Digital Marketing

Διαφημίσεις στην Gsuite και στο Gmail

Διαφημίσεις στην Gsuite και στο Gmail

Η σουίτα προγραμμάτων G Suite της Google έχει κερδίζει μεγάλο μερίδιο στους εταιρικούς πελάτες. Η χρήση της G Suite έχει υπερδιπλασιαστεί κατά το προηγούμενο χρόνο μεταξύ των μεγάλων επιχειρηματικών πελατών.

Σήμερα, υπάρχουν περισσότερα από 3 εκατομμύρια εταιρείες που χρησιμοποιούν την G Suite.

Το Gmail της G Suite δεν χρησιμοποιεί τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών για εξατομικευμένο διαφημιστικό περιεχόμενο και η Google αποφάσισε έχει την ίδια αντιμετώπιση στο απλό (consumer) Gmail.

Το περιεχόμενο του απλού (consumer) Gmail δεν θα χρησιμοποιηθεί για εξατομικευμένες διαφημίσεις μετά από αυτήν την αλλαγή.

Αυτή η στρατηγική ευθυγραμμίζει τις αποφάσεις της εταιρείας για την προβολή διαφημίσεων του Gmail με τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζονται και για τα άλλα προϊόντα της Google.

Μέχρι τώρα οι διαφημίσεις που εμφανίζονται βασίζονται στις ρυθμίσεις των χρηστών.

Οι χρήστες μπορούν να αλλάξουν αυτές τις ρυθμίσεις ανά πάσα στιγμή, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησης της εξατομίκευσης των διαφημίσεων.

Η G Suite θα συνεχίσει να είναι χωρίς διαφημίσεις.

Η αξία του Gmail είναι τεράστια, τόσο για τους χρήστες της G Suite όσο και για τους χρήστες της δωρεάν υπηρεσίας Gmail. Το Gmail είναι ο κορυφαίος πάροχος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον κόσμο με περισσότερους από 1,2 δισεκατομμύρια χρήστες.

Καμία άλλη υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου δεν προστατεύει τους χρήστες της από ανεπιθύμητη αλληλογραφία, hacking και phishing με επιτυχία όπως το Gmail.

Με την χρήση λειτουργιών όπως η έξυπνη απάντηση του Gmail το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο θα είναι ευκολότερο, ταχύτερο και αποτελεσματικότερο.

Πρόσθετες εφαρμογές του Gmail στο μέλλον θα επιτρέπουν λειτουργίες όπως πληρωμές και τιμολόγηση απευθείας στο Gmail, καθιστώντας το Gmail κάτι περισσότερο από ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Οι πελάτες της G Suite και οι δωρεάν χρήστες Gmail μπορούν να παραμείνουν σίγουροι ότι η Google θα διατηρήσει την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια παράγοντες πρωταρχικής σημασίας μέσω της συνεχούς ανάπτυξης καινοτομιών

Όπως πάντα, οι χρήστες μπορούν να ελέγχουν τις πληροφορίες που μοιράζονται με το Google στη διεύθυνση myaccount.google.com


Πηγή: blog.google

Pinteresting! Περισσότερα εργαλεία και νέα εμφάνιση για το Lens

Pinteresting!
Περισσότερα εργαλεία και νέα εμφάνιση για το Lens

 

Το Pinterest Lens beta βρίσκεται πραγματικά σε δημιουργικό οργασμό! Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, ανακοινώθηκε ότι μπορείτε να ανασυστήσετε ολόκληρα μενού εστιατορίων, απλώς φωτογραφίζοντας τα πιάτα που σας άρεσαν περισσότερο.

Τώρα, ολόκληρο το Lens «φρεσκάρεται» με καινούρια, ακόμα πιο χρήσιμα εργαλεία, και με νέα,βελτιωμένη αισθητική.
Ευφυέστερο και πιο κομψό από ποτέ

Τον τελευταίο μήνα, διπλασιάστηκαν οι κατηγορίες που το Lens έχει εκπαιδευτεί να αναγνωρίζει. Αναβαθμίστηκε, επίσης,η δυνατότητα επιλογής του, με αποτέλεσμανα μπορεί πλέον να αναγνωρίσει και να προτείνει ιδέες για παπούτσια, πουκάμισα, καπέλα κλπ. που θέλετε να φορέσετε ή κάποιο άλλο στυλ που θέλετε να δοκιμάσετε.

Τέλος, το νέο interface και τα ενσωματωμένα εργαλεία βοηθούν το Lens να κατανοήσει ακόμα καλύτερα τον κόσμο γύρω σας.

Πατήστε για να εστιάσετε και να πιέσετε για μεγέθυνση

Για να έχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, πρέπει να ξεκινήσετε με μια καθαρή και έντονη φωτογραφία. Έτσι, προστέθηκαν νέα χαρακτηριστικά ζουμ και εστίασης, ώστε να μπορείτε να εντοπίσετε ό,τι ακριβώς ψάχνετε.

Πολλοί χρήστες περιμένουν για να επεξεργαστούν στο Lens τις φωτογραφίες που τραβάνε, γι 'αυτό και δίνεται προτεραιότηταστις πιο πρόσφατες φωτογραφίες τους - θα τις βρίσκουν να τους περιμένουν μόλις ανοίγουν το Lens.

Δείτε σχετικές ιδέες αμέσως

Καθιερώθηκε πλέον το κουμπί "instant ideas " (ο μικρός λευκός κύκλος, στη γωνία κάθε Pin). Έτσι, όταν το Lens εμφανίσει μια ιδέα που σας αρέσει , μπορείτε να πατήσετε τον κύκλο για να δείτε αμέσως περισσότερες δυνατότητες, εμπνευσμένες από αυτή την πρωτότυπη ιδέα.

Βεβαίως, μπορείτε να συνεχίσετε από εκεί, χτυπώντας περισσότερους κύκλους και βρίσκοντας περισσότερες ιδέες που αγαπάτε.

Σύντομα, θα βρεθείτε κι εσείς στην "κουνελότρυπα", όπως πολλοί πιστοί του Pinterest την περιγράφουν, πηγαίνει όλο και πιο βαθιά, από καλή ιδέα σε καλή ιδέα, μέχρι να βρείτε κάτι τόσο καλό, που θα θέλετε να σταματήσετε ό,τι κάνετε για να το δοκιμάσετε εδώ και τώρα...

Στο κάτω-κάτω, αυτός είναι στην πραγματικότητα ο στόχος του Pinterest: να σας βοηθήσει να ανακαλύψετε εκείνες τις δυνατότητες που θα βελτιώσουν τη ζωή σας, είτε πρόκειται για την τοποθέτηση πλακακιών πάνω από το νεροχύτη σας, είτε για τη «δημιουργία» ενός φανταστικού κέικ γενεθλίων για το παιδί σας, είτε τέλος, για το σωστό συνδυασμό των παπουτσιών με τα ρούχα σας.

Πηγή: blog.pinterest.

Δυνατότητα replay των live video στα Instagram Stories

Δυνατότητα replay πλέον των live video στα Instagram Stories

Καλά νέα για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται –μεταξύ όλων των άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης- στο Instagram, καθώς θα έχουν πλέον τη δυνατότητα για αναπαραγωγή ενός live video απευθείας στο Instagram Stories, ώστε να μην πηγαίνει τίποτα «χαμένο».

Όταν ολοκληρωθεί η μετάδοση ενός livevideo, αυτό μπορεί να συνεχίσει να αναπαράγεται στο InstagramStories για τις επόμενες 24 ώρες,αρκεί να αγγίξουν το "Share" στο κάτω μέρος της οθόνης.

Αν, αντίθετα, δεν επιθυμούν να το μοιραστούν, απλώς μπορούν απλά να πατήσουν το διακόπτη και να επιλέξουν "Απόρριψη" –το live videoθα εξαφανιστεί από την εφαρμογή (όπως θα έκανε με τα σημερινά δεδομένα).

Όταν διαμοιράζεται μια αναπαραγωγή βίντεο, θα εμφανίζεται στη γραμμή ιστοριών η φωτογραφία προφίλ της επιχείρησης κι ένα κουμπί αναπαραγωγής. Αν το πατήσει ο χρήστης, θα ξεκινήσει το βίντεο και θα εμφανιστούν σχόλια και επισημάνσεις από την αρχική εκπομπή.

Οι άνθρωποι της επιχείρησης, θα μπορέσουν, επίσης, να δουν πόσοι χρήστες παρακολούθησαν αυτό το βίντεο, τόσο στη liveεκδοχή του, όσο και στην αναπαραγωγή στο stories.

Η λειτουργία «Αποστολή μηνύματος»προσφέρει έναν εύκολο και γρήγορο τρόπογια να απαντήσει ο χρήστης στο video μιας επιχείρησης.

Αν μια επιχείρηση έχει ενεργοποιήσει πολλαπλές αναπαραγωγές, οι χρήστες μπορούν εύκολα να επιλέξουν εκείνο το βίντεο που επιθυμούν, πατώντας στα βέλη που βρίσκονται στην κορυφή.

