητές θεωρούν πως η τεράστια αύξηση των επενδύσεων τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, οφείλεται κυρίως στην ωρίμανση των σχετικών τεχνολογιών, αλλά ακόμα περισσότερο στην «ωρίμανση» των ίδιων των υποψήφιων χρηστών, που βλέπουν πως οι λύσεις VR/AR μπορούν να κάνουν τη διαφορά σε χρονίζοντα προβλήματά τους. Κι αν θέλετε να δείτε ποιοι κλάδοι είναι οι «μπροστάρηδες» αυτής της ανάπτυξης, οι προβλέψεις της IDC για την περίοδο 2019-2023 φέρνουν πρώτο τον χρηματοοικονομικό (με 133,9%) και δεύτερο τις υποδομές (122,8%), με τις κατασκευές και τον δημόσιο τομέα να ακολουθούν.

Όσο για τις χρήσεις αυτών των όχι και τόσο νέων πια τεχνολογιών (που, όμως, δεν έχουν και τόσο βάθος χρόνους στις πρακτικές εφαρμογές) πρώτη στην εικονική πραγματικότητα δείχνει να είναι η εκπαίδευση / επιμόρφωση, με τα συνεργατικά project, το design, τις πωλήσεις και πλήθος άλλους τομείς να ακολουθούν. Στην επαυξημένη πραγματικότητα τα πράγματα μοιάζουν πιο προχωρημένα, καθώς το AR αξιοποιείται πλέον σε hardware επόμενης γενιάς, λογισμικό και υπηρεσίες «προκειμένου να υπάρξουν ριζικές αλλαγές στις σημερινές επιχειρησιακές διαδικασίες και να αποκτήσουν νέες δυνατότητες στην καθημερινότητά τους οι εργαζόμενοι ‘πρώτης γραμμής’, οι οποίοι ζητούν ‘hands free’ τεχνολογίες».

Στις καθαρά εμπορικές χρήσεις, η μερίδα του λέοντος στις επενδύσεις προβλέπεται να κατευθυνθεί στις κάθε λογής μορφές εκπαίδευσης, στη συντήρηση βιομηχανικού εξοπλισμού και τη λιανική, για πρωτοποριακή παρουσίαση προϊόντων – όμως, τρεις και τέσσερις φορές περισσότερες (θα ξεπεράσουν τα 20 δις δολάρια, το 2023) θα είναι (πάντα κατά την IDC) οι επενδύσεις σε VR Gaming, VR video/feature viewing και AR gaming. Όπως αντιλαμβάνεστε, τα πράγματα δεν είναι παίξε-γέλασε, πια! έχουν σοβαρέψει πολύ και κάτι μου λέει πως μέσα στην επόμενη πενταετία τα games -της τεχνολογίας βοηθούσης- δεν θα έχουν πια καμία σχέση μ’ αυτά που ξέραμε ως τώρα…

Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις επιστημονικές / εκπαιδευτικές δραστηριότητες επαυξημένης πραγματικότητας στο εργαστήριο αλλά και στο πεδίο, τις χρήσεις στον έλεγχο των δημόσιων υποδομών, αλλά και εκείνες στην ιατρική - anatomy diagnostic, ο αγγλικός τίτλος και μπορείτε εύκολα να φανταστείτε τι επανάσταση θα φέρουν στον χώρο της υγείας – ακόμα θυμάμαι την εντύπωση που μου είχε κάνει μια επίδειξη συσκευής Hololens από τη Microsoft, όπου οι γιατροί είχαν κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια τους εκπληκτικές εικόνες από το εσωτερικό του ανθρώπινου σώματος. Κι αυτή ήταν συσκευή πρώτης γενιάς – η δεύτερης μπορεί να κάνει ακόμα πιο ξεχωριστή την εμπειρία και αποτελεσματικότερη τη διάδραση, με την ενσωμάτωση απτικών τεχνικών που μεγιστοποιούν την αίσθηση του (εκπαιδευόμενου, για να πάρουμε μια από τις δημοφιλέστερες εφαρμογές) χρήστη-χειρουργού.

Και ποιος βάζει τα περισσότερα σ’ αυτόν τον αγώνα δρόμου; σχεδόν μαντεύω την ερώτησή σας. Ε, ναι, εκείνος που φανταστήκατε! Η Κίνα προηγείται στις επενδύσεις, λοιπόν, με δεύτερες τις Ηνωμένες Πολιτείες – οι δυο τους καλύπτουν σχεδόν τα τρία τέταρτα της συνολικής δαπάνης, με τη Δυτική Ευρώπη (που, ως τώρα, περιοριζόταν σε ρόλο «φτωχού συγγενή») να χρειάζεται sprint (με ρυθμό πάνω από 100% - 101,1% για την ακρίβεια) τα επόμενα χρόνια, για να μπορέσει να πλησιάσει τους προπορευόμενους και να σώσει (κάπως) την παρτίδα. Θα τα καταφέρει; Για να δούμε – cross my fingers…    

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 
Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image
Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2024 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search