Επωνύμως…

20 και να καίνε! Οι προβλέψεις της χρονιάς…

Σε λίγες μέρες αλλάζει ο χρόνος και μπαίνουμε στο 2020, το ξέρετε; Ε, και λοιπόν; για νέο το λες τώρα αυτό; σχεδόν σας ακούω να με οικτίρετε. Όλοι ξέρουμε πως αλλάζει ο χρόνος κι ότι ξεκινά μια καινούρια δεκαετία. Εγώ, όμως, το λέω για να σας θυμίσω το έθιμο, τέτοια εποχή, να κοιτάμε τους «καζαμίες», μήπως δούμε κάτι που να μας αρέσει από τα μελλούμενα, ώστε να ευχηθούμε να συμβεί – πού ξέρεις καμιά φορά; Στην Τεχνολογία «καζαμίες», με την πραγματική έννοια του όρου, δεν έχουμε. Από προβλέψεις, όμως, έχουμε άφθονες – να φάνε κι οι κότες, κατά τη λαϊκή ρήση.

Μια από αυτές που μου έκανε εντύπωση, ίσως λόγω του μεγάλου αριθμού προβλέψεων (οι περισσότεροι μαθητευόμενοι μάγοι σταματούν στο πέντε, άντε στο δέκα, ενώ ο συγκεκριμένος φτάνει ως το 20) προέρχεται από τον Βορρά της Ευρώπης, τη νορβηγική Telenor Research, και αιφνιδιάζει με την πρωτοτυπία και την αισιοδοξία της. Όχι επειδή αυτά που λέει δεν στέκουν ή δεν θα γίνουν, αλλά επειδή ο γράφων θεωρεί ότι για τα περισσότερα δεν θα αρκέσει τούτη η χρονιά – θα χρειαστούν περισσότερες αν όχι όλη η δεκαετία, τα ‘20s του 21ου αιώνα…

Άντε να τα δούμε ένα-ένα, λοιπόν, γιατί είναι και πολλά κι ίσως να μη μας χωρέσουν. Πρώτο και καλύτερο το Internet (όχι των Αντικειμένων, αλλά…) των Σωμάτων – οι αισθητήρες με τους οποίους μετράμε τα ζωτικά μας δεδομένα, θα γίνουν πολύ περισσότεροι και δεν θα περιορίζονται πλέον μονάχα στα smart watches, που φοράμε σήμερα – μιλάμε πλέον για «συνδεδεμένους ανθρώπους»…

Οι «Γάμοι τεχνολογιών» είναι η δεύτερη πρόβλεψη που, με απλά λόγια, σημαίνει ότι καθώς οι διάφορες τεχνολογίες ωριμάζουν, έφτασε πλέον η ώρα να δούμε και συνδυασμούς μεταξύ δυο ή και περισσότερων. Στην ίδια λογική, των ωριμότερων δράσεων, θα δούμε και Αποκεντρωμένα Δίκτυα επικοινωνίας, δηλαδή χωρίς κεντρική δομή – πρόσφατο παράδειγμα, η αποκεντρωμένη δικτύωση των διαδηλωτών στο Χονγκ Κονγκ.

Η «καθαρότητα των δεδομένων» είναι σίγουρα πολύ μεγάλο θέμα και έχει επισημανθεί πολλάκις από τους επαΐοντες, καθώς τα μη-ποιοτικά δεδομένα μπορεί στην πράξη να πράγουν fake news... Το υψηλό «κόστος της εμπιστοσύνης» είναι ένα άλλο μεγάλο θέμα – έτσι κι αλλιώς, η εδραίωση της εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και χρηστών ποτέ δεν ήταν κάτι απλό: η αμφιβολία είναι πανταχού παρούσα, πολύ περισσότερο για «δωρεάν» υπηρεσίες.

Το 2020 θα ζήσουμε, κατά τας γραφάς, την απογείωση του e-SIM, λόγω της κατάργησης της λιλιπούτειας πλέον κάρτας SIM και της αντικατάστασής της από αντίστοιχο λογισμικό, τόσο στα καταναλωτικά αγαθά, όσο και στα συστήματα ΙοΤ. Απογείωση αναμένεται και στους σταθμούς ηλεκτροφόρτισης, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει πλέον κατασκευαστής που να μην περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην γκάμα του…

Η τεχνολογία του ύπνου διεκδικεί κι αυτή μερίδιο στην πρωτοπορία, καθώς τα smart watches αντιλαμβάνονται πόσο καλά κοιμόμαστε και προτείνουν λύσεις βελτίωσης. Ο πόλεμος του streaming είναι, επίσης, λογικό και αναμενόμενο να ξεκινήσει κάποια στιγμή, καθώς οι διάφορες πλατφόρμες που διεκδικούν την προσοχή (και τα λεφτά) μας, κατεβαίνουν με  ολοένα καλύτερο περιεχόμενο.

Το ίδιο θα συμβεί και στο χώρο του gaming: η Apple με το Arcade της και η Google με το Stadia έχουν ήδη ξεκινήσει τις αψιμαχίες, αξιοποιώντας κάθε μια διαφορετικούς τρόπους πρόσβασης στους παίκτες, ενώ «παιχνίδι κάνουν» πάντα τα X-box και Playstation… Σ’ έναν άλλο χώρο, η έλλειψη ταλέντων στον χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης όλα δείχνουν πως θα «γεννήσει» την τάση DIY , δηλαδή τη δημιουργία εφαρμογών Αι σχεδόν αυτοματοποιημένα, από έτοιμα Modules.

Η επόμενη, πάντως, τάση είναι αρκετά αμφιλεγόμενη, χωρίς να υπάρχουν εύκολοι τρόποι να την αποτρέψεις: η πρόοδος της τεχνολογίας θα μας φέρει Deepfakes for the masses, δηλαδή «φτιαχτές εικόνες», με διάφορους τρόπους. Οι αντιδράσεις θα είναι πολλές – ανάμεσά τους και οι προσπάθειες περιορισμού των Big Tech που, αργά ή γρήγορα, πρέπει να δείξουν έμπρακτα ότι τηρούν τους κανόνες. Η τάση για μεγαλύτερο έλεγχο θα «πάρει μπάλα» και πολλές από τις δράσεις στον χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης, με στόχο να επικρατήσει το λεγόμενο ethical AI, ενώ μεγάλη διάδοση θα γνωρίσουν τα Ψηφιακά Δίδυμα, όπου οι τεχνικές προσομοίωσης φτάνουν σε άλλο (χρησιμότατο) επίπεδο.