Επιπλέον, μπορούν επίσης να πατήσουνανά πάσα στιγμή στη δεξιά ή την αριστερή πλευρά της οθόνης για να μεταβούν 15 δευτερόλεπτα εμπρός ή πίσω σε κάθε βίντεο. Αυτέςοι δυνατότητες πλοήγησης δίνουν στους χρήστες πολύ μεγαλύτερο έλεγχο όσον αφορά στις αναπαραγωγές live video μιας επιχείρησης στα Instagram Stories.

 Από τότε που δόθηκε η δυνατότητα για παρουσίαση live video στο Instagram, τον περασμένο Νοέμβριο, επιχειρήσεις απ’ όλο τον κόσμο τη χρησιμοποίησαν για να συνδεθούν με το κοινό τους σε πραγματικό χρόνο - επιτρέποντας σε μεγάλες και μικρές μπράντες να μοιράζονται την ιστορία τους με τους πιστούς του Instagram με έναν ολοκαίνουργο, συναρπαστικό τρόπο.

Τώρα, με την πρόσθετη δυνατότητα αυτά τα live video να αναπαράγονται στα Instagram Stories,κερδίζοντας κι από την εμπειρία της πλήρους οθόνης, οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να κάνουν ακόμη περισσότερα.

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις τελευταίες ενημερώσεις, μπορείτε να ανατρέξετε στο Κέντρο βοήθειας Instagram. Οι πιο πρόσφατες ενημερώσεις είναι διαθέσιμες ως Instagram έκδοση 10.26, η οποία διατίθεται για iOS στο Apple App Store και για Android στο Google Pla

 

 Πηγή: business instagram blog post

 

Digital marketing plan για φαρμακευτικές εταιρίες μέρος β'

Digital marketing plan για φαρμακευτικές εταιρίες 

Μέρος Β : Digital Marketing Strategy


Στόχος digital marketing

Διακρίνονται σε 3 κατηγορίες: Top-level broad goals, οι οποίοι θα περιγράφουν πως θα ωφεληθεί η φαρμακευτική εταιρία από την συστηματική της δραστηριοποίηση στο διαδίκτυο.

Για παράδειγμα, η αξιοποίηση των social media για την παροχή χρηστικής πληροφόρησης για θέματα υγείας θα βελτιώσει την αναγνωρισιμότητα (awareness) και την αξιοπιστία της φαρμακευτικής εταιρίας στους ασθενείς.

Mid-long term vision,το οποίο θα συμβάλλει καθοριστικά στην μετάβαση της εταιρικής κουλτούρας σε μια νέα, η οποία θα υποστηρίζει την προσαρμογή της στην αναδυόμενη ψηφιακή οικονομία.

Για παράδειγμα, να καταστεί η φαρμακευτική εταιρία (η ιστοσελίδα της, τα micro sites της κτλ) η κυρίαρχη πηγή για αξιόπιστες και επικαιροποιημένες πληροφορίες σε θέματα υγείας στην Ελλάδα, τα επόμενα 3 χρόνια.

Specific SMART objectives,οιοποίοι περιγράφουν με ακρίβεια (specific, measurable, actionable, relevant, time-specific) το προσδοκώμενο αποτέλεσμα από την online δραστηριοποίηση της φαρμακευτικής εταιρίας.

Για παράδειγμα, αύξηση 30% στην αναγνωρισιμότητα του εταιρικού brand σε συγκεκριμένη ομάδα ασθενών στην Ελλάδα τους επόμενους 3 μήνες.

Επιπρόσθετα σημαντικό είναι να ορίσουμε τα KPIs (Key Performance Indicators)μεβάση τα οποία θα παρακολουθούμε αν πορευόμαστε αποτελεσματικά στην επίτευξη των digital marketing objectives που έχουμε θέσει.

Για παράδειγμα, αν ο στόχος είναι η αύξηση της αναγνωρισιμότητας του εταιρικού brand σε μια συγκεκριμένη ομάδα ασθενών κατά 30%, ένα χαρακτηριστικό KPI θα μπορούσε να είναι η αντίστοιχη αύξηση της επισκεψιμότητας στο micrositeτης εταιρίας, το οποίο θα αφορά στην συγκεκριμένη ασθένεια.

Συνοπτικά,οι στόχοι θα πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι και να αφορούν σε βραχυχρόνιες , μεσοπρόθεσμες και μακροχρόνιεςπεριόδους.

Στρατηγική
Σε αυτό το στάδιο περιγράφουμε πως θα επιτευχθούν τα digital  objectives που έχουν τεθεί. Περιλαμβάνει τα εξής:

Online markets egmentation
Χωρίζουμε την online αγορά (ασθενείς και άλλους σημαντικούς stakeholders - επιστήμονες υγείας )σε target groups με κοινές ανάγκες .

Μια ενδεικτική βάση τμηματοποίησης για τους ιατρούς (influencers) θα μπορούσε να είναι η εξειδίκευση τους. Στην περίπτωση των ασθενών μια βάση τμηματοποίησης θα μπορούσε να είναι το είδος της πληροφορίας που αναζητούν στο διαδίκτυο π.χ. πρόληψη ή αντιμετώπιση μιας ασθένειας.

Τέλος, στην περίπτωση των φαρμακοποιών (distribution channel – influencers) θα μπορούσε να είναι ξανά το είδος της πληροφορίας που αναζητούν π.χ. Know-howγια την προώθηση των προϊόντων τους ή ενημέρωση για διάφορες θεραπευτικές κατηγορίες.

Online targeting
Στο βήμα αυτό επιλέγουμε τα target groups τα οποία θα στοχεύσουμε. Τα κριτήρια για να τα επιλέξουμε μπορεί να είναι η κερδοφορία, η προσβασιμότητα, ο ανταγωνισμός, η αναγνωρισιμότητα της φαρμακευτικής εταιρίας και των προϊόντων της κτλ.

Στη συνέχεια για κάθε ένα από τα target groupsπου έχουμε επιλέξει, δημιουργούμε το αντίστοιχο customer persona για το οποίo συλλέγουμε πληροφορίες αναφορικά με:
• Tα δημογραφικά και τα ψυχογραφικά χαρακτηριστικά του,

• τις αντιρρήσεις που μπορεί να έχουν τα μέλη του,

• τους στόχους που θέλουν να πετύχουν τα μέλη του επισκεπτόμενα την ιστοσελίδα και τα microsites της φαρμακευτικής εταιρίας και


• το customer journey που θα πραγματοποιήσουν αυτά.

Online positioning
Πρόκειται για την «τοποθέτηση» του brand της φαρμακευτικής εταιρίας στο “μυαλό”(top of mind – spontaneous awareness) των ασθενών (customers), των ιατρών (influencers)και των φαρμακοποιών (distribution channels-influencers) σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Απαντά στο θεμελιώδες ερώτημα, γιατί ο ιατρός, ο φαρμακοποιός και ο ασθενής να προτιμήσει τα προϊόντα της φαρμακευτικής εταιρίας .

Αναμφισβήτητα, η ανάπτυξη ενός ισχυρού online positioning λειτουργεί και ως νέο ανάχωμα στην πτώση των πωλήσεων στα off-patent drugs.
Digital Marketing Mix

Για κάθε customer persona,θα αναπτύξουμε και ένα ξεχωριστό digital marketing mix το οποίο θα αποτελείται από τα εξής:
Product

Ειδικά για την περίπτωση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων, η online προβολή τους δεν είναι εφικτή λόγω νομικών περιορισμών.
Για την περίπτωση των OTC (συμπληρώματα διατροφής, δερμοκαλλυντικά)θα πρέπει να απαντηθούν τα ακόλουθα ερωτήματα:

• Τι προϊόντα θα προσφέρονται online π.χ. θα είναι τα ίδια με εκείνα που παρέχονται offline ή θα έχουμε αποκλειστικές σειρές προϊόντων για την online παρουσία μας;
• Πως θα μπορούσαμε να προσθέσουμε αξία στην online παρουσία των προϊόντων;

Price
Η τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί online π.χ. θα έχουμε την ίδια τιμολογιακή πολιτική online και offline;

Place
Τα online κανάλια διανομής (e-pharmacies) που θα χρησιμοποιηθούν για την διανομή των OTC προϊόντων. Σημαντικό κριτήριο για την επιλογή τους είναι το visibility που αυτά επιτυγχάνουν, δηλαδή ο αριθμός των εμφανίσεων τους στην πρώτη σελίδα της Googleγια σημαντικές λέξεις-κλειδιά.

Promotion
Η προώθηση αφορά και στα prescription drugsκαι στα OTCs. Αναφορικά με τα prescription drugs, στους ασθενείς η επικοινωνία πραγματοποιείται αποκλειστικά σε επίπεδο corporate brand δεδομένου ότι η προώθηση προϊόντων δεν είναι επιτρεπτή σε αυτή την περίπτωση.

Στους ιατρούς και στα κανάλια διανομής, δεν ισχύει το ίδιο καθώς στην περίπτωση αυτή μπορούμε να προωθήσουμε και προϊόντα. Σχετικά με τα OTCs η προώθηση μπορεί να γίνει και σε επίπεδο corporate καθώς και σε product brand.

