Ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει υποστεί τεράστιους μετασχηματισμούς τα τελευταία χρόνια και το 2023 θα είναι μια ακόμη χρονιά που αναμένονται ραγδαίες αλλαγές και εξελίξεις.
Καθώς οι ηλεκτρονικές αγορές γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς στους καταναλωτές για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών, οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αντιμετωπίζουν αυξημένο ανταγωνισμό και την ανάγκη να ανταποκριθούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των πελατών, σε όλο τον κόσμο.
Από τις νέες τεχνολογίες έως τις εξελισσόμενες συμπεριφορές των καταναλωτών, η κατανόηση των κορυφαίων e-commerce trends για το 2023 θα είναι απαραίτητη για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να επιτύχουν στην εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά λιανικής.
Σε πρόσφατο άρθρο του, ο συνεργάτης μας Parcel Monitor διερευνά τις πιο σημαντικές τάσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι οποίες αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο το 2023 και παρέχει επίσης πληροφορίες για το πώς οι έμποροι λιανικής μπορούν να αξιοποιήσουν αυτές τις τάσεις για να προσφέρουν εξαιρετικές εμπειρίες πελατών και να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό.
Τάση 1: Βελτιωμένη εμπειρία πελατών μέσω της Επαυξημένης Πραγματικότητας
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η αυξημένη υιοθέτηση της Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR), μιας τεχνολογίας που μεταμορφώνει δραματικά τη βιομηχανία του ηλεκτρονικού εμπορίου. H AR επιτρέπει στους πελάτες να οπτικοποιήσουν πώς θα φαίνεται ένα προϊόν στο σπίτι τους ή στον εαυτό τους πριν κάνουν μια αγορά.
Χρησιμοποιώντας ένα smartphone ή ένα tablet, οι πελάτες μπορούν να δουν το τρισδιάστατο μοντέλο ενός προϊόντος που τοποθετείται ψηφιακά στο φυσικό τους περιβάλλον, επιτρέποντας μια πιο ρεαλιστική, εξατομικευμένη και καθηλωτική εμπειρία αγορών, που με τη σειρά της οδηγεί σε πιο σίγουρες αποφάσεις αγοράς.
Από την πλευρά των εμπόρων, η AR μπορεί να βοηθήσει στην επίδειξη της λειτουργικότητας και των χαρακτηριστικών ενός προϊόντος, δημιουργώντας έναν εικονικό εκθεσιακό χώρο που προβάλλει τα προϊόντα με πιο ελκυστικό και διαδραστικό τρόπο.
Η Επαυξημένη Πραγματικότητα, μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη πελατών μέσω απομακρυσμένης βοήθειας και αντιμετώπισης προβλημάτων, επιτρέποντας στους πελάτες να επιλύουν προβλήματα και να λαμβάνουν βοήθεια σε πραγματικό χρόνο. Είναι επομένως σαφές πώς η τεχνολογία AR αλλάζει το παιχνίδι στο ηλεκτρονικό εμπόριο, προσφέροντας μια εμπειρία αγορών που θα ενθουσιάσει τους πελάτες και θα αυξήσει τις πωλήσεις.
Η IKEA είναι ένας από τους εμπόρους που αξίζει να αναφερθεί όσον αφορά στις ψηφιακές εμπειρίες που βασίζονται σε AR. Τον Ιούνιο του 2022, η εταιρεία διέθεσε την εφαρμογή IKEA Kreativ, η οποία «συνδυάζει δεκαετίες τεχνογνωσίας της IKEA στο σπίτι με τις τελευταίες εξελίξεις στον χωρικό υπολογισμό, τη μηχανική μάθηση και τις τεχνολογίες μικτής πραγματικότητας 3D», όπως ανέφερε.
Μέσω του Creative Scene Scanner εντός της εφαρμογής, οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να παράγουν ρεαλιστικά τρισδιάστατα μοντέλα των σπιτιών τους. Στη συνέχεια, μπορούν να διαμορφώσουν το χώρο τους με έπιπλα IKEA σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους, δημιουργώντας ένα σχέδιο δωματίου που ταιριάζει στις προτιμήσεις τους. Αφού σχεδιάσουν το δωμάτιό τους, μπορούν να προχωρήσουν στην προσθήκη προϊόντων στο καλάθι τους, να αποθηκεύσουν τα σχέδιά τους για μελλοντική αναφορά και να μοιραστούν τις ιδέες τους με την οικογένεια και τους φίλους τους.
Τάση 2: Μεγαλύτερη Εξατομίκευση με Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
Μια άλλη αξιοσημείωτη τάση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, είναι η εξατομίκευση μέσω της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και της μηχανικής μάθησης (ML). Με τους αλγόριθμους AI και ML, οι επιχειρήσεις μπορούν να αναλύσουν μεγάλο όγκο δεδομένων πελατών, όπως ιστορικό περιήγησης και δημογραφικά στοιχεία για να προσφέρουν εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων και προσφορές.
