Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα έχει αρχίσει να εμφανίζεται όλο και πιο έντονα μία ενδιαφέρουσα τάση: πολλοί καταναλωτές κάνουν την έρευνα τους online για να βρουν από που θα πάνε να αγοράσουν -σε φυσικό κατάστημα- το προϊόν που θέλουν, όπως και μία αρκετά μεγάλη μερίδα κάνει το ακριβώς αντίθετο.
Δηλαδή, βρίσκει σε ένα φυσικό κατάστημα το προϊόν που θέλει και μετά ψάχνει να το βρει online προκειμένου να το αγοράσει πιο φθηνά.
Η πρώτη τάση είναι πιο έντονη. Και ένας από τους λόγους είναι πως πολλοί καταναλωτές, ιδίως στην Ελλάδα, θέλουν να δουν από κοντά το κατάστημα από όπου κάνουν την αγορά τους.
Μάλιστα, ακόμη και αν το έχουν βρει το προϊόν που τους ενδιαφέρει online σε χαμηλότερη τιμή, θα πρέπει η διαφορά να είναι τεράστια προκειμένου να κάνουν την αγορά μέσω του Διαδικτύου.
Δεν το κάνουν όλοι αυτό, αλλά είναι πολλοί εκείνοι που «φοβούνται» να κάνουν online αγορές, όχι επειδή ανησυχούν για να μην τους «κλέψουν» τα στοιχεία της κάρτας όσο επειδή θεωρούν πιθανό ότι η παραγγελία τους δεν θα έρθει ποτέ.
Το παραπάνω είναι από μόνο του ένας λόγος προκειμένου ένας επιχειρηματίας που θέλει να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι καλό να έχει τουλάχιστον ένα φυσικό κατάστημα.
Δεν είναι ανάγκη να έχει αλυσίδα, ούτε είναι ανάγκη να είναι σε κεντρικό σημείο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης. Μπορεί να είναι σε οποιαδήποτε πόλη και σε οποιοδήποτε σημείο. Αρκεί να είναι ένα κατάστημα με τη «συμβατική» λογική που έχουμε συνηθίσει όσον αφορά τα φυσικά σημεία πώλησης.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές από τις λίστες συμβουλών που κυκλοφορούν και απευθύνονται σε online καταναλωτές, αναφέρετε συχνά ότι καλό θα είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που επιλέγουν οι τελευταίοι να έχει μία διεύθυνση, η οποία να ανταποκρίνεται σε ένα φυσικό κατάστημα.
Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά online καταστήματα έχουν φωτογραφίες του φυσικού σημείου πώλησης που έχουν και συνήθως είναι και η έδρα και η αποθήκη της εταιρείας.
Οι Έλληνες καταναλωτές θέλουν να αγοράζουν online με φθηνές τιμές, αλλά θέλουν και να ξέρουν ότι μπορούν να πάνε κάπου και να φωνάξουν σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.
Όπως, επίσης, προτιμούν να πάνε οι ίδιοι και να παραλάβουν την παραγγελία τους στο κατάστημα παρά να περιμένουν να τους έρθει στο σπίτι. Η δικαιολογία είναι ότι θέλουν να γλιτώσουν τα έξοδα της αποστολής και της αντικαταβολής.
Όμως, αν μένεις στο Χαλάνδρι και το κατάστημα από όπου παρήγγειλες σε εξαιρετική τιμή ένα USB flash drive με χωρητικότητα 256 GΒ βρίσκεται στο Μοσχάτο, τότε είναι προτιμότερο να πληρώσεις τα 3,5 ευρώ που κοστίζει επιπλέον η αποστολή με την εταιρεία ταχυμεταφορών, παρά να πας από το κατάστημα.
Περισσότερο θα σου κοστίσει αν πας με το αυτοκίνητο, παρά αν σου έρθει στο σπίτι.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η πιο σωστή πρακτική για ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι να έχει και ένα φυσικό σημείο πωλήσεων. Δεν χρειάζεται να είναι μεγάλο, αλλά χρειάζεται να είναι σωστά οργανωμένο. Γιατί αν ο καταναλωτής έρθει και δει ένα κατάστημα που είναι «μπάχαλο» κατά το κοινώς λεγόμενον, μάλλον δεν πρόκειται να ξαναγοράσει από αυτό ποτέ.