Τι είναι, τελικά, το Facebook και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας; Ναι, τα τυπικά κι αυτά που γράφει η Βικιπαίδεια τα γνωρίζω – για το δημοφιλέστερο δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης, για τα αρκετά δισεκατομμύρια των «φίλων», για τα τεράστια έσοδα που αποκομίζει από την αξιοποίηση της πλατφόρμας του (δεν λέω εκμετάλλευση, αυτή αφορά εμάς, τους ουσιαστικούς παρόχους του περιεχομένου της), στα 17 χρόνια της ιστορίας του. Ούτε αναφέρομαι, επίσης, στα κρυφά (αν και όχι πάντα – όλο και πυκνώνουν οι αποκαλύψεις, τελευταία) παιχνίδια στην πλάτη μας, με τις διαφημιστικές εταιρίες και τους οργανισμούς πολιτικού marketing, με τους όχι και τόσο καθαρούς σκοπούς – τύπου Cambridge Analytica, εκεί στο μακρινό 2016, αν σας θυμίζει κάτι.
Στον Ντόναλντ Τραμπ, όσο κι αν κάνει πως ξεχνάει, πρέπει να θυμίζει πολλά – το ίδιο και στους λεβέντες της QAnon, που προωθούσαν μέσω αυτού τις ευφάνταστες θεωρίες συνωμοσίας τους, για να φτάσουμε στην αιματηρή εισβολή του Γενάρη του ’20, στο Καπιτώλιο… Όμως, μήπως άλλαξε κάτι, παρά τις εξεταστικές επιτροπές και τις ανακρίσεις; Ακόμα και Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης έγινε, με αμέτρητους χρήστες να μαθαίνουν σχεδόν αποκλειστικά μέσω αυτού, τι συμβαίνει στον πλανήτη μας – κάτι που δεν αναφέρεται στο FB, ίσως να μη συνέβη, τελικά– εκεί να ‘ναι κι ας πρόκειται για παραπληροφόρηση…
Πάντως τώρα, λέει, ξεχείλισε το ποτήρι, δεν αντέχεται τόση πίεση – το Axios έγραψε πρόσφατα πως η αρνητική δημοσιότητα που συγκεντρώνει το όνομά του είναι μεγαλύτερη απ’ όλων των άλλων τεχνολογικών εταιριών μαζί… Ήρθε κι αυτή η Frances Haugen -πρώην καίριο στέλεχος της εταιρίας, γνώστης προσώπων και πραγμάτων, που μάζεψε κι έβγαλε στη φόρα πολλά «κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα»- να βάλει το «κερασάκι στην τούρτα», δηλώνοντας σε επιτροπή του Κογκρέσου πως ο Μαρκ βάζει τα κέρδη του πάνω από την ποιότητα και την αλήθεια του περιεχομένου που «περνάει» στο Facebook…
Θα το κλείσει, λοιπόν, το αποφάσισε – άλλωστε, πριν από λίγες ημέρες αυτό όντως έγινε, για κάμποσες ώρες, από τεχνικό σφάλμα, όμως- για να τον πεθυμήσουμε και να τον παρακαλάμε. Ή, πιο σωστά, θα αλλάξει το όνομα και την πλατφόρμα, θα το «πάρει αλλιώς», δημιουργώντας μια καινούρια, το metaverse, με κύριο άξονα πάλι την επικοινωνία, που όμως θα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα – να αξιοποιηθεί, ντε, και η Oculus, η εταιρία με τα ειδικά γυαλιά, που αγοράστηκε το 2014 και φαίνεται πως τώρα έφτασε η ώρα της…
Αν πιστέψουμε το συνήθως καλά πληροφορημένο Verge, η μετάβαση στη νέα κατάσταση είναι πλέον θέμα λίγων ημερών: στην ετήσια εταιρική εκδήλωση Connect, που έχει οριστεί για τις 28 Οκτωβρίου, ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ θα ανακοινώσει τη νέα ταυτότητα, το σήμα και τους στόχους της νέας πλατφόρμας, τη διάδοχο κατάσταση.
Ως τότε, επικρατεί «σιγή ασυρμάτου», ελάχιστοι γνωρίζουν περισσότερα για το τι θα είναι το καινούριο, αλλά και τι θα γίνει με το παλιό… Θα διαδεχθεί το ένα το άλλο; Θα λειτουργούν παράλληλα, με απώτερο στόχο σε λίγα χρόνια να «σβήσει» το Facebook, μαζί με όλο το «αμαρτωλό» παρελθόν του; Κι αυτό πώς θα γίνει, άραγε; Ο ίδιος ο Μαρκ είχε δηλώσει τον Ιούλιο -και γράφτηκε στον Τύπο- πως «θα αλλάξουμε ριζικά, ώστε οι άνθρωποι να μη μας βλέπουν κυρίως ως εταιρία κοινωνικής δικτύωσης». Πόσο βαθιά θα φτάσει αυτό το «ξερίζωμα»;
Κι όλοι εμείς, τα «ορφανά του Facebook», τι θα κάνουμε και πώς θα αντιμετωπίσουμε την απώλεια όλου αυτών των δεδομένων, που βρίσκονται εκεί και μας αφορούν; Και τι θα γίνει αν υποθέσουμε ότι δεν μας αρέσει (ή δεν συμφωνούμε) να φοράμε την κάσκα του AR/VR για να μπούμε κάθε φορά στο metaverse; Κι αυτή, πάλι, θα μας τη δίνουν δωρεάν (σιγά, τώρα!), όπως δωρεάν είναι σήμερα η συμμετοχή μας στο Facebook (τα λεφτά βγαίνουν από αλλού, βεβαίως, αφού «το προϊόν είμαστε εμείς») ή θα υποχρεωθούμε να αγοράσουμε κάποιο μοντελάκι της Oculus, επειδή μόνο αυτό μπορεί να συνεργαστεί με τη νέα πλατφόρμα; (μια πρόχειρη αναζήτηση στο Skroutz έδωσε τιμές από 400 ως 600 €, στην ελληνική αγορά, αναλόγως GB)
Αυτά είναι που με στενοχωρούν τελευταία! Κι ας προσπαθεί ο Μαρκ να μας «χρυσώσει το χάπι», δηλώνοντας πως σχεδιάζει να δημιουργήσει -στο πλαίσιο της νέας πλατφόρμας- πάνω από 10.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη… Δεν μασάμε, κύριέ μου, καθαρά λόγια θέλουμε!
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]