Το ηλεκτρονικό εμπόριο μπήκε για τα καλά στη ζωή μας την περίοδο της «καραντίνας» και όλες οι ενδείξεις είναι πως θα υπάρχει ισχυρή αύξηση των online αγορών τους επόμενους μήνες. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές αλυσίδες υποστηρίζουν πως μέσα σε 2 μήνες «έπιασαν» νούμερα που περίμεναν ότι θα επιτευχθούν μετά από 2 χρόνια!
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες έρευνες, τα νούμερα είναι άκρως ενδιαφέροντα. Για παράδειγμα, η Nielsen υποστηρίζει πως το 22% των Ελλήνων καταναλωτών αγόρασε για πρώτη φορά online την περίοδο της πανδημίας. Επίσης, το ΙΕΛΚΑ αναφέρει ότι πλέον ένας στους δύο Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου πραγματοποιεί συστηματικά online αγορές.
Τα νούμερα είναι άκρως ενδιαφέροντα, όμως, αξίζει να παρατηρήσω το εξής. Σύμφωνα με τα στοιχεία της EE που περιλαμβάνονται στη μελέτη για το δείκτη ψηφιακής οικονομίας DESI, για το 2019 το ποσοστό των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου που έκαναν online αγορές ήταν στο 51%. Το αντίστοιχο ποσοστό στην ΕΕ είναι στο 71% αλλά θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το ποσοστό διείσδυσης του Διαδικτύου στην Ελλάδα είναι στο 74% και στην ΕΕ στο 85%.
Άρα, θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι μισοί Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου είχαν δοκιμάσει ούτως ή άλλως τις online αγορές, απλώς τώρα το κάνουν πιο συστηματικά. Βέβαια, υπάρχει και αυτό το +22%, το οποίο δεν σημαίνει βέβαια ότι το 51% έχει γίνει 73% γιατί αφορά το σύνολο των Ελλήνων καταναλωτών.
Ας πούμε πάντως ότι υπήρξε μία αύξηση της τάξεως των 15 ποσοστιαίων μονάδων. Άρα, στον επόμενο DESI θα είμαστε στο 65%-66% και θα έχουμε πλησιάσει πολύ την Ευρώπη. Αυτό, κατά την άποψη μου, είναι λάθος προσέγγιση. Πολύ απλά, γιατί και στην Ευρώπη υπήρξαν αυξητικές τάσεις και το ποσοστό χρήσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα έχει φθάσει στο 80%.
Ουσιαστικά, αυτό που θέλω να επισημάνω ότι σίγουρα το ηλεκτρονικό εμπόριο ενισχύθηκε σημαντικά στην Ελλάδα. Είναι σίγουρο ότι ακόμη και επιχειρήσεις που δεν είχαν επιδείξει κανένα ενδιαφέρον για τις online πωλήσεις, θα ασχοληθούν πλέον με το ηλεκτρονικό κατάστημά τους. Και σίγουρα οι Έλληνες καταναλωτές θα αγοράζουν περισσότερο και πιο συστηματικά από το Διαδίκτυο.
Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε φθάσει στην Ευρώπη. Έχουμε πλησιάσει μεν, αλλά έχουμε ακόμη πολύ δρόμο. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη, αν θέλουμε το ηλεκτρονικό εμπόριο να πάρει τη θέση που μπορεί μέσα στην ελληνική οικονομία.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]