Τα συστήματα προστασίας απέναντι στις απάτες μέσω κινητών τηλεφώνων θα βρουν απροσδόκητο σύμμαχο στα φίλτρα με δυνατότητα Μηχανικής Μάθησης, κοινωνική ένταση -όπως όλα δείχνουν- θα έχουμε για τα δικαιώματα των εργαζομένων στις διάσημες πλατφόρμες (βλέπε Uber, Lyft, Foodora, AirBnB κλπ), η αυξανόμενη οικολογική ευαισθησία πολλών καταναλωτών (σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες τιμές) ίσως ανακόψει τις πωλήσεις smartphones, ενώ το 2020 -κατά την Telenor Research, πάντα- θα φέρει κοντύτερα τόσο τα ταξίδια στο διάστημα, όσο και τη δημιουργία ευρυζωνικών δικτύων και εκεί. Γιατί, καλά τ’ αστέρια, αλλά χωρίς Internet γίνεται;

Καλές γιορτές και καλή χρονιά, αναγνώστες μου! (Ουφ, χωρέσαν και οι 20 προβλέψεις…)             

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Το 5G και οι αλλαγές που θα φέρει στο web

Το 5G ή αλλιώς η 5η γενιά κινητής τηλεφωνίας αρχίζει να είναι μία τεχνολογική εξέλιξη που θα μας απασχολεί όλο και πιο πολύ. Ιδίως όσο θα πλησιάζει η μέρα που θα γίνονται εμπορικά διαθέσιμα τα δίκτυα 5G και στην Ελλάδα.

Όμως, πολλοί αναρωτιούνται τι αλλαγές θα φέρει το 5G σε όσους ασχολούνται με εφαρμογές και υπηρεσίες πάνω από το Web. Το 4G ήταν μία σημαντική αλλαγή, καθώς οι υψηλότερες ταχύτητες που προσέφερε ήταν πρακτικά ο λόγος που τα smartphones έχουν εξελιχθεί σε βασική πληροφοριακή συσκευή μας, με αποτέλεσμα το "mobile first" να είναι ένας από τους σημαντικότερους άξονες οποιασδήποτε web στρατηγικής.

Στο 5G, όμως, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Πολλοί πιστεύουν ότι το 5G δεν είναι τίποτα άλλο από μία τεχνολογία που αυξάνει ακόμη περισσότερο τις ταχύτητες σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Είναι και αυτό, αλλά δεν είναι το χαρακτηριστικό που θα κάνει τη διαφορά, αλλά το εξαιρετικά χαμηλό latency και η δυνατότητα για λειτουργία χιλιάδων συσκευών ταυτόχρονα σε ένα δίκτυο.

Πρακτικά, και τουλάχιστον στα πρώτα χρόνια, οι διαφορές που θα φέρει το 5G θα είναι εξαιρετικά μικρές, πάντα όσον αφορά στις web υπηρεσίες. Και αυτό γιατί καλές οι υψηλότερες ταχύτητες, αλλά δεν νομίζω να πιστεύει κανείς ότι είναι επανάσταση αν «κατεβάζεις» μία ταινία από το Netflix σε 1 λεπτό αντί για 4 λεπτά. Παρεπιμπτόντως, το streaming με 4G μία χαρά είναι αυτή τη στιγμή.

Εκεί που θα αρχίσει το 5G να έχει ενδιαφέρον, είναι με εφαρμογές που θα αξιοποιούν τα άλλα χαρακτηριστικά του. Όσον αφορά το web, πολύς λόγος γίνεται ήδη για το cloud gaming που αναμένεται να είναι από τις πρώτες «καλές» εφαρμογές και υπηρεσίες που θα αξιοποιούν το 5G. Από εκεί και πέρα, όμως, χρειάζεται να κάνουμε αρκετή υπομονή για να δούμε ποιες θα είναι οι εφαρμογές εκείνες που θα κάνουν τη διαφορά στο χώρο του web.  Και συνήθως η «αναστάτωση» ή disruption, δημιουργείται από κάποιον κλάδο είναι εντελώς απροσδόκητο και διαφορετικό από ό,τι περιμένουμε.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Αποτάσσεσαι τους μύθους; Απεταξάμην!

Όλοι μας, λίγο ως πολύ, αγαπάμε τους μύθους – μας αρέσει να ζούμε σ’ έναν κόσμο που τον πλάθουμε κατά το δοκούν, που «βολεύει» την ψυχή μας και κολακεύει τις απόψεις μας. Έτσι είναι τα πράγματα, επειδή έτσι μ’ αρέσει εμένα περισσότερο… Κι ας απέχει αυτό που λέμε παρασάγγας από την αλήθεια – μήπως (εκτός κι αν είναι κάτι εξόφθαλμο) θα κάτσει κανείς να ψάξει τα τι και τα πώς, να βρει στοιχεία και να εντοπίσει γράμματα και γραφές, ώστε να μας διαψεύσει στην πρώτη ευκαιρία; Αποτέλεσμα είναι ο μύθος και η πραγματικότητα συχνά να «μπλέκονται γλυκά» σε τέτοιο σημείο, ώστε να μην ξέρεις πού σταματάει η αλήθεια και πού ξεκινάει το ψέμα – ή ο μύθος, για να το πούμε πιο κομψά…

Τα πεδία εφαρμογής της «μυθοπλασίας» αμέτρητα: από την προσωπική ζωή του καθενός (ξέρεις ποιος είμαι εγώ και τι έκανα στο στρατό, στη δουλειά, στη χούντα, στο Πολυτεχνείο…) και τις σπουδές του (για τα διπλώματα και τα μάστερ δεν χρειάζεται να δώσουμε εδώ συγκεκριμένα παραδείγματα, τα διαβάζουμε σχεδόν καθημερινά στις εφημερίδες, μια ο ένας υπουργός, μια ο άλλος διοικητής…), ως τη θρησκεία (κλασικό πλέον, το παράδειγμα του κρυφού σχολείου κατά την Τουρκοκρατία) και την Ιστορία (που βρίθει «καλών» και «κακών» μύθων). Φυσικά, η Τεχνολογία δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από τον χορό – πολλά τα παραδείγματα, αλλά εξίσου πολλές και οι διαψεύσεις, γιατί εδώ τα πράγματα είναι πολύ πιο σύγχρονα και ο ρεαλισμός (δυστυχώς ή ευτυχώς) είναι μέρος του παιχνιδιού. Συχνά-πυκνά, κάποιος «μεγάλος» αναλαμβάνει μετά λόγου γνώσεως να αποκαταστήσει την αλήθεια και να καταρρίψει διάφορους μύθους, όπως κάνει -για παράδειγμα- η Google που, μέσω του Media Lab της, προσπαθεί να ανασκευάσει τα «κακώς κείμενα», επαναφέροντάς μας (και για δικό της καλό, άλλωστε) στον ορθό δρόμο. Αυτό έκανε πρόσφατα, όταν ασχολήθηκε με τρεις περιπτώσεις «κλασικών» μύθων, που αποτελούν μέρος της «λαϊκής τεχνολογικής σοφίας»

