Η γενική αίσθηση που υπάρχει είναι πως η περίοδος της πανδημίας έδωσε σημαντική ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τις επιχειρήσεις -κάθε μεγέθους- να στρέφονται προς το συγκεκριμένο κανάλι πωλήσεων και να συνεχίζουν να το υποστηρίζουν και να το αξιοποιούν και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα.
Όμως, αν δει κανείς τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) μπορεί να θεωρήσει ότι αυτό δεν ισχύει. Πολύ απλά γιατί η ΕΛΣΤΑΤ, η οποία πραγματοποιεί ετήσιες έρευνες, αναφέρει ότι το 2022 το 18,9% των επιχειρήσεων που απασχολούν 10 άτομα και άνω, έλαβε παραγγελίες μέσω ιστοσελίδας ή ειδικών εφαρμογών ή μέσω EDI, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2021 ήταν στο 21,4%. Άρα, υπήρξε μείωση.
Όμως, αν δει κανείς λίγο πιο αναλυτικά τα νούμερα, καταλαβαίνει ότι η κατάσταση είναι λίγο διαφορετική. Κατ’ αρχάς, γιατί το δείγμα ήταν μεγαλύτερο το 2022 (39.360 επιχειρήσεις έναντι 35.623 το 2021) αν και τα απόλυτα νούμερα επίσης δείχνουν μία μικρή μείωση, καθώς φέτος οι επιχειρήσεις που έκαναν online πωλήσεις ήταν 7.472 έναντι 7.637 πέρσι.
Αυτό που είναι σημαντικό, είναι η αξία των πωλήσεων. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών από online παραγγελίες διαμορφώθηκε το 2022 στο 6,9% των συνολικών πωλήσεων των επιχειρήσεων του δείγματος, όταν το 2021 ήταν στο 5,8%. Και η αύξηση σε απόλυτα νούμερα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή, δεδομένου ότι τα online έσοδα έφθασαν στα 20,5 δισ. ευρώ έναντι 13,3 δισ. ευρώ, μία αύξηση της τάξεως του 54,5%, η οποία είναι εντυπωσιακή.
Θα αναρωτηθεί κανείς τι συμβαίνει. Η πιθανότερη εξήγηση είναι απλή: οι καταναλωτές, μετά την επιστροφή στην κανονικότητα, θέλησαν να επιστρέψουν εν μέρει στις αγορές μέσω φυσικών καταστημάτων γιατί το είχαν ανάγκη και για ψυχολογικούς λόγους. Κάτι που φαίνεται και από τα στοιχεία έτερης έρευνας της ΕΛΣΤΑΤ, που έδειξε ότι στο α’ τρίμηνο του 2022 το ποσοστό των Ελλήνων χρηστών του Διαδικτύου ηλικίας 16-74 ετών που έκαναν online αγορές ήταν στο 53,2%, όταν στο α’ τρίμηνο του 2021 ήταν στο 58,3%. Δηλαδή, είχαμε μία μείωση της τάξεως των 5,1 ποσοστιαίων μονάδων. Όμως, αν η σύγκριση γίνει με το α’ τρίμηνο του 2020, πριν δηλαδή ξεκινήσουν τα μέτρα αντιμετώπισης της COVID-19, όταν το ποσοστό χρήσης ήταν στο 47,8%, έχουμε μία σημαντική αύξηση της τάξεως των 5,5 ποσοστιαίων μονάδων!
Πρακτικά, οι καταναλωτές δεν εγκατέλειψαν τις online αγορές. Προτίμησαν απλώς να κάνουν αγορές και σε φυσικά καταστήματα. Και ταυτόχρονα αύξησαν την αξία των αγορών τους στις online συναλλαγές τους. Αυτό είναι μία άλλη ανάγνωση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, που είναι εξίσου ενδιαφέρουσα.
Ίσως το πιο σημαντικό συμπέρασμα να είναι πως το ηλεκτρονικό εμπόριο πήρε μεν ώθηση, αλλά όχι αυτή που νομίζαμε. Και επιπλέον, υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που στράφηκαν μεν στα online κανάλια, αλλά προτίμησαν να επιστρέψουν στα «παραδοσιακά» και να εγκαταλείψουν τα ψηφιακά. Κάτι που πρέπει να δημιουργήσει έναν μικρό προβληματισμό.
Ενδεχομένως, το online να μην είναι για όλους. Αλλά υπάρχουν πολλές ακόμη επιχειρήσεις που μπορούν να το αξιοποιήσουν. Και θα πρέπει να το κάνουν πριν βρεθούν μπροστά σε δυσσάρεστες εκπλήξεις. Γιατί οι συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν διαρκώς και αυτό που ζητούν είναι να έχουν πολλαπλές επιλογές. Και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να τις προσφέρουν.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]