Ναι, το έχουμε ξαναπεί και το έχουμε ξαναγράψει! Πόσες φορές; Πολλές, πάρα πολλές! Ο οικοδεσπότης σας πιστεύει ακράδαντα στην παλιά, σοφή ρήση πως «η επανάληψη είναι ‘μητέρα’ της μάθησης» και -στη συγκεκριμένη περίπτωση- η ευαισθητοποίηση όλων μας μπορεί να αποδειχτεί σωτήρια.
Όχι πως οι κυβερνο-απειλές, που λέμε και στον τίτλο, θα σταματήσουν – αντίθετα, το πιθανότερο είναι να αυξηθούν. Όμως, άλλη κατάληξη θα έχουν, αν κάθε χρήστης είναι υποψιασμένος, κι άλλη αν ζει στον κόσμο του και συμπεριφέρεται ανεγκέφαλα.
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η άποψη ότι για να μπορέσει να χαρακτηριστεί ως «ώριμη» η εγχώρια αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, θα πρέπει να δούμε τα εγχώρια marketplaces να έχουν αποκτήσει σημαντικό ρόλο.
Αν κρίνει κανείς από τις εξελίξεις των τελευταίων 3-4 ετών, τότε η ελληνική αγορά του e-commerce μπορεί να πει κανείς ότι έχει αρχίσει να ωριμάζει!
Πριν από σχεδόν δυο χρόνια, ήρθε στη ζωή μας μετά φανών και λαμπάδων. Όμως, όπως όλα δείχνουν, ήδη πήρε την άγουσα για το «ψυγείο», ήσυχα, πολύ ήσυχα – σχεδόν «στα μουλωχτά», που λέει ο λαός.
Ο λόγος για το Metaverse, βέβαια, που από τον θρίαμβο (ο Μαρκ «καπέλωσε» τις τρεις εταιρίες του, Facebook – Instagram – WhatsApp, με τα πασίγνωστο brand τoυς σε Meta Platforms, από το πρώτο συνθετικό του - το πώς και το γιατί, είναι μια άλλη, μεγάλη ιστορία από μόνο του) πέρασε στην «απόσυρση», Για πολύ; για λίγο; θα δείξει…
Το MWC Barcelona είναι η σημαντικότερη εκδήλωση για τον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας και από τις μεγαλύτερες στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών. Είναι, επίσης, η εκδήλωση όπου οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι και οι μεγάλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν τις επόμενες τάσεις αλλά και αναφέρονται στους προβληματισμούς τους. Και φέτος ο προβληματισμός ήταν έντονος όσον αφορά ένα θέμα: την αξιοποίηση των δικτύων 5G για την ανάπτυξη των οποίων έχουν επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ και δολάρια.
Η πραγματικότητα είναι πως το 5G δεν έχει ακόμη δείξει τις δυνατότητές του. Για τους απλούς καταναλωτές δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία τεχνολογία που τους επιτρέπει να «σερφάρουν» πιο γρήγορα. Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, στην Ελλάδα τουλάχιστον, οι σχετικές εφαρμογές είναι περιορισμένες.
