O οικοδεσπότης αυτής της στήλης έχει αναπτύξει μια (καλή ή κακή, εσείς θα το κρίνετε) συνήθεια: μια πάγια και σταθερή ερώτηση ανάμεσα στις πολλές που κάνει, στο πλαίσιο των (απροσδόκητα πολλών, τον τελευταίο καιρό) συνεντεύξεων που παίρνει, έχει να κάνει με το μέλλον: πού θα είμαστε και τι θα κάνουμε σε δέκα χρόνια από σήμερα στον χ,ψ,z (ανάλογα με την περίσταση, προφανώς, και με στόχο να πάρει μια ιδέα για τις τρέχουσες τάσεις) κλάδο ή δραστηριότητα.
Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι ερωτώμενοι αρνούνται να απαντήσουν και να προχωρήσουν σε μια πρόβλεψη για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα – «κόψε κάτι… δέκα χρόνια είναι πολύ μεγάλη περίοδος… Με τον ρυθμό που τρέχουν τα πράγματα σήμερα, ποιος μπορεί να ξέρει τι θα γίνεται τότε;» Για να έρθει, αμέσως, η αντιπρόταση: «να σου πω τη γνώμη μου για την ερχόμενη διετία-τριετία, που είναι ασφαλέστερα τα πράγματα;»
Θέλοντας και μη, μετριάζω τις απαιτήσεις μου για να προχωρήσει η συζήτηση, όμως, το ερώτημα παραμένει; Πού οδεύουμε; σε ποιο «κόσμο» πάμε και πώς επηρεάζει τις εξελίξεις ο καταλυτικός συνδυασμός αφενός των νέων αναγκών που μας επέβαλε με το ζόρι η πανδημία, εισάγοντάς μας στην εποχή της νέας κανονικότητας, αφετέρου η εκθετική πρόοδος της τεχνολογίας, τόσο σε υποδομές, όσο και σε πλατφόρμες / εφαρμογές;
Για να είμαι ειλικρινής, ολοκληρωμένη απάντηση δεν έχω λάβει, ως τώρα – με μια μόνο εξαίρεση, από εκείνες που -όπως λένε, επιβεβαιώνουν τον κανόνα: η Μαρίλη Νίκα, μια νέα Ελληνίδα που ζει και εργάζεται ως επικεφαλής ερευνητικών ομάδων σε κορυφαίες τεχνολογικές εταιρίες (παλιότερα σε Facebook/Meta και πλέον στην Google) στο Σαν Φρανσίσκο, δεν δίστασε καθόλου (προφανώς, λόγω της θέσης της μπορεί να ομιλεί μετά λόγου γνώσεως) να απαντήσει στην ίδια, κλασική ερώτηση: «Στο μέλλον, ίσως και μέσα στην επόμενη δεκαετία -κι εδώ εκφράζω την προσωπική μου άποψη, ανεξάρτητα από το τι λένε οι εταιρίες- όλοι θα έχουμε μια παρουσία στο metaverse».
Σημείωσα τα λόγια της και τα ξαναθυμήθηκα μόλις λίγες ημέρες αργότερα, όταν διάβασα άρθρο σχετικό με την πορεία του metaverse στο πάντα έγκυρο αμερικανικό site, Axios. Που, ούτε λίγο ούτε πολύ, υπογράμμιζε ότι έχουμε ήδη εισέλθει στην εποχή του metaverse, κάθε μέρα προχωρούμε όλο και περισσότερο, μόνο που δεν πρόκειται να ζήσουμε κάποια μεγαλόπρεπη «πρεμιέρα» - όλα γίνονται σταδιακά, γι’ αυτό δεν μας ξενίζουν… Κι ίσως αυτό να είναι καλύτερο, υποστηρίζουν οι άνθρωποι του Axios, αφού μ’ αυτό τον ρυθμό οι καταναλωτές, ο δημόσιος τομέας όπως και οι κάθε λογής ακτιβιστές (σε κάθε δράση, πάντα υπάρχει και αντίδραση) έχουν τον χρόνο να ζυγίσουν τα πράγματα και να διαμορφώσουν τη θέση τους – είτε υπέρ, είτε κατά, αλλά και σε ποιόν βαθμό.
Βέβαια, για να «χωνέψουμε» τη νέα κατάσταση (και τον πρόσφατο χαρακτηρισμό του metaverse ως ‘embodied Internet’ - έσω Internet, άραγε; από τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ) θα πρέπει πρώτα να αποδεχθούμε τη χρήση του σχετικού headset επαυξημένης πραγματικότητας (AR) στην καθημερινότητά μας κι αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη, όσο συναρπαστική κι αν ακούγεται (και είναι, αν δεν ζαλίζεστε, όπως εγώ έπειτα από κάποια λεπτά) η εμβύθιση (immersion) σε μια άλλη, διαφορετική πραγματικότητα. Λένε πως δεν είναι μακριά η ημέρα που θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ελαφρά γυαλιά, όχι πολύ μεγαλύτερα, βαρύτερα και ακριβότερα από αυτά που φοράμε σήμερα – κάποια μέρα, ίσως να μη χρειάζονται και καθόλου, αν βρεθεί πρόσφορη λύση και στο θέμα της ενέργειας που θα χρειάζονται… Για την ώρα, πάντως, αυτό είναι μακρινό όνειρο…
Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι στην αγορά -έστω και σε δοκιμαστικό στάδιο- υπάρχουν σήμερα πολλές και διάφορες προσεγγίσεις του metaverse με συστήματα, που δεν «μιλάνε» κατ’ ανάγκην μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα είναι ένα ακόμα σημαντικό θέμα στο οποίο είτε θα πρέπει να συμφωνήσουν οι κατασκευαστές τώρα, στην αρχή, είτε η αγορά (δηλ. όλοι εμείς) θα κληθεί να αποφασίσει μόνη της, αργότερα, για το ποιο τελικά θα επικρατήσει, συνδυάζοντας προδιαγραφές, διαθεσιμότητα, timing και οικονομικά δεδομένα. Προφανώς, ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, γιατί «είναι πολλά τα λεφτά» - κάποιοι θα κερδίσουν και κάποιοι θα χάσουν. Γι’ αυτό και το meta-βατικό στάδιο, στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα, είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος. Θα μπορέσουν να μας πείσουν ότι αξίζει τον κόπο και το χρήμα;
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]