Πριν προλάβει καλά-καλά να «στεγνώσει το μελάνι» (που λέει ο λόγος, βεβαίως, καθότι χαρτί και μελάνι έχουν ξεπεραστεί πλέον στην online εποχή μας, όμως η έκφραση παραείναι καλή για να την ξεχάσουμε…) στα όσα γράφαμε σχετικά με τις ανατροπές που φέρνει το 5G (και, σχετικά σύντομα, το 6G) στην αγορά των τηλεπικοινωνιών και ειδικότερα στις σχέσεις μεταξύ παρόχων και χρηστών, ήρθαν οι πρώτες επίσημες ανακοινώσεις να επιβεβαιώσουν του λόγου το αληθές: η Vodafone Γερμανίας δημοσιοποίησε τη συμφωνία της με τη Lufthansa με στόχο τη δημιουργία ενός ιδιωτικού και ανεξάρτητου τηλεπικοινωνιακού δικτύου 5G για λογαριασμό της γερμανικής αεροπορικής εταιρίας.
Η Vodafone αξιοποίησε φάσμα στην ιδιοκτησία της Lufthansa, λειτουργώντας απλώς ως service & technology partner, με στόχο -σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση- «να διευκολύνουμε τη βιομηχανία μας να κερδίσει μια διεθνώς κορυφαία θέση στο μέλλον», καθώς… «όσοι εστιάζουν σήμερα στις νέες τεχνολογίες, θα βρίσκονται αύριο στην πρωτοπορία».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και σημασία έχουν, εκτός από τη σχέση των δυο μερών, τόσο η χωροθεσία του νέου ιδιωτικού δικτύου, όσο και ο σκοπός για τον οποίο στήνεται – στην ανακοίνωση περιγράφονται και τα δυο. Ως προς το πρώτο, το νέο 5G δίκτυο έχει ως αποστολή να καλύψει με την τελευταία λέξη της τηλεπικοινωνιακής τεχνολογίας ένα γιγαντιαίο (και το εννοούμε – η έκτασή του φτάνει τα 8,5 στρέμματα!) υπόστεγο, στην τεχνική βάση της εταιρίας, στο αεροδρόμιο του Αμβούργου, το οποίο μπορεί να δεχτεί στο εσωτερικό του ως και τέσσερα μεγάλα αεροσκάφη.
Και, σαν αυτό να μην ήταν από μόνο του αρκετό, οι τεράστιες δυνατότητες του 5G (κυρίως από πλευράς ταχύτητας και απόκρισης – πάνω από 1 Gbps και κάτω από 10 milliseconds, αντίστοιχα) ήδη αξιοποιούνται στην πράξη καθώς η τρίμηνη πιλοτική φάση ολοκληρώθηκε με απόλυτη επιτυχία, από τους μηχανικούς της Lufthansa που, με τη βοήθεια συσκευών επαυξημένης πραγματικότητας (AR), έχουν πλέον στη διάθεσή τους τρισδιάστατες would-be εικόνες από το εσωτερικό των αεροσκαφών, στα οποία εργάζονται. Με τη βοήθειά τους και τη χρήση «συνεργατικών βιντεο-λειτουργιών» μπορούν να ελέγχουν ανά πάσα στιγμή τη σωστή θέση κάθε εξαρτήματος και να συντονίζονται σε πραγματικό χρόνο με τους σχεδιαστές και τα τοπικά εργαστήρια κατασκευής τους, ώστε να διασφαλιστεί το αρτιότερο δυνατό αποτέλεσμα…
Πέρα από το πρωτοποριακό της 5G εφαρμογής, η ίδια ανακοίνωση δίνει και άλλες χρήσιμες πληροφορίες, κάνοντας λόγο για τη δυνατότητα της Vodafone να ρυθμίζει -καθότι πρόκειται για ιδιωτικό και μάλιστα ειδικού σκοπού δίκτυο- μικρομετρικά τις βασικές παραμέτρους λειτουργίας του, όπως πχ. την ταχύτητα (uplink – downlink) ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες, συμπληρώνοντας πως αυτή η επιτυχία θα ανοίξει το δρόμο για επέκταση των ιδιωτικών δικτύων της Lufthansa και σε άλλες μονάδες της, με κυριότερη πρόκληση τη διαρκή συντήρηση του τεράστιου στόλου των αεροσκαφών της, που πλέον ξεπερνούν τα 300.
Όπως λέγαμε και πριν από μερικές εβδομάδες, από αυτή τη στήλη, οι ανατροπές που φέρνει το 5G είναι όχι μόνο σημαντικές, αλλά και απρόβλεπτες, με τους παρόχους να αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις από την πλευρά εν δυνάμει αντιπάλων τους, που σήμερα τυγχάνουν απλώς μέλη του ίδιου ευρύτερου οικοσυστήματος, αλλά και τους ίδιους να βρίσκονται μπροστά σε μεγάλες ευκαιρίες μετεξέλιξης και αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών τους. Τα ιδιωτικά δίκτυα για λογαριασμό μεγάλων επιχειρήσεων και οργανισμών, όπου μπορούν να παίξουν το ρόλο του έμπιστου και έμπειρου υλοποιητή (έστω κι αν το φάσμα, πάνω στο οποίο θα λειτουργούν οι υπηρεσίες, δεν τους ανήκει) είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα της μορφής των πραγμάτων που θα έλθουν…
Μια άλλη περίπτωση, για την οποία διαβάσαμε πρόσφατα, είναι και η παροχή υπηρεσιών Connectivity-as-a-Service, είτε σε 4G είτε σε 5G, τόσο από τους παραδοσιακούς παρόχους, όσο και από «συγγενείς» εταιρίες, με τους ρόλους του παρόχου και του integrator να «μπερδεύονται γλυκά», κατά περίπτωση και πάντα ανάλογα με τις ανάγκες που καλούνται να καλύψουν. Κάτι που ισχύει ιδιαίτερα και μετ’ επιτάσεως, στην εποχή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού των πάντων, αλλά και της μετάλλαξης των παραδοσιακών εργοστασίων και βιομηχανικών εγκαταστάσεων σε εξελιγμένα και προσαρμοσμένα στην εποχή μας, smart factories.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]