Είναι μία από τις ιστορίες που κυκλοφορούν στους δημοσιογραφικούς κύκλους και δεν ξέρεις πόσο έχουν βάση, τελικώς. Διευθύνων σύμβουλος και βασικός μέτοχος μεγάλης -πολύ μεγάλης- αλυσίδας στο χώρο του λιανεμπορίου ερωτάται αν η εταιρεία του ασχολείται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της. Η απάντηση είναι εκπληκτική: «Φυσικά, έχουμε δημιουργήσει ηλεκτρονικό κατάστημα».
Σε οποιοδήποτε άλλη χώρα, η απάντηση αυτή θα μπορούσε να προκαλέσει γέλιο. Στην Ελλάδα, όμως, δεν συμβαίνει αυτό. Γιατί πολλοί επιχειρηματίες και μεγαλοστελέχη δείχνουν να μην έχουν κατανοήσει τι σημαίνει ψηφιακός μετασχηματισμός. Και πόσο γρήγορα έρχονται οι αλλαγές και διαμορφώνουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Πλέον, είναι εξαιρετικά εύκολο από το ζενίθ να φθάσεις στο ναδίρ, σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό, είναι πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι… ψηφιακός. Δηλαδή, δεν μετασχηματίζεσαι αν αρχίζεις να χρησιμοποιείς ψηφιακά εργαλεία στην επιχείρηση σου. Το Excel είναι μία πολύ καλή εφαρμογή, αλλά δεν είναι το εργαλείο εκείνο που θα σου επιτρέψει να κάνεις το επόμενο βήμα και να αξιοποιήσεις τα δεδομένα που έχεις, προκειμένου να βελτιώσεις τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, να έχεις καλύτερη εξυπηρέτηση και να μειώσεις το κόστος στην εφοδιαστικής αλυσίδα σου.
Το κλειδί είναι η αλλαγή νοοτροπίας. Από όλους τους εργαζόμενους είτε βρίσκονται στα υψηλότερα στρώματα της επιχειρηματικής πυραμίδας είτε στα χαμηλότερα. Μία επιχείρηση θα πρέπει να επανεκπαιδεύσει τους ανθρώπους της, να τους δώσει τη δυνατότητα να καταλάβουν τις αλλαγές που υπάρχουν, να προσαρμοστούν σε αυτές και να τις αξιοποιήσουν. Αλλά θα πρέπει και οι εργαζόμενοι να καταλάβουν ότι πρέπει να αλλάξουν. Το "μοντέλο" αυτή τη δουλειά ξέρω να κάνω και δεν πρόκειται να κάνω κάτι άλλο, είναι πλέον ξεπερασμένο. Είτε μας αρέσει είτε όχι.
Αυτό που έχει ενδιαφέρον, είναι ότι οι εργαζόμενοι ως καταναλωτές προσαρμόζονται πιο γρήγορα στα νέα δεδομένα, χρησιμοποιούν νέα εργαλεία και υπηρεσίες και αλλάζουν συνήθειες. Είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις εργαζόμενους σε μία τράπεζα να χρησιμοποιούν το smartphone για να καλέσουν ταξί ή για να παραγγείλουν φαγητό, αλλά όταν τους λένε ότι το τραπεζικό κατάστημα θα πρέπει να αλλάξει και να γίνει πιο ψηφιακό, απαντάνε ότι αυτό είναι λάθος και όλα αυτά «θα μας πάρουν τη δουλειά». Γενικώς, η αίσθηση που υπάρχει, είναι πως οι αλλαγές είναι για τους άλλους κλάδους και όχι για το δικό μας...
Το ίδιο συμβαίνει και στο λιανεμπόριο. Το Διαδίκτυο έχει αλλάξει τον τρόπο που αγοράζουμε προϊόντα και υπηρεσίες, όμως πολλές επιχειρήσεις λιανικής δε δείχνουν καμία διάθεση να το καταλάβουν και να κοιτάξουν προς αυτή την κατεύθυνση. Και το κυριότερο, δεν προσπαθούν να βρουν νέα μοντέλα που θα τους βοηθήσουν να είναι περισσότερο ανταγωνιστικές και παραγωγικές. Αντίθετα, υποστηρίζουν ότι τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει και η επιτυχημένη πορεία τους θα συνεχιστεί για πάντα. Αρκεί να αποκτήσουν ένα e-shop, το οποίο, μάλιστα, θεωρούν ότι είναι λιγότερο σημαντικό από ένα οποιοδήποτε κατάστημά τους. Και όχι ένα νέο και διαφορετικό κανάλι πωλήσεων.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]