Ο πρώτος μύθος έχει να κάνει με την παραγωγή βίντεο, που όλοι λένε ότι απαιτεί πολύ χρόνο και χρήμα. Κατά την Google, αυτό γινόταν στο παρελθόν, αλλά δεν ισχύει πια σήμερα, όπου -με την πρόοδο της τεχνολογίας και χάρη στο εργαλείο Directors Mix, όλη η δουλειά γίνεται ταχύτερα, ευκολότερα και με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Μάλιστα, με ένα μικρό κλάσμα (μόλις λίγες εκατοντάδες δολάρια) του κόστους για το γύρισμα και την επεξεργασία ενός διαφημιστικού βίντεο με τον παραδοσιακό τρόπο, το εργαλείο μπορεί να δώσει δεκάδες παραλλαγές, ώστε να επιλεγεί εκείνη που αρέσει περισσότερο…

Ο δεύτερος αφορά σε ένα γενικότερο θέμα, την εντύπωση πως όσο πιο πολλά δεδομένα έχουμε στα χέρια μας, τόσο καλύτερο θα είναι το αποτέλεσμα που θέλουμε να πετύχουμε. Οι άνθρωποι του Media Lab φέρνουν το παράδειγμα ενός site, για το οποίο ξέρουμε πόσοι επισκέπτες είδαν ένα βίντεο και για πόση ώρα, πόσοι άλλαξαν γρήγορα σελίδα, ακόμα και πόσοι το εγκατέλειψαν γρήγορα, για να δουν κάτι άλλο. Το ότι έχουμε όλα αυτά τα στοιχεία στη διάθεσή μας, όμως, δεν σημαίνει κι ότι μας είναι χρήσιμα. Κατά τους ειδήμονες στα των ερευνών, η ποιότητα των στοιχείων είναι αυτό που μετράει κι όχι η ποσότητα – όσα θεωρούν χρήσιμα, είναι τι τράβηξε την προσοχή του χρήστη, πώς συμπεριφέρθηκε και ποιά ήταν τα αποτελέσματα. Έτερον ουδέν…

Όσο για τον τρίτο μύθο, όλοι τον γνωρίζουμε και τον έχουμε ακούσει αμέτρητες φορές στις συζητήσεις «μεταξύ τυρού και αχλαδίου», συνηθέστατα από ανθρώπους άσχετους με την τεχνολογία και τις (πραγματικές) επιπτώσεις της, οι οποίοι απλώς εμπιστεύονται (και, δυστυχώς, υπερασπίζονται) οτιδήποτε κινδυνολογικό ακούνε ή διαβάζουν – μιλάμε, βεβαίως, για την άποψη ότι οι «μηχανές» θα έρθουν και, με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Μηχανικής Μάθησης, θα πάρουν τις δουλειές των ανθρώπων. Προφανώς, κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί, πολύ περισσότερο μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια, όπως διατείνονται, κι ο φόβος τους δεν έχει κάποια βάση.

Αυτό που -πιθανότατα, καθώς το μέλλον παραμένει αόρατο- θα συμβεί, είναι εμείς οι άνθρωποι να αναθέσουμε στις μηχανές (που, άλλωστε, εμείς δημιουργήσαμε) τις πιο επικίνδυνες, βαρετές, επαναλαμβανόμενες και σχεδόν «μηχανικές» (τυχαία το λένε, νομίζετε;) εργασίες, κρατώντας για εμάς τις πιο δημιουργικές. Τον χρόνο που θα κερδίσουμε μ’ αυτό τον τρόπο, μπορούμε να τον διαθέσουμε για να σκεφτούμε νέες ιδέες και να κάνουμε ανακαλύψεις ή, απλώς, για να ξεκουραστούμε και να ταξιδέψουμε. Καιρός να «ξεπιστέψουμε» στους μύθους, λοιπόν, ακόμα κι αν είναι κλασικοί…            

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Φτιάξτε το online προφίλ σας

Στην ψηφιακή εποχή, κάθε επιχείρηση κάθε μεγέθους, καλείται να έχει τη δική της online παρουσία. Και αυτό δεν περιλαμβάνει μόνο τη δημιουργία μίας ιστοσελίδας με τα βασικά στοιχεία της επιχείρησης, αλλά και σωστή διαμόρφωση των στοιχείων της σε μία σειρά από άλλες online υπηρεσίες, οι οποίες είναι εξαιρετικά δημοφιλείς και διαμορφώνουν -όλες μαζί- το διαδικτυακό προφίλ μίας επιχείρησης.

Πολλές επιχειρήσεις θεωρούν ότι το να έχουν μία ιστοσελίδα είναι αρκετό. Η πραγματικότητα, όμως, είναι διαφορετική. Πλέον, πρέπει να έχεις παρουσία και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τουλάχιστον στα πιο βασικά, όπως είναι το Facebook, το Instagram και το LinkedIn. Και στο βαθμό που μπορεί κάθε επιχείρηση θα πρέπει να τα παρακολουθεί και να τα ανανεώνει.

Όμως, εξίσου σημαντικό είναι να έχει ενημερωμένο και το προφίλ της στο Google, το οποίο -μην το ξεχνάμε αυτό- είναι η πύλη εισόδου στο Διαδίκτυο για τη συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει όλες οι επιχειρήσεις να σπεύσουν να ενημερώσουν το προφίλ τους μέσω του Google My Business. Ο λόγος είναι απλός: σε μία αναζήτηση είναι εξαιρετικά πρακτικό για τους χρήστες/καταναλωτές να βλέπουν απευθείας όλες τις βασικές πληροφορίες για μία επιχείρηση. Από τη διεύθυνση της πάνω στο χάρτη και τα τηλέφωνα επικοινωνίας, μέχρι φωτογραφίες και ωράριο λειτουργίας.

Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, όλα αυτά μοιάζουν ενδεχομένως φυσιολογικά, αλλά το ίδιο πρέπει να καταλάβουν ότι πρέπει να κάνουν και οι πιο μικρές επιχειρήσεις, ακόμη και ελεύθεροι επαγγελματίες όπως είναι οι γιατροί και οι δικηγόροι. Πλέον, το Διαδίκτυο αποτελεί το μέσο όπου θα σπεύσουν να αναζητήσουν πληροφορίες άπαντες. Η διείσδυση ακόμη και στην Ελλάδα είναι σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, οι χρεώσεις των δεδομένων για πρόσβαση από το smartphone μειώνονται και γενικώς είμαστε έτοιμοι για μία νέα «εκτόξευση» της χρήσης. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει άπαντες να προσαρμοστούν σε αυτά τα νέα δεδομένα. Είτε το θέλουν είτε όχι, η ψηφιακή πραγματικότητα είναι αρκετά διαφορετική και όποιος δεν την ακολουθήσει θα μείνει πίσω. Πολύ πίσω.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

2020: Η χρονιά των μεγάλων ανατροπών

Καθώς έχουμε μπει πια στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση της χρονιάς, ολοένα πυκνώνουν οι προβλέψεις και οι εικασίες, οι μαντείες και οι προσπάθειες ανάγνωσης των οιωνών, σχετικά με το τι μας περιμένει την επόμενη (που επίκειται, βεβαίως – λίγες ημέρες μας χωρίζουν μονάχα από το 2020), όσον αφορά στις εξελίξεις που οι νέες τεχνολογίες φέρνουν στη ζωή μας με ταχύτατο ρυθμό, καθότι εκθετικές και οι ίδιες στην ανάπτυξή τους – μέσα σε ελάχιστο χρόνο πλέον φτάνουν σε επίπεδα διείσδυσης και υιοθέτησης από το κοινό τα οποία οι προηγούμενες τεχνολογίες χρειάζονταν πολλά χρόνια, ίσως και δεκαετίες για να επιτύχουν.

Φυσικά, αυτό ούτε συνηθισμένο είναι, ούτε εύκολο – "χρειάζεται να σπάσεις αυγά για να φτιάξεις ομελέτα", που λέει και η λαϊκή ρήση, κι αυτό ακριβώς εκφράζεται με τις ανατροπές που φέρνει κάθε νέα τεχνολογία σε όσα γνωρίζαμε και κάναμε ως σήμερα, στην καθημερινότητά μας, στη δουλειά και στο σπίτι. Ακριβώς στις ανατροπές που θα μας φέρει το 2020 εστιάζει μια έρευνα της εταιρίας παροχής τεχνολογικών υπηρεσιών ΝΤΤ, που σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας, καθότι δίνει μια συνολική εικόνα του τι μας περιμένει μέσα στη χρονιά, αλλά και στις επόμενες αφού οι τεχνολογίες τις οποίες περιγράφει μάλλον θα είναι μαζί μας για αρκετά χρόνια… Η ΝΤΤ, παρότι αυστραλιανή, συγκέντρωσε στοιχεία από τους πελάτες της ανά τον κόσμο, οπότε η εικόνα είναι παγκόσμια, αν και -προφανώς- με διαφορετικό βαθμό υιοθέτησης από χώρα σε χώρα. Πάμε να δούμε, λοιπόν, ποιες είναι οι πέντε κορυφαίες ανατρεπτικές τεχνολογίες του 2020, όπως τις σχολιάζει ο CTO της ΝΤΤ, Ettienne Reinecke.

Πρώτη και καλύτερη (βλέπε, πιο επιδραστική), το Digital Twinning, το Ψηφιακό Δίδυμο, που είναι αυτό ακριβώς που λέει το όνομά του: το ψηφιακό αποτύπωμα του καθενός μας βάσει των στοιχείων που αφήνουμε πίσω μας ως δεδομένα από τους αισθητήρες που καταγράφουν την παρουσία μας ως το κινητό μας, που κάθε στιγμή δίνει το στίγμα μας. Το μοντέλο που συγκεντρώνει όλα αυτά τα στοιχεία σε πραγματικό χρόνο είναι το ψηφιακό μας δίδυμο και μπορεί να βοηθήσει σε πολλά, από τη μελέτη της αντίδρασης ενός ατόμου σε μια δίαιτα ή θεραπεία, έως τη συμπεριφορά ενός ολόκληρου τμήματος εργοστασίου, αν γίνουν οι Χ ή Υ αλλαγές.

Η δεύτερη ανατρεπτική τεχνολογία είναι πιο περίπλοκη, καθώς έχει να κάνει με την οικοδόμηση εμπιστοσύνης μέσω της ψηφιακής διάδρασης (building trust through digital interactions), που στην πράξη σημαίνει ότι εμπιστευόμαστε όλο και περισσότερο την «έξυπνη μηχανή» με την οποία συν-εργαζόμαστε, για να πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Ο Reinecke δίνει ως παράδειγμα μιας τέτοιας αγαστής συνεργασίας ανθρώπου και μηχανής τη χρήση της εφαρμογής Tone Analyzer σε call centers, σε συνδυασμό με το Watson της ΙΒΜ, η οποία αναλύει σε πραγματικό χρόνο με τη χρήση ΑΙ και μηχανικής μάθησης τον τόνο της φωνής των καλούντων, ώστε ο agent να προσαρμόσει ανάλογα το ύφος του.

Η τρίτη επελαύνουσα τεχνολογία μας ρίχνει σε ακόμα βαθύτερα νερά: με τίτλο Immersive & responsivephygitalspaces (περιβάλλοντα που προσφέρουν στον χρήστη εμβύθιση και διάδραση, σε ελεύθερη μετάφραση – το phygital, προφανώς, από το phy-sical+di-gital) μας εισάγει στη διάδραση του ανθρώπου με το περιβάλλον του, μέσω της εικονικής (VR), της επαυξημένης (AR) και γενικά κάθε μορφή μικτής πραγματικότητας. Έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους κάποιες εντυπωσιακές εφαρμογές στους χώρους της εκπαίδευσης, της βιομηχανίας, της υγείας, αλλά και της ψυχαγωγίας, οι οποίες  αλλάζουν εντελώς ό,τι ξέραμε ως τώρα.