Προέχει η έμφαση σε μια ολιστική προσέγγιση δεδομένου ότι ο κύριος στόχος είναι το engagement των stake holders και η αποφυγή των push μηνυμάτων.

Ο αποτελεσματικός  σχεδιασμός  μιας οnline  επικοινωνιακής στρατηγικής συμπεριλαμβάνει όλους τους σημαντικούς stakeholders (ασθενείς, ιατρούς, φαρμακοποιούς, άλλους επιστήμονες υγείας, πολιτεία, εργαζόμενους, δημοσιογράφους, τοπική κοινωνία κτλ) αξιοποιώντας συνέργειες με την αντίστοιχη offline επικοινωνία.

Τα βασικά εργαλεία του digital communication mix είναι τα εξής:

SEM (SearchEngineMarketing). Περιλαμβάνειτο Search Engine Optimizationμε το οποίο επιτυγχάνεται υψηλή κατάταξη είτε στα οργανικά αποτελέσματατης Google είτε μέσω διαφημίσεων (GoogleAds-search).Αποτέλεσμα του SEM θα είναι να εμφανίζονται τα owned media της φαρμακευτικής εταιρίας στην πρώτη σελίδα της Google όταν οι χρήστες πραγματοποιούν αναζητήσεις σχετικά με ασθένειες που αφορούν στα προϊόντα της.

Social Media Marketing, όπου καθορίζονται τα social media στα οποία θα δραστηριοποιηθεί η εταιρία και η βασική επιδίωξη από αυτή. Το ύφος του περιεχομένου θα πρέπει να προσαρμόζεται στο profile του κάθε μέσου.

OnlinePR. Αφορά στο «χτίσιμο» αποτελεσματικών σχέσεων με δημοσιογράφους, bloggers και influencersπ.χ. μέσω webinars και online δημοσιότητας.

Display advertising, είτε στο δίκτυο της Google, είτε σε άλλα διαφημιστικά δίκτυα, είτε απευθείας σε ιστοσελίδες.

Affiliate marketing. Αφορά κυρίως συνεργασίες με bloggers οι οποίοι αναπτύσσουν θεματολογίες σχετικές με θέματα υγείας και οι οποίες μπορούν να αυξήσουν την επισκεψιμότητα στα ownd media (corporatewebsite, microsites, socialmediapages κτλ).

Email marketing το οποίο αφορά αποκλειστικά στους ιατρούς και τους φαρμακοποιούς και στοχεύει είτε σε συγκεκριμένες συμπεριφορές (π.χ. αγορά φαρμάκων για τους φαρμακοποιούς, download μελετών από τους ιατρούς), είτε στη δημιουργία ή ενίσχυση θετικών αντιλήψεων στα προϊόντα και στο corporate brand.

Actions

Περιγράφουμε αναλυτικά τις ενέργειες που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του digital marketing plan, με χρονικό ορίζοντα 12 μηνών.

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το GANTT chart στο οποίο να περιγράψουμε εκτός από τις ενέργειες, το χρονικό διάστημα, το στόχο τους, το budget, τον υπεύθυνο υλοποίησης και τον τρόπο αξιολόγησης.

Ένα ενδεικτικό GANTT chart για τα online activities μιας φαρμακευτικής εταιρίας είναι το ακόλουθο: Control

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα του digital marketing σε σχέση με το παραδοσιακό είναι ότι στο πρώτο κάθε ενέργεια είναι μετρήσιμη. Προϋπόθεση είναι να ορίσουμε τι μας ενδιαφέρει να μετρήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε το κατάλληλο εργαλείο.

Για παράδειγμα πόσοι ασθενείς επισκέπτονται το microsite και πόσοι κάνουν share το περιεχόμενο του στα socialmedia είναι σημαντικά KPIs και για τις συγκεκριμένες μετρήσεις  κατάλληλο εργαλείο είναι τα Google Analytics. Σε κάθε περίπτωση τα δεδομένα που προκύπτουν από αυτόν τον έλεγχο θα πρέπει να αξιοποιούνται για την περαιτέρω βελτίωση της online στρατηγικής μας.

Τo παρόν άρθρο βασίζεται στο μοντέλο SOSTAC και RACE της Smart Insights και του Chartered  Institute of Marketing. 

Το κείμενο συντάχθηκε από κοινού με τον Στέφανο Οικονομίδη - SEO inGreece

Βίντεο διαφημίσεις στην εποχή του κινητού

Νέο μέσο, νέοι κανόνες: βίντεο διαφημίσεις στην εποχή του κινητού

Σε ανάρτησή του στο ιστότοπο του γίγαντα της κοινωνικής δικτύωσης, ο MarkRabkin, αντιπρόεδρος του διαφημιστικού τομέα του Facebook, αναφέρθηκε στις νέες διαφημιστικές προκλήσεις με τις οποίες θα βρεθούν αντιμέτωποι διαφημιστές και διαφημιζόμενοι.

Ξεκινά με την επισήμανση πως το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να ληφθεί υπόψη, σχετικά με τις βίντεο διαφημίσεις στο κινητό είναι ότι τα smartphones δεν είναι μικροσκοπικές τηλεοράσεις.

Ακριβώς όπως η τηλεόραση δεν ήταν οπτικό ραδιόφωνο και το ραδιόφωνο δεν ήταν ακουστική εφημερίδα, έτσι και το κινητό πρέπει να αντιμετωπιστεί ως αυτό που πραγματικά είναι: ένα νέο μέσο, το οποίο απαιτεί καινούριο περιεχόμενο, βασισμένο σε εμπειρίες που συνυπάρχουν εκ γενετής σ’ αυτή την πλατφόρμα, όπως η ταχύτητα, η δυνατότητα επιλογής και η συνάφεια με τα ενδιαφέροντα του κοινού.

Η «χρυσή εποχή» των τηλεοπτικών διαφημίσεων, για παράδειγμα, ήρθε όταν δημιουργικά μυαλά αξιοποίησαν τις δυνατότητες του νέου μέσου, αλλά και το γεγονός ότι κάθε σπίτι είχε πλέον τηλεόραση!
Η τηλεόραση παραμένει, όπως αναγνωρίζει ο Rabkin, ένα πανίσχυρο μέσο, όπου γίνεται σπουδαία δημιουργική δουλειά.

Όμως,βρίσκεται πια σε άμεσο ανταγωνισμό με το κινητό, ένα διαφορετικό μέσο που χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι, εκτός απότο τι συμβαίνει στα νοικοκυριά, κάθε άτομο μπορεί να έχει μια οθόνη στο χέρι του, ανά πάσα στιγμή.

Στην περίπτωση των smartphones, οι χρήστες τους έχουν απόλυτο έλεγχο όχι μόνο του τι βλέπουν, αλλά και πού και πότε θέλουν να το δουν, οποιαδήποτε στιγμή. Όταν η τηλεόραση παύει να τραβά την προσοχή τους, ανοίγουν το κινητό τους και σερφάρουνσε εφαρμογές και sites.


Αποτελέσματα έρευνας συμπεριφοράς σχετικά με τη διαφήμιση στο Facebook. Εξετάσθηκε η δραστηριότητα 537 ατόμων που δήλωσαν ότι παρακολούθησαν την πρεμιέρα μιας δημοφιλούς τηλεοπτικής εκπομπήςγια τη νέα σεζόν. Στη διάρκεια κάθε διαλείμματος για διαφημίσεις, η χρήση του Facebook απογειωνόταν.


Στην ίδια έρευνα εξετάστηκε,επίσης,η δραστηριότηταστο Facebook ατόμων που δήλωσαν ότι δεν παρακολούθησαν την εκπομπή. Γι’ αυτούς δεν υπήρχε διακριτή διαφορά στη δραστηριότητά τους.

Η κινητή τηλεφωνία έχει εκπαιδεύσει, τρόπον τινά, τους χρήστες να εστιάζουν κατά βούληση, να επιλέγουν ό,τι τους ενδιαφέρει, να καταναλώνουν ό,τι τους ενδιαφέρει και να προχωρούν.

Για παράδειγμα,ενημερώνονται από NewsFeed μέσω του κινητού τους 41% ταχύτερα απ’ ότι μέσω desktop υπολογιστή. Κι όταν ξεκινάη αυτόματη αναπαραγωγή στο Facebook, κάτι που συμβαίνει περίπου στο 70% των περιπτώσεων, λόγω των ρυθμίσεων, του δικτύου και της συμπεριφοράς του χρήστη, ο μέσος χρόνος παρακολούθησης είναι 16,7 δευτερόλεπτα.

Αντίστοιχαγια τις διαφημίσεις βίντεο, ο μέσος όρος είναι 5,7 δευτερόλεπτα
Επειδή οι χρήστες μπορούν να παρακολουθούν οτιδήποτε, οπουδήποτε και οποιαδήποτε στιγμή, από το κινητό που κρατάνε στο χέρι τους, μόνο διαφημίσεις που τραβάνε την προσοχή τους, αξίζουν τον κόπο και σχετικές με τα ενδιαφέροντά τους, τους «κρατάνε».