Περισσότερα: Το 5G θέλει "κάτι" ακόμη για να αναδείξει τις προοπτικές του
Ένα από τα μεγάλα θέματα στο φετινό MWC, όχι από πλευράς παρουσίας, αλλά ουσίας και μάλιστα κρίσιμης για τις μελλοντικές εξελίξεις, ήταν αυτό της διαμάχης μεταξύ τηλεπικοινωνιακών εταιριών και Big Tech, με τις πρώτες να αντιδρούν έντονα στο σημερινό καθεστώς της αγοράς, που θέλει να επωμίζονται μόνες τους το μεγάλο κόστος για τη δημιουργία υπερσύγχρονων τηλεπικοινωνιακών δικτύων, και τις δεύτερες απλώς να τα χρησιμοποιούν σχεδόν δωρεάν…
Στη Βαρκελώνη, τόπο συνάντησης κάθε τέλη Φλεβάρη όλων των δυνάμεων και των παραγόντων της αγοράς, έγιναν φέτος πολλές και σημαντικές επαφές, με τον αρμόδιο Επίτροπο της ΕΕ, Τιερί Μπρετόν, να προσπαθεί να συμβιβάσει τα (μέχρι στιγμής) ασυμβίβαστα και να μεσολαβήσει ανάμεσα στις δυο πλευρές. Το ζητούμενο δεν διαφέρει πολύ από το κλασικό ερώτημα αν «έκανε η κότα το αυγό, ή το αυγό την κότα»…
Μερικές φορές, το πρόβλημα πολλών επιχειρηματιών είναι ότι βλέπουν το άμεσο μέλλον, αλλά δε βλέπουν λίγο πιο μετά. Και αυτό στο παρελθόν έχει συχνά αποδειχθεί ότι είναι μία λανθασμένη προσέγγιση. Αυτή η επισήμανση, γίνεται με αφορμή τα αποτελέσματα της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2022, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα από την ΕΣΕΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι ελληνικές επιχειρήσεις παλεύουν προκειμένου να αποφύγουν την «τριπλή παγίδα»: των μειωμένων πωλήσεων, του αυξημένου λειτουργικού κόστους και του εύθραυστου χρέους.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης, οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι:
α) οι οικονομικές υποχρεώσεις (42,8%),
β) η διαχείριση των ανατιμήσεων (25%) και
γ) η ρευστότητα (23,6%).
Η ενεργειακή κρίση επιδρά αρνητικά στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς για το 83,6% αυτών, ο κύκλος εργασιών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας, ενώ το 30% αντιμετωπίζει αυξήσεις της τάξης του 31% - 50% στους λογαριασμούς ρεύματος.
Όμως, όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η τριπλή παγίδα σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση ενδέχεται να μετατρέψει, μεσοπρόθεσμα, τις εμπορικές επιχειρήσεις σε «παθητικούς αποδέκτες» των mega-trends, καθώς μόλις το 1,8% θεωρεί ως βασική πρόκληση το κόστος του «ψηφιακού μετασχηματισμού» και μόλις το 0,3% το κόστος της «πράσινης μετάβασης». Η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές λιανικές επιχειρήσεις χρειάζονται βοήθεια, κάτι που οι περισσότεροι ερμηνεύουν ως επιδόματα και επιχορηγήσεις.
Θα έλεγα, όμως, ότι αυτό που χρειάζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής είναι αλλαγή νοοτροπίας. Ψηφιακός μετασχηματισμός δε σημαίνει «βάζω δύο laptops και φτιάχνω ένα e-shop», αλλά ότι αλλάζω εντελώς τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης με τις λύσεις ψηφιακών τεχνολογιών να αποτελούν τα εργαλεία για τη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Αντίστοιχα και η «πράσινη μετάβαση» σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς και όχι μόνο πως θα λάβω μία επιδότηση.
Παρεπιμπτόντως, αυτό ισχύει και για όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το ηλεκτρονικό κατάστημα δε σημαίνει από μόνο του ότι μία επιχείρηση έχει κάνει ψηφιακό μετασχηματισμό. Για την ακρίβεια, αν η δημιουργία του e-shop δε συνοδεύεται και από μία σειρά από αλλαγές σε διάφορα επίπεδα, από το logistics μέχρι την εξυπηρέτηση των πελατών, τότε το πιθανότερο αποτέλεσμα θα είναι η αποτυχία και όχι η επιτυχία.
Είναι κατανοητό ότι η πίεση του σήμερα και τα δεδομένα που έχουν επιφέρει οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση δημιουργούν μεγάλο άγχος στους επιχειρηματίες λιανικής. Όμως, αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να σκέφτονται και το μέλλον τους. Όπου θέματα όπως η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και η βιώσιμη ανάπτυξη θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιβίωση κάθε επιχείρησης.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Το λέμε και το γράφουμε συχνά πως, με τα απρόοπτα και τις ανατροπές που βιώνουμε πλέον στην καθημερινότητά μας, είναι πρακτικά αδύνατο να κάνουμε (ή να ζητάμε, απ’ όσους παίρνουμε συνεντεύξεις) προβλέψεις σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα – άντε να «μαντέψουμε» πώς θα έχουν τα πράγματα, σε δυο, τρία το πολύ, χρόνια.
