Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η άποψη ότι για να μπορέσει να χαρακτηριστεί ως «ώριμη» η εγχώρια αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, θα πρέπει να δούμε τα εγχώρια marketplaces να έχουν αποκτήσει σημαντικό ρόλο.
Αν κρίνει κανείς από τις εξελίξεις των τελευταίων 3-4 ετών, τότε η ελληνική αγορά του e-commerce μπορεί να πει κανείς ότι έχει αρχίσει να ωριμάζει!
Από τη μία έχουμε το Skroutz, το οποίο κινείται προς την κατεύθυνση της δημιουργίας του ελληνικού Amazon. Και από την άλλη πλευρά, έχουμε το Shopflix, το οποίο μετά από ένα χρόνο λειτουργίας δηλώνει ότι βρίσκεται στη δεύτερη θέση μεταξύ των εγχώριων «παικτών» στο e-commerce και βάζει ως στόχο την πρωτιά μέσα στην επόμενη τριετία. Ένας εξαιρετικά φιλόδοξος, σε κάθε περίπτωση, στόχος. Και φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε το Public και το δικό του marketplace, το οποίο είναι μάλλον θέμα χρόνου να κάνει το δικό του «επαναλανσάρισμα» βάζοντας ακόμα περισσότερο «φωτιά» στον ανταγωνισμό.
Η συμμετοχή τους σε ένα marketplace -όπως έχει αποδείξει σε διεθνές επίπεδο η περίπτωση της Amazon αλλά και της Alibaba- είναι μία λύση για χιλιάδες επιχειρήσεις που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον τομέα του e-commerce. Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις λιανικής που δε θέλουν ή δεν έχουν του πόρους για να δημιουργήσουν τα δικά τους e-shops και για τις οποίες τα marketplaces είναι μονόδρομος.
Βέβαια και τα marketplaces έχουν ένα κόστος για τους εμπόρους. Η απόφαση του Skroutz να ακολουθήσει ένα συνδρομητικό μοντέλο προκάλεσε πολλές γκρίνιες στην εγχώρια αγορά. Και εκ πρώτης όψεως το αποτέλεσμα της γκρίνιας ήταν το marketplace του Skroutz να έχει σημαντικές «απώλειες» σε επίπεδο αριθμού εμπόρων που είναι στην πλατφόρμα, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμάται ότι περίπου 3.000 επιχειρήσεις επέλεξαν να μην πληρώσουν την ετήσια συνδρομή. Όμως, από την άλλη πλευρά, τα καταστήματα αυτά ήταν εκείνα που δεν ασχολούνταν ενεργά με την αξιοποίηση του καναλιού τού Skroutz.
Επίσης, να αναφέρουμε ότι το Shopflix είχε από την αρχή της λειτουργίας του ένα συνδρομητικό μοντέλο -σε πιο χαμηλά επίπεδα από του Skroutz- και κανείς δεν παραπονέθηκε. Το αντίθετο, θα έλεγε κανείς, δεδομένου ότι η λίστα αναμονής είναι αρκετά μεγάλη, σύμφωνα με τους ανθρώπους του Shopflix.
Όλα δείχνουν ότι τα marketplaces έχουν έρθει για να μείνουν και για τις μικρές επιχειρήσεις λιανικής αποτελούν μία από τις βασικές επιλογές, προκειμένου να πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω Διαδικτύου. Είναι προφανές ότι είναι δύσκολο για μία μικρή επιχείρηση να προωθεί τα προϊόντα της μέσω ψηφιακών καναλιών και να γίνεται γνωστή. Πολύ απλά, γιατί δεν έχει τους απαραίτητους πόρους προκειμένου να ανταγωνιστεί τους πιο μεγάλους «παίκτες». Ιδίως σε κλάδους όπως είναι η ένδυση.
Από την άλλη πλευρά, τα marketplaces δεν πρέπει να είναι η μοναδική επιλογή και το αποκλειστικό κανάλι. Θα πρέπει να διαθέτουν το δικό τους κατάστημα και να αξιοποιούν τα εργαλεία digital marketing που είναι διαθέσιμα. Και ο λόγος είναι πως μόνο αν έχουν πολλαπλά κανάλια θα μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα αξιόπιστο brand και να προσελκύσουν καταναλωτές. Ακόμη και αν οι πωλήσεις γίνονται κυρίως μέσω των marketplaces. Το ένα χέρι νίβει το άλλο λέει η παροιμία και στην προκειμένη περίπτωση αυτό ισχύει.