Ζώντας μια ζωή express (ή στην τσίτα, αν προτιμάτε…), είμαστε αναγκασμένοι να παίρνουμε αποφάσεις αστραπιαία και να κάνουμε τα πάντα σαν να μην υπάρχει αύριο…
Είναι αναμφισβήτητα ξεχωριστό φαινόμενο των καιρών να ζούμε τη ζωή μας σαν να είμαστε μόνιμα «στην πρίζα» (με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη σωματική και ψυχική μας υγεία), να παίρνουμε αποφάσεις μέσα σε δέκατα του δευτερολέπτου και κυρίως να τις υλοποιούμε όχι με ηρεμία, αλλά σχεδόν πάντα αλαφιασμένοι, σαν να μην υπάρχει αύριο και να εξαρτάται η ίδια η επιβίωσή μας από αυτό…
Αυτή η θεμελιακή αλλαγή στην καθημερινότητά μας, δεν θα μπορούσε παρά να επηρεάσει (αρνητικά, βεβαίως) τη συμπεριφορά μας ως πολίτες, άρα και ως καταναλωτές.
Αυτό σημαίνει πως οι κάθε λογής marketers είναι αναγκασμένοι να τρέχουν και να μη φτάνουν, δημιουργώντας διαρκώς σχέδια επί σχεδίων, δοκιμάζοντας νέες τακτικές και προσαρμόζοντας τις ως τώρα -ανεπαρκείς, πλέον, όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος- στρατηγικές τους στα νέα δεδομένα.
Αυτές τις αλλαγές σχολίασε σχετικά πρόσφατα (πριν από κάποιους μήνες, είναι αλήθεια, αλλά χωρίς αυτό να επηρεάζει την ουσία όσων λέει – το αντίθετο, μάλιστα, την επιβεβαιώνει!) η αντιπρόεδρος της Google σε θέματα marketing για την αμερικάνικη ήπειρο, Λάιζα Γκεβέλμπερ, στο πλαίσιο μιας σημαντικής σειράς άρθρων από εκπροσώπους της κορυφαίας εταιρίας, σχετικά με τις επικρατούσες στην αγορά τάσεις, τα οποία συχνά μας δίνουν άφθονη τροφή για σκέψη.
Η κ. Γκεβέλμπερ, λοιπόν, πιάνει το σφυγμό του σύγχρονου καταναλωτή και αποφαίνεται πως αυτά που χαρακτηρίζουν τη συμπεριφορά του είναι η ανυπομονησία, η ανάγκη για άμεση δράση και άμεση ικανοποίηση, ίσως και κάποια παρορμητικότητα.
Ο λόγος είναι πως όλοι έχουμε πλέον όλη την πληροφορία σ’ αυτόν τον κόσμο άμεσα, στα χέρια μας (κι αυτό μας έχει κακομάθει, συμπληρώνω εγώ…)
Έχοντας έναν υπερυπολογιστή μόνιμα στην τσέπη μας μπορούμε να βρούμε, να μάθουμε, να κάνουμε και να αγοράσουμε ό,τι έχουμε ανάγκη ή ό,τι βάλαμε στο μάτι, ικανοποιώντας την όποια παραξενιά μας.
Κατά την αντιπρόεδρο της Google, λοιπόν, αυτή η δυνατότητα να κάνουμε πράγματα «εδώ και τώρα» σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι διάφορες επιχειρήσεις υπακούουν ολοένα και ταχύτερα στα «κελεύσματά» μας, προσφέροντάς μας ταχύτατα και πανεύκολα νέες εμπειρίες, οδηγεί τις προσδοκίες μας στον… Θεό! Ιδού τι μας λέει:
«Με δεδομένο ότι τρεις στους τέσσερις χρήστες κινητών κάνουν από εκεί την έρευνά τους για να καλύψουν κάθε άμεση ανάγκη τους, ξεκινήσαμε την έρευνα από τα δεδομένα των αναζητήσεων,ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τι σημαίνει αυτή η αλλαγή στις συνήθεις των καταναλωτών και τι αντίκτυπο έχει σ’ εμάς, τους marketers. Να, λοιπόν, τι βρήκαμε:
Οι χρήστες παίρνουν τις αποφάσεις τους άμεσα…
Το ενδιαφέρον για την αναζήτηση “Opennow” τριπλασιάστηκε στη διάρκεια των τριών τελευταίων χρόνων. Την ίδια περίοδο, μειώθηκαν οι αναζητήσεις για το “Storehours”.
Η άνοδος του“OpenNow”
Πηγή: Google Trends June 2015 vs. June 2017. U.S.
Η αύξηση των αναζητήσεων στο “Open now” θεωρούμε ότι αντιπροσωπεύει τόσο τις άμεσες αποφάσεις (πχ. Μου περισσεύει λίγος χρόνος και θέλω να φτιάξω τα νύχια μου) όσο και περιπτώσεις άμεσης ανάγκης (πχ. κόπηκα και χρειάζομαι γιατρό, άμεσα).
Αυξάνουν οι αναζητήσεις για “OpenNow”
Πηγή: Google Trends Jan 2004 – June 2017. U.S.
Οι χρήστες αναζητούν ότι τους ενδιαφέρει εκείνη ακριβώς τη στιγμή που έχουν κάποια ανάγκη και θέλουν να την ικανοποιήσουν. Μ’ άλλαλόγια, όταν παίρνουν μια απόφαση, αυτό είναι το μόνο που θέλουν να κάνουν εκείνη τη στιγμή και δεν ψάχνουν άσκοπα.
