Μία ενδιαφέρουσα είδηση που είδαμε την περασμένη εβδομάδα, ήταν η ανακοίνωση των ΕΛΤΑ ότι στις εγκαταστάσεις του ομίλου στο Κρυονέρι Αττικής, άρχισε να λειτουργεί η νέα ρομποτική και πλήρως ψηφιακή εγκατάσταση διαλογής αντικειμένων. Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «πρόκειται για ένα σύστημα - το πρώτο της κατηγορίας του στην Ευρώπη - που αξιοποιεί τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για τη διαχείριση των αντικειμένων με υπέρ-υψηλή ταχύτητα και ασφάλεια».
Το video που συνοδεύει την ανακοίνωση είναι αρκετά εντυπωσιακό και ειλικρινά σε κάνει να αναρωτιέσαι κατά πόσο περνάμε σε μία νέα εποχή στο χώρο των ταχυμεταφορών. Αν διαβάζοντας τον τίτλο περιμένατε να δείτε ρομπότ όπως αυτά που βλέπετε στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, μάλλον θα απογοητευτήκατε. Όμως, και αυτά τα μικρού μεγέθους αυτοκινούμενα οχήματα που χρησιμοποιούνται στη συγκεκριμένη εγκατάσταση ανήκουν στην κατηγορία των ρομπότ. Και θα δούμε πολύ περισσότερες αντίστοιχες λύσεις και… ρομπότ να χρησιμοποιούνται σε διάφορους κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των ταχυμεταφορών τα επόμενα χρόνια.
Το κλειδί, όμως, είναι οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης. Οι εφαρμογές της ΑΙ δεν αφορούν ανθρωπόμορφα ρομπότ που... θέλουν να κατακτήσουν τον κόσμο, ή έστω να καταργήσουν θέσεις εργασίας. Προορίζονται για να αναλάβουν να αυτοματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες εργασίες και να τις κάνουν πιο γρήγορα, επιτρέποντας στους ανθρώπους να ασχοληθούν με άλλες, που χρειάζονται το ανθρώπινο μυαλό και την κρίση του και απαιτούν από αυτούς/ές που τις διεκπεραιώνουν να κάνουν επιλογές και αποφάσεις.
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, είναι η δυνατότητα να κάνει κανείς πράγματα πολύ πιο γρήγορα. Στον τομέα των ταχυμεταφορών, αυτό είναι κλειδί, ιδίως αν μιλάμε για τομείς όπως είναι οι αποθήκες και η διαχείριση δεμάτων και φακέλων.
Αν έδειξε κάτι η πανδημία και η «εκτόξευση» των online παραγγελιών, ήταν η ανάγκη για καλύτερα διαχειριζόμενους χώρους αποθήκευσης και βελτίωση στη διαχείριση των εισερχόμενων και των εξερχόμενων παραγγελιών. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν ήταν στο last mile, αλλά στις αποθήκες. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι απλά οι εταιρείες πρέπει να επενδύσουν σε μεγαλύτερες αποθήκες. Αυτό μπορεί μεν να είναι απαραίτητο, αλλά απαιτείται να υπάρξει και μεγαλύτερη αυτοματοποίηση.
Τα ΕΛΤΑ είναι μία πρώτη περίπτωση που γίνεται χρήση ενός τέτοιου συστήματος. Όμως και αρκετές από τις μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου επενδύουν στην αυτοματοποίηση των αποθηκών τους. Αφενός για να εκμεταλλευτούν καλύτερα τους χώρους που διαθέτουν και αφετέρου για να μπορέσουν να βελτιώσουν τους χρόνους απόκρισης και διεκπεραίωσης των παραγγελιών.
Η πρόκληση είναι μεγάλη, αλλά η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει σε αυτή την κατεύθυνση. Όπως και τα ρομπότ. Και δεν αποκλείεται να αποδειχθεί πως οι ταχυμεταφορές και τα logistics θα είναι, τελικά, από τους πρώτους κλάδους που θα δούμε το ΑΙ να κάνει πραγματικά τη διαφορά. Ακόμη και στην Ελλάδα.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]