Επωνύμως…

Τρίζουν και φοβίζουν τα κοινωνικά δίκτυα

Τρίζουν και φοβίζουν τα κοινωνικά δίκτυα

Λέτε να τα χάσουμε; Ποια; Μα, τα κοινωνικά δίκτυα, τα social media που μπήκαν στη ζωή μας πριν από σχεδόν 20 χρόνια (το Facebook ιδρύθηκε το 2004, με όραμα ‘να συνδέσει κάθε άνθρωπο σ’ όλο τον κόσμο’) αλλά, τελευταία, δεν δείχνουν να είναι και τόσο καλά στην υγεία τους. Και πώς να είναι, όταν οι απολύσεις στο Meta / Facebook φτάσανε τις 11.000 (στο 13% του εργατικού δυναμικού της εταιρίας αντιστοιχεί αυτό, χωρίς να ξέρουμε πόσους ακριβώς «θα πάρει η μπάλα», από το FB και τους «ομόσταβλους» Instagram και WhatsApp) και δεν ξέρουμε στις πόσες θα σταματήσει το κοντέρ.

Να μη μιλήσουμε για το Twitter, όπου ο νέος ιδιοκτήτης του, ο μέγας Elon (ένας είναι ο Elon) έχει απολύσει από τότε που ολοκληρώθηκε η απόκτηση του «μπλε πτηνού» περισσότερους από 3.500 εργαζομένους, τους μισούς στην  εταιρία, με πρώτη την ηγετική ομάδα και αμέσως μετά το -ιδιαίτερα κρίσιμο για την καθημερινή λειτουργία- τμήμα ελέγχου περιεχομένου…

Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση, η ανάληψη της διοίκησης από τον Μασκ που ξεκίνησε από το πρώτο κιόλας λεπτό «τα δικά του», στέλνοντας αλλοπρόσαλλα μηνύματα προς κάθε κατεύθυνση (χαρακτηριστική η απόφαση για επιβάρυνση κάθε χρήστη με 20$/μήνα για την «μπλε βούλα» της επικύρωσης ως μέλους, που μειώθηκε ταχύτατα σε 8$ και είναι άγνωστο αν θα παραμείνει τελικά ή θα καταργηθεί), συνοδεύτηκε από ουσιαστική απόσυρση της (οικονομικής) στήριξης του Twitter από μεγάλους διαφημιζόμενους, αλλά και την εν ψυχρώ απομάκρυνση χιλιάδων χολωμένων χρηστών, που έσπευσαν να διαχωρίσουν τη θέση τους από αυτά τα καμώματα. Όσο κι αν ακούγεται παράδοξο, λοιπόν, τίποτα δεν αποκλείει (ήδη το είπε ο Μασκ) το ενδεχόμενο χρεωκοπίας, τους επόμενους μήνες…

Τι μέλλει γενέσθαι, λοιπόν; Κανείς δεν ξέρει, αλλά ήδη στον διεθνή Τύπο (το μακροσκελές άρθρο στο περιοδικό The Atlantic, της 10ης Νοεμβρίου, είναι ένα πολύ χαρακτηριστικό δείγμα προβληματισμού) άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους κείμενα που θέτουν το ερώτημα αν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πλέον μέλλον (όχι, υποστηρίζει το παραπάνω άρθρο, γιατί σταδιακά εκλείπουν οι λόγοι ύπαρξής τους) ή πρόκειται να αλλάξει κάτι… Όμως, τί να αλλάξει και πώς; Η ‘σύνδεση’ την οποία υπόσχονταν μπορεί να γίνει πλέον με πολλούς άλλους και περισσότερο άμεσους τρόπους -η πανδημία μας «έμαθε» πολλά ‘νέα κόλπα’, με την εικονική επικοινωνία να είναι πλέον (εκτός από τρόπος εργασίας) συχνά και τρόπος ζωής.

Οι «φίλοι» μπορεί να είναι πολλοί, αλλά -στις περισσότερες των περιπτώσεων- δεν είναι καν αληθινοί. Ναι, μπορείς να ανακαλύψεις ακόμα τα ίχνη ενός χαμένου γνωστού / συμμαθητή / παλιού φίλου στο Facebook, αλλά υπάρχουν πλέον κι άλλοι τρόποι για να το πετύχεις, τώρα που εξοικειωθήκαμε με την ψηφιακή τεχνολογία. Το ίδιο συμβαίνει και με την ενημέρωση και τη ψυχαγωγία, που επίσης περνούν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Όμως, αν η ‘βουτιά’ του χρήστη στο άφθονο περιεχόμενο γίνει χωρίς τα απαραίτητα «φίλτρα», ως προς την αξιοπιστία και τον έλεγχο του εκάστοτε δημιουργού / παραγωγού (κάτι που δεν είναι εύκολο και δεν γίνεται συχνά, ειδικά από νεαρής ηλικίας χρήστες), τότε τα κακά μπορεί εύκολα να ξεπεράσουν αθροιστικά όλα τα καλά…

Η εγγενής πλέον τοξικότητα του περιεχομένου, η διαδεδομένη παραπληροφόρηση με τις θεωρίες συνωμοσίας να περισσεύουν, αλλά -ιδίως τα τελευταία χρόνια- η ενεργή εμπλοκή με την πολιτική (χαρακτηριστικά παραδείγματα, τόσο η διαβόητη ιστορία του Facebook με την Cambridge Analytica και τον ‘ρωσικό δάκτυλο’ στις προηγούμενες αμερικανικές εκλογές, όσο και η πρόσφατη δήλωση Μασκ ότι «εμείς στηρίζουμε τους Ρεπουμπλικάνους», που δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το ‘χρώμα’ του Twitter, εφεξής) μόνο καλό δεν κάνουν στην ποιότητα των δικτύων και τον ρόλο που παίζουν στη σύγχρονη και ολοένα περισσότερο δικτυωμένη κοινωνία.

Μάλιστα, οι ‘ολιγάρχες’ της κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν (και κάποιοι το καταφέρνουν) να έχουν όσο γίνεται περισσότερα μέσα στη διάθεσή τους, ώστε μέσω αυτών να ελέγχουν τα εκατομμύρια των χρηστών και, βεβαίως, τον τεράστιο πλούτο των δεδομένων τους, τα οποία πωλούν σε κάθε ενδιαφερόμενο παράγοντα της αγοράς. Έτσι, η Meta ελέγχει, όπως είπαμε, Facebook, Instagram και WhatsApp, η Microsoft τα Skype και LinkedIn, η Alphabet / Google το YouTube, η Yahoo! το Tumblr και έπεται συνέχεια…

Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι, να μου το θυμηθείτε…

 

Μοιραστείτε το άρθρο

[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]

 


Image
Image

Follow Us

Image
Εγγραφή στο Newsletter

Θα λαμβάνετε κάθε εβδομάδα τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Image

Πρόσφατα άρθρα Επωνύμως…

Image
Image

See also from Verticom

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Categories Menu

Site Menu

Image

Κόμβος πληροφόρησης για θέματα και εφαρμογές που αφορούν στις ψηφιακές τεχνολογίες και το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν.

Stay in Touch

Εγγραφείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter για να λαμβάνετε τα πιο hot άρθρα στο email σας!

Διεύθυνση εταιρείας

Ευμολπιδών 23
118 54, Αθήνα

Γενικές πληροφορίες

info@verticom.gr
(+30) 210 924 55 77

Αρθρογραφία

Διαφήμιση

© 2024 WebWorldNews. All Rights Reserved.Design & Development by Verticom

Search