Για οτιδήποτε περισσότερο, το περιθώριο σφάλματος αυξάνεται κατακόρυφα. Λογικό, ίσως σκεφθείτε – εδώ δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει αύριο, με όσα γίνονται γύρω μας, σεισμούς, λιμούς, καταποντισμούς, φωτιές, πλημμύρες, πανδημίες… για να μην πιάσουμε τα ακόμα φρικτότερα (καθώς οφείλονται σε δικά μας λάθη και παραλείψεις) δυστυχήματα, σαν το τελευταίο στη χώρα μας, που τόσο πόνο έφερε…
Έτσι, ο οικοδεσπότης σας πολύ παραξενεύτηκε, πριν από λίγες ημέρες, διαβάζοντας στην ιστοσελίδα της γνωστής εταιρίας ερευνών Gartner ένα άρθρο για τους «Έξι παράγοντες που θα αναδιαμορφώσουν την επιχειρηματικότητα την τρέχουσα δεκαετία». Ουπς – τι έχουμε εδώ; Οι αναλυτές της καλής εταιρίας δείχνουν να υπερβαίνουν τα εσκαμμένα με την πρόβλεψή τους, αφού ως το τέλος της δεκαετίας μένουν ακόμα οκτώ σχεδόν γεμάτα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων πολλά απρόβλεπτα μπορούν να συμβούν, οπότε ο εκτροχιασμός από τις όποιες προβλέψεις είναι σίγουρος...
Μια γρήγορη ανάγνωση έβαλε ως ένα βαθμό τα πράγματα στη θέση τους: όντως, οι αναλυτές εντόπισαν και ονοματίζουν έξι (σημαντικές, βεβαίως) τάσεις που μακροπρόθεσμα μπορούν να επηρεάσουν καίρια τμήματα και κλάδους της επιχειρηματικότητας, είτε για καλό είτε για κακό, ανάλογα με τη δική μας αντιμετώπιση ανά περίπτωση και την επιτυχία του reset, που καλούμαστε να κάνουμε, στο πλαίσιο της νέας κανονικότητας.
Όμως, ταυτόχρονα, παίρνουν τις προφυλάξεις τους, καθώς βλέπουν τις έξι τάσεις σαν μεγάλες «ομπρέλες», κάτω από τις οποίες μπορούν να χωρέσουν πολλά… Αυτό γίνεται, βεβαίως, προκειμένου να καλύψουν τις επιπτώσεις και τις συνέπειες των λεγόμενων «αστάθμητων παραγόντων», που σίγουρα θα κάνουν την εμφάνισή τους στα σχεδόν οκτώ χρόνια που απομένουν ως το τέλος της δεκαετίας.
Πρώτη και ίσως πιο επίφοβη από αυτές, η απειλή της ύφεσης. Σε κάποιες χώρες έχει ήδη ξεκινήσει, σε κάποιες άλλες είναι στο δρόμο, το θέμα είναι να την αποφύγουμε όσο αυτό είναι δυνατό. Σύμφωνα με τους επαΐοντες, σε τέτοιες περιπτώσεις το «φάρμακο» δεν είναι η συρρίκνωση και ο φόβος, αλλά η λελογισμένη και κυρίως έγκαιρη επένδυση σε αναπτυξιακές δράσεις, όπως η διασφάλιση του ταλέντου (μέγα θέμα, θα επανέλθουμε), η επιμονή στον ψηφιακό μετασχηματισμό και, βέβαια, ο καλύτερος έλεγχος των δαπανών.
Επόμενη τάση, η συστημική έλλειψη εμπιστοσύνης. Μ’ άλλα λόγια, το πόσο λίγο πλέον εμπιστευόμαστε γνωστά και μη brands, στις σχέσεις μας μαζί τους, προφανώς κατάλοιπο από τις χαλεπές ημέρες της πανδημίας, όταν σχεδόν τίποτα δεν δούλευε κανονικά. Αυτό δεν ισχύει πιά, καθώς η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί, όμως -κατά τους αναλυτές της Gartner- τα brands πρέπει στο εξής να υιοθετούν μια ακραιφνώς πελατοκεντρική τακτική και να επιμένουν στην ουσιαστική αναβάθμιση της εμπειρίας τους, αν θέλουν να τους κρατήσουν για καιρό κοντά τους.
