Την περασμένη εβδομάδα είχα την ευκαιρία να βρεθώ στο Λας Βέγκας και στο re:invent 2022, τη μεγαλύτερη ετήσια εκδήλωση της Amazon Web Services, εκ των κολοσσών, ως γνωστόν, στο χώρο του cloud. Μία εκδήλωση με πολλές ανακοινώσεις, όσον αφορά σε νέα εργαλεία και καινούριες λύσεις, αλλά και ένα αρκετά ξεκάθαρο μήνυμα, τουλάχιστον όπως το προσέλαβα: το cloud είναι για όλους. Και όχι μόνο το cloud, αλλά και το machine learning και γενικότερα όλες οι ψηφιακές λύσεις.
Η AWS επεδίωξε να δείξει ότι το cloud δεν είναι για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν τη δυνατότητα να έχουν τις δικές τους ομάδες πληροφορικής που θα στήνουν τις πληροφοριακές υποδομές τους. Αλλά ακόμη και μεγάλοι οργανισμοί και εταιρείες μπορούν να το αξιοποιήσουν. Και έφεραν μία σειρά από παραδείγματα με εταιρείες -κολοσσούς όπως η BMW και η Engie. Αλλά και παραδείγματα όπως η ουκρανική κυβέρνηση, που αξιοποίησε το cloud προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει να λειτουργεί. Αν και το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα ήταν μάλλον η -επίσης- ουκρανική τράπεζα Privatbank, που μετέφερε όλες τις εφαρμογές και τα δεδομένα της στο cloud μέσα σε διάστημα 45 ημερών!
Πέραν αυτού, όμως, η AWS προωθούσε την έννοια της ευελιξίας και της απλότητας. Οι νέες λύσεις έχουν ως στόχο να διευκολύνουν τη «συνεργασία» μεταξύ των διαφορετικών πλατφορμών που χρησιμοποιούνται μέσα σε μία επιχείρηση. Και να δώσουν τη δυνατότητα σε κάποιο στέλεχός της να δημιουργήσει ακόμη και αλγοριθμικά μοντέλα για εφαρμογές machine learning, χωρίς να γνωρίζει να γράφει κώδικα.
Αυτός ο «εκδημοκρατισμός» της τεχνολογίας δεν είναι κάτι καινούριο. Αντίστοιχες κινήσεις βλέπουμε και στο κομμάτι του software, αλλά και του web development. Η Microsoft προωθεί το αποκαλούμενο "low code /no code" όπου το ΑΙ χρησιμοποιείται για να δημιουργήσει κανείς εφαρμογές -όχι, φυσικά κάτι ιδιαίτερα σύνθετο- ακόμη και εάν δεν ξέρει από προγραμματισμό.
Αντίστοιχα, στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου υπάρχουν μία σειρά από πλατφόρμες που δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιον που απλά έχει βασικές ψηφιακές δεξιότητες να στήσει εύκολα, γρήγορα και απλά ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Μπορεί να μην είναι το e-shop που θα εντυπωσιάσει τον επισκέπτη, αλλά συνήθως είναι ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που είναι εύχρηστο και λειτουργικό. Και χωρίς να απαιτεί σημαντικές επενδύσεις. Φυσικά, αν θες το κάτι παραπάνω και τη διαφοροποίηση, χρειάζεται να συνεργαστείς με εταιρείες και ανθρώπους που γνωρίζουν από web development, αλλά αν θες κάτι πιο απλό, μπορείς να το κάνεις και μόνος σου.
Η τάση αυτή έχει και μία άλλη διάσταση: αντιμετωπίζει το πρόβλημα έλλειψης του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Από τη στιγμή που γίνεται πιο εύκολο να δημιουργήσεις μία τέτοια λύση, χρειάζεσαι και λιγότερους εξειδικευμένους ανθρώπους, τους οποίους, έχει γίνει πλέον πολύ δύσκολο να βρεις. Και αν τους βρεις, έχουν αρχίσει να γίνονται και ιδιαίτερα ακριβοί. Και η αγορά -σε παγκόσμιο επίπεδο- προσπαθεί να βρει μία «ισορροπία» όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα. Ο «εκδημοκρατισμός» που αναφέρουμε, ίσως είναι μία λύση σε όλο αυτό το ζήτημα.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]