Το ηλεκτρονικό εμπόριο «εκτοξεύτηκε» κατά τη διάρκεια των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού. Το Πλαίσιο μιλά για δεκαπλασιασμό των παραγγελιών, ο Κωτσόβολος κάνει λόγο για μία διαρκή Black Friday όσον αφορά τον όγκο των παραγγελιών. Γενικότερα, έγινε ένας… χαμός στα online καταστήματα. Όπως έγινε… χαμός και στις εταιρείες ταχυμεταφορών, οι οποίες, σε πολλές περιπτώσεις, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν.
Το γεγονός ότι δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν δεν είναι παράλογο. Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την άνοδο που υπήρξε. Ούτε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα έκανε τόσο γρήγορα βήματα προς τα εμπρός, όσον αφορά στην αύξηση των online παραγγελιών. Γιατί η αύξηση συνεχίζει να υφίσταται. Αλλά η πραγματικότητα είναι πως υπήρξαν παραπάνω του αποδεκτού περιπτώσεις, όπου δεν υπήρξε μία μικρή καθυστέρηση στην παράδοση, αλλά μία εμπειρία που ήταν απίστευτα κακή για τον πελάτη.
Πολλά έχουν γραφτεί για το θέμα, αλλά έχω την αίσθηση ότι οι περισσότεροι θεωρούμε ότι το πρόβλημα ήταν στο «last mile». Δηλαδή, όταν έφθανε το δέμα στο τοπικό υποκατάστημα προκειμένου να δοθεί στον courier προς παράδοση στον πελάτη. Και μπορεί να υπήρξαν αρκετά παρατράγουδα με τα… σημειώματα, όμως, τελικά αρχίζει να φαίνεται ότι το πραγματικό πρόβλημα δεν ήταν στο last mile. Το πραγματικό πρόβλημα ήταν στα κεντρικά hubs διανομής των μεγάλων εταιρειών ταχυμεταφορών. Εκεί «κολλούσε» η παραγγελία και όχι στο υποκατάστημα.
Έχω δει υποκαταστήματα εταιρείας ταχυμεταφορών το πρωί με τα δέματα να έχουν καταλάβει το μισό πεζοδρόμιο, σε σημείο που αναρωτιόσουν τι θα κάνουν οι άνθρωποι. Και έχω δει το ίδιο υποκατάστημα το βράδυ να έχει διώξει όλα τα δέματα.
Παρακολουθώντας την πορεία των παραγγελιών που είχαν κάνει εγώ, είχα δει ότι η παραγγελία μου έφθανε μεν γρήγορα από το e-shop στο hub, αλλά εκεί μπορεί να έμενε για αρκετές ημέρες. Από τη στιγμή που έφθανε στο υποκατάστημα, ήξερα ότι την επόμενη ημέρα στη χειρότερη περίπτωση θα την είχα στα χέρια μου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, σε πολλά hubs η κατάσταση ήταν δραματική. Σε σημείο που αλυσίδες που ζητούσαν να πάρουν πίσω τις παραγγελίες που είχε αναλάβει να διεκπεραιώσει η Χ εταιρεία ταχυμεταφορών, λάμβαναν την απάντηση ότι δεν ξέρουν που είναι.
Γενικώς, η κατάσταση αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολη και εκεί είναι που πρέπει να δοθούν λύσεις. Εκεί είναι που πρέπει να δημιουργηθούν υποδομές τέτοιες που να είναι σε θέση να ανταποκριθούν σε μία νέα μεγάλη αύξηση των παραγγελιών. Και ενδεχομένως η επόμενη Black Friday να είναι και η επόμενη μεγάλη πρόκληση. Μία πρόκληση που αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]