Τρίτη τάση, η προσπάθεια διατήρησης της παραγωγικότητας σε υψηλά επίπεδα. Οι ανατροπές που έφερε η πανδημία στο εργασιακό καθεστώς και κυρίως η συχνή επιλογή της υβριδικής μορφής, μετά την υποχώρησή της, αφήνουν αρκετά ερωτηματικά, με δεδομένο μάλιστα ότι αλλάζουν και οι συνθήκες στις αγορές, αναλόγως κλάδου. Κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά και τα περιθώρια ευελιξίας εργοδοτών και εργαζομένων θα δοκιμαστούν σκληρά.
Για την τέταρτη τάση, τη βιωσιμότητα, δεν χρειάζεται να πούμε πολλά, καθώς ήδη βιώνουμε τις εντεινόμενες προσπάθειες για στήριξη και ισχυροποίηση όλων των σχετικών πρωτοβουλιών, προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους του ΟΗΕ, για το 2030. Το ίδιο ισχύει και για την πέμπτη, που δεν είναι άλλη από την έλλειψη ταλέντων. Γνωστό το φαινόμενο τα τελευταία χρόνια, καθώς η ζήτηση ξεπερνάει κατά πολύ την προσφορά, ενώ ήδη διατυπώνονται φόβοι ότι η πορεία της ανάπτυξης κινδυνεύει από την έλλειψη δεξιοτήτων, παγκοσμίως.
Έκτη και τελευταία τάση, η πιο χαρακτηριστική «ομπρέλα», απ’ όσες αναφέραμε ως τώρα, καθώς αφορά στις αναδυόμενες τεχνολογίες. Η Gartner δικαίως θεωρεί ότι το Metaverse, η Τεχνητή Νοημοσύνη, όλες οι περί το ESG τεχνολογίες, τα superapps (που συγκεντρώνουν στο ίδιο «κέλυφος» πλήθος χρήσιμες εφαρμογές), αλλά και το νεόκοπο platform engineering (για τη διευκόλυνση developers και χρηστών), θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, τα επόμενα χρόνια.
Γεροί να είμαστε, να δούμε αν όλες αυτές οι προβλέψεις θα βγουν αληθινές…
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Ένα από τα θέματα που έχει γίνει πολύ λόγος τα τελευταία χρόνια είναι το αποκαλούμενο στα αγγλικά «disruption». Στα ελληνικά μία μετάφραση είναι η λέξη «αναστάτωση», αλλά στην πραγματικότητα αυτό στο οποίο αναφέρεται είναι η αλλαγή που επιφέρει στο status quo ενός κλάδου ένας νέος «παίκτης», ή η εμφάνιση μίας νέας τεχνολογίας που αλλάζει πλήρως τα δεδομένα.
Είναι ο λόγος που ορισμένα startups παγκοσμίου εμβέλειας είχαν τόσο μεγάλη επιτυχία, καθώς αντιπαρατέθηκαν με τους υφιστάμενους κολοσσούς σε έναν κλάδο και πέτυχαν να αλλάξουν τα δεδομένα και να γίνουν ηγέτες στη συγκεκριμένη αγορά.
Τα παραδείγματα είναι πολλά και γι’ αυτό πολλές μεγάλες επιχειρήσεις προσπαθούν να προετοιμαστούν για οτιδήποτε μπορεί τους να εμφανιστεί στο προσεχές μέλλον. Πλέον, δύσκολα μπορεί να βρει κανείς μία μεγάλη επιχείρηση που να δηλώνει ότι δεν πρόκειται να κινδυνεύσει. Άπαντες έχουν καταλάβει ότι τα πράγματα αλλάζουν πολύ γρήγορα. Και αν δεν το καταλαβαίνουν, ας διαβάσουν λίγο την ιστορία της Kodak, της εταιρείας που δημιούργησε την ψηφιακή φωτογραφία, αλλά δεν την προώθησε γιατί φοβήθηκε ότι θα επηρεάσει τις πωλήσεις των φωτογραφικών φιλμ. Το αποτέλεσμα; Να καταστραφεί πλήρως!
