Σε έναν απαιτητικό κόσμο σαν τον δικό μας και σε μια εποχή δύσκολη όπου «το τζάμπα έχει πεθάνει», ό,τι κι αν πάρουμε, ό,τι κι αν κάνουμε, μοιραία θα έρθει κάποια στιγμή που θα πρέπει να το πληρώσουμε – αργά η γρήγορα, φτάνει η ώρα της «λυπητερής», που λέμε και στον τίτλο.
Προφανώς, αφού τα πάντα γύρω μας αλλάζουν και μάλιστα με γοργό ρυθμό, οι πληρωμές και όλο το περί αυτές οικοσύστημα δεν θα μπορούσε να μείνει ίδιο και απαράλλαχτο – και σ’ αυτόν τον τομέα οι ανατροπές που έχουν γίνει είναι ουσιαστικές, μεταβάλλοντας τους κανόνες του παιχνιδιού και προκαλώντας σημαντικές ανακατατάξεις, με την εμφάνιση νέων αναγκών και αντίστοιχων λύσεων.
Ανακατατάξεις οι οποίες επηρεάζουν όχι μόνο τον τραπεζικό τομέα, αλλά και τον άμεσα συνδεδεμένο και εξαρτώμενο από αυτόν χώρο του εμπορίου, που είναι πλέον phygital (ενιαίο, «γεφυρώνοντας» τα φυσικά καταστήματα με τα ηλεκτρονικά) και omnichannel (επιτρέπει την πρόσβαση του καταναλωτή με κάθε δυνατό μέσο, στο πλαίσιο του αγοραστικού «ταξιδιού» του) και στη χώρα μας, όπως κατέγραψε πρόσφατη έρευνα της Focus Bari για την Plushost.
Οι εξελίξεις στα των πληρωμών προκάλεσαν την ανάπτυξη και της σχετικής ειδησεογραφίας με σχόλια, όπως αυτό που «αλίευσε» πρόσφατα ο οικοδεσπότης σας, στην ιστοσελίδα του Information Week, με προέλευση τη γνωστή βρετανική εταιρία μελετών και ερευνών περί την τεχνολογία και τις εφαρμογές της, Omdia, η οποία θεωρεί -και όχι αδίκως- ότι έχουμε μπει σε μια εποχή σημαντικών μακροοικονομικών προκλήσεων. Έπειτα από τόσες κρίσεις που ζήσαμε και συνεχίζουμε να ζούμε, οι λόγοι είναι ευνόητοι και γνωστοί - δεν χρειάζεται να τους επαναλάβουμε.
Για τους ειδήμονες της εταιρίας, λοιπόν, αν ο στόχος του ’21 (μετά τα δεινά του ’20) ήταν η ανάπτυξη και η διεύρυνση των δραστηριοτήτων κι εκείνος του ’22 η μείωση του κόστους και η επιβίωση (γιατί, βεβαίως, το παρακάναμε «λογαριάζοντας χωρίς τον ξενοδόχο», δηλ. την αυτονόητη περιστολή των δαπανών εκ μέρους των καταναλωτών, εξ ου και οι μαζικές απολύσεις που συνεχίζονται και φέτος), ο στόχος του ’23 δεν μπορεί να είναι άλλος από τη σταθερότητα.
Ειδικά στον χώρο των πληρωμών, η Omdia βλέπει (με βάση τα ευρήματα των ερευνών της) τους εμπλεκόμενους να προσβλέπουν κυρίως σε αύξηση εσόδων και υψηλότερες λειτουργικές αποδόσεις, αφήνοντας για την ώρα κατά μέρος την πολιτικά ορθότερη (ας όψονται οι επιταγές των κανόνων του ESG), αλλά οικονομικά επιβαρυντική υλοποίηση των σχετικών με τη βιωσιμότητα (κοινώς, sustainability) στόχων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση των πληρωμών, αυτό σημαίνει καθυστερήσεις στην ταχύτητα υλοποίησης του ψηφιακού μετασχηματισμού, στην έναρξη χρήσης περισσότερο φιλικών προς το περιβάλλον καρτών και στα μέτρα μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα των εταιριών.
Τα ευρήματα δείχνουν, επίσης, πως σημαντικότερος στόχος των εταιριών πληρωμών, από πλευράς προτεραιότητας στην ανάπτυξη προϊόντων, είναι οι πληρωμές σε πραγματικό χρόνο (Real Time Payments – RTPs), οι οποίες υιοθετούνται σταδιακά στις περισσότερες χώρες – ισχύουν ήδη και στα καθ΄ ημάς, με τη μορφή των Instant Payments (TIPS), μέσω της ΔΙΑΣ ΑΕ, του Εθνικού Φορέα Εκκαθάρισης Διατραπεζικών Πληρωμών.
Οι αναλυτές της Omdia περιγράφουν τι μέλλει γενέσθαι τους επόμενους μήνες σε αρκετές χώρες, όσον αφορά σ’ αυτόν τον τομέα, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρονται στους μη-πελάτες τραπεζών (κι αυτοί είναι πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια) για μεταφορές χρημάτων και σταδιακή ένταξή τους στο σύστημα.
Όμως, κυρίως εστιάζουν στις προοπτικές που διανοίγονται με την εφαρμογή στην πράξη της ανοικτής τραπεζικής, η οποία αναμένεται να δώσει αρκετές νέες υπηρεσίες. Εδώ τα ευρήματα των ερευνών δείχνουν ότι Βόρεια Αμερική και Ευρώπη χαρακτηρίζουν το open banking βασική προτεραιότητά τους, ετοιμάζοντας εφαρμογές στις μεταφορές χρημάτων, συμπεριλαμβανομένου και του «γεμίσματος» των ηλεκτρονικών πορτοφολιών (digital wallets), ενώ οι λιανέμποροι αρχίζουν να αποδέχονται όλο και περισσότερο τις πληρωμές με άμεση μεταφορά χρημάτων για αγορές, αναγνωρίζοντάς την ως εναλλακτική (και περισσότερο συμφέρουσα γι’ αυτούς, καθώς γλυτώνουν το ενίοτε σημαντικό ποσοστό της προμήθειας) μέθοδο πληρωμής, αντί για χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες.
Οι προβλέψεις των ειδικών λένε πως το ’23 θα είναι μια κρίσιμη χρονιά για την ανοικτή τραπεζική και την επικράτησή της. Για να δούμε, θα βγουν αληθινές;
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]