Επομένως, παρότι ο συνολικός διαφημιστικός χρόνος είναι περισσότερος, ο χρόνος παρακολούθησης ανά χρήστη έχει μειωθεί. Οι χρήστες δεν παρακολουθούν πλέον διαφημίσεις τόσο πολύ όσο παλαιότερα, ανεξαρτήτως μέσου.
Παρά την τεράστια προσπάθεια και τη βαθιά τεχνογνωσία που έχει πια συγκεντρωθεί επί τόσα χρόνια,ο MarkRabkin επισημαίνει πως καμία πλατφόρμα κινητήςδεν έχει καταφέρει να διατηρήσει την προσοχή των χρηστών σε ένα τηλεοπτικό σποτάκι των 30 δευτερολέπτων σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ όσο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις του παλιού-καλού καιρού.

Με απλά λόγια, το YouTube «σκότωσε» όσα σποτάκια αυτού του είδους δεν μπορούν να παρακάμψουνοι χρήστες.
Ο καταναλωτής μίλησε, λοιπόν. Εμείς, όμως, τον ακούμε; αναρωτιέται το ανώτατο στέλεχος του Facebook. Τα στοιχεία από το χώρο των κινητών δείχνουν ότι δεν έχουμε πλέον το δικαίωμα να διακόπτουμε για διαφημίσεις. Όμως, έχουμε το δικαίωμα να διεκδικούμε την προσοχή των χρηστών.

Αν οι διαφημιζόμενοι με σοβαρό budget θέλουν να επικοινωνήσουν με το κοινό με πιο ουσιαστικό τρόπο και να οδηγήσουν τη διαφημιστική αγορά σε πορεία ανάπτυξης, θα πρέπει να μάθουν να πορεύονται σ’ αυτό το νέο, περίπλοκο τοπίο, βελτιστοποιώντας το περιεχόμενό τους που απευθύνεται σε αυτό.
Οδηγίες προς ναυτιλομμένους…
Όλα αυτά,καταλήγουν μοιραία στην ερώτηση: ποιος είναι, επομένως, ο καλύτερος τρόπος προώθησης για διαφημίσεις στα κινητά; Πώς μπορούν οι διαφημιζόμενοι να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα αυτού του νέου, συναρπαστικού χώρου και να εξελιχθούν τόσο γρήγορα, όσο εξελίσσονται οι ίδιες οι πλατφόρμες;

Ο MarkRabkinκαι οι συνεργάτες του στο Facebook έχουν συγκεντρώσει εμπειρίες κι έχουν μάθει πολλά σχετικά με τις πιο αποτελεσματικές πρακτικές σ’ αυτόν τον χώρο, μιλώντας με μερικούς από τους πιο επιτυχημένους διαφημιζόμενους, από τη Nestle ως την AirBnb και τηUbisoft.


Να, λοιπόν, κάποιες βασικές οδηγίες προς ναυτιλομμένους…
• Δημιουργήστε «φρέσκα» διαφημιστικά μηνύματα μικρού μήκους, ειδικά για κινητά. Βεβαιωθείτε ότι κάθε βίντεο αξίζει την προσοχή των χρηστών, οι οποίοι θα μπορέσουν να πάρουντο μήνυμα που θέλετε να «περάσετε», ακόμα κι αν δουν μονάχα λίγα δευτερόλεπτα από την αρχή. Χρησιμοποιήστε πρακτικές,εργαλεία, τεχνικές και στυλ που εκπροσωπούν το γνήσιο περιεχόμενο το οποίοαρέσει στους χρήστες.

• Αναδιοργανώστε τον τρόπο που ελέγχετε και μετράτε τα αποτελέσματα των διαφημίσεών σας σε εβδομαδιαίο κι όχι εξαμηνιαίο κύκλο. Δημιουργήστε ομάδες εργασίας που μπορούν να προσφέρουν ποιοτικά και δημιουργικά αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Βάλτε στην ίδια ρότα τις ομάδες δημιουργικού, μετρήσεων και παρακολούθησης των media και συνδέστε τες μεταξύ τους, ώστε να εργάζονται σαν μία ομάδα. Βεβαίως, κάτι τέτοιο αποτελεί τεράστια πρόκληση, αλλά τα πράγματαστο χώρο της κινητής τηλεφωνίας εξελίσσονται πολύ γρήγορα και μια παραδοσιακή διαφημιστική προσέγγιση δεν φέρνει αποτελέσματα.

• Μην προσπαθείτε να εξισώσετε διαφορετικές πλατφόρμες. Κάθε καινούρια πλατφόρμα (π.χ. NewsFeed, Stories, AdBreaks, TrueView) απευθύνεται σε διαφορετικές καταναλωτικές προσδοκίες και συμπεριφορές. Να είστε προσεκτικοί σ’ ό,τι αφορά σταδιαφημιστικά πρότυπα τα οποίαμπορούν να δώσουν παραπλανητικά αποτελέσματα, λόγω του μοναδικού χαρακτήρα κάθε μέσου.

Για παράδειγμα, μια εγγυημένη διαφήμιση 10 δευτερολέπτων απαιτεί διαφορετικό δημιουργικό από ένα βίντεο που ο μέσος χρήστης θα δει για 6 δευτερόλεπτα, αλλά το 10% του κοινούθα το δει για 30... Το Facebook δεν είναι YouTube, το YouTube δεν είναι Search και τοSearch δεν είναι Snapchat!

• Μετρήστε τα αποτελέσματα, όχι τα δευτερόλεπτα. Είναι αλήθεια πως αυτός ο καινούργιος κόσμος είναι πολύπλοκος, αλλά αξίζει να επενδύσουμε για να τον χαρτογραφήσουμε. Προκειμένου ναυπάρξει αυτή η ψηφιακή χαρτογράφηση, όμως, είναι ζωτικής σημασίας η μέτρηση τω αποτελεσμάτων της διαφήμισης ανά δημιουργικό, ανά πλατφόρμα και ανά κοινό.

Η ικανότητα κάθε διαφημιζόμενου να μετράτο σωστό μέγεθος με το σωστό τρόπο, μπορεί να αποδειχθεί ο σοβαρότερος παράγοντας για την πρόγνωση της διαφημιστικής επιτυχίας του.

Επιπλέον, είναιδική μας ευθύνη να δημιουργήσουμε εκείνα τα εργαλεία και τα συστήματα που θα βοηθήσουν τους διαφημιζόμενους να μάθουν ταχύτερα. Για το συγκεκριμένο θέμα, αυτά είναι τα συμπεράσματά μας:
• Η διαφάνεια έχει πρωταρχική σημασία. Προκειμένου να δημιουργήσουν νέες, φανταστικές ιστορίες για το περίπλοκο τοπίο των διαφορετικών φορμά διαφήμισηςστο χώρο της κινητής τηλεφωνίας, οι διαφημιζόμενοι πρέπει να κατανοούν κάθε πτυχή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, βασισμένοι στιςλεπτομερείς πληροφορίες τις οποίες παρέχει κάθε εκδότης - συμπεριλαμβανομένου του Facebook.

Οι βασικές μετρήσεις δεν αρκούν.
• Τα εργαλεία μέτρησης πρέπει να εξελιχθούν. Οι πλατφόρμες κινητής τηλεφωνίας, ανάμεσά τους και το Facebook, πρέπει να βοηθήσουν τους διαφημιζόμενους να συγκρίνουν και να αξιολογούν ταχύτατα τον αντίκτυπο κάθε νέας πλατφόρμας –σ’ ό,τι αφορά στο brand, την άμεση ανταπόκριση ή έναν υβριδικό συνδυασμό των δύο.

Όπως αποκαλύπτει οMarkRabkin, το Facebook ήδη επενδύει στη δημιουργία εργαλείων για λεπτομερείς μετρήσεις κι αργότερα φέτος θα προσφέρει περισσότερες λύσεις με χρήση διαγραμμάτων, προκειμένου να βοηθήσει τους διαφημιζόμενους να κατανοήσουν καλύτερα τις συνήθειες των καταναλωτών σε όλες τις πλατφόρμες του.

• Βρείτε νέους τρόπους δημιουργίας διαφημιστικού περιεχομένου. Παρότι η προσοχή των χρηστών είναι πλέον σποραδική και βραχύβια, οι καταναλωτές εστιάζουν στα τηλέφωνά τους περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Ο αντιπρόεδρος του Facebook υπογραμμίζει πως στόχος τους παραμένει πάντα η εύρεση τρόπων επικοινωνίας, μέσα από ιστορίες γεμάτες νόημα και συναίσθημα.

Οι καλύτεροι διαφημιζόμενοι, ανεξάρτητα από το αν είναι ψηφιακοί, παραδοσιακοί ή brands, έχουν την ικανότητα να προσαρμόζονται (και όχι, βεβαίως, να αντιδρούν) στις διαφορετικές συμπεριφορές των καταναλωτών, που επιβάλλει το νέο μέσο, η κινητή τηλεφωνία.

Αντιλαμβάνονται πως, στην περίπτωση των κινητών, χρήστες και πλατφόρμες είναι τόσο καινούργιοι, ρευστοί και ανόμοιοι, που η επιτυχία εξαρτάται από την ταχύτερη δυνατή προσαρμογή και τις πιο καινοτόμες μεθόδους προσέγγισης. Όπως στη τηλεόραση καιτο ραδιόφωνο, προηγουμένως, έτσι και στο κινητό σήμερα, το δημιουργικό πρέπει να προσαρμόζεται στο μέσο,να έχει αμεσότητα και νόημα.