Πάντως, παρά πάντως τις προσπάθειες που γίνονται για την ανάπτυξη disruption στο εσωτερικό μίας επιχείρησης, ελάχιστοι είναι οι «κολοσσοί» που καταφέρνουν να έχουν τη νοοτροπία να δοκιμάσουν και να αλλάξουν πράγματα. Ακόμη και εταιρείες που ξεκίνησαν ως «disruptors», δεν μπορούν να λειτουργήσουν ξανά ως τέτοιοι. Και ο λόγος έχει να κάνει με την εσωτερική νοοτροπία που αναπτύσσεται σε μία επιχείρηση, με τα στελέχη να καλούνται να προστατέψουν επενδύσεις και την πορεία των αποτελεσμάτων τους.
Σε πολλές περιπτώσεις, το γεγονός ότι μία εταιρεία είναι εισηγμένη και υπό την πίεση των μετόχων – επενδυτών δεν είναι πάντα κάτι θετικό. Γιατί δεν μπορείς να δοκιμάσεις πράγματα και καινοτομίες. Και φυσικά, είναι πολύ δύσκολο να παραδεχτείς ότι απέτυχες, προκειμένου να δοκιμάσεις ξανά. Συν το ότι είσαι εγκλωβισμένος σε μία συγκεκριμένη λογική που αποδείχθηκε ίσως πετυχημένη στο παρελθόν, αλλά δεν σημαίνει ότι θα συνεχίσει να είναι πετυχημένη για πάντα.
Αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρχει μία διαφορετική προσέγγιση διαρκώς. Και γι’ αυτό, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων το disruption προέρχεται από κάποιον άλλο κλάδο, ή από νέο «παίκτη» με εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως πλέον οι καταστάσεις, τα δεδομένα αλλά και τα θέλω των καταναλωτών και των επιχειρήσεων αλλάζουν πολύ πιο γρήγορα σε σχέση με το παρελθόν. Και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει αντίστοιχα να προσαρμόζονται και οι εταιρείες που θέλουν να παραμείνουν στην κορυφή. Διαφορετικά, κάποιος άλλος θα τους ξεπεράσει. Και μάλιστα αυτός ο άλλος μπορεί να μην υπήρχε καν μέχρι πριν από 5-6 χρόνια ή να μην ήταν καν ανταγωνιστής τους. Αλλά να εμφανίστηκε από άλλον κλάδο.
Πριν από 10 χρόνια, οι τράπεζες δεν ανησυχούσαν για την Google και την Apple. Τώρα, όμως, ανησυχούν...
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Πριν από μερικές εβδομάδες, ο οικοδεσπότης σας αναρωτιόταν τι πρόκειται να γίνει με τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρίες που «κλυδωνίζονται» και ποιες εξελίξεις θα δούμε, τους επόμενους μήνες. «Πριν αλέκτωρα φωνήσαι τρις», που λέει και η πασίγνωστη ευαγγελική ρήση, δηλ. σε μικρό χρονικό διάστημα, το ερώτημα έλαβε ήδη τις πρώτες απαντήσεις.
Κι επειδή δεν κάνει να μιλάμε με γρίφους, από τις πέντε μεγάλες τεχνολογικές εταιρίες (Google – Amazon – Apple – Facebook - Microsoft) που τους τελευταίους μήνες βλέπουν τα έσοδά τους να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, τάση στην οποία απάντησαν με σαρωτικές απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων τους, έχουμε πλέον τις πρώτες σημαντικές αντιδράσεις.
Από τη μια, Google και Microsoft έχουν πλέον ρίξει όλο το βάρος τους σε μια ιδιότυπη μονομαχία, στο πεδίο των μηχανών αναζήτησης, επιστρατεύοντας ως όπλο τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης. Και οι δυο μονομάχοι βιάστηκαν να βγάλουν νέο προϊόν, έστω και πιλοτικά (η δεύτερη ενσωμάτωσε αρχικά στο Bing στοιχεία του bot ChatGPT, αιφνιδιάζοντας την πρώτη, που υποχρεώθηκε να αποκαλύψει πρόωρα το «άγουρο» ακόμα Bard, με το πρώτο «παραπάτημα» να φέρνει απώλειες στο κύρος και την αξία της μετοχής της), διεκδικώντας τις προτιμήσεις του φανερά εντυπωσιασμένου κοινού, στη μάχη για το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Ο αγώνας προβλέπεται μακρύς και δεόντως επεισοδιακός, με πολλές ακόμα αναταράξεις, επομένως… προσδεθείτε!
