Τί είναι προτιμότερο; Να απευθύνεσαι σε ένα καταναλωτικό κοινό περίπου 6-7 εκατομμυρίων καταναλωτών, όπως είναι αυτό της Ελλάδας, ή σε ένα κοινό 300 εκατ. ανθρώπων, όπως αυτό της Ευρώπης; Αυτή η ερώτηση μου προέκυψε διαβάζοντας αυτό το άρθρο αναφορικά με την αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου στην Ευρώπη κατά 32% το 2023!
Η αύξηση είναι εντυπωσιακή και αποτελεί ένα σαφές δείγμα των ευκαιριών που θα μπορούσαν να έχουν και ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου και βλέπουν ότι η εγχώρια αγορά αρχίζει να μοιάζει περιορισμένη.
Για να αναπτυχθείς περαιτέρω, πρέπει να επεκταθείς εκτός των ελληνικών συνόρων και αυτό προφανές είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα όπως είναι και πρόκληση.
Καταρχάς, πρέπει να διαθέτεις ένα διαφοροποιημένο προϊόν σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Αυτό θα μπορούσε να είναι τοπικά προϊόντα, ή κάποια υπηρεσία που είτε δεν υπάρχει σε άλλη χώρα της ΕΕ, είτε είναι περιορισμένος ο ανταγωνισμός. Και η ελληνική επιχείρηση μπορεί να την προσφέρει καλύτερα.
Στην περίπτωση των υπηρεσιών, η τιμή μπορεί να είναι η ειδοποιός διαφορά, αλλά στα προϊόντα η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική λόγω και των μεταφορικών. Αν και στο παρελθόν έχουμε δει περιπτώσεις online φαρμακείων που πέτυχαν να έχουν σημαντικές πωλήσεις εκτός Ελλάδας όσον αφορά παραφαρμακευτικά προϊόντα με «όπλο» τις χαμηλότερες τιμές! Αλλά αυτό είναι μάλλον η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Προφανώς και η πρόκληση είναι μεγάλη. Χρειάζεται να έχεις το περιεχόμενο του eShop σου τουλάχιστον στα αγγλικά και από εκεί και πέρα σε όσες γλώσσες σε ενδιαφέρει να δώσεις έμφαση.
Σημαντική πρόκληση είναι και η δημοσιοποίηση της παρουσίας σου. Τα marketplaces είναι ένας δρόμος, αλλά δεν είναι ο μόνος και χρειάζεται να δώσεις μεγάλη έμφαση στον τομέα του digital marketing. Αν και σε ορισμένες περιπτώσεις η παρουσία σε ένα μεγάλο marketplace μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας.
Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση να είναι τα μεταφορικά. Και εκεί θα πρέπει μία επιχείρηση να κινηθεί αρκετά έξυπνα, ενδεχομένως δημιουργώντας αποθήκες σε κάποιο κεντρικό σημείο της Ευρώπης. Ή μέσω συνεργασιών με άλλα eShops που έχουν να αντιμετωπίσουν την ίδια πρόκληση. Η ισχύς εν τη ενώσει μπορεί να αποδειχθεί καταλυτική, προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει.
Πολλά από αυτά τα θέματα θα τα συζητήσουμε το προσεχές τριήμερο, 24 - 26 Μαΐου 2024, στα συνέδρια της φετινής eCommerce & Digital Marketing Expo SΕ Europe. Αλλά σε κάθε περίπτωση, το σημείο – κλειδί είναι να τολμήσει κανείς να κάνει το βήμα!
Άλλωστε, επιχειρείν σημαίνει να αναλαμβάνεις και ρίσκο. Απλά, πρέπει να είσαι προσεκτικός προκειμένου να στήσεις σωστά τις σχετικές διαδικασίες, ώστε να μη βρεθείς προ εκπλήξεων.