Τα έξυπνα κτήρια (Smart Buildings, κάτι πολύ περισσότερο από τα smart homes, που ήδη γνωρίζουμε) είναι για την ΝΤΤ η τέταρτη μεγάλη ανατρεπτική τεχνολογία, που μάλιστα τη συνδυάζει με τον τεράστιο τομέα του ΙοΤ, αλλά και τους ομιλούντες (δείτε τι γράφαμε γι’ αυτούς την προηγούμενη εβδομάδα) ψηφιακούς βοηθούς. Εδώ ξεπερνάμε πλέον τα ‘σενάρια’, καθώς οι χώροι σ’ αυτά τα κτήρια έχουν τη δική τους «ψυχή», βεβαίως βασισμένη σε ΑΙ, και δρουν τόσο αυτόνομα, όσο και συνεργατικά, με στόχο να κάνουν τη ζωή του χρήστη καλύτερη και αποδοτικότερη.

Η πέμπτη τεχνολογία είναι «προϊόν» της αέναης μάχης ανάμεσα σ’ εμάς, τους χρήστες, και τους hackers που προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποσπάσουν κρίσιμα και προσωπικά δεδομένα μας, προφανώς εκ του πονηρού. Έτσι, η δημιουργία Data Wallets (πορτοφόλια δεδομένων), τα οποία είναι απολύτως προσωπικά και δεόντως προστατευμένα, ίσως δώσουν κάποια ανάσα (η λέξη λύση είναι μάλλον βαριά, για την περίσταση) στο πρόβλημα, καθώς θα επιτρέπουν την πρόσβαση σε κάποια από αυτά τα δεδομένα και μόνο έπειτα από εξουσιοδότηση του κατόχου τους.     

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Μετράει το μέγεθος στην αγορά των digital agencies;

Είναι από τις ερωτήσεις που πάντα έχουν ενδιαφέρον: ποιο είναι το σωστό μέγεθος για μία επιχείρηση; Η απάντηση δεν μπορεί να είναι μία, καθώς εξαρτάται από μία σειρά από παράγοντες και από αυτούς ο πιο βασικός, ενδεχομένως, να είναι ο εξής: ποιος είναι ο σκοπός της δημιουργίας της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Αφορμή για αυτό το σημείωμα, ήταν η συζήτηση που έγινε στο πλαίσιο του Digital Agencies Roundtable που πραγματοποιήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο πρόσφατο eCommerce & Digital Marketing Expo. Η συζήτηση «άναψε» με αφορμή τη διαπίστωση - βάσει των στοιχείων έρευνας που παρουσιάστηκε από τον Γιάννη Τζώρτζο, Αρχισυντάκτη του Web World News, σχετικά με την κατάσταση της ελληνικής αγοράς των digital agencies - ότι οι περισσότερες εγχώριες επιχειρήσεις είναι μικρές. Τόσο από πλευράς αριθμού εργαζομένων όσο και από πλευράς εσόδων. Και όταν έπεσε στη συζήτηση η πρόταση περί συγχώνευσης μικρών επιχειρήσεων, προκειμένου να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, η αντίδραση από πολλά στελέχη από μικρές επιχειρήσεις ήταν έντονη.

Η προσωπική μου άποψη, είναι πως η εγχώρια αγορά των digital agencies δεν διαφοροποιείται από την υπόλοιπη ελληνική οικονομία στο συγκεκριμένο θέμα. Αν δει κανείς τους περισσότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, θα δει να δραστηριοποιούνται ένας τεράστιος αριθμός μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιχειρήσεις που έχουν μέχρι 10 ή 20 άτομα ως εργαζόμενους. Αυτή είναι άλλωστε και η περίφημη «ραχοκοκκαλιά» της ελληνικής οικονομίας.

Μάλιστα, ο τουρισμός, aka η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδος, ίσως να είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Αν προσέξει κανείς, στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων και γενικότερα ο κλάδος είναι εξαιρετικά κατακερματισμένος, με αποτέλεσμα να θεωρείται μεγάλη αλυσίδα ένας όμιλος που διαχειρίζεται 15 και 20 ξενοδοχεία, αριθμός που για τα διεθνή δεδομένα αποδίδεται σε μία μικρή αλυσίδα!

Το μικρό μέγεθος έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα και ένα μεγάλο μειονέκτημα. Το πλεονέκτημα, είναι πως το αποτέλεσμα μπορεί να είναι εξαιρετικής ποιότητας και υπάρχουν εταιρείες μικρού μεγέθους που πραγματικά κάνουν υψηλού επιπέδου δουλειές. Το μειονέκτημα, είναι πως το μικρό μέγεθος δεν βοηθά στην ταχεία ανάπτυξη και στην εξωστρέφεια.

Από την άλλη πλευρά, όμως, το βασικό είναι να ξέρει ο ιδιοκτήτης μίας επιχείρησης τι θέλει. Αν προτιμά να έχει μία μικρή επιχείρηση που βγάζει κάποια καλά κέρδη, αλλά όχι κάτι το φοβερό, τότε μπορεί να παραμείνει «μικρός», γνωρίζοντας βέβαια και τους κινδύνους που υπάρχουν. Αν θέλει, όμως, ανάπτυξη και δραστηριοποίηση εκτός συνόρων, τότε μάλλον θα πρέπει να κοιτάξει συνέργιες και συνεργασίες. Κάτι που επίσης ελλοχεύει κινδύνους και ρίσκα.

Στην ελληνική πραγματικότητα, πάντως, το μεγαλύτερο ρίσκο στις κινήσεις συνεργασίας μεταξύ μικρών επιχειρήσεων δεν είναι άλλο από τη νοοτροπία. Το πρόβλημα, είναι το πως μπορούν να συνεργαστούν δύο επιχειρηματίες κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να κάνουν από κοινού το επόμενο βήμα. Ποιος θα υποχωρήσει και ποιος θα συμβιβαστεί, όταν είναι απαραίτητο, προκειμένου να μπορέσει η κοινή επιχείρηση να πάει μπροστά. Αυτό, στην Ελλάδα είναι κάτι που βλέπουμε πολύ σπάνια και αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Η «ομιλούσα κεφαλή» και άλλες ιστορίες

Πριν από όχι και τόσο πολλά χρόνια, ένα χαρακτηριστικό θέαμα ανάμεσα στους τσιρκολάνους που γύριζαν με τα βαγόνια και τις τέντες τους στην ελληνική επαρχία (συγγνώμη, ‘περιφέρεια’ είναι ο πολιτικά ορθός όρος) ήταν η «ομιλούσα κεφαλή» (ως «ασώματο» τη διέσωσε ο ποιητής στο «Καφενείον, Η Ελλάς») – μ’ άλλα λόγια ένα ανθρώπινο κεφάλι που μίλαγε, άκουγε, απαντούσε, παρότι δεν είχε σώμα (που είχε, βέβαια, έστω και μικρό, αλλά ήταν κρυμμένο μέσα σε ένα κουτί από το οποίο εξείχε μόνο αυτό).