Από την άλλη, το Facebook, που δεν έχει κάτι δικό του να αντιπαρατάξει στο πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά τα έσοδά του έχουν ήδη κάνει γερή «βουτιά» λόγω μείωσης της διαφημιστικής κίνησης, χωρίς μάλιστα αισθητές ελπίδες ανάκαμψης στο εγγύς μέλλον, είπε να μιμηθεί τα καμώματα του Elon Musk (σχολή, από μόνος του!) στο Twitter. Όταν ο κατά τα άλλα ρηξικέλευθος νέος ιδιοκτήτης του μικρότερου μεν, αλλά αρκούντως γνωστού μέσου κοινωνικής δικτύωσης, είδε τα δικά του έσοδα να παραπαίουν, μετά τη μαζική έξοδο των διαφημιζομένων λόγω των αλλοπρόσαλλων αποφάσεών του, έβαλε μπροστά τη συνδρομητική υπηρεσία Twitter Blue, μέσω της οποίας πιστοποιείται (έναντι αντιτίμου 8-11 $) ο λογαριασμός κι επίσης δίνονται στον χρήστη «κάποια πρόσθετα πλεονεκτήματα».
Ωραία και επικερδής η λύση, με σίγουρη απόδοση, γιατί να μην ακολουθήσουν κι άλλοι τον ίδιο δρόμο; Ο Μαρκ είπε να κάνει την αρχή, ξεκινώντας από την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, για να ακολουθήσουν η αμερικανική και οι υπόλοιπες αγορές. Ανακοίνωσε, λοιπόν, το Meta Verified, στο Facebook και στο επίσης δικό του, Instagram, ζητώντας από τα εκατοντάδες εκατομμύρια των χρηστών να πληρώσουν 12 $ / μήνα για είσοδο από υπολογιστή και 15, για είσοδο από iPhone, προκειμένου να πιστοποιείται η αυθεντικότητα των λογαριασμών τους και να τους δίνονται «κάποια πρόσθετα πλεονεκτήματα».
Τα ωραία αρχίζουν όταν κοιτάξει κανείς πιο προσεκτικά αυτά ακριβώς τα «πρόσθετα». Κατά το Bloomberg, η «μπλε κονκάρδα» στο Twitter συνοδεύεται από «ranking boost» στις απαντήσεις και τις αναζητήσεις - σε απλά ελληνικά ο αλγόριθμος εμφανίζει σε υψηλότερες θέσεις τα post όσων πληρώνουν, από εκείνα τα απλών χρηστών.
Κατά σύμπτωση, κάτι ανάλογο τάζει και η Meta, όπου -εκτός από την πιστοποίηση της αυθεντικότητας των λογαριασμών- το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο υπόσχεται, επίσης, «increased visibility and reach» για τους πληρώνοντες, σε συνδυασμό με καλύτερη εξυπηρέτηση από την εταιρία και προστασία από εν δυνάμει παραχαράκτες των στοιχείων τους. Δηλαδή, μέτρα που έτσι κι αλλιώς έπρεπε να παίρνει για να προφυλάξει το κύρος της και τη θετική εμπειρία των χρηστών της.