Ολοκληρώνοντας, το ανώτατο στέλεχος του Facebook φάνηκε αισιόδοξο, υπογραμμίζοντας πως, «αν υπάρχει όραμα, με λίγη ευελιξία και συνεχείς πειραματισμούς από τα πιο καλά και δημιουργικά μυαλά της βιομηχανίας, θα φτάσουμε στο κατώφλι μιας νέας χρυσής εποχής για τη διαφήμιση».

 Mark Rabkin, VP, Core Ads, Facebook

Πηγή: Facebook business

Οι 10 τάσεις της ψηφιακής διαφήμισης για τις ΜΜΕ το 2017

Ποιες είναι οι τάσεις της ψηφιακής διαφήμισης για το 2017; Πολλοί ερίζουν για μια θέση στο Top-10 της χρονιάς κι ας μη φτάσαμε ούτε στα μισά του χρόνου, ακόμα. Υπάρχουν, φυσικά, κάποια «σιγουράκια» όπως το video και το mobile, αλλά πολλές θέσεις που παίζονται ακόμα… Αρκετές στρατηγικές διαμορφώνονται ακόμα, σ’ ό,τι αφορά στα ψηφιακά μέσα, κι άλλες δεν έχουν αποδώσει ως τώρα τους αναμενόμενους καρπούς…
Κάποιες προβλέψεις, πάντως, που εντοπίσαμε και συνθέσαμε από δυο-τρεις διαφορετικές πηγές, δίνουν μια πρώτη γεύση του τι πρόκειται να επακολουθήσει, ειδικά στο χώρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ), τους επόμενους μήνες και ως το τέλος του χρόνου.


Mobile
To ’16 ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον χώρο του Mobile κι όλα δείχνουν πως κάτι ανάλογο θα συμβεί και φέτος, με τις προβλέψεις να λένε πως οι διαφημίσεις σ’ αυτό το μέσο ίσως ξεπεράσουν για πρώτη χρονιά εκείνες στα desktop. Με τα κινητά να έχουν στ’ αλήθεια γίνει προέκταση του χεριού μας, αυτό μάλλον δεν έπρεπε να προκαλεί εντύπωση… Τώρα, μάλιστα, μάλλον έχει φτάσει η ώρα που δεν αρκούν οι μετατροπές των διαφημίσεων από web σε mobile, αλλά η δημιουργία τους εξαρχής γι’ αυτό το μέσο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η εμπειρία του χρήστη… 

Video
Δεν χωρεί, πια, καμιά αμφιβολία ότι το βίντεο είναι ο βασιλιάς του περιεχομένου – μια ματιά στο τι γίνεται καθημερινά στο Facebook Live, στο YouTube, το Snapchat, ακόμα και στο Twitter, μάλλον είναι αρκετή για να πείσει ακόμα και τον πιο δύσπιστο ότι εκεί στρέφεται πλέον το ενδιαφέρον του κοινού, άρα η ύπαρξή του (ακόμα καλύτερα αν μπορεί να σταθεί και σε κινητές συσκευές) είναι σχεδόν αναγκαία σε κάθε διαφήμιση με φιλοδοξίες…

Native
Σύμφωνα με κάποιες έρευνες, η αγορά του native advertising έφτασε πέρυσι τα 7,9 δις $, όμως οι προβλέψεις για φέτος την ανεβάζουν –ούτε λίγο, ούτε πολύ- σχεδόν στα τριπλά, στα 21 δις $, καθώς επεκτείνεται σχεδόν σε κάθε πλατφόρμα. Όσο περισσότερο ψηφιακά εγγράμματοι γίνονται οι χρήστες-καταναλωτές, τόσο ευκολότερα μπορούν να «κόβουν» τις ενοχλητικές διαφημίσεις – αν, όμως, αυτές είναι «φυσικά» ενταγμένες στο περιεχόμενο, προσθέτοντας αξία σ’ αυτό, τόσο καλύτερα και αποτελεσματικότερα θα επιτελούν το «χρέος» τους.

Διάδραση
Από τα πρώτα «πέτρινα» χρόνια και την εποχή της αθωότητας, οι δυνατότητες διαδραστικότητας του χρήστη με τις διαφημίσεις έχουν περάσει πια σε ένα σαφώς διαφορετικό επίπεδο. Πάντα χρήσιμη και ικανή να αφήσει βαθύτερα το μήνυμα στον στόχο, είτε ενταγμένη στο σώμα μιας διαφήμισης, είτε με την παρουσία της στην ιστοσελίδα μιας επιχείρησης, η διαδραστικότητα (που μπορεί να έχει τη μορφή κουίζ, σφυγμομέτρησης ή ό,τι άλλο φανταστεί κανείς, εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό «όπλο».

Προσωποποιημένο περιεχόμενο
Ο βομβαρδισμός των καταναλωτών με διαφημίσεις, είναι ένα καθημερινό φαινόμενο που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Πόσες από αυτές, όμως, ενδιαφέρουν πραγματικά εκείνον που τις βλέπει ή τις ακούει (ή και τα δυο); Αμερικανικές έρευνες ισχυρίζονται πως ο μέσος καταναλωτής (εκεί, βέβαια, στον Παράδεισο τέτοιου είδους τακτικών) εκτίθεται καθημερινά σε περισσότερες από 5000 διαφημίσεις κάθε μέρα! Πόσες από αυτές, βέβαια, αφήνουν το «στίγμα» τους, είναι μια άλλη υπόθεση… Έτσι, το προσωποποιημένο περιεχόμενο προφανώς έχει σημαντικότατο συγκριτικό πλεονέκτημα – το ερώτημα είναι πώς καταλήγεις σ’ αυτό; Ευτυχώς για τις εταιρίες, υπάρχουν πλέον (και θα πολλαπλασιάζονται συνεχώς) δεδομένα για συνήθειες, ενδιαφέροντα και δραστηριότητες του κοινού, που επιτρέπουν (όχι χωρίς κόπο, βέβαια) περισσότερο στοχευμένες διαφημίσεις.

Influencers
Σχετικά πρόσφατη τάση, η επιτυχία της βασίζεται στη γνωστή από παλιά τακτική της καμπάνιας «στόμα-με-στόμα». Περισσότερο εμπιστεύεσαι αυτό που σου λέει ένας φίλος σου, παρά ό,τι σου λέει ένας άγνωστος ή –ακόμα χειρότερα- μια διαφήμιση, που απλώς θέλει να σου πουλήσει… Ο γνωστός σου, όμως, το μόνο που θέλει, είναι  να σε βοηθήσει, αν όχι να σε σώσει! Η εμπιστοσύνη στο αποκορύφωμά της – Πόσσω μάλλον, αν αυτός που σου προτείνει κάτι, είναι μια γνωστή προσωπικότητα, με πλήθος followers!  Μοιραία, λοιπόν, αυτή η μέθοδος γνωρίζει ιδιαίτερη επιτυχία μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - Instagram, Snapchat, YouTube και Twitter σε ημερησία διάταξη. Δείτε, πάντως, μήπως βρείτε κάτι αντίστοιχο και σε επίπεδο Β2Β...


Chatbots
Αν και αρχικά θεωρήθηκαν μέτριο υποκατάστατο των call-centers, τα ρομποτικά συστήματα κερδίζουν συνεχώς έδαφος τα τελευταία χρόνια, χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας τους και τη βελτίωση των επιδόσεών τους. Μπορούν πλέον να διαβάζουν και να ερμηνεύουν μηνύματα, απαντώντας στις όποιες ερωτήσεις των χρηστών σε πραγματικό χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο. Χάρη στις προόδους της τεχνητής νοημοσύνης, της ανάλυσης μεγάλων όγκων δεδομένων και της σύνθεσης φωνής, μπορούν να προσφέρουν προσωποποιημένη εμπειρία, σχεδόν σαν ανθρώπινος agent (αν όχι καλύτερα, μερικές φορές)   

Data και πάλι Data!
Μιας και τα αναφέραμε, τα δεδομένα τόσο σαν πηγή για τη δημιουργία περιεχομένου, όσο και σαν αποτέλεσμα καταγραφής των επιδόσεων μιας καμπάνιας, στο τέλος της ημέρας, παίζουν σημαντικότατο ρόλο για την επιτυχία της καθώς συχνά αποκαλύπτουν και τις προτιμήσεις των χρηστών, επομένως προσφέρουν τη δυνατότητα για μικρομετρικές διορθώσεις.
Κάθε πλατφόρμα που σέβεται τον εαυτό της (όπως πχ. το Facebook, το Google, το Instagram και πολλές άλλες) διαθέτουν τέτοια στοιχεία στους διαφημιστές/ζόμενους και επιτρέπουν –σε συνδυασμό με το cloud και τη μηχανική μάθηση (machine learning)- ακριβέστερη, αλλά και πολύ ταχύτερη επεξεργασία των δεδομένων, άρα και δυνατότητα ταχύτερης ανταπόκρισης από την πλευρά τους, που μπορεί να κάνει τη διαφορά.
«Ζωντανό» video