Συνεννόηση με το πλήθος, πάντως, υπήρχε και οι διάλογοι ήταν απολαυστικοί – κατά τις λαϊκές μαρτυρίες… Αχ και να τους είχαμε σήμερα όλους αυτούς που εντυπωσιάζονταν με την κεφαλή, να βλέπανε πώς κάτι πολύ μικρότερο (ένας κοντούλης κύλινδρος ή, άλλες φορές, ένα πιο μακρόστενο σε σχήμα «κουτί») μιλάει, ακούει, ‘σκέφτεται’, απαντάει και ανοίγει διάλογο, όχι μονάχα σε μια, αλλά σε πολλές γλώσσες, μαζί! Κι αν η κεφαλή ανοιγόκλεινε το στόμα και τα μάτια της, σ’ αυτό εδώ ανάβουν φωτάκια που αλλάζουν χρώματα, κατά τις διαθέσεις του…

Οι ψηφιακοί βοηθοί, όπως όλα δείχνουν, ήρθαν για να μείνουν – πολύ περισσότερο που οι σεβαστές Gartner και Accenture θεωρούν με πρόσφατες αναλύσεις τους, πως η «Διαλογική Τεχνητή Νοημοσύνη» (ελεύθερη απόδοση του αγγλοσαξονικού Conversational AI), μ’ άλλα λόγια αυτό που αποτελεί τη βάση για τη λειτουργία του Siri εκ μέρους της Apple, της Alexa εκ μέρους της Amazon και του Virtual Assistant εκ μέρους της Google (για να αναφέρουμε τους γνωστότερους και εμπορικά δημοφιλέστερους εκπροσώπους του είδους) θα γίνει μέσα στον επόμενο χρόνο μια από τις κορυφαίες καθημερινές προτεραιότητες, αρχικά των ανωτέρων στελεχών επιχειρήσεων και, λίγο αργότερα, του καθενός μας. Αψευδής μάρτυρας οι αριθμοί: έρευνα της Gartner έδειξε ότι, ως το 2022, το 70% των υπαλλήλων γραφείου θα επικοινωνεί διαδραστικά με τον δικό του «βοηθό», σε καθημερινή βάση… Ενώ, οι ερευνητές της Accenture συμπληρώνουν πως αυτή η «σχέση» εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της αναζήτησης ξεχωριστών προσωπικών εμπειριών από τον καθένα μας, όχι μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά και επαγγελματικό, ως μέρος κάποιων επιχειρηματικών μοντέλων…

Κι αυτό δεν είναι κάτι πρωτότυπο: πάρα πολλές επιχειρήσεις (δείτε, για παράδειγμα, στις τηλεπικοινωνιακές, στις ενεργειακές ή στις τράπεζες) χρησιμοποιούν bots (το επαγγελματικό αντίστοιχο των «βοηθών») για την επικοινωνία με τους πελάτες τους, αρχικά σε απλή μορφή. Όμως, όσο μεγαλώνει ο κύκλος και πληθαίνουν οι συνομιλητές τόσο περισσότερο μαθαίνουν οι μηχανές και βελτιώνεται η ποιότητα του διαλόγου – οι μηχανές αποκτούν κι αυτές εμπειρία, άρα αντιδρούν καλύτερα, ό,τι κι αν τις ρωτήσεις – οι ερευνητές λένε πως, σε πολλές περιπτώσεις ήδη ξεπερνούν σε ποιότητα απαντήσεων και φυσικότητα φωνής τους agents των call center! Εξ ου και η εσχάτως αυξημένη ζήτηση για προηγμένα bots από επιχειρήσεις και οργανισμούς πολλών και διαφορετικών τομέων. Κάποιοι από αυτούς δεν θα σας περνούσαν καν από το νου: Οι ερευνητές της Accenture ανακάλυψαν, για παράδειγμα, εφαρμογή χρήσης bots σε διάλογο με υπερήλικες, όπου οι μηχανές αναλαμβάνουν να κρατήσουν ‘ζωντανό’ τον διάλογο με τους απόμαχους της ζωής που έχουν απομείνει χωρίς συγγενείς ή φίλους. Θλιβερό μεν, χρήσιμο δε…

Όχι πως δεν υπάρχουν προβλήματα, βεβαίως… Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι και σ’ αυτή την περίπτωση ένα «εργαλείο», δεν είναι άνθρωπος κι ούτε πρέπει να θεωρηθεί ή να υποκριθεί ότι είναι κάτι τέτοιο. Κι επειδή, ως εργαλείο, χρειάζεται τον κατάλληλο προγραμματισμό, για να αποδώσει στη χρήση που θα του ορίσουμε, «μ’ όποιον δάσκαλο καθίσει, τέτοια γράμματα θα μάθει»: Το αποτέλεσμα της μηχανικής μάθησης μπορεί να έχει ρατσιστικές ή θρησκευτικές αποχρώσεις και η μηχανή μπορεί να αποδειχθεί ότι δεν είναι ο «σοφός παντογνώστης» - κάνει λάθη (ακόμα και επικίνδυνα για τη ζωή του χρήστη), ίσως ξέρει πολύ λιγότερα απ’ όσα θα χρειαζόταν κανείς. Όταν ανοίγεις νέους δρόμους, δεν είναι υποχρεωτικό πως θα τρέχεις κιόλας… Η απόσταση που διανύθηκε από τη  εποχή της «ασώματης κεφαλής» ως τις μέρες μας είναι ήδη πολύ μεγάλη – απλώς δεν φτάσαμε ακόμα στο τέρμα, από πλευράς ουσίας, περιεχομένου και εφαρμογών, αν τελικά υπάρχει τέρμα…

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Αναζητώντας την original Black Friday

Περίοδος Black Friday, αποφάσισα να ασχοληθώ και εγώ με το συγκεκριμένο θέμα. Αν και η προσωπική άποψη μου είναι πως θα ήθελα να δω την original Black Friday.

