Μερικές φορές, το πρόβλημα πολλών επιχειρηματιών είναι ότι βλέπουν το άμεσο μέλλον, αλλά δε βλέπουν λίγο πιο μετά. Και αυτό στο παρελθόν έχει συχνά αποδειχθεί ότι είναι μία λανθασμένη προσέγγιση. Αυτή η επισήμανση, γίνεται με αφορμή τα αποτελέσματα της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2022, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα από την ΕΣΕΕ.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι ελληνικές επιχειρήσεις παλεύουν προκειμένου να αποφύγουν την «τριπλή παγίδα»: των μειωμένων πωλήσεων, του αυξημένου λειτουργικού κόστους και του εύθραυστου χρέους.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης, οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι:
α) οι οικονομικές υποχρεώσεις (42,8%),
β) η διαχείριση των ανατιμήσεων (25%) και
γ) η ρευστότητα (23,6%).
Η ενεργειακή κρίση επιδρά αρνητικά στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς για το 83,6% αυτών, ο κύκλος εργασιών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις στο κόστος ενέργειας, ενώ το 30% αντιμετωπίζει αυξήσεις της τάξης του 31% - 50% στους λογαριασμούς ρεύματος.
Όμως, όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση, η τριπλή παγίδα σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση ενδέχεται να μετατρέψει, μεσοπρόθεσμα, τις εμπορικές επιχειρήσεις σε «παθητικούς αποδέκτες» των mega-trends, καθώς μόλις το 1,8% θεωρεί ως βασική πρόκληση το κόστος του «ψηφιακού μετασχηματισμού» και μόλις το 0,3% το κόστος της «πράσινης μετάβασης». Η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές λιανικές επιχειρήσεις χρειάζονται βοήθεια, κάτι που οι περισσότεροι ερμηνεύουν ως επιδόματα και επιχορηγήσεις.
Θα έλεγα, όμως, ότι αυτό που χρειάζονται οι ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής είναι αλλαγή νοοτροπίας. Ψηφιακός μετασχηματισμός δε σημαίνει «βάζω δύο laptops και φτιάχνω ένα e-shop», αλλά ότι αλλάζω εντελώς τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης με τις λύσεις ψηφιακών τεχνολογιών να αποτελούν τα εργαλεία για τη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Αντίστοιχα και η «πράσινη μετάβαση» σημαίνει αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς και όχι μόνο πως θα λάβω μία επιδότηση.
Παρεπιμπτόντως, αυτό ισχύει και για όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Το ηλεκτρονικό κατάστημα δε σημαίνει από μόνο του ότι μία επιχείρηση έχει κάνει ψηφιακό μετασχηματισμό. Για την ακρίβεια, αν η δημιουργία του e-shop δε συνοδεύεται και από μία σειρά από αλλαγές σε διάφορα επίπεδα, από το logistics μέχρι την εξυπηρέτηση των πελατών, τότε το πιθανότερο αποτέλεσμα θα είναι η αποτυχία και όχι η επιτυχία.
Είναι κατανοητό ότι η πίεση του σήμερα και τα δεδομένα που έχουν επιφέρει οι πληθωριστικές πιέσεις και η ενεργειακή κρίση δημιουργούν μεγάλο άγχος στους επιχειρηματίες λιανικής. Όμως, αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να σκέφτονται και το μέλλον τους. Όπου θέματα όπως η αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και η βιώσιμη ανάπτυξη θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην επιβίωση κάθε επιχείρησης.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]