Το έχουμε ξαναπεί και το έχουμε ξαναγράψει, σ’ αυτήν εδώ τη φιλόξενη στήλη – οι επόμενες εκλογές στις ΗΠΑ, σε περίπου ενάμιση χρόνο από σήμερα, και πιθανότατα όλοι οι μήνες ως τότε, θα είναι ένα ατέλειωτο «τσίρκο», με τους Αμερικανούς, αλλά και όλον τον υπόλοιπο κόσμο -λόγω της σημασίας του γεγονότος- να μην ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει.
Γιατί, αν οι προηγούμενες αμερικανικές εκλογές χαρακτηρίζονταν και επηρεάζονταν από το Internet και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τούτες σίγουρα είναι «οι εκλογές της Τεχνητής Νοημοσύνης». Μ’ άλλα λόγια, οι εκλογές όπου η -πολύ ευκολότερη πλέον, λόγω των νέων δυνατοτήτων- παραπληροφόρηση «θα χτυπήσει ταβάνι».
Το σκηνικό στήνεται σιγά-σιγά: ήδη, τα πρώτα «κρούσματα» είναι γεγονός, με ηχητικά και βίντεο δήθεν αληθινά να βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας και τον αριθμό τους να αυξάνει εκθετικά. Πολλά από αυτά, ανεβαίνουν στο Twitter. Όπου, βεβαίως, ο «απόλυτος αφέντης» του, Έλον Μασκ, όχι μόνο δεν κάνει τίποτα για να εμποδίσει την εξάπλωσή τους, αλλά επιπλέον «δίνει τα ρέστα» του, αποφασίζοντας πρόσφατα να εγκαταλείψει τον υφιστάμενο από το 2018 κώδικα πρακτικής της ΕΕ, κατά της παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο, που το γνωστό μέσο δικτύωσης είχε υπογράψει μαζί με δεκάδες άλλες εταιρίες-μέλη της ομάδας των Big Tech (βλέπε Meta, Google, Microsoft, TikTok) αλλά και αρκετές μικρότερες, δεσμευόμενο να τον εφαρμόσει στην πράξη.
Κι όπως θα ανέμενε κανείς, η αντίδραση του Επιτρόπου για θέματα Εσωτερικής Αγοράς, Τιερί Μπρετόν, και των συνεργατών του ήταν άμεση, με τον Γάλλο -γνωστό υπερασπιστή των ευρωπαϊκών αξιών και της σημασίας τους- να δηλώνει με ανάρτησή του (πού αλλού; στο ίδιο το Twitter…) ότι «μπορείτε να τρέξετε, αλλά όχι να κρυφτείτε. Πέρα από τις υφιστάμενες δεσμεύσεις σας, η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης θα είναι από τις 25 Αυγούστου νομική υποχρέωσή σας, βάσει της ισχύος του Digital Services Act.
Οι υποχρεώσεις σας, λοιπόν, παραμένουν και οι ομάδες μας θα είναι έτοιμες να εφαρμόσουν τον νόμο». Μένει να δούμε ποια θα είναι η απάντηση του Μασκ, αφού η παράβαση είναι σχεδόν δεδομένη και η Επιτροπή έχει δείξει ότι πλέον δεν αστειεύεται, όπως απέδειξε η πρόσφατη επιβολή προστίμου 1,2 δις € στη Meta, για άλλο σκοπό (μεταφορά δεδομένων Ευρωπαίων πολιτών στις ΗΠΑ), βεβαίως, αλλά η πρόθεση είναι δηλωμένη.
Κι όλα αυτά γίνονται ενώ πυκνώνουν τα «κουφά», στην αμερικανική πολιτική σκηνή, 18 μήνες πριν από τις εκλογές. Όπου, πχ. η (Δημοκρατική) Χίλαρι Κλίντον, δηλώνει μπροστά στις κάμερες ότι της αρέσει πολύ ο (Ρεπουμπλικάνος και αντίπαλος του Ντόναλντ Τραμπ για το προεδρικό χρίσμα), Ρον ΝτεΣάντις, καθώς είναι «το είδος του άνδρα που χρειάζεται αυτή η χώρα και το εννοώ!». Ή ο πρόεδρος Μπάιντεν, τα βάζει δημόσια με μια τρανς, διαβεβαιώνοντάς την ότι «δεν πρόκειται ποτέ να γίνει πραγματική γυναίκα»…
Φυσικά, ούτε το ένα, ούτε το άλλο έγιναν ποτέ στην πραγματικότητα, αλλά αποτελούν εξελιγμένα προϊόντα παραπληροφόρησης, με στόχο να μπερδέψουν και να αποπροσανατολίσουν το -ασυνήθιστο ακόμα σε τέτοιες καταστάσεις- εκλογικό σώμα, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια και δημιουργώντας εντυπώσεις. Ας είναι καλά η Τεχνητή Νοημοσύνη, με όλο το συναφές οικοσύστημα, που επιτρέπουν πλέον σε όποιον έχει ακόμα και περιορισμένες γνώσεις στις ψηφιακές τεχνολογίες να «κάνει παπάδες», αξιοποιώντας εργαλεία Generative AI και ειδικά το Midjourney, στο πλαίσιο ενός ιδιότυπου πολιτικού ακτιβισμού.
Το θέμα είναι πως οι μελλοντικοί ψηφοφόροι στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τους ψεύτικους «παπάδες», συχνά πιστεύουν όσα βλέπουν και ακούνε κι αυτό μπορεί ενδεχομένως να επηρεάσει -ελέω ψηφιακής τεχνολογίας- το εκλογικό αποτέλεσμα, ειδικά σε Πολιτείες όπου οι διαφορές είναι μικρές.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται την εξειδικευμένη σε deep fakes εταιρία Deep Media, φέτος έχουν εντοπισθεί τρεις φορές περισσότερα αναληθή βίντεο και οκτώ φορές περισσότερα αναληθή ηχητικά, σε σχέση με τον ίδια περίοδο πέρυσι, ενώ η εκτίμηση για το σύνολο του 2023 φτάνει τις 500.000 δείγματα κι από τις δυο περιπτώσεις. Κι αυτό το νούμερο ίσως εκτοξευτεί ακόμα περισσότερο, καθώς ο «κλωνισμός» μιας φωνής στις περιπτώσεις ηχητικής παραπληροφόρησης μαζί με την τεχνολογική υποστήριξη σε υπηρεσίες AI και server που -κατά την Deep Media- κόστιζε ως πρόσφατα περίπου 10.000 δολάρια, πλέον προσφέρεται από κάμποσες φιλόδοξες και καινοτόμες startup αντί μόλις λίγων δολαρίων…
Έ, ρε, γλέντια!