Για όσους δεν το ξέρουν, η Black Friday είναι μία ημέρα... Την επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών που γιορτάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες την τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου. Η Black Friday, στο όχι πολύ μακρινό παρελθόν, διαρκούσε μία ημέρα. Και αφορούσε αποκλειστικά τα φυσικά καταστήματα. Για τα online καταστήματα υπάρχει η Cyber Monday, που είναι η προσεχής Δευτέρα.

Στην original Black Friday δεν κάνεις κράτηση online τρεις ημέρες πιο πριν. Ούτε ξεκινούν οι εκπτώσεις μία εβδομάδα νωρίτερα και σταματούν μία εβδομάδα αργότερα. Αλλιώς, θα μπορούσε να τη λένε και αυτή μία περίοδο εκπτώσεων και να τελείωνε το παραμύθι.

Όμως, η «μαγεία» της Black Friday είναι ακριβώς ότι διαρκεί μία ημέρα. Πρέπει να πας να στηθείς στην ουρά, να δεις αν θα προλάβεις να πάρεις αυτό που ψάχνεις, να έρθεις σε επαφή με τον κόσμο γύρω σου που έχει την ίδια αγωνία. Συν το ότι οι προσφορές είναι πραγματικές προσφορές. Ήτοι εκπτώσεις της τάξεως του 70%. Για να κλαίει με μαύρο δάκρυ ο καταστηματάρχης, ο οποίος από την άλλη πλευρά βρίσκει μία ευκαιρία να αδειάσει την αποθήκη του από προϊόντα που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση, επειδή είναι ακριβά.

Αυτή είναι άλλωστε και η έννοια του Black Friday. Να «ξεστοκάρεις» πριν ξεκινήσει η χριστουγεννιάτικη περίοδος, όπου οι αγορές φθάνουν στο ζενίθ τους κάθε χρονιά.

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που συμβαίνει με τη Black Friday αποτελεί μία σαφή ένδειξη των αλλαγών στην καταναλωτική συνήθεια και των Ελλήνων, αν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι το Διαδίκτυο είναι το βασικό μέσο ενημέρωσης για τις προσφορές που θα «τρέξουν» -ή καλύτερα «τρέχουν» ήδη- τα εγχώρια καταστήματα.

Και υπάρχουν ορισμένες καλές προσφορές, αν και σε γενικές γραμμές δεν μπορούμε να μιλάμε για ξεπούλημα. Αλλά σε κάθε περίπτωση, αν ήθελα να «γιορτάσω» το Black Friday, θα ήθελα να πάω και να στηθώ στην ουρά και να το «απολαύσω», αντί να κάνω τις παραγγελίες μου από την πολυθρόνα του σπιτιού μου.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Προεόρτιες σκέψεις, αγορές εν όψει

Λίγες μέρες μείνανε μονάχα ως την έναρξη της εορταστικής αγοραστικής περιόδου και το σκηνικό στήνεται πυρετωδώς: τι μαύρες Παρασκευές έχουμε μπροστά μας, τι cyber weeks, τι κόκκινα Χριστούγεννα, τι πράσινες Πρωτοχρονιές, όλα τα χρώματα παίζουν – βάλε, κόσμε! Η χαρά της αγοράς είναι αυτή που μένει και μετράει - αν και κάποιοι επιμένουν πως έχει αρχίσει να ξεθωριάζει κι αυτή, πέφτοντας θύμα του χρόνιου καταναλωτισμού…

Ίσως γιατί και οι ίδιες οι αγορές χρόνο με το χρόνο αλλάζουν… Τις τελευταίες ημέρες ακούσαμε πολλά σε συνέδρια και παρουσιάσεις σχετικά μ’ αυτό το θέμα, που ενισχύουν την αρχική εντύπωση: δεδομένα – ψώνια, σημειώσατε 1! Τα πάντα γύρω μας, όσα κάνουμε αλλά κι όσα δεν κάνουμε, αναλύονται πολλές φορές και σε πολλαπλά επίπεδα. Κάθε χτύπημα πλήκτρου, κάθε κλικ, κάθε πέρασμα της κάρτας στο POS, κάθε ανάγνωση QRCode, δίνουν με την κατάλληλη ανάλυση «αρμοδίως» πλήθος πληροφορίες για την καταναλωτική μας συμπεριφορά και τις αγοραστικές μας συνήθειες. Πάνω στις οποίες, βεβαίως, θα βασιστούν αποφάσεις, θα γίνουν εφαρμογές και θα υλοποιηθούν στρατηγικές εκ μέρους της αγοράς, που -αυτός είναι, άλλωστε, ο ρόλος της στο παιχνίδι- προσπαθεί αενάως να δελεάσει τους καταναλωτές, πείθοντάς τους να αγοράσουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες.

Ο τρόπος των αγορών, που επίσης παίζει σημαντικό ρόλο, έχει μεταβληθεί κι αυτός, καθώς οι νέες δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία αλλάζουν τις συνήθειές μας! Το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει συνεχώς έδαφος κι αυτό που επικρατεί ακόμα και στη χώρα μας, είναι ο ανάμικτος τρόπος αγορών: βλέπεις κάτι σε ένα κατάστημα, το δοκιμάζεις (ειδικά αν είναι ρούχο ή παπούτσι) και μετά αγοράζεις online, αξιοποιώντας ενδεχομένως και κάποιες μικρές εκπτώσεις που μερικές φορές υπάρχουν. Συχνά, όμως, γίνεται και το ανάποδο: κάνεις την έρευνά σου online (πχ. όταν θέλεις να αγοράσεις κάτι μεγάλο, όπως ένα αυτοκίνητο) και μετά περνάς από την έκθεση για μια τελευταία ματιά (και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, για το απαραίτητο test drive) πριν από την αγορά.

