Στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι είμαστε λίγο της υπερβολής. Ειδικά, όταν αποφασίζουμε να φέρουμε στην εγχώρια αγορά κάτι από το εξωτερικό τείνουμε να το …ξεχειλώνουμε. Και τα τελευταία χρόνια, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτό της Black Friday.
Η Black Friday είναι ένα αμερικανικό «έθιμο»: την Παρασκευή που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving Day), η οποία στις Ηνωμένες Πολιτείες γιορτάζεται την τέταρτη Πέμπτη του Νοεμβρίου, τα καταστήματα σπεύδουν να κάνουν εντυπωσιακές προσφορές στα προϊόντα τους.
Ιδίως στο χώρο των ηλεκτρικών και των ηλεκτρονικών, οι προσφορές είναι εξαιρετικές με τις εκπτώσεις να φθάνουν σε επίπεδα ακόμη και πάνω από το 50%. Πρακτικά, είναι μία ευκαιρία για τις αλυσίδες να «αδειάσουν» τις αποθήκες τους από προϊόντα που δεν πήγαν τόσο καλά όσο περίμεναν τα στελέχη που είναι επιφορτισμένα με τις παραγγελίες.
Στην Ελλάδα, το συγκεκριμένο «έθιμο» έφθασε πριν από 3 χρόνια. Και ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, η «Μαύρη Παρασκευή» διαρκεί μία ημέρα και την αμέσως επόμενη εβδομάδα έχουν συνήθως τη «Cyber Monday» που είναι κάτι αντίστοιχο με την Black Friday αλλά με online προσφορές, στην Ελλάδα αποφασίσαμε να τα κάνουμε όλα λίγο διαφορετικά.
Κατ’ αρχήν, να επισημάνω ότι η Black Friday είναι από τις ημέρες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, ιδίως στις αλυσίδες προϊόντων τεχνολογίας. Επίσης, αντίθετα με ότι συμβαίνει σε άλλες χώρες, Black Friday σημαίνει και προσφορές online.
Όπως, επίσης συμμετέχουν σε αυτήν κάθε είδους εταιρεία. Πέρσι, είδαμε ακόμη και εταιρείες που ασχολούνται με είδη υγιεινής να κάνουν προσφορές τη «Μαύρη Παρασκευή».
Το πιο ενδιαφέρον είναι, όμως, ότι αντί για Black Friday, στην Ελλάδα μάλλον θα πρέπει να τη μετονομάσουμε σε Black Week.
Γιατί πολύ απλά δεν διαρκεί μία ημέρα. Στην αρχή, είδαμε εταιρείες να έχουν προσφορές για ένα τριήμερο, πλέον, οι προσφορές ξεκινούν από τη Δευτέρα και διαρκούν για μία εβδομάδα! Άρα, γιατί να μην τη μετονομάσουμε σε Black Week;
Θα αναρωτηθεί κανείς γιατί εκφράζομαι έναν προβληματισμό γι’ αυτή την εξέλιξη δεδομένου ότι είναι καλό τα καταστήματα να κάνουν προσφορές και δη αρκετά καλές. Ο προβληματισμός μου είναι ότι πρακτικά αρχίζει να δημιουργείται μία σύγχιση στους καταναλωτές, οι οποίοι περιμένουν -και πολύ καλά κάνουν- τη Black Friday για να κάνουν τις αγορές τους.
Ο τζίρος στις περισσότερες αλυσίδες -όπως και στα ηλεκτρονικά καταστήματα- αρχίζει και πέφτει από τις αρχές Νοεμβρίου και μετά θα χρειαστεί να φθάσουμε μέχρι τα Χριστούγεννα για να επανέλθει σε «φυσιολογικά» επίπεδα.
Το πρόβλημα είναι πως αυτή η ένταση που υπάρχει δεν βοηθά τα εμπορικά καταστήματα να προσφέρουν σωστές υπηρεσίες στους πελάτες τους. Η Black Friday είναι η μέρα εκείνη του χρόνου που οι εργαζόμενοι πρέπει να δουλέψουν στο 150% των δυνατοτήτων τους, ενώ την ίδια ώρα οι πληροφοριακές υποδομές φθάνουν στα όρια τους.
Τα προβλήματα είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν και στο τέλος το μόνο που μένει είναι ένας εκνευρισμός τόσο μεταξύ των καταναλωτών όσο και των εργαζομένων στις αλυσίδες.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Black Friday σηματοδοτεί την έναρξη της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών. Οι αλυσίδες «ξεστοκάρουν» προκειμένου να γεμίσουν με νέα προϊόντα τις αποθήκες τους ενόψει των Χριστουγέννων.
Και ο τζίρος που γίνεται είναι επιπλέον σε αυτόν των Χριστουγέννων, Στην Ελλάδα, οι αλυσίδες γεμίζουν τις αποθήκες τους, γνωρίζοντας ότι η Black Friday θα πάρει κομμάτι από τις πωλήσεις των Χριστουγέννων, πολύ απλά, επειδή οι καταναλωτές αγοράζουν από τώρα τα δώρα τους λόγω των χαμηλότερων τιμών.
Και πρακτικά η Black Friday δεν φέρνει επιπλέον τζίρο. Απλώς, τα έσοδα από τις πωλήσεις των Χριστουγέννων έρχονται νωρίτερα.