Είναι γνωστή η ρήση πως, αν χρησιμοποιείς μια ψηφιακή υπηρεσία δωρεάν, τότε το προϊόν μάλλον είσαι εσύ. Αυτό το «προϊόν», με τους νέους κανόνες του παιχνιδιού και την έμφαση στην προστασία των δεδομένων, μάλλον μας τελειώνει. Κι απ’ ό,τι φαίνεται -το Bloomberg το σημειώνει εγκαίρως- ίσως βρισκόμαστε στο ξεκίνημα μιας νέας εποχής, όπου οι χρήστες των δικτύων θα είναι δυο ειδών: οι συνδρομητές που θα απολαμβάνουν περισσότερες δυνατότητες και καλύτερο περιεχόμενο, κι εκείνοι που προτιμούν μεν το «δωρεάν», αλλά θα έχουν πρόσβαση μόνο σε «δευτεροκλασάτο» υλικό…
Άλλωστε, αυτό δεν συμβαίνει και σήμερα με πολλές εφαρμογές, που βγαίνουν με διαφορετική τιμή και δυνατότητες σε free, standard και premium εκδόσεις;
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Από τα μεγαλύτερα ζητήματα στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών είναι αυτό της κυβερνοασφάλειας. Με τις κυβερνοεπιθέσεις να έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά τα τελευταία χρόνια, το συγκεκριμένο θέμα έχει ανέβει ψηλά στην ατζέντα της επιχειρηματικής κοινότητας, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Από την άλλη πλευρά, η αίσθηση που έχω είναι πως στην ελληνική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, το εν λόγω ζήτημα δεν έχει λάβει τη σημασία που θα έπρεπε.
Οι κυβερνοεγκληματίες έχουν γίνει ιδιαίτερα έξυπνοι. Και πολλές φορές δεν «χτυπάνε» sites για αριθμούς καρτών, αλλά κυρίως προσπαθούν να πάρουν «λύτρα». Το ransomware είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος αυτή τη στιγμή ακόμη και για τα e-shops. Σε πολλές περιπτώσεις μικρών ηλεκτρονικών καταστημάτων οι ιθύνοντες μπορεί να σκέφτονται ότι είναι πολύ «μικροί» για να τους χτυπήσει κάποιος, αλλά οι κυβερνοεγκληματίες δεν το βλέπουν έτσι.
Αν μπορούν να πλήξουν ένα site και να πάρουν μισό bitcoin ως «λύτρα» γιατί να μην το κάνουν. Και προφανώς κανένα site δεν έχει το περιθώριο να μην είναι προσβάσιμο για 1-2 ημέρες. Ιδίως με τον ανταγωνισμό να είναι πλέον πιο έντονος από ποτέ.
Επιπλέον, ένα ασφαλές e-shop δημιουργεί καλύτερη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες του. Αν ένα site «χακευτεί» και αρχίζουν να φεύγουν phishing μηνύματα προς τους πελάτες που είναι στη βάση δεδομένων του, πως θα φανεί αυτό στους τελευταίους; Σίγουρα, η εντύπωση δεν θα είναι η καλύτερη δυνατή και είναι σίγουρο ότι θα υπάρχουν μεγάλες απώλειες.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι όλα τα ηλεκτρονικά καταστήματα -ανεξαρτήτου μεγέθους- θα πρέπει να επανεξετάσουν την πολιτική ασφαλείας τους. Ακόμη και όσα είναι σε κάποιον cloud provider, θα πρέπει να ελέγξουν τι έχουν από πλευράς προστασίας, γιατί μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεων. Είναι απαραίτητο να δουν τι είδους προστασίας έχουν και πως θα μπορέσουν να την ενισχύσουν. Ιδίως αναφορικά με απειλές όπως είναι το ransomware και το phishing. Και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να σκέφτονται ότι «εμείς είμαστε μικροί και δεν θα μας χτυπήσουν». Γιατί πολύ απλά αν σε χτυπήσουν, μετά η επιστροφή δεν είναι εύκολη.
Σημειωτέον, πως δεν είναι μόνο η διατάραξη των σχέσεων με τους πελάτες. Αλλά και το γεγονός ότι σε περίπτωση «επίθεσης» δεν ξέρεις τι θα σου πάρουν από το site σου. Το θέμα θέλει προσοχή και χρήζει -θα λέγαμε- και άμεσης αντιμετώπισης. Για να μη βρεθείτε προ δυσάρεστων εκπλήξεων, θα έλεγα.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]
Εγγραφή στο Newsletter
Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!
Πρόσφατα άρθρα
 
                Δημοφιλή άρθρα
Categories Menu
Site Menu
Διεύθυνση εταιρείας
Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα
Γενικές πληροφορίες
info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77
 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					


 
                 
                 
                 
                




 
			 
			 
			