Οι διαδικτυακές απάτες αποτελούν πλέον κάτι το συνηθισμένο. Δε νομίζω να υπάρχει ούτε ένας χρήστης του Διαδικτύου που να μην έχει λάβει στο e-mail του ένα phising μήνυμα, ή στο χρονολόγιο του να μην εμφανιστεί κάποια ψευδή διαφήμιση.
Το πρόβλημα είναι πως οι διαδικτυακές απάτες έχουν αρχίσει να περνούν πλέον σε ένα νέο… επίπεδο. Και αυτό μάλλον οφείλεται στην τεχνητή νοημοσύνη.
Μέχρι πρόσφατα, ένας χρήστης χρειαζόταν απλά να είναι λίγο προσεκτικός για να μην την «πατήσει». Έβλεπες ένα e-mail που υποτίθεται ότι ήταν από την τράπεζα σου, αν τσέκαρες τη διεύθυνση αποστολής καταλάβαινες πως δεν ήταν από εκεί. Έβλεπες μία διαφήμιση για ένα εξαιρετικά φθηνό προϊόν, όταν πήγαινες στο site καταλάβαινες από τον πολύ πρόχειρο σχεδιασμό ότι κάτι δεν πάει καλά και αποφάσιζες -ορθώς- να μην κάνεις την αγορά, ώστε να μη βρεθείς προ εκπλήξεως.
Τώρα, όμως, η κατάσταση έχει εξελιχθεί. Έχουμε φθάσει στο σημείο να σε καλούν στο τηλέφωνο από αριθμό που είναι ο ίδιος με αυτόν τού τηλεφωνικού κέντρου της τράπεζάς σου. Και, μάλιστα, λίγο μετά από ειδοποίηση που έλαβες ότι κάποιος προσπάθησε να χακάρει τον λογαριασμό σου. Και σου μιλάνε και στα ελληνικά. Δεν χρειάζεται και πολύ για να πειστείς ότι πρέπει να πατήσεις στο link που σου στέλνουν με SMS. Αλλά δεν πρέπει να την πατήσεις! Γιατί, όπως λένε όλες οι τράπεζες, κανείς δεν πρόκειται να σου ζητήσει να αλλάξεις τον κωδικό πρόσβασής σου μέσω τηλεφώνου ή e-mail.
Βέβαια, υπάρχουν και πολλές άλλες μορφές απάτης. Ιδίως στα social media όπου οι παραπλανητικές διαφημίσεις έχουν… ξεφύγει, κατά το κοινώς λεγόμενον. Το Skroutz, μάλιστα, έφθασε στο σημείο να προσφύγει στα δικαστήρια κατά της Meta, επειδή η τελευταία δεν έκανε και ιδιαίτερη προσπάθεια να περιορίσει το φαινόμενο με τις παραπλανητικές διαφημίσεις που χρησιμοποιούσαν το brand του εξαιρετικά δημοφιλούς marketplace. Και μένει να δούμε αν η δικαστική απόφαση θα αποτελέσει αφορμή για να αλλάξει λίγο η πολιτική τής Meta. Μάλλον απίθανο να γίνει αυτό, εκτιμώ, αλλά από την άλλη πλευρά, η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία...
Που καταλήγουμε; Ότι ως χρήστες θα πρέπει να είμαστε ακόμη πιο προσεκτικοί. Και καλό είναι να χρησιμοποιούμε και τα απαραίτητη «αντιβιοτικά». Αλλά και οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τα social media για τη διαφήμισή τους θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικές και να δείχνουν με όποιον τρόπο μπορούν ότι δεν είναι "απατεώνες", αλλά σοβαρές επιχειρήσεις που προσφέρουν κάτι συγκεκριμένο. Γιατί η εμπιστοσύνη είναι από τα πιο σημαντικά περιουσιακά στοιχεία μίας εταιρείας.