Ο αριθμός των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι πλέον ιδιαίτερα μεγάλος και στην Ελλάδα. Εννοώ ότι είναι τόσο μεγάλος ώστε είναι αδύνατο για έναν καταναλωτή να θυμάται όλα τα καταστήματα που υπάρχουν και να ψάχνει σε αυτά.
Και γι’ αυτό κιόλας υπηρεσίες όπως είναι το Skroutz και το Best Price είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στη χώρα μας. Από την άλλη πλευρά, όμως, τα περισσότερα ηλεκτρονικά καταστήματα προτιμούν να έχουν πελάτες που πάνε απευθείας σε αυτά προκειμένου να κάνουν τις αγορές τους.
Και ο λόγος δεν έχει να κάνει μόνο με τις προμήθειες που καλούνται να πληρώσουν. Οπότε, το ζήτημα είναι πως καταφέρνεις να προσελκύσεις απευθείας τους πιθανούς πελάτες σου.
Κάποιοι στρέφονται στα social media ή στα Google Ads προκειμένου να πετύχουν αυτό τον στόχο. Κάποιοι άλλοι προτιμούν να χρησιμοποιούν λίγο πιο «παραδοσιακούς» τρόπους. Ήτοι να στέλνουν ένα newsletter.
Και νομίζω πως η δεύτερη μέθοδος μπορεί να αποδειχθεί μεσοπρόθεσμα πιο σημαντική στην περίπτωση που θες επαναλαμβανόμενους πελάτες. Πολύ απλά γιατί δημιουργείς μία καλύτερη και στενή σχέση με τον πιθανό πελάτη σου.
Κατ’ αρχήν, για να αποστείλεις ένα newsletter θα πρέπει να έχεις πείσει τον καταναλωτή να βάλει το email του. Αν δεν το έχει βάλει και στείλεις newsletter, το πιθανότερο είναι τα αποτελέσματα να είναι ακριβώς τα αντίθετα από αυτά που περιμένεις.
Πολύ απλά, γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις ο καταναλωτής πατά απευθείας το delete και επιπλέον εκνευρίζεται τόσο ώστε ακόμη και αν είχες μία ελπίδα για να κάνει κάποια αγορά, το πιθανότερο είναι να την χάσεις και αυτήν!
Από εκεί και πέρα, πρέπει και το περιεχόμενο να είναι σωστό. Το στήσιμο του newsletter πρέπει να είναι ελκυστικό στο μάτι ώστε να πείθει τον καταναλωτή ότι και το κατάστημα είναι «σοβαρό».
Ο στόχος είναι μεν οι πωλήσεις αλλά είναι και η δημιουργία μίας σχέσης, το χτίσιμο ενός brand, το οποίο είναι και ο λόγος που κάποιος θα ξανακάνει αγορά. Δεν είναι πάντα όλα θέμα τιμής, όπως πολλές φορές έχω τονίσει από αυτή τη στήλη. Η εμπειρία του πελάτη είναι ίσως πιο σημαντική. Και το newsletter μπορεί να βοηθήσει πολύ προς αυτή την κατεύθυνση.
Σωστό περιεχόμενο σημαίνει και σωστή δοσολογία σε προσφορές και προτάσεις. Το ιδανικό σενάριο είναι ένα προσωποποιημένο newsletter, διαφορετικό για κάθε καταναλωτή, αλλά είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο και χρειάζεται να έχεις έναν εξαιρετικά μεγάλο όγκο δεδομένων για τον κάθε πελάτη ξεχωριστά.
Ή θα πρέπει ο πελάτης να έχει συμπληρώσει κάποιου είδους ερωτηματολόγιο δίνοντας τα στοιχεία που απαιτούνται προκειμένου το κάθε newsletter να είναι ξεχωριστό για τον κάθε πελάτη.
Τέλος, ένα σημαντικό θέμα είναι κάθε πότε στέλνεις newsletter. Αν στέλνεις κάθε ημέρα, το πιθανότερο είναι να δημιουργήσεις εκνευρισμό συν ότι είναι αν ο καταναλωτής δεν το ανοίγει μετά από λίγες εβδομάδες πάει αυτόματα στα spam mails.
Μία φορά την εβδομάδα ίσως είναι το καλύτερο σενάριο, το πολύ δύο φορές. Και το ακόμη καλύτερο σενάριο είναι να στέλνεις newsletter με προτάσεις και προσφορές όταν έχεις κάποιο προϊόν προς πώλησης που πραγματικά θα ενδιαφέρει τον καταναλωτή. Αλλά για να το κάνεις αυτό θα πρέπει να γνωρίζεις πολύ καλά τον κάθε πελάτη ξεχωριστά. Κάτι που δεν είναι απλό.
Σε κάθε περίπτωση, μπορεί το newsletter να θεωρείται «παλιά» μέθοδος προώθησης αλλά η προσωπική άποψη μου είναι πως πρόκειται για ένα εξαιρετικό μέσο για προσέλκυση πελατών. Αρκεί να το χρησιμοποιείς όσο πιο σωστά γίνεται…