Είναι το «καινούριο κοσκινάκι μου» και, σαν τέτοιο, είναι λογικό να κερδίζει οπαδούς και πόντους. Η μετεωρική άνοδος του Snapchat έδωσε πολλούς από τους τελευταίους στο Facebook, που με το Live του κέρδισε πελάτες – δικαίως, βεβαίως, γιατί οι μετρήσεις (αυτές για τις οποίες μιλούσαμε παραπάνω) έδειξαν ότι οι χρήστες βλέπουν «ζωντανό» βίντεο επί τρεις φορές περισσότερο χρόνο απ’ όσο συνήθως. Ο λόγος είναι ότι σ’ αυτές τις περιπτώσεις το περιεχόμενο των βίντεο είναι πιο αυθόρμητο, πιο άμεσο και μπορεί να έχει άμεση επίδραση στους θεατές του, ενισχύοντας το επίπεδο της εμπειρίας τους. Άλλο που δεν θέλουν οι διαφημιστές, δηλαδή…
Ad Blocking

Τελευταία τάση, αλλά με μεγάλο και μάλλον αυξανόμενο αντίκτυπο, το ad blocking, το μπλοκάρισμα των διαφημίσεων από τους χρήστες. Έρευνες στη αρχή του χρόνου έδειχναν ότι περίπου 400 εκατ. χρήστες κινητών συσκευών και 2300 εκατ. χρήστες desktop υπολογιστών μπλοκάρουν συστηματικά τις διαφημίσεις και δεν τις αφήνουν να εμφανιστούν στις οθόνες τους. Όσο δυσάρεστο κι αν είναι αυτό για τους διαφημιστές, δεν παύει να είναι μια πραγματικότητα. Καθημερινά, έχουμε μια διελκυστίνδα, στην οποία πότε κερδίζουν οι διαφημιστές και πότε οι δημιουργοί προγραμμάτων που μπλοκάρουν τις διαφημίσεις. Άρα, ο καθένας ας προτιμήσει να παίξει το «χαρτί» του όσο καλύτερα μπορεί, αναδεικνύοντας τις ικανότητές του. Ειδικά, οι διαφημιστές ας προσπαθήσουν να κερδίσουν πόντους με native διαφημίσεις και ποιοτικό περιεχόμενο, που να ελκύει κι όχι να απωθεί τους χρήστες / καταναλωτές, ώστε να καταφεύγουν στο ad blocking... Και, πάνω απ’ όλα ας διαβάζουν και ας είναι ενήμεροι του «τι τρέχει στην αγορά», είτε για καλό είτε για κακό…

Digital marketing plan για φαρμακευτικές εταιρίες

Digita lmarketing plan για φαρμακευτικές εταιρίες

Μέρος Α’:  Digital Marketing Audit

Διαδίκτυο και φαρμακευτικές εταιρίες

Το διαδίκτυο χρησιμοποιείται ολοένα και περισσότερο για την αναζήτηση πληροφοριών, προϊόντων και υπηρεσιών.  Η συγκεκριμένη τάση επηρεάζει όλους τους κλάδους συμπεριλαμβανομένου και του φαρμακευτικού.  

Στη διάσταση αυτή, είναι αναγκαίο για τις φαρμακευτικές εταιρίες να έχουν μια αποτελεσματική online παρουσία. 

Λέγοντας αποτελεσματική εννοούμε να δημιουργεί χειροπιαστά αποτελέσματα για αυτές.  Προϋπόθεση για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, είναι ο σχεδιασμός κι η υλοποίηση ενός συγκροτημένου digitalmarketingplan, το οποίο θα ενσωματώνει  τις αλλαγές που αναμένονται στο περιβάλλον όπου δραστηριοποιείται η φαρμακευτική εταιρία, θα αξιοποιεί τα δυνατά της σημεία και θα εστιάζεται στην επίτευξη μετρήσιμων στόχων. 

Στο πρώτο μέρος του άρθρου θα επικεντρωθούμε στο digitalmarketingaudit, το οποίο αποτελεί και το πρώτο μέρος του digitalmarketingplan.

Marketing plan και digital marketing plan
Το digitalmarketingplan δεν δημιουργείται στο κενό - αποτελεί τμήμα του στρατηγικού marketingplan.

Ενσωματώνοντας οργανικά το πρώτο στο δεύτερο, αξιοποιούνται στο μέγιστο βαθμό τα offlinemarketingtools  που είναι διαθέσιμα, όπως οι ιατρικοί επισκέπτες, οι χορηγίες, οι συμμετοχές σε συνέδρια, οι διαφημίσεις  και -μέσα από τις συνέργειες που δημιουργούνται- βελτιώνεται σε σημαντικό βαθμό η αποτελεσματικότητα κι η αποδοτικότητα των ενεργειών marketing συνολικά.

Η δομή ενός digital marketing plan

Digital Marketing Audit

Εσωτερικό περιβάλλον

Αναλύεται οτιδήποτε αφορά στην online παρουσία της φαρμακευτικής εταιρίας, όπως είναι η ιστοσελίδα της κι άλλα owned media (microsites, social media pages, health portals), τα earned media τα οποία αφορούν σε θέματα online δημοσιότητας και τα paid media τα οποία αφορούν στην online προώθηση επί πληρωμή, για παράδειγμα, με Google Adwords, display advertising, online sponsorship. 
Ειδικά για την ιστοσελίδα της φαρμακευτικής εταιρίας, οι παράμετροι που πρέπει να αξιολογηθούν είναι σημαντικές σε αριθμό - αναλυτική πληροφόρηση για το θέμα αυτό υπάρχει στο άρθρο Κατασκευή Ιστοσελίδων.

Εκτιμώντας συνολικά την online παρουσία της φαρμακευτικής εταιρίας, μπορούμε να υπολογίσουμε το onlineSoV (ShareofVoice) και να το συγκρίνουμε μ’ εκείνο του ανταγωνισμού.

Άλλες παράμετροι που αξιολογούνται  στην ενότητα αυτή, είναι το ανθρώπινο δυναμικό της φαρμακευτικής εταιρίας, συμπεριλαμβανομένων και των εξωτερικών συνεργατών, το οποίο ασχολείται με θέματα digitalmarketing, τα συστήματα που χρησιμοποιούνται όπως τα CRM, emailplatforms, analytics, digitalmarketingautomationsoftware, οι διαδικασίες που ακολουθούνται καθώς επίσης και τα onlinecampaigns που έχουν υλοποιηθεί.

Ολοκληρώνοντας την ανάλυση του εσωτερικού περιβάλλοντος είμαστε σε θέση να καταγράψουμε τα δυνατά και αδύνατα σημεία της φαρμακευτικής εταιρίας αναφορικά με τα θέματα του digitalmarketing.

Εξωτερικό περιβάλλον

Micro

Πελάτες

Αναλύουμε την online συμπεριφορά των πελατών της φαρμακευτικής εταιρίας.  Για να ολοκληρώσουμε αυτή την ανάλυση μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα GoogleAnalytics και το sociallistening,  σε συνδυασμό με τη διενέργεια μιας online ποιοτικής έρευνας.  Η ανάλυση αυτή είναι σημαντική τόσο στην περίπτωση των OTC όσο και στην περίπτωση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων.  Ο στόχος είναι να καταγραφεί το customerjourney,  το οποίο οδηγεί τελικά στην αγορά των φαρμάκων ή άλλων προϊόντων  της φαρμακευτικής εταιρίας.

Influencers

Καταγράφουμε την online συμπεριφορά των ιατρών είτε στην ιστοσελίδα της φαρμακευτικής εταιρίας είτε στα άλλα ownedmedia και εξάγουμε συμπεράσματα για την εμπλοκή τους (engagement), δηλαδή θέματα περιεχομένου και εμπειρίας του χρήστη (userexperience) που ενισχύουν την αλληλεπίδραση των ιατρών με το brand της φαρμακευτικής εταιρίας..

Κανάλια διανομής

Η ενότητα αυτή αναπτύσσεται για την περίπτωση των OTC και αφορά στα ηλεκτρονικά φαρμακεία και τα e-shops που προωθούν προϊόντα της φαρμακευτικής εταιρίας.  Αξιολογούνται τα αποτελεσματικότερα online κανάλια διανομής, τόσο σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας και συνεργασίας.  Επιπρόσθετα, εξετάζονται θέματα που βελτιώνουν το onlineengagement με τους φαρμακοποιούς.

Ανταγωνιστές

Οι κύριοι ανταγωνιστές της φαρμακευτικής εταιρίας έχουν καταγραφεί στο marketingplan της.  Στην ενότητα αυτή εστιαζόμαστε αποκλειστικά στην online παρουσία τους, αναλύοντας τα owned, earned και paidmediaπου αξιοποιούν, τα digitalmarketingcampaigns που έχουν υλοποιήσει, τα online κανάλια διανομής που χρησιμοποιούν και το SoV που έχουν επιτύχει.

