Πριν από σχεδόν δυο χρόνια, ήρθε στη ζωή μας μετά φανών και λαμπάδων. Όμως, όπως όλα δείχνουν, ήδη πήρε την άγουσα για το «ψυγείο», ήσυχα, πολύ ήσυχα – σχεδόν «στα μουλωχτά», που λέει ο λαός.
Ο λόγος για το Metaverse, βέβαια, που από τον θρίαμβο (ο Μαρκ «καπέλωσε» τις τρεις εταιρίες του, Facebook – Instagram – WhatsApp, με τα πασίγνωστο brand τoυς σε Meta Platforms, από το πρώτο συνθετικό του - το πώς και το γιατί, είναι μια άλλη, μεγάλη ιστορία από μόνο του) πέρασε στην «απόσυρση», Για πολύ; για λίγο; θα δείξει…
Ο οικοδεσπότης σας δεν συμμερίζεται κάποια δημοσιεύματα που έσπευσαν, στις αρχές του μήνα, να «θάψουν» αυτή την πρωτοβουλία («Mark Zuckerberg just buried the metaverse», τόνιζε χαρακτηριστικά ένα από αυτά, με αφορμή ένα πρώτο «πακέτο» απολύσεων – προπομπό, ίσως, περισσότερων αργότερα, με δεδομένες τις «εκατόμβες» που μαθαίνουμε).
Δεν μπορεί, όμως, να αγνοήσει τη συστηματική υποβάθμισή της, την ίδια ώρα που -στον αντίποδα- η Meta δίνει ολοένα μεγαλύτερη σημασία στον χώρο του Generative AI. Τι ήθελες να κάνει, δηλαδή; -σχεδόν σας ακούω να λέτε- όταν η Google και η Microsoft τα «δίνουν όλα», βγάζοντας νέες ανακοινώσεις με καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες που αξιοποιούν αυτή την πολλά υποσχόμενη τεχνολογία, σχεδόν «καθ’ εκάστην»;
Θα μπορούσε να μείνει πίσω και να τους αφήσει να «αλωνίζουν» στις αγορές; Δύσκολο ή, μάλλον, ακατανόητο! Επόμενο ήταν να μπει κι αυτός στον ίδιο χώρο, αφιερώνοντας ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους σ΄ αυτή τη διελκυστίνδα μεταξύ των τεχνολογικών γιγάντων, έστω κι αν κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα την «αποδέσμευση» των μη-απαραίτητων – εξ ου και οι μαζικές απολύσεις κάποιων ειδικοτήτων, αφού η διακράτησή τους θα κόστιζε ακριβά, σε μια εποχή που μόνο εύκολη δεν τη λες, από πλευράς διαθέσεων της αγοράς.
Με σεισμούς, λιμούς, καταποντισμούς, πολέμους, κρίσεις και πανδημίες να έχουν μπει -διαδοχικά, αλλά και ταυτόχρονα μερικές φορές- στη ζωή μας, οι χρήστες – καταναλωτές δεν βάζουν πιά εύκολα το χέρι στην τσέπη, αν έχει μείνει ακόμα κάτι στο εσωτερικό της… Άσε που, όπως ελέχθη και εγράφη, αρκετές από αυτές τις προσλήψεις δεν έγιναν επειδή πραγματικά υπήρχε ανάγκη, αλλά περισσότερο για να «κλειδώσουν» τα ταλέντα και να μην τα πάρουν οι αντίπαλοι τεχνο-γίγαντες…
Κι ο Μαρκ τι λέει για όλα αυτά; Απ’ ό,τι διαβάζουμε, αλλάζει κουβέντα και τη γυρίζει στο ΑΙ και τις εφαρμογές του, θεωρώντας προφανώς ότι αυτές είναι πλέον το «next big thing» και όχι το Metaverse… «Δημιουργούμε ένα καινούριο προϊοντικό group εστιασμένο στο Generative AI, για να υπερτροφοδοτήσουμε (turbocharge, η έκφραση που χρησιμοποίησε) τη δουλειά μας σ’ αυτό τον χώρο», ποστάρισε στα τέλη Απριλίου, στο profile που διατηρεί στο Facebook ο ιδρυτής του. Και ο νοών, νοείτω…
Μεταξύ μας, τώρα, δεν έχει και πολύ άδικο ο Μαρκ που «το παίρνει αλλιώς»… Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες το Axios, οι συνολικές επενδύσεις στις κάθε λογής εταιρίες οι οποίες έσπευσαν να «πιάσουν στασίδι» στον χώρο του Metaverse και του Web3 έφταναν τον Μάρτιο του ‘22 σχεδόν τα 2 Β$. Φέτος κοντεύουν τα 600 Μ$. Αντίθετα, οι αντίστοιχες επενδύσεις στο Generative AI ήταν 612,8 Μ$ ως τον περασμένο Μάρτιο και 2,3 Β$ φέτος. Τι άλλη χρεία μαρτύρων έχομεν;
Όπως διαβάζουμε, όμως, οι διαφορές δεν είναι μόνο ποσοτικές, αλλά και φιλοσοφικές: πάλι το Axios επισημαίνει πως, παρότι ένα πολυδιαφημισμένο προϊόν στο πλαίσιο του Metaverse ήταν το συνεργατικό, εικονικό περιβάλλον εργασίας Horizon Workrooms, ο επικεφαλής της Meta μόλις πρόσφατα υπογράμμισε τη σπουδαιότητα της συν-εργασίας στον ίδιο, γραφειακό χώρο, προβάλλοντας το επιχείρημα πως οι νεοπροσλαμβανόμενοι μηχανικοί με αυτοπρόσωπη παρουσία αποδίδουν πολύ καλύτερα από εκείνους οι οποίοι εργάζονται εξ αποστάσεως. Άλλες πληροφορίες, μάλιστα, λένε πως το Horizon Workrooms γενικά «δεν τραβάει», με ποσοστό μόλις 10% όσων το δοκιμάζουν να επιστρέφει και να το χρησιμοποιεί...
Κι αν με ρωτήσετε τι μέλλει γενέσθαι, αυτό που βλέπω εγώ ως πιθανότερο, συνδυάζοντας τα διεθνή δημοσιεύματα, είναι να ρίχνει μεν η Meta το μεγαλύτερο βάρος στο ΑΙ (αν μπορεί, ας κάνει κι αλλιώς), αλλά σε πρώτη ευκαιρία κι αν θεωρήσει τη στιγμή κατάλληλη, να βγάζει από το «ψυγείο» και το Metaverse – άλλωστε, δεν ανακοινώθηκε κάποια αναστολή ή έστω καθυστέρηση στα προγράμματα για καινούρια γυαλιά VR/AR κι άλλα προϊόντα που σχετίζονται μ’ αυτό. Πάει μεν, όπως λέει και ο τίτλος, αλλά για πόσο;