Για παράδειγμα, η Amazon χρησιμοποιεί μια μηχανή συστάσεων που υποστηρίζεται από AI για να προτείνει προϊόντα με βάση τι αναζητήσεις και τις προηγούμενες αγορές ενός πελάτη, ενώ το Netflix αξιοποιεί την τεχνολογία ML για να προτείνει εξατομικευμένους τίτλους ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών.
Ένα άλλο παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο το AL και το ML ενισχύουν την εξατομίκευση στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μέσω των chatbots, των εικονικών βοηθών που χρησιμοποιούν επεξεργασία φυσικής γλώσσας (NLP) για να αλληλεπιδρούν με τους πελάτες και να παρέχουν εξατομικευμένη υποστήριξη. Τα chatbots μπορούν να βοηθήσουν τους πελάτες να πλοηγηθούν σε ένα e-shop και να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με προϊόντα.
Το chatbot της H&M κάνει ένα βήμα παραπέρα, αναλαμβάνοντας το ρόλο ενός προσωπικού ψηφιακού στυλίστα, θέτοντας στους χρήστες μια σειρά ερωτήσεων, για να κατανοήσουν καλύτερα τα γούστα και τις προτιμήσεις στυλ τους. Στη συνέχεια, προχωρά στην επιλογή μερικών αντικειμένων που μπορεί να είναι κατάλληλα για τους πελάτες, εξαλείφοντας την ανάγκη να αναζητήσουν οι ίδιοι εκατοντάδες είδη. Αυτό το επίπεδο εξατομίκευσης βοηθά τις επιχειρήσεις να βελτιώσουν την ικανοποίηση και την αφοσίωση των πελατών στην εταιρεία και να αυξήσουν τις πωλήσεις, μακροπρόθεσμα.
Τάση 3: Μεγαλύτερη έμφαση στο mobile και το social commerce
Η άνοδος της δημοφιλίας των smartphones και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη έμφαση στο mobile commerce και το social commerce τα τελευταία χρόνια. Με την πλειονότητα των χρηστών να έχουν πρόσβαση στο Internet μέσω κινητών συσκευών, οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν αναγνωρίσει την ανάγκη να βελτιστοποιήσουν τους ιστότοπούς τους για κινητές συσκευές.
Ως αποτέλεσμα, πολλές επιχειρήσεις δημιουργούν ιστότοπους και e-shop φιλικά προς mobile συσκευές και αναπτύσσουν mobile apps για να παρέχουν μια απρόσκοπτη εμπειρία αγορών σε αυτούς τους πελάτες. Για παράδειγμα, δημοφιλείς πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το Amazon και το eBay διαθέτουν ειδικές εφαρμογές για κινητά που επιτρέπουν στους πελάτες να περιηγούνται και να αγοράζουν προϊόντα στα smartphone και τα tablet τους.
Εκτός από το mobile commerce, πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Instagram και το Pinterest έχουν επίσης αναδειχθεί ως σημαντικά κανάλια για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, ώστε να προσελκύσουν πελάτες.
Με τη βοήθεια της διαφήμισης στα social media και του influencer marketing, οι επιχειρήσεις μπορούν να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε ένα μεγάλο κοινό και να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στα e-shop τους. Επίσης, τα social media προσφέρουν εξειδικευμένες λειτουργίες για εμπόρους, όπως αναρτήσεις με δυνατότητα αγοράς, οι οποίες επιτρέπουν στους πελάτες να αγοράζουν προϊόντα απευθείας από τις πλατφόρμες τους.
Για παράδειγμα, το TikTok Shop επιτρέπει στους χρήστες να ανακαλύψουν και να αγοράσουν ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, από προϊόντα μόδας μέχρι ηλεκτρονικές συσκευές, απευθείας μέσα από την εφαρμογή. Η πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί για να βελτιώσει την εμπειρία αγορών για το νεανικό κοινό του TikTok.
Σήμερα, ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών προβάλλουν τα προϊόντα τους μέσω των μορφών βίντεο του TikTok, όπως σύντομες επιδείξεις προϊόντων και περιεχόμενο που δημιουργείται από χρήστες. Με την "ενοποίηση" των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του ηλεκτρονικού εμπορίου, το TikTok Shop αντιπροσωπεύει πράγματι μια νέα εποχή social commerce, προσφέροντας μια ευκαιρία στις επιχειρήσεις να προσεγγίσουν ένα μεγάλο και ποικίλο κοινό.
Δείτε εδώ το πλήρες άρθρο για να ανακαλύψετε όλες τις τάσεις στο e-commerce!
Το Parcel Monitor είναι μια κοινότητα που ξεκίνησε από λάτρεις των e-commerce logistics στο Parcel Perform. Στόχος τους είναι να εμπνεύσουν το οικοσύστημα logistics του ηλεκτρονικού εμπορίου, για να δημιουργήσουν μια καλύτερη εμπειρία παράδοσης για όλους.
Προσφέρει δωρεάν παρακολούθηση δεμάτων σε 900+ μεταφορείς παγκοσμίως σε μια ενιαία πλατφόρμα. Αξιοποιώντας τα δεδομένα του και την τεχνολογία, καταγράφει τις τάσεις των καταναλωτών, δίνει πολύτιμα στοιχεία στην αγορά και ενθαρρύνει τις συνεργασίες σε όλο τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.