Οι χρήστες θέλουν προϊόντα και υπηρεσίες εδώ και τώρα
Κατά κάποιο τρόπο, όλοι έχουμε (καλο)μάθει να παίρνουμε άμεσα όποια πληροφορία χρειαζόμαστε. Όμως, φαίνεται πως θεωρούμε πλέον φυσιολογικό κάτι ανάλογο να συμβαίνει και σ’ ό,τι αφορά προϊόντα και υπηρεσίες…
Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Οι αναζητήσεις στα κινητά για“same-day shipping” αυξήθηκαν πάνω από 120% από το 2015,καθώς οι χρήστες δεν είναι πλέον διατεθειμένοι να περιμένουν έστω και λίγες ημέρες, για να φτάσει η παραγγελία τους.
Βλέπουμε, επίσης,πως οι αναζητήσεις για “same-day shipping” εμφανίζουν το υψηλότερο σημείο τους νωρίς το πρωί. Αντί να τρέχουν για κάποια παραλαβή, στο δρόμο για τη δουλειά, οι χρήστες προτιμούν -με τη βοήθεια του κινητού τους, πάντα- να βρουν μια άμεση λύση στο πρόβλημά τους.
Οι αναζητήσεις “Same-day”εμφανίζουν «κορυφές», νωρίς το πρωί
Πηγή: Google Trends
Πληθαίνουν τα σχέδια της τελευταίας στιγμής από τους χρήστες
Ίσως όλοι να έχουμε γίνει περισσότερο παρορμητικοί… Ίσως να καθυστερούμε να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας, γιατί γνωρίζουμε πως,ό,τι και να γίνει, θα τα καταφέρουμε…
Όποιο από τα δυο κι αν ισχύει, η συμπεριφορά των καταναλωτών αλλάζει… Η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην πληροφορία, έχει δώσει στους χρήστες μια ανάσα. Όταν δεν είναι εφικτός ο εκ των προτέρων σχεδιασμός (ή, απλώς, δεν θέλει να τον κάνει ο χρήστης), τα πράγματα μπορούν να γίνουν και με άλλο τρόπο…
Ένα καλό παράδειγμα, είναι ο προγραμματισμός ταξιδιών. Τα δυο τελευταίαχρόνια, οι σχετικές ταξιδιωτικές αναζητήσεις μέσω κινητών τηλεφώνων που περιέχουν τις λέξεις “tonight” και “today” έχουν αυξηθεί κατά ποσοστό άνω του 150%. Μάλιστα, οι χρήστες ψάχνουν το ίδιο συχνά για“flights today” ή “hotels tonight."
Αναζητήσεις για ξενοδοχεία και πτήσεις με ένδειξη"Tonight" ή "Today"
Πηγή: Google Data Jan 2014 - June 2017. U.S.
Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις να μείνουν στο παιχνίδι
Είναι προφανές -υποστηρίζει η αντιπρόεδρος της Google- πως«κάθε καταναλωτής μπορεί να έχει την πλέον απρόβλεπτη συμπεριφορά, που ξεκινάει από τον σχολαστικό χρήστη και φτάνει ως τον παρορμητικό ή τον αναβλητικό, ο οποίος τα αφήνει όλα για την τελευταία στιγμή.
Ανεξάρτητα, πάντως, από τις προσωπικές τους συνήθειες, όλοι περιμένουν να πάρουν το ίδιο: ακριβώς ό,τι θέλουν, ακριβώς την ώραπου το θέλουν!
«Στην πραγματικότητα, μια στις δυο προσπάθειες μέσω κινητού (53% για την ακρίβεια) εγκαταλείπεται, αν ο χρήστης χρειαστεί να περιμένει περισσότερα από 3 δευτερόλεπτα για να φορτώσει η εφαρμογή του… Μάλιστα, έχουμε παρατηρήσει πως για κάθε πρόσθετο δευτερόλεπτο καθυστέρησης, το conversion rate μειώνεται κατά 12%.
«Αυτό, προφανώς, σημαίνει πως οι marketers είναι πλέον και αυτοί αναγκασμένοι να προσφέρουν απίστευτες mobile εμπειρίες.
Οι κανόνες του παιχνιδιού επιβάλλουν ταχύτητα και απουσία κάθε εμποδίου – κάποιοι βασικοί παράγοντες, όπως ο χρόνος που απαιτείται για τη φόρτωση μιας εφαρμογής- μπορεί να σώσουν (ή να χάσουν) το παιχνίδι.
Είπαμε παραπάνω για την αντίδραση των χρηστών σε κάθε καθυστέρηση άνω των 3 δευτερολέπτων – μακάρι να είχαμε πετύχει τέτοιες επιδόσεις: η μέση εφαρμογή χρειάζεται 22 ολόκληρα δευτερόλεπτα για να φορτώσει… Και, θυμηθείτε, το conversion rate πέφτει κατά 12%σε κάθε πρόσθετο δευτερόλεπτο.
Για να δείτε τις επιδόσεις του δικού σας mobile site κάντε το τεστ του Test My Site (που θα βρείτε στο link https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb, όπου θα βρείτε, επίσης, και κάποιες συμβουλές για να αυξήσετε την ταχύτητα φόρτωσής του…
Για να καταλήξει, η κ. Γκεβέλμπερ με την παρατήρηση / δέσμευση ότι «οικαταναλωτές έχουν σήμερα πολύ μεγαλύτερες απαιτήσεις από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν – τα θέλουν όλα ‘εδώ και τώρα’.
Θα συνεχίσουμε, λοιπόν, να μοιραζόμαστε μαζί σας κι άλλες ιδέες για τη συμπεριφορά τους σ’ ό,τι αφορά στις αναζητήσεις τους, μαζί με παραδείγματα από επιχειρήσεις που κατάφεραν να τους κερδίσουν».