Έχουν περάσει πάνω από 20 χρόνια όταν η Amazon είχε ξεκινήσει ως ένα κλασικό startup (σ.σ. ο όρος δεν χρησιμοποιούνταν βέβαια στα τέλη της δεκαετίας του ’90, αλλά αυτό ήταν) και είχε ήδη αρχίσει να δείχνει ότι θα αλλάξει για πάντα το τοπίο του λιανικού εμπορίου.
Από τότε μέχρι σήμερα έχουμε δει εκατοντάδες startups που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο αγοράζουμε προϊόντα. Σκεφτείτε μόνο τα ελληνικά καινοτόμα εγχειρήματα που ξεκίνησαν από το μηδέν και πλέον είναι εταιρείες που έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα. Εταιρείες όπως το Skroutz και το efood αλλά και πολλές ακόμη που έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε παραγγελίες.
Το ενδιαφέρον στοιχείο τα τελευταία χρόνια, είναι πως βλέπουμε μία σειρά από ελληνικές startups που κάνουν την εμφάνιση τους, παίρνουν σημαντική χρηματοδότηση και προσφέρουν προϊόντα, λύσεις και υπηρεσίες που αλλάζουν την καθημερινότητα των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου είτε κινούνται στον online είτε στον offline κόσμο.
Στο Webworldnews.gr θα είδατε τις τελευταίες ημέρες τις ανακοινώσεις για εταιρείες όπως η Simpler και η Findbar, αλλά φυσικά δεν είναι οι μόνες. Αν δει κανείς πως κινείται η Keyvoto ή η Valuelenz, όπως και πολλές ακόμη εταιρείες που κινούνται πολύ δυναμικά, θα καταλάβει ότι το ελληνικό startup οικοσύστημα είναι πλέον έτοιμο να αλλάξει επίπεδο, τουλάχιστον όσον αφορά το κομμάτι των υποδομών που σχετίζονται με το e-commerce αλλά και γενικότερα με το λιανικό εμπόριο.
Η πρόκληση, βέβαια, είναι αυτές οι startups να επεκταθούν στο εξωτερικό. Η ελληνική αγορά παραμένει μικρή σε μέγεθος και αριθμό πιθανών πελατών για εγχειρήματα που είναι ιδιαίτερα φιλόδοξα και έχουν μεγάλες προοπτικές. Βέβαια, όταν κάνουμε λόγο για εξωστρέφεια, καλό θα ήταν οι επιχειρήσεις αυτές να είναι σχετικά προσεκτικές. Καλό θα ήταν να ξεκινήσουν με μικρά βήματα. Να δοκιμάσουν τις λύσεις τους στην Ελλάδα, στη συνέχεια να δουν τι μπορούν να κάνουν στις γείτονες χώρες και στην ανατολική Ευρώπη και μετά να επεκταθούν προς άλλες περιοχές του πλανήτη. Παραπεμπτόντως, μη νομίζετε ότι η δυτική Ευρώπη θα πρέπει να είναι το αμέσως επόμενο βήμα. Ή οι Ηνωμένες Πολιτείες. Υπάρχουν περιοχές στην ανατολική Ασία, τη Μέση Ανατολή, τη Λατινική Αμερική ακόμη και στην υποσαχάρια Αφρική, που παρουσιάζουν εξαιρετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης όσον αφορά στις online αγορές, όπου οι καταναλωτές αλλά και οι εκεί επιχειρήσεις θέλουν να δοκιμάσουν νέα πράγματα, όπου οι ευκαιρίες είναι πολλές.
Το ζητούμενο, βέβαια, είναι αυτές οι ελληνικές startups να οργανωθούν και να βοηθηθούν προκειμένου να κάνουν αυτό το βήμα της επέκτασης προς το εξωτερικό. Και ενδεχομένως θα πρέπει και οι ελληνικές επιχειρήσεις να επιλέξουν να δοκιμάσουν τη λύση που τους προτείνει ένα εγχώριο startup, από το να προτιμήσουν μία μεγάλη εταιρεία από το εξωτερικό. Μπορεί αυτή η επιλογή να τους βοηθήσει πολύ περισσότερο απ’ όσο νομίζουν.
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]