Βεβαίως, εντυπωσιακό στοιχείο σε όλα αυτά είναι η αλματώδης άνοδος της χρήσης του κινητού τηλεφώνου –‘mobile first’ επιμένουν οι ειδήμονες και οι ερευνητές, με δεδομένο ότι η πρόσβαση στο Internet γίνεται πλέον κατά ποσοστό 80% από smartphones, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari- εξ ου και η ανάγκη διαφορετικής προσέγγισης των καταναλωτών εκ μέρους της αγοράς. Για παράδειγμα, οι ιστοσελίδες που βλέπει ο χρήστης πρέπει να ευνοούν με τη φιλικότητά τους (κι αυτό δεν είναι το μόνο – μεγαλύτερο ή μικρότερο ρόλο παίζουν πολλοί ακόμα παράγοντες) την προσέλκυση πελατών, όχι να την εμποδίζουν… Κι όπως είναι ευνόητο, οι νέοι (master της τεχνολογίας, έτσι κι αλλιώς) αγοράζουν πολύ περισσότερο από τους μεγαλύτερους σε ηλικία (για την ακρίβεια, τρεισήμισι φορές περισσότερο, όπως αποκαλύπτουν οι έρευνες) μέσω των νέων καναλιών, όσο το επιτρέπει βεβαίως το budget τους.

Όμως, η αγοραστική συμπεριφορά των νέων, που ανήκουν στη λεγόμενη Generation Z, έχει και άλλα, ποιοτικά κριτήρια που τη διαφοροποιούν από το παρελθόν: οι επιλογές τους επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τους φίλους τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από το YouTube, από τους influencers (αν και όχι τόσο πολύ, πια…), από τις έξυπνες τεχνολογικές υλοποιήσεις, τα νέα μέσα με τα οποία εκφράζεται μια διαφήμιση. Το εμπόρευμα δεν τραβάει πια τον υποψήφιο αγοραστή (pull), αλλά φτάνει σ’ αυτόν μέσω του κινητού του (push), όπου κι αν βρίσκεται.

Μάλιστα, στις Ηνωμένες Πολιτείες (απ’ όπου ξεκινούν οι περισσότερες νέες τάσεις σε θέματα τεχνολογίας) οι πανταχού παρόντες ψηφιακοί βοηθοί (ένα στα δυο αμερικάνικα σπίτια διαθέτει τουλάχιστον έναν digital assistant!) βοηθούν και στις αγορές: ‘Alexa, βρες μου πού πουλάνε κόκκινες κάλτσες με άσπρα ελαφάκια’ – μέσα σε δευτερόλεπτα, τις βρίσκει. Εντυπωσιακό μεν, ελαφρώς ανησυχητικό δε, αν σκεφτούμε την επιρροή που μπορεί να ασκούν ιδιαίτερα στα νεότερους οι βοηθοί, με τους οποίους μεγαλώνουν μαζί και σχεδόν τους θεωρούν μέλη της οικογένειας…

Όποιος κι αν είναι ο τρόπος πώλησης, πάντως, αυτό που δείχνει να μετράει όλο και περισσότερο και στο οποίο δίνει μεγάλη σημασία πλέον η αγορά, είναι η εμπειρία του πελάτη, το «ταξίδι», καθώς -αν το τελικό πρόσημο είναι θετικό- θα τον κρατήσει κοντά στο brand και θα τον ξαναφέρει πίσω, για νέες αγορές.

Καλά ψώνια, λοιπόν!  

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 

Back to basics

Ένα από τα πιο αγαπημένα μου χαρακτηριστικά της Ελλάδας είναι πως αυτή η χώρα δεν σταματά να σε εκπλήσσει. Γιατί, δεν μπορείς να μην αισθανθείς έκπληξη, όταν ακούς ότι εν έτει 2019, σε μία χώρα με έξαρση του τουριστικού ρεύματος τα τελευταία 6-7 χρόνια, υπάρχει ξενοδοχείο -5 αστέρων παρακαλώ- σε μεγάλο τουριστικό προορισμό της χώρας που δεν έχει δική του ιστοσελίδα. Ή για την ακρίβεια, η ιστοσελίδα του σε παρέπεμπε στο site μεγάλου tour operator που έκλεισε πρόσφατα.

Το θέμα δεν είναι μόνο ότι το συγκεκριμένο ξενοδοχείο είχε εμπιστευτεί πλήρως το μέλλον του με έναν tour operator. Αυτό το λέει κάποιος και επιχειρηματικό ρίσκο, ή «βόλεμα», σε πολλές περιπτώσεις. Το ζήτημα είναι πως υπάρχει ξενοδόχος -και δυστυχώς δεν είναι ο μόνος- που δεν έχει καταλάβει πόσο έχει αλλάξει ο κλάδος που δραστηριοποιείται. Ο τουρισμός είναι από τους κλάδους όπου ο μετασχηματισμός είναι τεράστιος, πολύ απλά γιατί οι ψηφιακές τεχνολογίες έδωσαν τη δυνατότητα επιλογών στους καταναλωτές. Πλέον, είναι πολύ εύκολο να κλείσεις εισιτήρια και διαμονή μέσω Internet, ενώ και όταν πας στον προορισμό σου, το smartphone μπορεί να σε βοηθήσει να κινηθείς καλύτερα από το να είχες έναν μέτριο ξεναγό - αν και ο καλός ξεναγός θα σου δώσει το κάτι παραπάνω που δεν μπορεί ακόμη να δώσει η τεχνολογία αν και η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει και εδώ την κατάσταση.

Είναι πραγματικά απίστευτο ότι κάποιος που κινείται στο χώρο του τουρισμού δεν μπορεί να καταλάβει τη σημασία της διαδικτυακής παρουσίας. Πρακτικά, είμαστε back to basics, κάτι που ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις. Πολύ απλά, εν έτει 2019 δεν νοείται επιχείρηση να μην έχει τη δική της παρουσία στο Διαδίκτυο. Τουλάχιστον αυτό. Πόσο μεγάλη ή μικρή θα είναι η παρουσία, είναι μία άλλη συζήτηση, που έχει σχέση με τη στρατηγική της και κατά πόσον θα αξιοποιεί τα ψηφιακά μέσα. Προσοχή: το θέμα δεν είναι αν θα αξιοποιεί τα ψηφιακά μέσα αλλά σε τι βαθμό θα το κάνει.

Δεν νοείται να μην έχεις ψηφιακή στρατηγική όταν το Διαδίκτυο εξελίσσεται σε βασικό κανάλι πωλήσεων και εξυπηρέτησης. Δεν νοείται να μην έχεις παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτά είναι πλέον τα basics, αν και πολλοί θα πουν ότι ήταν τα basics πριν από μία 5ετία. Σήμερα, τα basics περιλαμβάνουν πολύ περισσότερα από μία ιστοσελίδα και ένα Facebook page και επεκτείνονται στο χώρο του digital marketing και των online καναλιών πώλησης και εξυπηρέτησης. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους όλες οι εταιρείες.

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2024 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search