Η ανακοίνωση από τα Public της δημιουργίας του πρώτου ελληνικού marketplace τάραξε τα νερά της εγχώριας αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ενδεχομένως να ήταν αναμενόμενο ότι κάποιος από τους μεγάλους «παίκτες» θα τολμούσε να δημιουργήσει το πρώτο marketplace.
Για να είμαστε πάντως ακριβείς, αντίστοιχες προσπάθειες είχαν γίνει και στο «μακρινό» παρελθόν. Ακόμη θυμάμαι το open24.gr που είχε προσπαθήσει να εξελιχθεί σε ένα μεγάλο marketplace. Αλλά τότε, οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες, πολύ απλά επειδή πριν από 15 χρόνια το ενδιαφέρον στην Ελλάδα για τις online αγορές ήταν σχετικά περιορισμένο.
Τώρα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην. Όμως, το ερώτημα παραμένει το ίδιο: έχει νόημα ένα marketplace στην Ελλάδα; Ήτοι ένα μεγάλο online mall που να προσομοιάζει με το Amazon;
Ο πρόεδρος του GRECA και εκ των πιο γνωστών στελεχών του ελληνικού e-commerce, Φώτης Αντωνόπουλος ήταν κάθετος στο συγκεκριμένο ερώτημα: «Είναι γνωστή η άποψη μου» σημείωσε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των Public και η έκφραση του προσώπου του έδειχνε ότι ειλικρινά θεωρεί ότι τα marketplaces είναι μία τάση που πρέπει να αγκαλιάσουμε.
Η προσωπική άποψη μου είναι ότι τα marketplaces είναι μία εξαιρετική επιλογή για όσους θέλουν να έχουν γρήγορη πρόσβαση σε μία τεράστια γκάμα προϊόντων χωρίς να χρειάζεται να επισκέπτονται έναν μεγάλο αριθμό e-shops και επιπλέον θέλουν να αισθάνονται ένα επίπεδο ασφάλειας όσον αφορά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Στην περίπτωση του Public marketplace, αυτό δείχνει να είναι και το ζητούμενο από την προσπάθεια που γίνεται.
Σημειωτέον πως είναι εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις το marketplace των Public και του Skroutz. Πολύ απλά γιατί το δεύτερο, το οποίο είναι ίσως το πετυχημένο παράδειγμα εταιρείας στην ελληνική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν είναι marketplace υπό την έννοια ότι για να κάνεις τις αγορές σου πρέπει να επισκεφτείς το συγκεκριμένο κατάστημα που έχεις επιλέξει.
Στην περίπτωση των Public, όλες οι αγορές γίνονται από το περιβάλλον των Public.
Η κίνηση των Public γίνεται πάντως σε μία περίοδο που ο χώρος του λιανεμπορίου αλλάζει δραστικά. Και αυτό γιατί βλέπουμε γνωστές και μεγάλες αλυσίδες να επεκτείνονται σε κατηγορίες προϊόντων που μοιάζουν «ξένες» με το product mix που μας είχαν συνηθίσει.
Έχουμε δει, για παράδειγμα, το Πλαίσιο να πουλά είδη κάμπινγκ και εξοχής, όπως έχουμε δει και τον Κωτσόβολο να κινείται σε νέες κατηγορίες. Από την άλλη, τα σούπερ μάρκετ πουλάνε είδη ένδυσης και ηλεκτρικά είδη. Γενικότερα, είναι μία περίοδος μεγάλων αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες και των Ελλήνων.
Ο προβληματισμός μου έγκειται αναφορικά στα πόσα marketplaces αντέχει η ελληνική αγορά. Γιατί δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπάρξει και κάποια ακόμη αντίστοιχη με εκείνη των Public κίνηση μέσα στους επόμενους μήνες. Αλλά, πάνω από 2-3 marketplaces χωράνε στην Ελλάδα; Αυτό είναι ένα ερώτημα που εκτιμώ πως θα μας απασχολήσει την επόμενη πενταετία.