Macro

Στην ενότητα αυτή καταγράφουμε οποιαδήποτε εξέλιξη που αναμένουμε να επηρεάσει σε σημαντικό βαθμό το digitalmarketing των φαρμακευτικών εταιριών.  Θέματα όπως ταcloudcomputing, Internet ofThings, mHealth, virtual και augmentedreality, η τάση των ασθενών να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με την υγεία τους στο διαδίκτυο, η τάση των ιατρών και επαγγελματιών στο χώρο της υγείας να αξιοποιούν το Internet για να προωθήσουν το προσωπικό τους brand,το eDetailing είναι μερικές από τις εξελίξεις οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό τον τρόπο με τον οποίο δραστηριοποιούνται οι φαρμακευτικές εταιρίες στο διαδίκτυο.

Ολοκληρώνοντας την ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος, είμαστε πλέον σε θέση να καταγράψουμε τις ευκαιρίες και απειλές που αναμένεται να αντιμετωπίσει η φαρμακευτική εταιρία, σε θέματα digitalmarketing.

SWOT analysis
Καταγράφουμε συνοπτικά και ιεραρχημένα, ανάλογα με τη σπουδαιότητά τους, τα δυνατά και αδύνατα σημεία της φαρμακευτικής εταιρίας καθώς επίσης τις ευκαιρίες και απειλές που αναμένεται να αντιμετωπίσει σε θέματα onlinemarketing.  Κατόπιν περιγράφουμε στρατηγικές οι οποίες αξιοποιούν δυνατά σημεία της  σε σχέση με τις ευκαιρίες και τις απειλές και τις αντίστοιχες οι οποίες βελτιώνουν τις αδυναμίες της και μειώνουν τον κίνδυνο από τις απειλές.  Για τις μεγάλες φαρμακευτικέςλ η SWOT analysis θα μπορούσε να χωριστεί στις ακόλουθες ενότητες

•    Απόκτηση νέων πελατών, θέματα conversion και ανάπτυξης υπαρχόντων πελατών
•    Για διαφορετικά brands
•    Για διαφορετικές αγορές
•    Για διαφορετικούς ανταγωνιστές, άμεσους ή έμμεσους

Στο β’ μέρος του άρθρου θα παρουσιαστεί ο καθορισμός των DigitalMarketingObjectives και η ανάπτυξη της DigitalMarketingStrategy για την επίτευξή τους.

Το κείμενο συντάχθηκε από κοινού με τον Στέφανο Οικονομίδη - SEO inGreece

H οικονομική συνεισφορά της διαφήμισης στην Ευρώπη

H οικονομική συνεισφορά της διαφήμισης στην Ευρώπη

“H Αξία της Διαφήμισης» είναι η πρώτη έρευνα του είδους που πραγματοποιείται στο σύνολο της Ενωμένης Ευρώπης, με στόχο να αναδείξει την οικονομική και κοινωνική συνεισφορά της διαφήμισης και να προβάλει το ρόλο της στην ανάπτυξη της «γηραιάς» ηπείρου. Πραγματοποιήθηκε από την Deloitte και υποστηρίχθηκε από έναν ευρύ συνασπισμό της διαφημιστικής βιομηχανίας στην ΕΕ, με επικεφαλής το World Federation of Advertisers και με τη συμμετοχή του IAB Europe.

 

Τα κύρια ευρήματα της έρευνας:

  • Η διαφήμιση τροφοδοτεί το ΑΕΠ: Κάθε ευρώ που επενδύεται σε διαφήμιση,  «γεννά» 7 ευρώ στο ΑΕΠ
  • Η διαφήμιση δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας: 5,8 εκατομμύρια εργάζονται σ’ αυτόν τον κλάδο, που αντιστοιχούν στο 2,6% της συνολικής απασχόλησης στην ΕΕ
  • Η διαφήμιση δίνει καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας: το μέσο ακαθάριστο εισόδημα στο χώρο των ΜΜΕ και της διαφήμισης στην ΕΕ φτάνει τα 34 000 € σε σύγκριση με τα 22 000 € του συνολικού μέσου όρου
  • Η διαφήμιση στηρίζει τον ανταγωνισμό και οδηγεί την καινοτομία
  • Η διαφήμιση χρηματοδοτεί τα ΜΜΕ και τις υπηρεσίες Διαδικτύου

Μπορείτε να διαβάσετε όλη την έρευνα, εδώ: https://www.iabeurope.eu/wp-content/uploads/2017/01/Value-of-Advertising_Economic-Contribution-of-Advertising-in-Europe.pdf

Νέος Ad Blocker στο Chrome της Google

Νέος Ad Blocker στο Chrome της Google

Η δημιουργία ενός AdBlocker στο Chrome της Google - ένα μεγάλο βήμα προς τη ρύθμιση του διαφημιστικού περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Η Google ανακοίνωσε ότι χτίζει λογισμικό αποκλεισμού διαφημίσεων στο Google Chrome, κίνηση που θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις για τη βιομηχανία ψηφιακού μάρκετινγκ.

Μέσω του επίσημου site της Google, ο Vice President  Διαφήμισης της εταιρείας, Sridhar Ramaswamy, ανακοίνωσε ότι: "σχεδιάζουμε ο Chrome να εμποδίζει τις διαφημίσεις (περιλαμβανομένων και εκείνων που ανήκουν ή προσφέρονται από την Google) σε sites που δεν συμμορφώνονται με το πρότυπο Coalition for Better Ads».

Το Chrome είναι σήμερα ο κυρίαρχος browser στο διαδίκτυο, με μερίδιο αγοράς περίπου 41,6%, και καθώς η χρήση κινητής τηλεφωνίας αυξάνεται, η χρήση φίλτρων  αποκλεισμού διαφημίσεων είναι σημαντικά εμφανέστερη στους desktop (18% έναντι 1% στο κινητό, σύμφωνα με την Έκθεση Meeker για Internet Trends).

Η Google ελπίζει πως, αντιμετωπίζοντας τις ανησυχίες των χρηστών desktop, μπορεί να αποφύγει την άνοδο των εφαρμογών αποκλεισμού διαφημίσεων στις κινητές συσκευές, διατηρώντας ταυτόχρονα μεγαλύτερο έλεγχο στην αγορά στην οποία βασίζονται για τα έσοδά τους.

Όσον αφορά συγκεκριμένα τις διαφημίσεις, θα επιβληθούν κυρώσεις, η Google αναφέρεται σε έρευνα που διεξήγαγε ο οργανισμός Coalition for Better Ads., της οποίας είναι ιδρυτικό μέλος.

Όπως εξηγεί ο Ramaswarmy: «Η μεγάλη πλειοψηφία των online δημιουργών περιεχομένου χρηματοδοτούν τη δουλειά τους από διαφημίσεις. Αυτό σημαίνει ότι θέλουν οι διαφημίσεις που προβάλλονται στους ιστοτόπους τους να είναι συναρπαστικές, χρήσιμες και ενδιαφέρουσες - εκείνες που οι χρήστες πραγματικά θέλουν να δουν και να αλληλεπιδράσουν μαζί τους».

Όμως, η πραγματικότητα είναι ότι πολύ συχνά οι χρήστες συναντούν ενοχλητικές διαφημίσεις στον Ιστό - όπως εκείνες που προωθούν απροσδόκητα μουσική ή  τους αναγκάζουν να περιμένουν 10 δευτερόλεπτα πριν δουν το περιεχόμενο της σελίδας, που επιθυμούν.

Τέτοιες ενοχλητικές εμπειρίες μπορούν να οδηγήσουν κάποιους χρήστες στο αντίθετο άκρο: να μπλοκάρουν όλες τις διαφημίσεις,  στερώντας έσοδα από τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο. Τα τελευταία χρόνια, η παρεμπόδιση διαφημίσεων έχει αυξηθεί κι έχει γίνει ο τρόμος του διαδικτυακού μάρκετινγκ. 

Ενώ υπάρχει αύξηση του χρόνου που οι χρήστες περνούν online, υπάρχει και αντίστοιχη αύξηση στο μπλοκάρισμα των διαφημίσεων.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα (και συνδυάζοντας τα παραπάνω δεδομένα με εκείνα της χρήσης κινητών και επιτραπέζιων υπολογιστών), περίπου το 11% στο σύνολο των χρηστών χρησιμοποιούν πλέον κάποια μορφή αποκλεισμού διαφημίσεων, ποσοστό που αυξάνεται κατά 30% σε ετήσια βάση. Ειδικότερα, τα ποσοστά υιοθέτησης αποκλεισμού διαφημίσεων αυξάνονται σταθερά σε ορισμένες από τις βασικές παγκόσμιες αγορές για τους τεχνολογικούς γίγαντες.


  
Πηγή: Έκθεση PageFairAdblock 2017

Αυτό προκαλεί, προφανώς, τεράστια ανησυχία τόσο στο Facebook όσο και στο Google, τα οποία συγκεντρώνουν περίπου το 77% των συνολικών δαπανών ψηφιακής διαφήμισης, κι απ’ όπου αμφότεροι παράγουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους.

Για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, το Facebook προσπάθησε να εμποδίσει τους αποκλεισμούς διαφημίσεων στην πλατφόρμα του, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι διαφημίσεις εξακολουθούν να εμφανίζονται, ενώ η Google προσπάθησε να επιβάλει κυρώσεις σε σελίδες που προσφέρουν άσχημες εμπειρίες διαφημίσεων, όπως ενοχλητικά αναδυόμενα παράθυρα (pop-ups) κλπ.

