Για τα τελευταία 40 χρόνια θα έλεγε κανείς ότι η τηλεόραση αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα μέσα για την προώθηση ιδεών και απόψεων. Δεν ήταν τυχαίο ότι πολλοί επιχειρηματίες -σε ολόκληρο τον κόσμο- επεδίωκε να έχει το δικό του τηλεοπτικό σταθμό ακόμη και αν χρειαζόταν να καλύπτει τεράστιες ζημιές, εκτιμώντας -και ορθά στις περισσότερες περιπτώσεις- ότι τα οφέλη στην ευρύτερη επιχειρηματική δραστηριότητα ήταν περισσότερα.
Πλέον, όμως, πιστεύω ότι η κατάσταση είναι αρκετά διαφορετική. Η γραμμική μορφή της τηλεόρασης (linear TV) όπου ο τηλεθεατής περιμένει να δει ειδήσεις ή εκπομπές ή ταινίες τη στιγμή που ο σταθμός επέλεγε, έχω την αίσθηση ότι αρχίζει να μπαίνει στο περιθώριο με τους καταναλωτές να είναι εκείνοι που πλέον παίρνουν τον έλεγχο στα χέρια τους και μπορούν να δουν ότι θέλουν τη στιγμή που το θέλουν.
Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα της PayPal, οι μισοί Έλληνες προτιμούν να παρακολουθούν ταινίες και video περιεχόμενο μέσα από streaming υπηρεσίες. Αν δει κανείς και την πτώση που υπάρχει στις πραγματικές τηλεθεάσεις των τηλεοπτικών καναλιών, θα καταλάβει ότι τα πάντα αλλάζουν στην τηλεόραση.
Από τη στιγμή που η πρόσβαση σε streaming υπηρεσίες είναι σχετικά εύκολη και το κόστος προσιτό, ποιος ο λόγος να βλέπεις «κλασική» τηλεόραση όπου μία ταινία σημαίνει και πολλαπλά διαλείμματα για διαφημίσεις;
Αν πει κανείς ότι βλέπει τηλεόραση για τις ειδήσεις, τότε μάλλον ανήκει σε μία μικρή μειονότητα που δεν χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο ως το βασικό μέσο ενημέρωσης του. Πλέον δεν χρειάζεται να περιμένεις μέχρι το δελτίο ειδήσεων για να ενημερωθείς.
Ενημερώνεσαι όποτε εσύ το κρίνεις σκόπιμο με τις επιλογές να είναι χιλιάδες, ενώ πλέον τα ενημερωτικά sites προσφέρουν και video περιεχόμενο.
Ο μόνος λόγος που ενδεχομένως να θες να βλέπεις γραμμική τηλεόραση είναι τα ζωντανά αθλητικά γεγονότα. Αν και εκεί, αρχίζουν να κάνουν την εμφάνιση τους streaming υπηρεσίες που προσφέρουν πολλές επιλογές.
Είσαι φαν του μπάσκετ; Το ΝΒΑ και η Euroleague είναι διαθέσιμα μέσω Διαδικτύου και μπορείς να δεις ζωντανά όλους τους αγώνες των δύο αυτών διοργανώσεων, έχοντας μάλιστα και αρκετές δυνατότητες όσο αφορά τις κάμερες από όπου μπορείς να βλέπεις τον αγώνα. Συν ότι οι Αμερικάνοι προσφέρουν και ιδιαίτερα πλούσιο ενημερωτικό περιεχόμενο.
Μήπως έρχεται το τέλος της γραμμικής τηλεόρασης; Προσωπική άποψη είναι πως ναι. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα βλέπουμε τηλεοπτικό περιεχόμενο. Το αντίθετο. Θα καταναλώνουμε πολύ περισσότερο. Απλά, θα έχουμε και περισσότερες επιλογές. Και η απορία που έχω είναι η εξής: γιατί κάποια εταιρεία ή επιχειρηματίας επενδύει σε κάποιο κανάλι που συνεχίζει να ακολουθεί το γραμμικό μοντέλο;