Κάθε μία από αυτές τις πρωτοβουλίες έχει δημιουργήσει μεικτά αποτελέσματα - αλλά μέσω της επιλογής του Chrome, η Google μπορεί να έχει ένα ουσιαστικότερο μέτρο για να στηρίξει κάτι που θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας των διαφημίσεων και, με τη σειρά της, σε μείωση της υιοθέτησης διαφημιστικών αποκλεισμών.

Όπως σημειώνεται, τόσο η Google όσο και το Facebook είναι μέλη του The Coalition for Better Ads, που ιδρύθηκε πέρυσι σε συνεργασία με μια ομάδα κορυφαίων διεθνών επαγγελματικών ενώσεων και εταιρειών οι οποίες ασχολούνται με τα online μέσα ενημέρωσης.

Στόχος του συνασπισμού είναι ουσιαστικά η καταπολέμηση της αύξησης του αποκλεισμού διαφημίσεων με τη συγκέντρωση των εμπειριών και των πόρων τους, σε μια προσπάθεια να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν νέα παγκόσμια πρότυπα για τη διαδικτυακή διαφήμιση, ώστε να αποφευχθούν οι ενοχλητικές καταχρήσεις διαφημιστικού περιεχομένου.

Σύμφωνα με τον Oliver von Wersch, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Gruner + Jahr και μέλος του The Coalition for Better Ads: "Το εύρος αυτού του φορέα, υπογραμμίζει την πεποίθησή μας ότι μια ενοποιημένη προσπάθεια σ’ ολόκληρο τον κλάδο θα οδηγήσει στην αλλαγή που θέλουν οι καταναλωτές".

Αυτό είναι το βασικό κίνητρο για την ύπαρξη του φορέα: η διαμόρφωση ενός σχεδίου για να αντιληφθούν τι οδηγεί τους χρήστες να χρησιμοποιούν ad blockers. Και, ήδη, έχουν αποτελέσματα: τον Φεβρουάριο, το YouTube, το οποίο ανήκει στην Google, ανακοίνωσε ότι θα αφαιρεί διαφημίσεις που δεν μπορούν να διαγραφούν πριν περάσουν 30 δευτερόλεπτα, μία από τις πιο απογοητευτικές περιπτώσεις ψηφιακών διαφημίσεων.

Μόλις τον περασμένο μήνα, το Facebook ανακοίνωσε ότι εισάγει έναν νέο παράγοντα στον αλγόριθμό του, ώστε να μειώσει την εμβέλεια του περιεχομένου από ιστότοπους που φορτώνονται με ενοχλητικές διαφημίσεις. Παρότι καμία από αυτές τις ανακοινώσεις δεν ήταν άμεση συνέπεια της δημιουργίας του φορέα, αμφότερες συντάσσονται με τις τάσεις και το διαφημιστικό περιεχόμενο το οποίο προσδιορίζεται από την έρευνα του φορέα ως προβληματικό, οδηγώντας σε ανασταλτικές δράσεις.

Φυσικά, ο εκ μέρους της Google έλεγχος σχετικά με τις διαφημίσεις που θα εμφανίζει ή δεν θα εμφανίζει, της δίνει επίσης κάποιο πλεονέκτημα στην αγορά. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να εμποδίζουν κάποιες διαφημίσεις που δεν ανήκουν στην Google, προκειμένου να αυξήσουν την αξία των δικών τους προσφορών. Αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο τα ρυθμιστικά όργανα θα έπρεπε να παρακολουθούν.

Προκειμένου να βοηθήσει τους διαφημιζόμενους στην προετοιμασία τους για την επερχόμενη  αλλαγή, η Google δημοσίευσε μια νέα αναφορά σχετικά με τις διαφημίσεις, ώστε να βοηθήσει τους διαφημιστές να κατανοήσουν καλύτερα τι ισχύει με τα πρότυπα για τις καλύτερες διαφημίσεις.
 

Η αναφορά περιέχει screen shots και βίντεο από ενοχλητικές εμπειρίες διαφημίσεων τις οποίες έχουν εντοπίσει τα συστήματα της Google ως προβληματικά, προκειμένου να διευκολυνθούν οι διαφημιστές να εντοπίσουν και να διορθώσουν ανάλογες δικές τους ατασθαλίες.

Η Google ξεκίνησε, επίσης, μια νέα πρωτοβουλία με τίτλο ‘Funding Choices’, η οποία επιτρέπει στους διαφημιστές να παρουσιάσουν ένα προσαρμοσμένο μήνυμα στους επισκέπτες που χρησιμοποιούν ad blocker, καλώντας τους είτε να "ενεργοποιήσουν τις διαφημίσεις στον ιστότοπό τους" είτενα πληρώσουν για ένα pass που αφαιρεί όλες τις διαφημίσεις τον ιστότοπο, μέσω του νέου "Google Contributor". Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εφαρμοσθούν τα μέτρα αυτά κι αν θα συμβάλλουν στη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών.

Οι ανακοινώσεις της Google υπογραμμίζουν ότι οι μηχανισμοί αποκλεισμού διαφημίσεων προκαλούν σοβαρή ανησυχία στο χώρο του ψηφιακού marketing, αλλά κι ότι οι μεγάλοι παίκτες μπορούν να λάβουν μέτρα για να περιορίσουν τη χρήση τους. Αυτή τη στιγμή, με ποσοστό που κυμαίνεται στο 11%, οι διαφημιστικοί αποκλεισμοί προκαλούν μεν ανησυχία, αλλά, αντί ζητούν την εξάλειψή τους, Google και Facebook εξετάζουν τα βασικά ζητήματα, τα προβλήματα που οδηγούν στη χρήση ad blocker, σε μια προσέγγιση η οποία είναι πολύ περισσότερο βιώσιμη και παραγωγική.

Ο ad blocker του Chrome αναμένεται να κυκλοφορήσει στις αρχές του 2018.

Πηγή: Social Media Today

Το νέο Skype είναι 100% εμπνευσμένο από το Snapchat

Το νέο Skype είναι 100% εμπνευσμένο από το Snapchat

Η Microsoft θα πρέπει να αισθανόταν ότι οι χρήστες μιλούσαν πάρα πολύ για τις ανταγωνιστικές εφαρμογές μηνυμάτων κι όχι τόσο για το Skype.

Η αντίδρασή της ήταν να ανανεώσει την εφαρμογή με ένα πλήρες makeover,το οποίο περιλαμβάνει πολλά νέα χαρακτηριστικά.Το νέο Skype έχει ανανεωθεί πλήρως και τα περισσότερα από τα νέα χαρακτηριστικά του είναι εμπνευσμένα άμεσα από ανταγωνιστές, όπως ο Messenger και το Snapchat.

 


Ξεχάστε την έμφαση στις δωρεάν κλήσεις ήχου και βίντεο, το Skype είναι πλέον μια ολοκληρωμένη εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων, που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνομιλίες και τη χρήση της κάμερας. Όμως, ακόμα πιο αξιοσημείωτο είναι το "Highlights", το νέο χαρακτηριστικό στο Skype, το οποίο δεν είναι παρά μια ακόμη αντιγραφή από το Snapchat.

Το νέο Skype φέρνει πρόσθετα bots και πρόσθετα στα chats (όπως το Messenger), ενώ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνομιλίες και ιδιαίτερα τις ομαδικές. Επίσης, η κάμερα θα είναι πάντοτε "σε απόσταση βολής" ανεξάρτητα από το πού βρίσκεστε στην εφαρμογή. 

Όμως, το νέο μεγάλο χαρακτηριστικό είναι, χωρίς αμφιβολία, η νέα εμφάνιση των  Stories που είναι όμοιες με εκείνες του Snapchat ...Τώρα το #Skype έχει τη δική του έκδοση #SnapchatStories!

Η έκδοση των ιστοριών του Skype ονομάζεται "Highlights" και είναι ελαφρώς διαφορετική από όσες βρίσκετε σε ανταγωνιστικές εφαρμογές. Για παράδειγμα, τα Στιγμιότυπα είναι διαθέσιμα για μία εβδομάδα κι όχι για 24 ώρες, όπως στο Snapchat, το Messenger ή το Instagram. 

Επίσης, τα Highlights σας δεν διαμοιράζονται σ’ ολόκληρο το δίκτυό σας στο Skype, αλλά μόνο στα άτομα που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν τα Highlights σας. Τέλος, οι οπαδοί μπορούν να αντιδρούν με Emoji, τα οποία μοιάζουν με τις αντιδράσεις του Facebook.

Συνολικά, το νέο Skype είναι πλέον σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό μια σύγχρονη εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων κοινωνικών μέσων και είναι καλό. Επικεντρώνεται σε πραγματικές κοινωνικές συνδέσεις και σίγουρα θα αναδειχθεί σε έναν πολύ καλό τρόπο για να διατηρήσετε τη σύνδεσή σας με τους φίλους σας.

Πηγή: WeRSM – We are Social Media™

Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image

Πρόσφατα άρθρα Digital Marketing

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2023 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search